Afgelopen maanden ben ik bezig geweest een huis te kopen. De overdracht was afgelopen maand. Al in april had ik contact met een bedrijf om vloerverwarming te laten aanleggen. Benedenverdieping en boven 3 kamers. Alle contact verliep prima, reviews waren overwegend positief.
Nu hadden ze eerst een probleem met de infreesmachine op de dag van. Die afspraak werd verzet van vrijdag naar maandag omdat ze het niet af konden maken want machine kapot en geen vervanging in de buurt. Ok, klein beetje vertraging moet kunnen.
Vervolgens raakten ze maandag een waterleiding bij het infrezen. Dit kwam volgens hen doordat deze veel te hoog in de vloer lag. En daarom is de rekening voor mij. Ik ben akkoord gegaan met de offerte (ik had geen keuze door strakke planning) maar heb nog niets betaald.
Loodgieter kwam de dag erna het repareren. De gasbuis lag te dicht bij die waterbuis dus moest ook gerepareerd worden. Dit heeft hij allemaal opgelost en later die week is de vloer dichtgegooid met egaline.
Vervolgens kom ik erachter dat het gas beneden niet werkt (ik woon er nog niet maar was schilderen met vrienden en wou wat lunch opwarmen). En boven rook ik een gaslucht. Direct gaskraan dichtgedraaid, maar weekend dus gewacht op maandag voor contact. Dinsdagochtend weer de loodgieter, deze constateerde dat de leidingen vierkant zijn en ze dit dus niet zo snel konden repareren, er moest een heel stuk vervangen worden. Egalinevloer daar ligt dus weer open.
Dit bedrijf claimde overigens dat je gewoon al vloer kan leggen zonder dat de vloer is aangesloten. Maar ik had vandaag het bedrijf over de vloer die gaat leggen, en die doen niets tot het opstartprotocol is geweest. Omdat er risico is dat een slang lek is, of de egaline scheurt, en zij dan de schuld krijgen als de vloer gelegd is. Dus geen vloer leggen deze week. Zonder de schade aan de waterleiding was het al aangesloten en opstartprotocol al voltooid. Eerstvolgende mogelijkheid is ergens in augustus.
Nu wacht ik op reactie van het bedrijf wanneer dit gaat gebeuren. Inmiddels is dit voor mij een drama geworden, de overdracht kwam in gevaar (die is over 2 weken en dan heb ik dus geen vloer). Ik heb met de makelaar gesproken en met de kopende partij van mijn huidige woning overeen gekomen dat de overdracht een maand later plaatsvindt en ik de koper compensatie ga betalen.
Hier heb ik een aantal vragen over.
Is het correct dat die ‘te hoge leiding’ betekent dat ik het moet betalen, terwijl zij het gesloopt hebben? Hier heb je toch leidingzoekers voor? Of is dit een of andere bouwnorm?
Kan ik iets met de extreme vertraging die dit oplevert? Dit kost me naast een hoop stress dus ook nog een extra maand dubbele hypotheeklasten, plus de compensatie voor de koper.
Wat zijn mijn rechten? Ik ben nog niet bij het bedrijf begonnen met hierover praten, omdat ik wil dat ze het eerst afmaken. De vloer ligt nu boven open bij die gasleiding, die nog gerepareerd moet worden, en de vloerverwarming is nog leeg en niet aangesloten. Maar ik ben wel benieuwd wat mijn rechten zijn in dit geval. Het voelt enorm vreemd dat ik nu die loodgieter zou moeten betalen terwijl zij mijn leidingen slopen.