Consumentenbond.nl

PostNL weigert schade verzending te vergoeden

Badge
Goedemiddag, hopelijk kan iemand mij vertellen of ik nog verdere actie kan ondernemen.

Twee identieke (inhoud en adres), naar Amerika verzonden, pakketten kwamen bij mij retour omdat deze niet bezorgd kon worden. Ook waren deze zwaar beschadigd aan de buitenzijde, de inhoud was licht beschadigd.

Toen ik contact opnam met PostNL was er pas 1 pakket retour bezorgd en van de andere kon ik via T&T dat deze onderweg was (kwam 2-3 weken later binnen).
Op dat moment konden ze alleen het 1e pakket behandelen (onderzoeken), al snel gaven ze aan dat de retour zending onterecht was en ik het geld terug kon krijgen voor de verzend kosten.
Ze waren echter net zo snel met het beoordelen dat ik geen vergoeding kon krijgen voor de schade.

Alleen op basis van een foto van de gesloten doos en de schade aan het product gaven ze aan dat een sticker met 'voorzichtig/fragile' niet voldoende was.

Via de mail aangegeven dat dit uiteraard niet de enige verpakking was, ging om een dubbellaags kartonnen doos (berekend op een veel hoger gewicht als de inhoud) en alles heel zorgvuldig ingepakt was.
Nu werd op basis van de foto van deze de doos bepaald dat die niet sterk genoeg kon zijn omdat deze zo zwaar gehavend was....! Omgekeerde wereld, want juist ondanks dat die doos extra sterk is is die nog zo zwaar beschadigd geraakt. Geeft voor mij aan hoe slecht ermee omgegaan is.

Op basis van de foto van de schade vertelde ze me doodleuk dat die niet goed ingepakt was. Dat ik bijna alle verpakking eerst had moeten verwijderen om uberhaput te kunnen zien of er schade was kon ik ze niet duidelijk maken.
Nieuwe foto's toe sturen om aan te tonen hoe ik daadwerkelijk alles verpak was ook niet meer mogelijk.

Eveneens wilde ze me beweren dat de inhoud erg kwetsbaar was. Het gaat om industriële hanglampen van gewapend beton (rond)!!! Als er iets tegen een stootje kan is dat het wel. Wat dan ook blijkt uit de zeer geringe schade, 1 van de 8 lampen was beschadigd.

Dit was de staat van het tweede pakket, een onherkenbare prop karton, zo zwaar toegetakeld dat iemand ergens in de retour zending bedacht had er een nieuwe doos omheen te doen!
Als je dit retour krijgt en de schade mee valt geeft het voor mij juist aan hoe sterk het product is en hoe goed ingepakt verder.

Zelfs ongeacht wat voor doos en inhoud, als een pakket zo retour komt dan mag toch duidelijk zijn dat er niet goed mee omgegaan is en dat enige schade niets te maken heeft met een slechte verpakking.

Deze foto nemen ze echter niet mee in de beoordeling van de schade omdat ik deze later opgestuurd heb (dit was het tweede pakket dat retour kwam). Ook foto's van hoe de inhoud daadwerkelijk verpakt is nemen ze niet aan. Hier werd toen nooit naar gevraagd of andere aanvullende info, wat ik stuurde werd volledig genegeerd.

Het is alsof ik tegen een muur praat, want de persoon die het afhandelt is aardig genoeg, maar valt constant in de herhaling en verschuilt zich achter regeltjes (zoals geen nieuwe foto's) en de schade expert die ik niet te spreken krijg.

Hoewel de schade dus mee valt en de ontvanger heeft ondertussen 8 schadevrije lampen in zijn winkel hangen, is het een principe kwestie geworden en vraag ik me af of ik nog verdere actie kan ondernemen.

Het feit dat ze mij kwalijk nemen dat ik mijn producten niet goed verpakt heb schiet in het verkeerde keelgat, omdat het niet waar is en omdat ze dit beoordelen vanaf 2 foto's die helemaal niets laten zien van de verpakking.

Lang verhaal geworden zie ik nu, bedankt alvast aan ieder die de tijd neemt om het te lezen.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Het bekende verhaal van : gelijk hebben betekent nog niet gelijk krijgen. Je zou het kunnen proberen via klachtenkompas. Zie onder aan deze pagina.
Reputatie 7
Ik weet niet beter dan dat de post nooit verantwoordelijk is voor de inhoud en dat u die altijd moet verzekeren. Ik ben eigenlijk wel benieuwd onder welke omstandigheden de post dan wél schade vergoed.
Reputatie 7
Badge +6
Ik ook , Deen. Uit het verhaal kun je de conclusie trekken dat ze de schuld bij slechte verpakking leggen en daarom geen aansprakelijkheid erkennen. TS bestrijdt dat ten stelligste maar krijgt geen gelijk.
Reputatie 7
E.T. Wiersum schreef:

Ik ook , Deen. Uit het verhaal kun je de conclusie trekken dat ze de schuld bij slechte verpakking leggen en daarom geen aansprakelijkheid erkennen. TS bestrijdt dat ten stelligste maar krijgt geen gelijk.

Dat zou er dan op duiden dat er omstandigheden zijn waarbij de Post wél verantwoordelijk zou zijn. Mijn punt is dat ze dat nooit zijn.

https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en-regelingen/productbeschrijvingen/schadevergoeding-bij-verlies-vertraging-of-beschadiging-poststuk

Dus ik weet niet wat die medewerker precies gezegd heeft maar het lijkt mij een zinloze discussie tenzij het pakket aangetekend of verzekerd was.
Badge
Bedankt voor de reacties!

Het pakket is aangetekend verzonden (5-10kg, €63) en is daarmee automatisch verzekerd tot €500,-. De schade was €240,- exc. de verzendkosten.

In gesprek met ze praat je tegen een muur, want ze blijven hangen op de conclusies die gemaakt zijn vanaf foto's die daar nooit voor bedoeld waren. Zij hebben nooit om aanvullende info of foto's gevraagd en ze negeren de info die ik wel stuur, gedetailleerde toelichting van de verpakking en foto's.

Wel krijg ik nog het verhaal te horen dat ze eventueel het pakket op hadden kunnen vragen bij mij, dus met inhoud, om te oordelen of ik recht heb op schadevergoeding. Dat is echter weken later, toen ik het ter sprake bracht is me daar nooit op gewezen en was de enige reactie dat de verpakking niet afdoende was.
Reputatie 7
Dat verandert de zaak. Als een pakket verzekerd is tegen schade en het is beschadigd moeten ze gewoon vergoeden. Eis dat ze schriftelijk verklaren waarom ze de claim afwijzen en dan juridische bijstand gaan zoeken. Heeft u een rechtsbijstandverzekering?
Reputatie 7
Zou de douane misschien hebben gecontroleerd? Bij beton bestaat de kans dat ze vermoeden dat het om drugs kan gaan, dan zetten ze er gewoon een boor in of hakken er een stuk af.
Reputatie 7
Badge +7
Weet je inmiddels al meer, @AvMourik?

Reageer