Problemen met ASR Vitality

• 16 January 2020
  • 5 reacties
  • 7186 Bekeken

Badge
  • Bondsbeginner
  • 2 reacties

Bij mijn zorgverzekering (Ditzo) werd de mogelijkheid geboden om deel te nemen aan A.S.R. Vitality. Dit is een programma waarbij je beloond wordt voor een gezonde levensstijl. Het kost 3,50 per maand en je kunt wekelijks beloningen krijgen (zoals een tegoedbon van €5 voor een sportwinkel) als je (beweeg)doelen haalt. Zo krijg je bijvoorbeeld dagelijks punten krijgen voor 7500+ stappen en/of als je minimaal 30 minuten actief aan het sporten bent. Ook krijg je aan het van het jaar flinke korting op bepaalde onderdelen van de verzekering.

Ik vond het erg interessant klinken, want doordat je ervoor betaalt en je beloond wordt als je voldoende sport, kan het precies dat duwtje in de goede richting zijn om wat vaker te gaan sporten. Helaas is Vitality zelf nog niet bepaald fit te noemen en heeft het last van kinderziektes.

Op de website stond dat je je sporthorloge, google Fit en Strava zou kunnen verbinden. Hiermee zou je beweging dus gemonitord kunnen worden. Na aanmelden bleek dat mysports van TomTom (toch vrij veelvoorkomend) niet gesynchroniseerd kon worden. Geen probleem, dacht ik, want mijn sporthorloge synchroniseert automatisch met Strava. En Strava kan ik weer synchroniseren met ASR Vitality.

Helaas. Dat werkte ook niet. Mijn sportactiviteiten werden keurig naar Strava geüpload, maar niet naar Vitality. Ook niet als ik mijn activiteit (fietsen) direct in Strava liet vastleggen.

Dan nog maar een oplossing verzinnen. Na veel ploeteren lukte het mij om tomtom mysports te synchroniseren met Google Fit, maar ook dat mocht niet baten. Ook nu werden de  activiteiten wel in Google Fit getoond, maar niet geüpload naar Vitality. Er verscheen wel een aantal stappen in Vitality, maar dat was ontzettend veel lager dan dat ik daadwerkelijk gelopen had. Tevens kon ik slechts een keer per dag synchroniseren. Als ik een tweede keer synchroniseerde (dan had ik natuurlijk meer gelopen), bleef de eerste waarde staan.

Vervolgens heb ik netjes, zoals in de FAQ probleemoplosser aangeraden werd, alle connecties verwijderd en opnieuw ingesteld. Al met al veel werk dus.

Toen dat allemaal niet hielp, werd het (gisteren) tijd om contact op te nemen. Via de website kreeg ik de mogelijkheid te chatten - alleen was de chat de hele dag “bezet” - of te appen. Vandaag ben ik teruggebeld en werd mij het volgende gemeld:

1. Het klopt dat mysports niet gesynchroniseerd wordt, op dit moment kunnen alleen sporthorloges van Polar, Garmin, Fitbit en Apple Watch gekoppeld worden (ze hebben hun website vandaag wat aangepast naar: "Koppel de app aan een activity tracker, zoals een stappenteller op je telefoon, Polar, Garmin, Fitbit of Apple Watch.", wat overigens nog steeds geen andere trackers uitsluit.)
  2. Strava werkt momenteel inderdaad niet met ASR Vitality. Heel vervelend. Onze excuses. We werken er heel hard aan.
  3. Data die bij Google Fit binnenkomt door synchronisatie wordt niet doorgestuurd naar ASR Vitality. Omdat Google Fit de data niet zelf verzameld heeft, kan de betrouwbaarheid niet gegarandeerd worden, dus wordt het niet met Vitality gedeeld.

Kortom: er worden te weinig stappen geregistreerd in Google Fit waardoor ik mijn stappendoelen niet haal (zeker niet omdat ik in Fit aangegeven heb dat het mijn activiteiten niet moet bijhouden - dit geeft problemen met synchronisatie met andere apps) én ik kan mijn sportactiviteiten niet registreren, waardoor ik dus ook mijn sportdoelen niet haal.

Er werd geen oplossing geboden, anders dan dat ik mijn abonnement op kon zeggen (de eerste maand krijg ik dan terug, ook na de 15 dagen bedenktijd). Ik voel me ontzettend tekort gedaan, omdat noch op de website, noch in de voorwaarden aangegeven werd dat alleen bepaalde sporthorloges gebruikt kunnen worden. Ook wordt er online niet duidelijk uitgelegd hoe de gegevens doorgegeven moeten worden. Ze bieden op hun website een goede korting op mijn zorgverzekering én leuke tegoedbonnen, maar hebben hun zaakjes niet voor elkaar. De mooiste oplossing wat mij betreft zou zijn dat mijn gegevens met terugwerkende kracht verwerkt kunnen worden en dat ik de voordelen die daarmee samenhangen ook met terugwerkende kracht zou kunnen krijgen, maar ze zeiden dat dat niet mogelijk zou zijn.

Nog één toevoeging: op de website staat ook dat je via Vitality een Fitbit of Apple Watch kunt kopen, die je met de puntenacties in twee jaar terug kunt krijgen. Helaas kun je, eenmaal aangemeld, alleen een Fitbit kopen. De Apple Watch is nergens te bekennen.

Al met al ben ik dus behoorlijk blij gemaakt met een dooie mus. Ik ben een abonnement aangegaan met bepaalde verwachtingen en voorwaarden, maar ze voldoen er nu zelf niet aan. Hoe kan ik hen hierop aanspreken en wat zijn mijn rechten hierin?

5 reacties

Badge +8

Hi @Ofin, je kunt hierover een klacht plaatsen op Klachtenkompas. Hopelijk kun je hier samen met ASR tot een oplossing komen. Succes!

Het klinkt zweverig, maar zou zeggen: laat het los. Wat moet je met zo`n ding?

Badge

Bedankt voor de reacties! Er is intussen ook een kleine update: het lijkt erop dat de omweg intussen wel werkt. Ik geeft ze dus nog even het voordeel van de twijfel en kijk nog even aan.

@Jahaa, Ik ben erg blij met mijn huidige sporthorloge. Ik vind het prettig om mijzelf een beetje te monitoren gedurende de dag en specifiek tijdens het sporten. Helaas zal mijn horloge binnen afzienbare tijd vervangen moeten worden. Dan is zo'n optie wel interessant.

Badge

Via a.s.r. heb ik een Apple Watch eind december 2019 aangeschaft. De Apple Watch werd vanuit Apple zelf naar mij toe verzonden en alles werkt bijna naadloos samen. Ik heb soms moeite met het Face ID inloggen op de app van a.s.r. Vitality, maar verder heb ik geen enkel probleem met het synchroniseren. Ik moet het dus wel zelf handmatig doen, doe het haast dagelijks, maar dat helpt mij ook betrokken te blijven bij mijn dagelijkse voortgang. Is echt een aanrader vind ik!

Bij mij werkt het nog niet. Ik heb Strava gekoppeld aan ASR vitality, maar ik krijg geen punten voor in Strava geregistreerde activiteiten. Ook via Apple Health op de iPhone, worden er minder punten bijgeschreven dan wat ik volgens de uitleg zou moeten verdienen door mijn activiteiten. Ik heb een klacht gestuurd, maar nog geen antwoord ontvangen. Overweeg om dan maar een Apple Watch aan te schaffen, als dat wel werkt. Vind het verder wel een goed en stimulerend concept. 

Reageer