Problemen na plaatsing keuken

• 4 July 2022
  • 13 reacties
  • 291 Bekeken

15 jaar geleden een oude amerikaanse keuken gekocht met gasfornuis. Keukenblad is aan vervanging toe. Bedrijf Idfix BCL uit Amsterdam heeft keuken destijds gespoten en ik heb hem zelfs geplaatst.

Bedrijf heeft lang blad van ruim 4 meter geplaatst en daarbij onze pas gestorte epoxyvloer beschadigd maar ontkent dat. Hoe nu verder?

13 reacties

15 jaar wachten met een klacht is wel heel lang.

Reputatie 5
Badge +6

Dit zijn altijd lastige zaken, heeft u gezien dat de schade werd veroorzaakt, kwam u er later achter toen het bedrijf al weg was?

Heeft u ook foto’s gemaakt toen het gebeurd was en de monteur er op aangesproken?

Bij uw (inboedel)verzekering de schade melden en vragen of dit door uw eigen verzekering gedekt is.

Deze info zal voor meerdere maatschappijen dezelfde strekking hebben:

https://www.achmearechtsbijstand.nl/wonen/schade-aan-woning-door-een-bedrijf
U stelt het bedrijf aansprakelijk voor de schade die het veroorzaakte

Juridisch wordt deze vorm van schade ‘gevolgschade’ genoemd. Bij gevolgschade bent u niet verplicht om het bedrijf eerst in de gelegenheid te stellen om de schade zelf te herstellen. U kunt dus direct een schadevergoeding eisen. Dat kunt u bijvoorbeeld doen met onze ‘voorbeeldbrief aansprakelijkstelling’. Toch is het verstandig om het bedrijf wél in de gelegenheid te stellen om de schade te herstellen. In de praktijk is het namelijk niet altijd gemakkelijk om onderscheid te maken tussen schade en gevolgschade.

Vergoedt het bedrijf ondanks uw verzoek de schade niet?

Dan kunt u verdere juridische stappen overwegen. Als het installatiebedrijf is aangesloten bij een branche- of ondernemersorganisatie kunt u misschien ook terecht bij een Geschillencommissie . Zo kunt u voor een relatief laag bedrag een uitspraak krijgen.

@Harrie LPP 
Ik lees, dat ze na 15 jaar hebben besloten er een nieuw keukenblad op te laten zetten.

Ik heb de monteur aangesproken maar die ontkent glashard. De schade is veroorzaakt door het lange aanrechtblad, was moeilijk te handelen. Ik zal de link die je hebt gegeven volgen; ook de optie van mijn eigen verzekering is een goede tip. Thanx

Ik heb de monteur aangesproken maar die ontkent glashard. 

Kunt u het bewijzen of op z'n minst aannemelijk maken? 

A Deen, ik dacht dat ik het aannemelijk had gemaakt… het is een heel lang, zwaar aanrechtblad welke hij samen met zijn vrouw/vriendin op zijn plaats heeft gelegd.

De bladen in een American Kitchen zijn van hout, afgewerkt met een toplaag van linoleum of mipolam zoals de leverancier het noemt. Ook die toplaag geeft problemen.

We hebben het gas fornuis vervangen door een inductie kookplaat en dus een nieuw kastje laten plaatsen met schuiflades. Kleurcodes van de verf door gegeven. Deurtjes zijn gespoten, kastje zelf niet.

allemaal punten waar we met deze leverancier tegen aan lopen. 

Sorry maar je geeft alleen irrelevante informatie.

Wat voor beschadiging zit er in de vloer? Wat is er precies gebeurd? Kun je zien dat het gat in de vloer door het aanrechtblad komt? Heb je het zien gebeuren? Heb je foto’s van voor en na? Heb je getuigen? Zit er lak van het blad in de vloer? Is het blad beschadigd? Zit er lak van de vloer op het blad? Zit het gat in de vloer op een plek dieblogischerwijs… etc. Denk als Sherlock.

Er zit een ster in de epoxyvloer op het punt waar het aanrechtblad heeft gesteund voordat het op de kastjes werd gelegd, het gewicht van het blad deed de rest.  geen meer getuigen als ik alleen. 

Wat ik meer heb willen doen is de algehele ontevredenheid laten blijken over de  zaken die de leverancier heeft gedaan/niet gedaan.

Ik zal foto's maken

Je ziet op de foto op het punt van de Roulette single het “aangrijppunt” Daardoor is aanvankelijk de top laklaag gebarsten en nu verder gescheurd richting philips single.

De 18e komt hij (BCL-Idfix) het blad vervangen omdat de toplaag niet gehecht heeft, er zitten luchtbellen onder. Alle kitwerk dat ik ter afwerking heb gedaan zal opnieuw gedaan moeten worden. Ach er zijn zoveel kleine dingen die of niet volgens afspraak zijn, anders zijn. 

Ook heeft hij een Bosch inductie kookplaat geleverd die niet voldoet.

Is er ergens een voorbeeld brief waarmee ik hem aansprakelijk kan stellen voor alle onvolkomenheden?

Is er ergens een voorbeeld brief waarmee ik hem aansprakelijk kan stellen voor alle onvolkomenheden?

Op de reguliere site van de Bond staan onder Juridisch / Stuur een brief staan voorbeeldbrieven.voor allerlei zaken.

Reputatie 5
Badge +6

@W. Bouwman Heeft u de Epoxievloer zelf gelegd? of is deze door een Vakbedrijf gelegd.

Leuk idee die singles erin, maar of dit volgens voorschriften van een epoxievloer is.😫

Ter plaatse van de single is geen hechtprimer voor hechting op de ondervloer!

Als het plaatje iets krom is kan de epoxie niet er onder komen, er zal dan bij puntbelasting geen massieve laag gevormd zijn met de ondervloer!

Bij een massieve epoxievloer zal de ster m.i. nooit verder kunnen scheuren.

En met aansprakelijk stellen hoop ik dat de verzekeringsexpert in uw voordeel zal beslissen.

Aanspakelijk stellen voor schade is iets anders dan onvolkomenheden in de levering/montage die niet volgens afspraak zijn.

Reputatie 4
Badge +4

@W. Bouwman Heb je nog iets gehad aan de tips van de andere community leden? Mocht er een reactie tussen staan die je het meest geholpen heeft, dan kun je deze aanvinken als Beste Antwoord. 
Zo help je anderen met een vergelijkbare vraag ook om snel het antwoord te vinden.

Groetjes Shana

Reageer