Problemen in de horeca!

• 2 September 2018
  • 19 reacties
  • 2270 Bekeken

Reputatie 3
Badge +4
Zaten gistermiddag heerlijk in de zon op een terras van restaurant en wilden lunchen.
Vriendelijk jong meisje kwam de bestelling opnemen. 1 van ons wilde iets met kippenreepjes, 2 van ons een omelet met champignons, ham, kaas. Collega van haar, ook een jong meisje, daar bestond voor zo ver te zien gehele bedienend personeel uit. kwam met bestelling, kippenreepjes klopte, ze kwam echter ook met 2 borden met spiegeleieren met toelage's , wie heeft die besteld? Wilde ze wel bij ons deponeren., probeerde ze 2 keer door dan het ene bord met dezelfde inhoud als de andere te wisselen
Mevrouw wij hebben omelet besteld, keek ons fronsend weifelend aan, zeiden dit is geen omelet.
Fin als je met z'n drieen iets te eten besteld dat ook samen kunt opeten, kon dus niet.Tijden wachten om iets te drinken te bestellen, tijden wachten tot dit gebracht werd. Wilden afrekenen, kwam met nota op een plankje, jonge dame verdween weer , geldbedrag op plankje gelegd. Kwam een collega incasseren, maar liet nota op plankje liggen, vraag me af hoe ze daar in de gaten houden wie betaald heeft of niet? Restaurant zat inmiddels ook helemaal vol, zowel binnen als buiten. Wij zijn weggegaan, met in gedachten kan zijn dat er iemand komt die zegt u moet nog betalen! Gelukkig niet gebeurd.
Horeca klaagt dat ze nauwelijks aan personeel kunnen komen en dan krijg je dit soort toestanden.
Als klant maar een recorder of zoiets meenemen om bestelling op te nemen en vragen bij afrekening er voldaan op te schrijven met handtekening?

19 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Tja, de horeca klaagt vanouds heel vaak dat zij niet aan personeel kunnen komen maar tegelijkertijd jagen zij veel mensen weg doordat van hen verwacht wordt dat zij keihard werken en hele lange dagen maken, vaak ook in de hitte en felle zon, terwijl de salarissen maar matig zijn. Dan is het geen wonder dat zij steeds wisselend personeel hebben die regelmatig wel heel erg jong zijn, niet bekwaam zijn en vaak geen kennis en ervaring hebben.
De horeca zou beter wat beter kunnen betalen en beter met hun medewerkers om kunnen gaan zodat het personeel gemotiveerd is en jarenlang bij hetzelfde bedrijf blijft werken, kennis en ervaring opdoet, precies weet hoe alles werkt en waar alles staat, plezier heeft in het werken en professioneel met klanten omgaat.🤔🙂
Reputatie 7
Badge +8
De problemen die je meldt komen inderdaad voor. Maar ga niet veralgemeniseren. Wij hebben negatieve maar ook veel positieve indrukken van de horeca, met name restaurants. Ekokok heeft ook helemaal gelijk. Nou vind ik ook weer niet dat de klant via fooien alles moet betalen, maar iedereen pint, een fooi krijgen ze zelden. Ik geef altijd nog wat, rondom de 10%, en dat scheelt echt in de vriendelijkheid. Ook zijn wij begonnen, overigens zo'n 1x per week, met "uit eten" , met iedere keer een ander restant. Inmiddels zijn we bij één blijven hangen en daar kennen ze je dan en wij kennen ook iedereen. Daar hebben we nooit problemen zoals jij ze hebt gehad. Ik ontken ze niet, maar liever niet veralgemeniseren, want er zijn ook goede zaken. En waar wij heen gaan, heeft geen enkele ster, de sterren zijn ons te duur, we moeten die vaak zelf betalen.
Reputatie 3
Badge +4
Kom zeker niet iedere week niet meer in een horeca gelegenheid. Als je met familie , die ook niet iedere week in een horeca gelegenheid komt en familie die van noord naar zuid en oost, west woont, moeilijk om bij een gelegenheid, zoals een verjaardag, met een restaurant daar een band mee op te bouwen, zoals u suggereert heer de Ruiter.

Maar dan toch goede tot nu toe goede eenmalige ervaringen met fondue restaurant Restaurant De Fransman in Alkmaar, van der Valk Almelo , van der Valk Hoorn ( Chateaubriand van ossenhaas 51.50
Gebakken champignons | uien | pepersaus | stroganoff-saus | 400 gram | 2 personen) was echt heerlijk.
Maar ja als daar een andere kok komt kan het geheel anders uitpakken. Zit wel degelijk heel veel verschil in de kwaliteit, smakelijkheid bij die "van der Valken", bij sommige kun je beter een patat? pizza bezorger kunnen laten komen!
Reputatie 7
Badge +8
Helemaal waar Josie, mijn bedoeling was dat we nu niet alles gingen afkraken. We mogen, volgens mij, gewoon stellen dat de horeca in Nederland duur is. Heb je in andere landen rond een tientje nog een heel menuutje, hier red je het niet eens met een hoofdgerecht, Een drankje is ook niet goedkoop. Maar gezelligheid, een goed zitje, wat zien van bijv. mensen op een plein of boulevard, maakt een hoop goed. Het zijn ook de kleine dingen die het doen. Jammer en zeker niet goed te praten is dat je vaak zit welke kok het bewind voert. Dat kan eigenlijk niet, moet je niet kunnen merken, Dan short er wat aan de leiding.
Reputatie 7
In de horeca werken vaak studenten, in ieder geval bij de zaken die ik ken omdat ze niet zo ver bij me uit de buurt liggen. De verdiensten zijn niet bepaald geweldig maar ze moeten toch iets, en omdat ze misschien mede daardoor niet bijzonder geïnteresseerd zijn in de klanten zijn de fooien ook gering. Dan worden ze door de uitbater die, hoe druk het ook is, zelf geen poot uitsteekt soms om een futiliteit afgeblaft. Dat lijkt me niet de juiste manier om je personeel te motiveren.
Dat de horeca in Nederland erg duur is valt niet te ontkennen. In Frankrijk heb je een enkele keer zelfs een plat du jour voor € 6 en dat is dan inclusief voor- en nagerecht en een drankje. De laatste keer, ca anderhalf jaar geleden, dat we in Frankrijk hebben geluncht (warme maaltijd met alles erop en eraan) in een restaurant in een dorpje waren we iets van 18 Euro kwijt, twee personen en een hond. Ook in Duitsland ben je meestal een stuk voordeliger uit, in België niet echt, in ieder geval niet in Brussel of Antwerpen tenzij je naar een frietkot gaat.
Reputatie 7
Badge +8
Klopt volledig @Mevrouw Jones. Ik hoef de horeca niet te verdedigen, het lijkt niets voor mij, maar ik ben ook een heel slechte kok. De horeca is vaak hollen en stilstaan en bij hollen moeten ze snel personeel hebben, dat zijn vaak studenten, en al verdienen ze niet veel, het gaat toch om de poen en niet zo om de klant. Waar wij wel eens eten, en ik vermeld er gelijk bij door omstandigheden o.a. ouderdoms kwalen gaan we niet meer op vakantie of weekenden weg e.d., in de plaats daarvan hebben we gekozen wat meer buiten de deur te eten 1x per week of per 2 weken. Je leert zo wel het personeel kennen, en het restaurant heeft vrij veel vast personeel. maar als het terras vol zit zie vreemde gezichten in de bediening. Losse krachten die ze op een lijst hebben en inhuren als het druk is. In het restaurant van 'ons' eten we hoofdgerecht en dessert, en een drankje voor gemiddeld 50 Euro. Dat valt nog mee, meer moet het ook niet worden, we hebben geen geldboom. Ga je naar het buitenland, dan ben je meestal aanzienlijk minder kwijt.
Reputatie 7
Gezellig toch LJF? Ik hobby nog steeds lekker in de keuken, hier is het net omgekeerd, toen we allebei een drukke baan hadden aten we heel vaak buiten de deur, dan gaat de lol er na verloop van tijd af en dan ken je alle restaurants in de buurt, als je al laat bent ga je geen gezellig restaurant 50 kilometer verderop zoeken, je bent doodmoe, hebt een lege maag en als die vol is wil je alleen nog maar slapen.
Je merkt wel verschil of je in een zaak komt waar de onderlinge sfeer ook goed is, dat straalt uit naar de klanten. Sommige mensen hebben het ook aan zichzelf te danken als de bediening niet geweldig is, met je vingers knippen of heel hard "oberrrrrr" roepen, zelfs fluiten, tsja, dat er dan niemand reageert snap ik wel. Wat wel irritant is "mijn collega komt zo bij u". Soms hebben de mensen van de bediening een soort "eigen wijk" of heb je een vraag over wijn waar een sommelier antwoord op moet geven, dan is dat begrijpelijk maar waarschuw dan wel even die collega, dat gebeurt niet alijd.
Reputatie 7
Badge +8
Bij speciale gelegenheden hobbyt mijn persoontje ook in de keuken. Voor Kerst of Pasen of een persoonlijke feestelijke gebeurtenis zorg ik voor iets bijzonders. Ik sta verder niet vaak in de keuken, maar voor zo'n speciale aangelegenheid kan ik er de tijd voor nemen en wat anders klaarmaken dan gewoonlijk. Dat is best leuk, maar ik heb één probleem, als ik het zelf gemaakt heb, dan is de trek verdwenen. Doet een ander het, dus zit je als een soort gast aan tafel, dan smaakt het me heerlijk. Maar misschien heb ik dat weer. En wat de restaurants betreffen, er gaat natuurlijk vaak wat verkeerd, en het personeel is ook niet altijd vriendelijk, om van deskundigheid maar niet te spreken. Maar als het druk is zijn ze wel de hele dag in de weer en ik wil niet tot de beste stuurlui horen die aan wal staan. Daarom ben ik toch wat milder voor ze, maar wat u allemaal opnoemt heb ik ook meegemaakt. Heel vaak wisselt het personeel zo rond 18 á 19 uur, dan krijg je nieuw personeel, daarbij hebben we heel wat fouten gezien, tot aan de rekening toe, uiteraard in ons nadeel. We hadden alles bij het 'eerste' personeel besteld, het 'tweede' nam het over en alles liep in de soep. Bij de rekening is het nog hoog opgelopen, alsof het onze schuld was. We gaan daar ook nooit meer heen. Je ziet het vaak aan het restaurant en het personeel, als de sfeer goed is, dan is het ook gezellig eten.
Reputatie 7
Badge +6
Klanten hebben meestal snel door als een restaurant de boel niet in orde heeft. We komen regelmatig al jaren bij enkele betere restaurants. Maar ook daar gaat het op en af . De bediening is meestal goed , maar o wee als de bestelling niet opgeschreven wordt omdat hij of zij het wel denkt te kunnen onthouden van 4 personen . En inderdaad telkens weer andere gezichten doordat het slecht betaald wordt en niet altijd prettig werk is. Ook een andere kok is direct merkbaar doordat de gerechten beter of slechter geworden zijn. Ik geef altijd fooi en krijg daar waar ze me kennen optimale service terug . Een keer was de soep niet lekker . Werd bij het afrekenen met nogmaals excuses van de rekening afgetrokken. Zo kan het ook . In Duitsland een keer een verlepte salade gehad waar ook nog mieren in rondliepen . Serveerster geroepen . Daar moest de cheffin eerst over oordelen. Die liet ons eerst een hele tijd wachten voordat ze met een sjacherijnige kop verscheen . Die gaf ons geen gelijk en ook nog een grote waffel en liet ons gewoon betalen !!!! Gelukkig hebben we het zo erg maar eenmaal meegemaakt . Wel een paar keer weg gelopen omdat we ook na lang wachten niet bediend werden en er gedaan werd of we onzichtbaar waren .
Reputatie 7
Als het een eeuwigheid duurt voor er iemand komt ben ik ook weg. Ook een keer meegemaakt in een restaurant waar je weken van tevoren moest reserveren, kennelijk hadden ze het één en ander dubbel geboekt, of we even aan de bar wilden wachten en misschien iets drinken. Nou ja, je denkt dan aan een minuut of tien of een kwartiertje. We zagen dat er mensen wilden afrekenen, dat duurde ook een eeuwigheid. Toen we opstonden en naar de deur liepen werd nog gezegd dat we reserveringskosten moesten betalen. Plotseling verstonden we alleen nog Swahili, we hebben ons omgedraaid en zijn weg gelopen.
Reputatie 7
Badge +4
Vanouds zijn we in Nederland niet culinair opgegroeid. De meeste mensen vinden het al lang best wanneer zij niet hoeven te koken, er een kaarsje op tafel staat en het enigszins gezellig is in de tent waar zij eten. 🤔 De prijzen zijn in verhouding tot het gebodene vaak enorm hoog.
Met ingewikkelde omschrijvingen en moeilijke termen op de menukaart probeert men de klant wijs te maken dat het allemaal heel speciaal is. 😯 Omdat ik goed kan koken, met goede kwaliteit biologische ingrediënten werk en ook veel gerechten voor grote groepen heb gekookt ben ik de enkele keer dat ik eens buiten de deur eet of door iemand meegevraagd wordt verbijsterd over de matige kwaliteit in verhouding tot de prijs die in de meeste restaurants in Nederland als normaal beschouwd wordt. Zelfs een eenvoudige sladressing kunnen ze vaak blijkbaar niet even zelf maken maar komt uit een jerrycan uit de fabriek.😝
Reputatie 7
@Ekokok Het ligt er maar helemaal aan waar je gaat eten, afhankelijk van waar je woont heeft niet iedereen altijd heel veel keus, er zijn misschien kleine plaatsen waar drie Chinese restaurants zitten en een shoarmatent en in een plaats verderop vind je dan een Italiaan en een snackbar die om 20.00 dicht gaat. In de steden kun je alle kanten uit, er is veel concurrentie dus een zaak die zich staande wil houden zal echt kwaliteit moeten leveren en de chef zal niet moeten koken met gebruikmaking van halffabrikaatjes en blikgroenten. Dan kunnen ze beter tijdens de rustige uren zoveel mogelijk gerechten sous vide bereiden voor de drukke uren. Ook voor het overige personeel is dat wel prettig want die hoeven dan niet de "klappen" op te vangen van klanten die klagen dat het te lang duurt. Je hebt op die manier binnen tien minuten een uitstekende maaltijd klaar.
Reputatie 7
Badge +4
@Mevrouw Jones
Inderdaad bevindt zich in de grote steden veel horeca, maar de meeste mensen wonen nu eenmaal niet in de vier grote steden, maar in een kleinere stad, een provinciestadje, in een dorp of op het platteland. Dus de concurrentie is daar niet zo groot en de mensen zijn vaak ook minder gewend dan dat in iedere straat om de hoek 8 restaurants zitten. Ik heb zowel in de grote steden gewoond als in kleine steden, als in dorpen, dus ik ken de verschillen uit ervaring. De maaltijden die vaak geserveerd worden zijn voor de gemiddelde klant blijkbaar goed genoeg, maar om echt lekker uit eten te gaan moet je er meestal niet zijn.
Reputatie 7
Je moet het net treffen. Op loopafstand vind ik hier minstens dertig zaken waar je kunt eten, dat varieert van en sterrenrestaurant tot een zaak waar je hooguit een tosti kunt krijgen, je vindt zo ongeveer alle keukens van over de hele wereld maar een zaak kan nog zo goed zijn, voor een groot deel hangt het bestaan van het personeel af, niet alleen van de chef, al kookt hij de sterren van de hemel..
Reputatie 7
Badge +8
Er is door de forumleden een goede afspiegeling gegeven van restaurants in stad en platteland. Ik heb een 25 jaar in de stad gewoond en vanwege woningnood op het platteland een doorzonwoning gekocht. We hebben het al 48 jaar prima naar ons zin, maar het was wel wennen, een hemelsbreed verschil. En het gaat nu over restaurants, nou dat verschil is er sowieso, maar ook van winkels en overige faciliteiten verschilt het platteland enorm van de stad, Ik ben er nog altijd jaloers op. Vorig weekend waren we voor een verjaardag viering in Breda, op zaterdag. Het hele centrum was afgezet, overal huis aan huis, pand aan pand horeca met volop terrassen. Bij ons in het dorp geen restaurant, de chinees is een aantal jaren geleden failliet gegaan en nooit meer iets teruggekomen. Er is alleen nog een snackbar, ook eigendom van chinezen, die nog veel van hoe een snackbar werkt en wat een snackbar levert moeten leren. Maar dat is een uniek dorp, totaal niet er zijn hier dorpen die hebben helemaal niets. We moeten dan naar een zgn. kerngemeente. We kennen daar een goed restaurant, geen sterren, maar alles redelijk ook de prijzen. Daar staat tegenover dat drie kwart echt hopeloos is. In de grote stad heb je meer keus en als je er woont ook nog mazzel van vervoer, lopen, tram, metro. Als wij naar de stad moeten zullen we vanwege gebrekkig openbaar vervoer de auto moeten nemen, dat zijn kilometers maken, dus extra kosten. Altijd wel een file en dan in de stad die lekkere parkeertarieven, hou ik nog net geld over voor een zak patat.
Reputatie 7
Toevallig aten we deze avond buiten de deur, we waren uitgenodigd door een jarige. We hebben gegeten bij 91 spices, Indiaas, echt super lekker. Het zal wel zijn aangepast aan de Europese smaakpapillen, sommige dingen zijn goed heet, maar iedereen vond het heerlijk, enorme keus, ook veel vegetarische gerechten. Echt voor herhaling vatbaar en bovendien leuk geprijsd.
Reputatie 7
Badge +8
Nou mevrouw Jones nog laat bezig. Ook al slaapproblemen? Ja voor ons is het vaak een verjaardag die in een café- restaurant in een stad wordt gehouden en ons nopen daar dan aanwezig te zijn. Ik gaf het voorbeeld om te laten zien wat een verschil wij, inmiddels dorpelingen, dan meemaken. Maar ik gaf ook aan dat het voor ons extra kosten meebrengt. Breda is ook een behoorlijk stukje weg en toen was de A16 ook nog afgesloten, moesten we helemaal via Roosendaal omrijden. Kom je in Breda is veel afgesloten door feestelijkheden. Aan je navigatie heb je niets meer. We zijn maar de parkeergarage de Barones ingereden, moet je ook wel een kaartje kopen. Uw feestje en eten was waarschijnlijk in uw stad Rotterdam. Ik kom er zelf vandaan zoals u weet, maar 91 spices, Indiaas, ken ik niet. Weet niet of u het mag noemen, maar waar zit het?
Reputatie 7
Nee, geen slaapproblemen, ik ben een avondmens. Ik heb mezelf jaren lang geweld aan gedaan om op normale tijden naar kantoor te gaan maar dat hoeft niet meer. Ik probeer het wel een beetje terug te draaien, soms is het te gek.
Reputatie 7
Badge +7
Zullen we de reacties weer on-topic houden? 😉

Reageer