Prijsgarantie Hornbach...

• 10 November 2020
  • 21 reacties
  • 674 Bekeken

Badge

Onlangs kocht ik een flinke huishoudtrap bij Hornbach voor €120 in het filiaal in Groningen. Niks mis mee, precies de goede hoogte voor in mijn oude huis. Vlak daarna plofte de reclamefolder van de Gamma in de bus, die een identieke trap in de aanbieding had voor ruim een tientje minder. Volgens de prijsgarantie krijg je dan het prijsverschil terug, verhoogd met 10% dus ruim €20 en de moeite waard om te proberen.

Nou woon ik op ruim een half uur rijden van het dichtstbijzijnde filiaal waardoor ik niet alleen hiervoor naar de winkel wil gaan. Online is het echter niet mogelijk om een beroep te doen op prijsgarantie bij een in een filiaal gekocht artikel. Meerdere emails met uitleg mijnerzijds brachten hierin geen verandering.

Hiermee is deze prijsgarantie niet bepaald wat je er van zou mogen verwachten en ik vraag me af of en zo ja met welke middelen ik alsnog deze 'garantie’ kan laten gelden…

Paul

21 reacties

Reputatie 4
Badge +2

Dab zou ik toch maar met beide trappen naar Hornbach rijden en een gesprek met de filiaal beheerder vragen dat lijkt mij de eenvoudigste oplossing. Waarom moeilijk doen als t makkelijk kan?

De voorwaarden zijn toch duidelijk? Wat "u zou mogen verwachten" is nogal persoonlijk en speelt geen rol.

Reputatie 7
Badge +8

Er zijn op dit forum meerdere van dit soort zaken geweest en men is altijd soepel geweest om de lagere c.q. voordeelprijs te berekenen. Maar dan moet u er zelf wel iets voor doen, een automatische verplichting is er niet.

Reputatie 4
Badge +2

Ben het helemaal met LJF de Ruiter eens, dat is wat ik ook bedoel, het scheelt altijd weer bijna twee tientjes als je de kosten van er even naartoe rijden aftrekt

Badge

Ben het helemaal met LJF de Ruiter eens, dat is wat ik ook bedoel, het scheelt altijd weer bijna twee tientjes als je de kosten van er even naartoe rijden aftrekt

Dat 'er even naartoe rijden’ (en weer terug) is wel ruim 60km, daarmee niet echt meer de moeite waard. Waarom zou je voor zoiets simpels per se naar de winkel toe moeten, we leven toch wel in de 21e eeuw dacht ik?

Dat 'er even naartoe rijden’ (en weer terug) is wel ruim 60km, daarmee niet echt meer de moeite waard. Waarom zou je voor zoiets simpels per se naar de winkel toe moeten, we leven toch wel in de 21e eeuw dacht ik?

De 21e eeuw waarin men steeds meer geld steeds gemakkelijker weggeeft? Hun spelletje, hun regels, deelname is optioneel.

Badge

De 21e eeuw waarin men steeds meer geld steeds gemakkelijker weggeeft? Hun spelletje, hun regels, deelname is optioneel.

Kan je me uitleggen wat het woord garantie voor jou betekent?

Kan je me uitleggen wat het woord garantie voor jou betekent?

Dat er iets gaat gebeuren als er aan bepaalde voorwaarden voldaan is.

Reputatie 5
Badge +4

Wat een verongelijkheid over twee tientjes, en Hornback maakt waarschijnlijk al verlies op deze trap.

“Er gaat niets boven Groningen", naar nadeel is gewoon dat de afstanden daar anders zijn dan in de randstad…

off topic: stop toch dat nodeloze quoten, op mening forum zou je worden gebanned, ik vind het jammer dat ze hier daar geen beleid op hebben.

Badge

Zijn er ook nog constructieve reacties? Tsjonge...

Als ik het goed lees, zien de filialen en de onlineshop als aparte winkels.
Koop je de trap in een winkel, claim je de garantie daar.
En online gekocht, moet je online claimen.

Reputatie 4
Badge +3

Vaak is een van de voorwaarden dat het om een reguliere prijs moet gaan en zo sluiten ze aanbiedingen van de concurrentie uit.

Ook vaak moet het binnen een straal van bijvoorbeeld 25km zijn. 

Ik werkte vroeger bij BCC en daar waren zoveel regels om onder de prijsgarantie uit te komen dat het maar zelden lukte. Die 25 km afstand was daar één van de regels.

Badge

Mijn voorbeeld voldoet aan alle garantievoorwaarden. Het probleem zit hem erin dat om aanspraak te 'mogen’ maken op de garantie MOET ik maar naar de winkel, online "kan niet”. Om voor twee tientjes 60 km te gaan rijden vind ik nodeloos belastend voor het milieu. Doelbewust ontmoedigingsbeleid???

Reputatie 4
Badge +2

Zou dat echt om zorg voor het milieu gaan🥵🚗

Reputatie 7
Badge +6

Niet zo raar , dat winkels het niet te makkelijk willen maken bij alles waarbij ze geld zouden moeten terug geven . Persoonlijk zou ik er geen punt van maken omdat het nu eenmaal hun regeltjes zijn . De beruchte kleine lettertjes ….. Wie echt altijd zeker zou willen zijn van de laagste prijs zonder terug te moeten naar de winkel , zou tevoren de prijzen moeten vergelijken en dat bewijs meenemen . Of direct naar de goedkoopste aanbieder gaan . Soms doe ik dat ook . Vooral bij kostbare zaken , tenzij de winst door de extra reiskosten weer verdwenen is . Die lage prijs garantie is mijns inziens vooral een marketingmiddel omdat het suggereert dat we nooit meer betalen dan bij de goedkoopste concurrent.  Neemt niet weg dat ik Hornbach  zeker niet duur vond , de keren dat ik er was. 

Reputatie 7
Badge +6

Beste @P.M.A. Joosten , persoonlijk vind ik dat je een discussiepunt wil maken tegen de regel dat je naar de winkel MOET komen, en het niet een klacht is dat je die €22 niet kan krijgen. Persoonlijk vind ik ook dat dit forum bedoeld is om daarover te kunnen praten.

Die regel kan misschien ook zijn om misbruik te voorkomen, dus laat die ladder en aankoopbon aan ons zien dat je hem echt hebt gekocht, dus dat je niet de boel probeert te foppen met de ladder van iemand anders. Maar als je kan laten zien dat het bedrag ook van je rekening is afgeschreven overtuigt volgens mij genoeg dat je de boel niet fopt.

Misschien is de webwinkel niet het juiste aanspreekpunt en zou je het misschien kunnen richten aan de manager van het filiaal zelf? Misschien dat je met hem afspreekt dat je de ladder en aankoopbon laat zien aan een winkel bij jou in de buurt die hij vertrouwt? Als je een gezin hebt, ik spendeer liever dat tientje aan m'n kinderen dan het maar laten lopen. Klein beetje extra moeite doen, wie weet lukt het. 

Badge

Voor ik die trap kocht heb ik goed gekeken waar die het goedkoopst werd aangeboden. Omdat ik toevallig toch in de buurt moest zijn heb ik hem in de Hornbach winkel in Groningen gehaald, scheelde heel wat verzendkosten. Daags daarna plofte de Gamma folder in de bus met een tijdelijke goedkope aanbieding van precies diezelfde trap van hetzelfde merk. Die aanbieding had ik dus niet eerder KUNNEN zien. Hornbach's laagste prijsgarantie geldt gewoon in dit soort gevallen en als ik weer naar het filiaal zou gaan krijg ik die naar verwachting zondermeer uitbetaald. Punt is dat ik speciaal daarvoor dus wel ruim 60 km moet rijden! Dat slaat echt nergens op, we leven toch niet meer in het stenen tijdperk? Ik heb ze foto's gemaild van de bon en de betreffende folder, apart het transactienummer en mijn rekeningnummer vermeld, meer dan genoeg informatie om te kunnen controleren dat ik niet probeer de boel te flessen. In hun antwoord betwist Hornbach dat ook niet maar ze beweren doodleuk dat ze het garantiebedrag alleen maar KUNNEN uitbetalen als ik naar een filiaal toe ga en dat mag zelfs waar dan ook ik Nederland zijn. Wie dit snapt mag het me uitleggen.

Voor degenen die dat misschien denken: de azijn is NIET in de aanbieding dus die hoef je van mij niet te gebruiken als je wilt reageren.

Reputatie 7
Badge +4

volgens mij is het allemaal vrij simpel, Hornbach is dusdanig groot dat ze duidelijke regels opgesteld hebben om veel discussie en kosten te voorkomen. En dit is zo'n regel. Daar kun je het mee eens zijn of niet. De vraag is of er wetgeving is die anders bepaalt, ik gok van niet en dan is coulance het enige middel samen met de welwillendheid van het filiaal. 

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb er een nachtje over geslapen. Ik vind de regel discriminerend voor mensen die verder weg wonen vergeleken mensen die dichtbij wonen. Ik vind hem ook discriminerend voor mensen die door een lichamelijke beperking problemen hebben om nog een keer die afstand af te leggen. Die mensen hebben geen gelijke kans. Die wet is er, dat je mensen niet ongelijk mag behandelen. Een regel moet ook voldoen aan normale menselijke redelijkheid, en dat is hier niet het geval voor ver weg wonende mensen. Consumenten mogen zich verenigen en dan in koor roepen tegen de directie dat de regel onredelijk is. De plek om daarover te praten is volgens mij onder meer dit forum. Dat is dus iets anders dan de klacht of je wel of geen recht hebt op die €22.

Als die regel er is om bedrog te voorkomen, dan kan dat ook op een andere manier opgelost worden dan naar de winkel komen met de ladder. Is het om meer mensen uit de regio naar Hornbach te trekken? Daar bereik je de ver-weg-mensen niet mee. De ontevredenheid van de topicstarter werkt nu juist nadelig voor Hornbach volgens mij, die komt voorlopig niet meer naar Hornbach, die gaat naar de Gamma.

Misschien heb je een kennis die daar in de buurt komt of bij een andere Hornbach om het even voor je op te halen?

De consument wil niet betutteld worden door de overheid. Die vindt dat die het zelf wel kan bepalen. Dus de wetgeving blijft zoveel mogelijk met zijn tengels hier vandaan. Dat was in 1982 de wil van het Nederlandse volk, er moest deregulering komen, er waren teveel regels. Lubbers is daar aan gaan werken.

Je kan het melden aan de Autoriteit Consument en Markt dat wie ver weg woont geen gelijke kans heeft als wie dichtbij woont. Hetzelfde kan je ook voorleggen aan de Reclame Code Commissie. Dan stuur je de correspondentie mee als bewijs dat ze het niet willen doen. 

Reputatie 7
Badge +8

Collega forumlid Jan heeft volledig gelijk om er zelfs nummer 1 van de grondwet, het antidiscriminatiebeginsel bij te halen. Maar ook andere leden hebben zinnige redenen om Hornbach in het gelijk te stellen. En de grote vraag is wat een rechter zal doen en hoeveel de kosten van het proces zullen zijn en hoever die boven de twintig euro uitkomen.  Naar je gelijk zoeken is een goed recht, maar gelijk krijgen is iets anders dan gelijk hebben. Tel dan zeker alle kosten op en betrek ook de oplossing die geboden wordt erbij.

Het gaat hier om een ladder die voor een ‘normale’ prijs gekocht is, een prijs waarmee koper akkoord ging en zelfs deze voordelig noemt. Nu blijkt achteraf een aanbiedingsfolder te komen met voor de ladder een voordeliger prijs, verschil 10 Euro. Er wordt zelfs geboden 2x het verschil terug te betalen, alleen houdt de winkel zich aan het protocol dat men zelf met alle bescheiden naar de winkel moet komen. De filiaalhouder en het personeel ter plaatse heeft zich daaraan te houden. Met een beetje goede wil is er mogelijk een andere oplossing te vinden. Forumlid geeft enkele van die oplossingen,  mogelijk zijn die nog uit te proberen. Maar de voorwaarden en het protocol van de winkel is er niet voor niets en het zou mij verbazen als een rechter het geheel als discriminerend zou bestempelen. Voor 20 flessen azijn met twintig euro korting zou ik nog naar de winkel gaan, wie het kleine niet eert is het grote niet weerd. En wie weet bent u één dezer dagen weer in de buurt van Hornbach, dan kunt u het gelijk regelen. Waar zo'n forum al niet goed voor is.

Badge +1

Gewoon naar de winkel teruggaan en de twee tientjes terugvragen op een nette manier. Persoonlijk vind ik het een nette schikking.

Reageer