Consumentenbond.nl
Beantwoord

Prijsverhoging Ziggo

Wordt het geen tijd dat er vanuit de consumentenbond actie wordt gevoerd tegen het steeds weer verhogen van de abonnement prijzen van Ziggo. Ze hebben samen met de KPN de markt in handen en de toezichthouder kijkt toe. Ziggo hoeft zijn net niet beschikbaar te stellen voor anderen en heeft op die manier een monopoly positie en dus de markt in handen met alle gevolgen van dien. Forse prijsstijgingen zijn het gevolg terwijl het product verder wordt uitgekleed. Tijd voor actie?!!

icon

Beste antwoord door Imke 25 mei 2020, 09:35

Hi @G. Stok, Een aanbieder van internet en tv mag zijn tarieven of contractvoorwaarden aanpassen. Daar valt weinig tegen te doen. Hij moet wel 4 weken van tevoren de prijsverhoging aankondigen. Ook moet de provider dan precies aangeven wat er voor jou verandert.

Op deze pagina van onze website lees je hier meer over, wat je eventueel kunt doen en wat de alternatieven zijn.

Bekijk origineel

33 reacties

Hellemaal mee eens. G.stok over ziggo

Is gewoon niet normaal. Weer verhoging

Reputatie 3
Badge +1

Hoezo marktwerking? Als je de monopolie hebt ga je gewoon prijsafspraken met de andere aanbieder maken en geen haan kraait ernaar, dat gebeurd met alle zaken en niemand doet er wat aan. Marktwerking en toezicht is gewoon volksverlakkerij!

Reputatie 3
Badge +3

Hoeveel devices gebruikt u met Ziggo. 10.jaar geleden had men een computet in huis. Nu vaak tablets, mobieltjes, wifi verlichting, slimme thermostaten, camera's en enz

Het netwerk wordt door ons steeds zwaarder belast ( neem 4 k tv wat er aan komt) en we willen geen 20 seconden bufferen voordat onze Videoland, RTLXL of Netflix film begint. 

Kortom er  moet flink geïnvesteerd worden in het netwerk.

En oh ja, het Ziggo personeel wordt ook ieder jaar duurder. Dat moet gewoon door ons betaald. En we praten over 2 euro.....…

De jaarlijkse huurverhoging is vele malen hoger en daar krijg je niets extra's voor terug.

Gerard,

De hoeveelheid data die je gebruikt is al verdisconteerd in je abonnement. Dus dat heeft Ziggo al getackeld. Meer data betekent dus meer inkomsten voor Ziggo. De verhoging nu is 7%. Ik krijg het er niet bij als gepensioneerde. En gelukkig gaat de huur ook niet met 7% omhoog. 
Trouwens door via de router intern gebruik te maken van je wifi netwerkje daar belast je het net niet mee. 

Gert

Reputatie 7
Badge +7

De topic Ziggo, Vodafone, KPN en XS4all verhogen de prijzen gaat hier ook over.

En uiteraard zien we daar zelfde antwoorden :

Jaren geleden was eer gemiddeld 1 computer in huis die verbinding had. En had men een videorecorder op 1 opname tegelijk te maken.

Nu zijn er per huishouden meerdere devices die gebruik maken van internet en willen we ook niet 10 seconden bufferen voor we een filmpje krijgen of een pagina hebben geladen.

ADSL en VDSL blijven beperkt in snelheid dus voor een groep gebruikers is dat niet toereikend. Ziggo heeft al.meermalen de snelheden verhoogd en nieuwe apparatuur geleverd.

Boodschappen, zorgkosten, reizen worden duurder, de salarissen van de Ziggo medewerkers ook. Dus waar praten we over 2 euro per maand......

Gerard.

En terecht jaarlijks worden overal prijzen verhoogd,  en als er noodzaak toe is, dan is het oké. Maar veel en met name dit soort verhogingen zijn automatisme. Dit Ziggo, (UPC), is een groot bedrijf, een multinational. Mijn antwoord was dan ook:  Wellicht wat kort door de bocht, maar dat ze armlastig zijn en geld nodig hebben voor nieuwe kabels, monteurs en stratenmakers en al wat men ter verdediging aanvoert,lijkt mij ook wat naïef. Het zijn bedrijven die “winst” willen maken.

En van € 2,- per maand word ik niet meteen armer, maar per jaar 24 Euro, is voor vele mensen een hoop geld. Groet Leo.

Er is een duidelijke signaal en dat is stoppen met Ziggo en KPN oid nemen. De rechter heeft uitgesproken dat er geen sprake is van een monopolie dus kun je daar nu ook geen beroep op doen. Stap over, het scheelt een substantieel bedrag

Reputatie 3
Badge +3

@A. Deen maar kon verhoogt ook ieder jaar zijn tarieven.

Reputatie 3
Badge +3

Gerard,

De hoeveelheid data die je gebruikt is al verdisconteerd in je abonnement. Dus dat heeft Ziggo al getackeld. Meer data betekent dus meer inkomsten voor Ziggo. De verhoging nu is 7%. Ik krijg het er niet bij als gepensioneerde. En gelukkig gaat de huur ook niet met 7% omhoog. 
Trouwens door via de router intern gebruik te maken van je wifi netwerkje daar belast je het net niet mee. 

7% verhoging dan zou uw abonnement dus ongeveer 30 euro per maand kosten. Welk abonnement heeft u dan? 

Goedkoopste alles in 1 is toch echt  € 51 per maand.

Trouwens dat verhaal van uw router klopt niet . Als uw router meerdere devices tegelijk aanstuurt bijvoorbeeld door op meerdere tv te streamen of gamen dan belast u het netwerk weldegelijk meer.

U gebruikt dan van uw 50Mb/sec misschien wel 30Mb. Zit u alleen met een mobieltje te lezen dan gebruikt u nog geen 05 Mb/s 

Reputatie 7
Badge +6

Wat me ook stoort is het gebrek aan maatwerk . Wie niet zulke hoge eisen heeft , betaalt helemaal veel te veel . Wij hebben in het verleden wel ons zenderaanbod verkleind . Desondanks kijken we nog steeds nimmer naar een groot deel van het aanbod . Ik vermoed dat dat bij de meeste abonnees niet anders zal zijn . De lagere prijs is intussen alweer weg door de regelmatig flinke verhogingen . 

Reputatie 7
Badge +7

Beste @E.T. Wiersum , het is uiteraard mijn topic niet, maar enkele maanden ervoor heb ik eenzelfde geplaatst. Voor mij is ook van belang, het automatisme, de automatische werking,  de regelmaat van  ieder jaar. En dan stellen het is maar 2 euro per maand, dat is toch wel 24 euro per jaar, en dat is voor velen toch geen sinecure.

Natuurlijk wordt alles duurder en zijn prijsverhogingen soms noodzakelijk, maar of dat hier ook geldt, vraag ik me af. Maar ieder zijn/haar mening. Alleen de som van alle jaarlijkse prijsverhogingen gaan een aantal mensen toch parten spelen. Groet Leo.

Reputatie 6
Badge +4

leo, als 24 eur per jaar veel is, dan is een ziggo/kpn abonnement van 50-90 eur per maand natuurlijk astronomisch en zul je keuzes moeten maken.

Reputatie 7
Badge +7

Maar dat is uiteraard aan een ieder @E.B.F. Stroeve . En dat geldt waarschijnlijk voor iedere prijsverhoging. Ik probeer me met dat soort zaken in te denken in consumenten die het financieel toch al zwaar hebben en moeite hebben de touwtjes aan elkaar te knopen. Ik kan me best voorstellen dat ‘men’ dat een vreemde gedachte vindt, maar ik ben ooit op dit forum begonnen omdat het van de “consumenten"bond was, en ik mij consument voel en eerder geneigd ben voor de consument op te komen dan voor multinationals, de grote bedrijven, het groot kapitaal, en o.a. ook banken en verzekeringsmaatschappijen. Kortom allen die al forse winst maken en toch jaarlijks allerhande prijzen verhogen. Ik heb zojuist mijn auto verfzekering binnen gehad, een 200 Euro meer dan vorig jaar, met o.a. een reden dat ik ouder ben, mijn 50 jaar schadevrij rijden is ineens 40 jaar geworden. Maar dat is een ander chapiter dan Ziggo, KPN e.d.. Echter voor veel mensen is het moeilijk dat allemaal te betalen. En ik noem een enkel voorbeeld, maar er zijn jaarlijks heel wat prijsstijgingen. En als het echt nodig is, dan is er nog begrip voor, maar bij dat soort bedrijven gaat het in hoofdzaak toch om winst maken voor bijvoorbeeld de aandeelhouder e.a.  We zullen elkaar nog vele malen treffen. Groet Leo.

Reputatie 6
Badge +4

hi leo, je zit weer op de praatstoel, hè :wink:

Reputatie 7
Badge +7

Ja, dat kan en mag je best zeggen. Maar ik neem van tijd tot tijd ook pauzes. Dus dan zie je me weer even niet op het forum.

Maar dit keer was ik het eens met je reactie. Voor een aantal mensen is het abonnement al veel geld en dan telkens ieder jaar een 24 Euro erbij, dan kan dat, met alle andere prijsverhogingen, net te veel worden. En terecht als je het niet meer betalen kunt, moet je kiezen. En zo zijn er velen, daarom voelde ik de behoefte nog eens uit te leggen waarom ik toch eerder voor dit soort consumenten op komt. Maar ik zal mijn praatstoel nu verlaten, :blush: , Groet Leo.

Badge +8

Hi @G. Stok, Een aanbieder van internet en tv mag zijn tarieven of contractvoorwaarden aanpassen. Daar valt weinig tegen te doen. Hij moet wel 4 weken van tevoren de prijsverhoging aankondigen. Ook moet de provider dan precies aangeven wat er voor jou verandert.

Op deze pagina van onze website lees je hier meer over, wat je eventueel kunt doen en wat de alternatieven zijn.

Reputatie 7
Badge +7

Daar zullen we dan een aantal van die prijsverhogers aan houden. Want uitleg wordt zelden gegeven….. ja de algemene niets zeggende uitleg. Dus aangeven wat en waarom het veranderd en 4 weken tevoren aanmelden…. ik ga erop letten. Dank Imke.

Gerard,

Wij hebben nog een oud abonnement en betalen €36,20. De internetsnelheid is dan wel 25 Mb/sec. Kost wel iedere keer veel energie om te voorkomen dat Ziggo het wijzigt naar het standaard abonnement maar dat is een ander verhaal. 
Wat opvalt met deze verhoging dat het voor alle abonnementen het zelfde is. Uitleg daarvoor ontbreekt.
Wat mij betreft zou het net zo geregeld moeten worden als met de energie. Een netbeheerder en dan leveranciers. Scheelt de bv Nederland een hoop graaf en kabelwerk in de openbare grond. Daar worden we dan allemaal beter van en zorgt voor echte marktwerking. Trouwens “vroeger” waren het (dikwijls) gemeentelijke centrale antenne kabelnetwerken, die overgenomen zijn door o.a. de voorlopers van Ziggo. Dit, zoals bij veel voormalige overheidsbedrijven, onder het mom van marktwerking. Inmiddels weten we wat die marktwerking inhoud. 

Gert

Reputatie 3
Badge +3

Ik snap uw punt maar als ik ondernemer zou zijn.zou ik ook voor de.maximale winst willen gaan. Je gaat niet ondernemen om iedereen.maand de eindjes aan elkaar te moeten knopen

Wat ik liever zie is dat Ziggo, KPN enz die dure sponsoractiviteiten zouden stoppen. Dat scheelt miljoenen per maand. Dan zou de.prijs niet of .onder omhoog kunnen. 

Maar met de alsmaar toenemende vraag naar data is continu uitbreiding van het netwerk nu eenmaal nodig. En die rekening komt.bij alle klanten aan.

Opzeggen en switchen kan natuurlijk ook maar ook andere providers worden duurder. Dit zal.een eeuwige discussie kunnen worden. Maar ik heb Lieven dat Ziggo 2 euro duurder wordt als mijn pak koffie. Gelukkig rook.ik niet maar die prijsstijging is helemaal extreem.

Huur gaat misschien niet met 7% omhoog maar zeker met meer dan 2 euro. Procentueel misschien minder maar het raakt je harder.

Weer een zender erbij, waar ik niet naar kijk. De enige zenders die ik op heb, is dat kleine Hollandse pakketje van iets van 10 zenders. Die andere hoef ik helemaal niet te hebben, geen muziek zenders, sportzenders, Turkse, Franse, Engelse, Duitse en weet ik veel wat er nog meer is, maar betalen ervoor moet ik wel.

En niet te vergeten, de vaste telefoon, die ik nooit gebruik, maar wel in het pakket zit. Zo sneu allemaal.

Reputatie 6
Badge +2

Je kunt bij Ziggo nog steeds een eenvoudig Internet + TV pakket afsluiten voor ongeveer € 50,00. Je hebt dan basis internet en TV zonder media box etc. maar wel een TV met DVB-C tuner nodig. Dat hebben echter de meeste TV's standaard.

Je bent dan niet duurder uit dat 15 - 20 jaar geleden. Ik kwam pas een oud bank afschrift tegen en betaalde 16 jaar geleden.

€ 45,00 per maand aan UPC.

€ 50,00 per 2 maanden aan KPN voor mijn vaste telefoon.

Reputatie 5
Badge +4

En niet te vergeten, de vaste telefoon, die ik nooit gebruik, maar wel in het pakket zit. Zo sneu allemaal.

Zeg je toch je vaste lijn op? Scheelt je 1 hele euro.

Zeg je toch je vaste lijn op? Scheelt je 1 hele euro.

Dit ging niet over de vaste lijn. Als je Ziggo hebt krijg je telefonie er “gratis” bij over de kabelaansluiting. Oftewel je kunt telefonie niet opzeggen om iets terug te krijgen.

Het is overigens allemaal gebaseerd op een totaal verkeerd economisch denkraam waarbij een leverancier ook per service en per kanaal kosten moet maken terwijl in de digitale economie het leeuwendeel van de kosten in de infrastructuur zit en het voor Ziggo ook letterlijk geen verschil maakt of je nu wel of niet gebruik maakt van telefonie.

Reputatie 5
Badge +4

@A. Deen Jan V. heeft het toch over de vaste telefoon? Die krijg je er niet gratis bij. Ik zit zelf al jaren bij Ziggo en als onderdeel van mijn pakket kan ik de vaste telefoon opzeggen, dat scheelt dan 1 euro. Hoewel ik ook al jaren de dect niet gebruik, laat ik hem voor die ene euro in mijn pakket zitten.

Ben je niet in de war met de verplichte kabel t.v.? 

Reputatie 6
Badge +2

In de keuze hulp van Ziggo vind ik:

€ 18,70 => 50 digitale TV zenders en 40 digitale radiozenders te ontvangen met DVB-C ontvanger.

€ 46,50 => Internet start extra.

€ 52,00 => Internet start + telefonie extra.

Reageer