Problemen met aanleg vloerverwarming - wat zijn mijn rechten?

• 7 juli 2021
  • 6 reacties
  • 82 Bekeken

Badge

Afgelopen maanden ben ik bezig geweest een huis te kopen. De overdracht was afgelopen maand. Al in april had ik contact met een bedrijf om vloerverwarming te laten aanleggen. Benedenverdieping en boven 3 kamers. Alle contact verliep prima, reviews waren overwegend positief.

Nu hadden ze eerst een probleem met de infreesmachine op de dag van. Die afspraak werd verzet van vrijdag naar maandag omdat ze het niet af konden maken want machine kapot en geen vervanging in de buurt. Ok, klein beetje vertraging moet kunnen.
Vervolgens raakten ze maandag een waterleiding bij het infrezen. Dit kwam volgens hen doordat deze veel te hoog in de vloer lag. En daarom is de rekening voor mij. Ik ben akkoord gegaan met de offerte (ik had geen keuze door strakke planning) maar heb nog niets betaald. 
Loodgieter kwam de dag erna het repareren. De gasbuis lag te dicht bij die waterbuis dus moest ook gerepareerd worden. Dit heeft hij allemaal opgelost en later die week is de vloer dichtgegooid met egaline.

Vervolgens kom ik erachter dat het gas beneden niet werkt (ik woon er nog niet maar was schilderen met vrienden en wou wat lunch opwarmen). En boven rook ik een gaslucht. Direct gaskraan dichtgedraaid, maar weekend dus gewacht op maandag voor contact. Dinsdagochtend weer de loodgieter, deze constateerde dat de leidingen vierkant zijn en ze dit dus niet zo snel konden repareren, er moest een heel stuk vervangen worden. Egalinevloer daar ligt dus weer open.

Dit bedrijf claimde overigens dat je gewoon al vloer kan leggen zonder dat de vloer is aangesloten. Maar ik had vandaag het bedrijf over de vloer die gaat leggen, en die doen niets tot het opstartprotocol is geweest. Omdat er risico is dat een slang lek is, of de egaline scheurt, en zij dan de schuld krijgen als de vloer gelegd is. Dus geen vloer leggen deze week. Zonder de schade aan de waterleiding was het al aangesloten en opstartprotocol al voltooid. Eerstvolgende mogelijkheid is ergens in augustus.

Nu wacht ik op reactie van het bedrijf wanneer dit gaat gebeuren. Inmiddels is dit voor mij een drama geworden, de overdracht kwam in gevaar (die is over 2 weken en dan heb ik dus geen vloer). Ik heb met de makelaar gesproken en met de kopende partij van mijn huidige woning overeen gekomen dat de overdracht een maand later plaatsvindt en ik de koper compensatie ga betalen.

Hier heb ik een aantal vragen over.
Is het correct dat die ‘te hoge leiding’ betekent dat ik het moet betalen, terwijl zij het gesloopt hebben? Hier heb je toch leidingzoekers voor? Of is dit een of andere bouwnorm?
Kan ik iets met de extreme vertraging die dit oplevert? Dit kost me naast een hoop stress dus ook nog een extra maand dubbele hypotheeklasten, plus de compensatie voor de koper.

Wat zijn mijn rechten? Ik ben nog niet bij het bedrijf begonnen met hierover praten, omdat ik wil dat ze het eerst afmaken. De vloer ligt nu boven open bij die gasleiding, die nog gerepareerd moet worden, en de vloerverwarming is nog leeg en niet aangesloten. Maar ik ben wel benieuwd wat mijn rechten zijn in dit geval. Het voelt enorm vreemd dat ik nu die loodgieter zou moeten betalen terwijl zij mijn leidingen slopen.

6 reacties

Reputatie 4
Badge +2

Als de leidingen te hoog liggen zijn de kosten voor u als ze niet onnodig diep gefreesd zijn.
U kunt natuurlijk dat proberen te beweren en tot een oplossing komen.
Dat het met die loodgieten zo lang moet duren is niet normaal, misschien een andere loodgieter in de arm nemen? 

Reputatie 4
Badge +4

Als ik jou was, zou ik het zeker niet bij het bericht in dit forum laten. Dit forum wordt grotendeels bevolkt door welwillende amateurs en deze zaak lijkt me een serieuze die aandacht van een deskundige vereist en verdient. Kun je misschien je vraag stellen aan Vereniging Eigen Huis? (Ik neem aan dat je niet bent aangesloten bij de Consumentenbond - die hebben natuurlijk ook een juridische afdeling).

Het kan natuurlijk zijn dat hier wel iemand op reageert die zoiets bij de hand heeft gehad, maar een second opinion kan denk ik sowieso geen kwaad.

Wat het opstookprotocol betreft (ik neem althans aan dat je dat bedoelt i.p.v. opstartprotocol) heb ik wel de ervaring dat bedrijven daar vooral heel voorzichtig mee zijn omdat ze aansprakelijkheid willen vermijden. Ik herinner me althans dat de 2 jonge jongens die bij mij de vloer kwamen leggen door mij betrapt werden dat ze - geheel tegen het opstookprotocol in - de verwarming vol hadden opengedraaid omdat ze het koud hadden. Toen ik ze daarop wees zeiden ze dat het allemaal geen kwaad kan. Je hoort weleens afschuwelijke verhalen over verwoeste vloeren, maar gezien de temperaturen die er nu heersen zou ik me daarover geen zorgen maken. Dat opstookprotocol is vooral van belang in de koude wintermaanden. (Dit alles ervan uitgaande dat je het inderdaad hebt over het opstookprotocol - misschien heb ik het mis - zo niet, excuses).

Badge

@sandokanfirst Ik ben lid van zowel VEH als de Consumentenbond, heb al een voorbeeldbrief van de juridische afdeling van CB geplukt maar wilde eerst zeker weten wat mijn rechten zijn voor ik die route neem. Enige andere mogelijkheid die ik op dat stuk site vond was bellen, dat zal ik oppakken, bedankt.

Ik had het inderdaad over dat protocol, en wat je zegt klopt. De vloerenleggers willen niet dat als hun vloer erop zit het alsnog flink fout loopt, omdat zij dan de aansprakelijkheid dragen. Terwijl als er iets mis is met de vloerverwarming en die egalinelaag, je dat direct bij het opstookprotocol ziet en dat dus de verantwoordelijkheid van de vloerverwarmingslegger is.

Badge +5

Hi @Haan13 ! Excuses dat wij nog niet hebben gereageerd. Via de Community kan je vragen stellen of een gesprek starten waarin andere forumleden reacties kunnen geven en hun ervaringen kunnen delen. Het probleem dat je beschrijft is iets dat je het beste kunt voorleggen aan onze adviseurs. Ik zie dat @sandokanfirst je hier al eerder op heeft gewezen, waarvoor dank! Je kan mijn collega's bereiken via 070 445 45 45. Geef aan dat je belt voor advies en je wordt doorverbonden met de juiste afdeling :blush:  

Badge +5

@Haan13 Heb je nog wat gehad aan de tips die zijn gegeven? Kon je hiermee aan de slag en is hier nog iets uitgekomen? Ik ben erg benieuwd naar je reactie :blush:

Badge

@Haan13 Heb je nog wat gehad aan de tips die zijn gegeven? Kon je hiermee aan de slag en is hier nog iets uitgekomen? Ik ben erg benieuwd naar je reactie :blush:

Ja zoals ik eerder al aangaf heb ik met de juridische afdeling gebeld. Ik ga een 2nd opinion door het voorgestelde schadebedrijf laten doen en daarmee in ieder geval de reparatiekosten op het bedrijf verhalen. Mits ze het nou eindelijk eens af komen maken. De communicatie gaat nog steeds stroef maar hopelijk komende week. Anders kom ik weer in de knel met opstoken en vloer leggen en alles. Dus het is nog niet klaar, maar ben er mee bezig.

Reageer