Consumentenbond.nl
Beantwoord

Privacy wet websites bezoeken

Als ik iets online op de sites HP de Tijd of De Telegraaf wil lezen moet ik alle cookies accepteren, anders kan ik de artikelen niet lezen. Ik heb geen optie om de instellingen te wijzigen omdat ik niet wil dat mijn gegevens aan derden gegeven worden. Dit mag toch nu niet meer? Wat kan ik doen dat ik de artikelen wel kan lezen?
icon

Beste antwoord door Monique 7 juni 2018, 13:59

Hartelijk dank voor de reactie. De consumentenbond heeft echter geschreven:

Veel bedrijven vragen daarom toestemming voor het gebruik van die gegevens. Aan die toestemming stelt de wet een aantal eisen, waaronder:
De toestemming moet 'vrij' zijn. Een bedrijf mag je niet onder druk zetten om toestemming te geven. En het mag je ook niet benadelen als je geen toestemming geeft. Dit principe is bijvoorbeeld belangrijk als je nadenkt over de trackingcookies die veel websites plaatsen. Soms mag je een website niet bezoeken als je niet akkoord gaat met de voorwaarden. Dat zal onder de AVG niet meer zomaar kunnen.

Ik word dus benadeeld als ik alleen maar de site kan bezoeken als ik toestemming geef.

Klopt helemaal @J.M. Bakker. Vandaag schreven we hier toevallig een nieuwsbericht over. We namen namelijk 150 websites onder de loep, om te zien of ze voldoen aan de nieuwe privacy wetgeving. 2 van de 3 websites voldeed jammer genoeg niet, waaronder de website van de Telegraaf om de door jou genoemde reden. Meer hierover kan je hier terug vinden.
Wanneer je eerst alle cookies moet accepteren voor je een site op kan, is er sprake van een zogeheten 'cookiewall'. Deze cookiewalls zijn sinds 25 mei niet meer toegestaan.
Bekijk origineel

16 reacties

Geachte J.M. Bakker,

Is het geen optie voor u om alle cookies te accepteren en ze vervolgens regelmatig te verwijderen? Dit kan zelfs desgewenst bij elke afsluiting van de browser.

Weigeren geeft alleen maar ellende, zoals u terecht aangeeft.

Ik gebruik zelf altijd de browser-extensie „I don’t care about cookies.“

Volgens mij mag de cookie-eis, ondanks de nieuwe wet, nog steeds gesteld worden.
De wet zegt dat ze niet stiekem cookies mogen plaatsen. Er staat nergens dat ze u toegang tot gratis content moeten geven als u niet mee wil doen aan de voorwaarden die ze daarbij stellen. Het wordt een ander verhaal bij publieke diensten of publieke informatie waar u toegang toe zou moeten kunnen krijgen zonder voorwaarden. Cookies bij de publieke omroep was dan ook een discussiepunt. Zoals Léon al stelt u kunt cookies ook na afloop weggooien hoewel het dan wel de vraag blijft of u nog steeds onbekend bent.

Veel bedrijven vragen daarom toestemming voor het gebruik van die gegevens. Aan die toestemming stelt de wet een aantal eisen, waaronder:
De toestemming moet 'vrij' zijn. Een bedrijf mag je niet onder druk zetten om toestemming te geven. En het mag je ook niet benadelen als je geen toestemming geeft. Dit principe is bijvoorbeeld belangrijk als je nadenkt over de trackingcookies die veel websites plaatsen. Soms mag je een website niet bezoeken als je niet akkoord gaat met de voorwaarden. Dat zal onder de AVG niet meer zomaar kunnen.

Ik word dus benadeeld als ik alleen maar de site kan bezoeken als ik toestemming geef.
Die is voor rekening van de bond. Ik vermoed dat daar het laatste woord nog lang niet over gezegd is en met wat jurisprudentie weten we over een jaar of wat zeker meer dan nu.
Reputatie 7
Sinds ik op mijn ipad DuckDuck.go gebruik als zoekmachine hoef ik vrijwel geen cookies meer te verwijderen. Voorheen haalde ik om de haverklap een enorme hoeveelheid cookies weg, toen gebruikte ik Google.
@Mevrouw Jones er zijn ook mensen die al bij voorbaat alle cookies blokkeren en er zijn de nodige sites waar je er dan niet op komt. Een cookiewall noemen ze dat, in tegenstelling tot een paywall waar je er niet op komt als je geen klant bent en een cookiedoor die wel vraagt of je cookies accepteert maar je er wel op laat als je nee zegt. Ik lees wel vaker dat partijen van mening zijn dat cookiewalls nu niet meer mogen maar ik zie toch echt ook heel veel aanbieders die die boodschap dan (nog) niet ontvangen hebben.
Er zijn nog een paar andere methoden mogelijk die je al vóór de nieuwe wet kon en kan uitvoeren:

Reputatie 7
Ik heb niet alle cookies geblokkeerd. Ik laat het maar zo, ik heb geen zin om te gaan "sleutelen" aan de instellingen, dan maar iedere keer opnieuw inloggen.
De bond heeft zelf blijkbaar geen zin om er op in te gaan maar hier een voorbeeld dat over de legaliteit van cookie-walls het laatste woord nog niet gezegd is.
Reputatie 6
Badge +6
De bond heeft zelf blijkbaar geen zin om er op in te gaan maar hier een voorbeeld dat over de legaliteit van cookie-walls het laatste woord nog niet gezegd is.

We hebben altijd ontzettend veel zin @A. Deen 😉, maar bedankt voor het delen van jouw link. Altijd mooi als andere communityleden kennis delen.

@J.M. Bakker ik zet jouw opmerking intern door. Ik durf niet te zeggen of het deze week gaat lukken om een antwoord te geven, maar ik kom bij je terug.
Reputatie 7
Badge +7

Klopt helemaal @J.M. Bakker. Vandaag schreven we hier toevallig een nieuwsbericht over. We namen namelijk 150 websites onder de loep, om te zien of ze voldoen aan de nieuwe privacy wetgeving. 2 van de 3 websites voldeed jammer genoeg niet, waaronder de website van de Telegraaf om de door jou genoemde reden. Meer hierover kan je hier terug vinden.
Wanneer je eerst alle cookies moet accepteren voor je een site op kan, is er sprake van een zogeheten 'cookiewall'. Deze cookiewalls zijn sinds 25 mei niet meer toegestaan.
Beste consumentenbond. Hartelijk dank voor de reactie. Ik heb Elsevier hierover een mail geschreven op 14 juni en hiervan een ontvangstbericht ontvangen en ook dat mijn vraag zo spoedig mogelijk beantwoord zal worden. Vandaag 21 juni en nog niets gehoord. Op veel websites moet ik alle cookies accepteren en als ik dat niet wil staat dat ik de cookies gegevens in mijn browser moet aanpassen. Als ik dat doe kan ik de betreffende site niet bezoeken bovendien worden er dan tijdelijk toch nog gegevens opgeslagen (ondanks duck duck). Gaat de consumentenbond hier iets aan doen? Elsevier is toch een groot bedrijf en dit kan toch niet zomaar?
Reputatie 7
Je komt zonder cookies te accepteren niet op de websites van de meeste kranten en opiniebladen. Heel irritant.
Hé wat leuk, deze oude discussie krijgt weer aandacht. Ik denk laat ik dan direct bovengenoemde Elsevier maar eens proberen en ik ben zelfs nog te optimistisch geweest met mijn voorspelling van een jaar. Omdat ik dan blijkbaar toch zo'n slechte voorspeller ben voorspel nu ik dat cookie walls gewoon gaan blijven.
Niet alleen kranten geven geen keuze menu in hun cookies, maar het gehele RTL concern doet dit in hun websites en apps. De Buienrader app op mijn iPad b.v.werkt alleen bij acceptatie van alle cookies, waarbij niet alleen mijn buitenrader locatie etc doorgegeven worden maar zelfs veel van mijn gegevens -volgens hun beleid - zelfs bij Sanoma terecht komen t.b.v. gerichte reclame. Ik vind dat dit niet zou kunnen in relatie tot de AVG.
Reputatie 6
Badge +5
Die cookiewalls kom ik geregeld tegen bij links die door communityleden worden vermeld en dan klik ik dus niet door. Voor nieuws, en ook het weer, kun je nog steeds terecht op de teletekst van de TV en dat komt nagenoeg overeen met de (nauwelijks uitgebreidere) nieuwsvoorziening in de journaals. Bij het boodschappen doen werp ik ook altijd even een blik op de kranten die op veel plaatsen in rekken uitgestald zijn en bij gewekte interesse koop ik dan zo'n krant. Je kunt overigens, als je ooit betrokken bent geweest bij een feit dat het nieuws haalde, constateren dat daar heel oppervlakkig over bericht wordt. Na zo'n ervaring ben ik voorgoed bevrijd van de idee, dat mij iets essentieels ontgaat wanneer ik het nieuws niet lees

Reageer