Consumentenbond.nl
Vraag

Rabobank wil weten waarom ik geld stort en afschrijf

• 5 oktober 2019
  • 68 reacties
  • 1736 Bekeken

Reputatie 6
Badge +6
Ik heb in zeer korte tijd een mail, een telefoontje en een brief gekregen van de Rabobank. "Ze" willen weten waarom ik geld stort op mijn rekening en ook waarom ik bedragen opneem. Het is afhankelijk van de mail of brief hoe men het formuleert.
Citaat van de brief :
U heeft bij ons een betaalrekening eindigend op ****. We hebben en aantal vragen over het rekeningverloop met name over stortingen en opnamen (*formuleringen in brief en mail anders, onderwerpen dezelfde). Ik heb geprobeerd u telefonisch te bereiken, maar dat is niet gelukt. Ik verzoek u uiterlijk 8 oktober contact met mij op te nemen enz. enz.
De mail was van 3 oktober, telefoontje 4 oktober (mijn verjaardag dus gezegd dat ik geen tijd had), op de mail 3 oktober al geantwoord dat men niet hoefde te bellen, omdat ik er totaal geen prijs op stel, en dan 5 oktober de brief.
Ik stort nooit contant iets op mijn rekening, meestal maak ik over van een andere bankrekening, en waarom om voldoende geld op de rekening te hebben om een factuur (bijv. de traplift) te betalen. En af en toe neem ik via de geldautomaat wat geld af van mijn rekening, om bepaalde contante betalingen te doen. Mijn vraag wat heeft de bank daarmee te maken, is dit geen inbreuk op mijn privacy, en waarom deze belachelijk pressie (in 3 dagen tijd en 8 oktober al weer antwoorden) ?

68 reacties

Reputatie 5
Badge +1
Ik zou vragen waarom ze dat willen weten.
Reputatie 6
Badge +6
Dank je @Jan H. . ik zal inderdaad antwoorden op de brief, maar ben wat verbouwereerd over de gehele toonzetting en snelheid waarmee alles gebeurt. Ik dacht eerst nog dat is nep. Maar het mailtje maakte melding van diverse gegevens en dat men de volgende dag zou bellen over betreffend onderwerp en alles was zwaar ondertekend door de Rabobank, de persoon, functie, afdeling en welke regio Rabobank enz. Het telefoontje de volgende dag volgde ook, ondanks dat ik geantwoord had dat ik daar totaal geen prijs op stelde. En exact een dag later een brief, normaal en aangetekend. Ik ben me van geen kwaad bewust, ben een gewone doorsnee klant en het gaat absoluut niet over tienduizenden, totaal niet boven het fiscusbedrag van 15.000 Euro, nee over relatief kleine bedragen. In de mail noemden ze wel de data e.d., waarom die vragen. Ik ben niet erg blij over deze inbreuk op mijn privacy. ik heb uiteraard vragen zoals je noemt, maar ben ik verplicht op hun vragen te antwoorden, wat gaat het ze aan? Groeten Leo.
Reputatie 6
Badge +4
wat elke bank tegenwoordig moet doen van de regering is controleren op verdachte transacties. en wat verdacht is is natuurlijk een rekbaar begrip, ineens een afwijkend bedrag gestort/opgenomen tov normaal? Dat zou een reden kunnen zijn.

en het allerbelangrijkste, bel ze en vraag uitleg, heb je gewoon recht op.

dit is ook nog wat achtergrond: https://www.parool.nl/nederland/waarom-uw-bank-binnenkort-wellicht-belt-met-de-vraag-of-u-belasting-ontduikt~bfa72284/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Reputatie 6
Badge +6
Beste @E.B.F. Stroeve , dank voor je antwoord. Ik had uiteraard uit de actualiteit gelezen dat banken geldboetes kregen omdat zij niet goed opletten op zgn. "crimineel" geld. Het artikel in het Parool kende ik niet. Ik heb financieel niets te klagen, maar kan me ook weer geen tig krantenabonnementen permitteren. Dus nogmaals dank dit opgezonden te hebben.

Ik vind het wel heel erg ver gaan. Ik heb niets tegen opletten op crimineel geld, op witwassen enz. Maar, niemand hoeft dit uiteraard te geloven, ik ben geen crimineel. Ik heb een paar keer 250 Euro opgenomen, omdat we één keer per week uit eten gaan (ter compensatie van vakanties) en ik contant wil betalen omdat ik het bedrag altijd met een 10% afrond om een fooi te geven. Ja die gekken zoals ik bestaan nog. ik geef altijd wat aan mensen die wat voor je doen. De postbode bijvoorbeeld, de krantenjongen, de huis-aan-huiskrant, de folderbrenger, degene die een reparatie komt uitvoeren.... ik geef ze altijd wat voor de service, en het helpt enorm, ze zijn bereid meer te doen dan normaal. En daarom betaal ik in het restaurant contant. En precies die data van die 250 Euro worden door de bank genoemd. En een datum onlangs dat ik van de ING naar de Rabo een bedrag stortte omdat ik zo aanstonds de nieuwe traplift moet betalen. Dat doe ik liever via de Rabo gezien de problematiek bij de ING, geen tancode meer, wel SMS-jes, smartphone verplicht enz. Maar dit allemaal terzijde.

Ik vind het belachelijk dat om dergelijke transacties je als "misdadiger" behandeld wordt. De banken worden er bij mij niet klantvriendelijker op, ook al is het dus niet hun schuld nu, dus je hoeft ze nu niet te verdedigen. Ik vind het toch echt te gek worden, wat gaat Albert Heijn stras van me controleren. Ik ben, vind ik zelf nogal 'open'. maar begint nu ook het 'verzet' omtrent privacy te begrijpen. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +6
@L.J.F. de Ruiter gefeliciteerd met je verjaardag gisteren!
Reputatie 6
Badge +6
Dank je Jan. Je weet ik ben nogal uitvoerig en hoewel het niet zo belangrijk is, voedde het wel mijn boosheid. De dag voor mijn verjaardag ben je toch een beetje bezig met de voorbereiding, we hadden boodschappen gedaan enz. en dan krijg je een mail.... ik bel u morgen om 10 uur met vragen enz. Geloof me echt een klantonvriendelijke mail. Mail ik terug dat ik op mijn verjaardag geen gezeur wil hebben dus dan ze beter niet kunnen bellen enz. Wordt er toch om 10 uur gebeld. Corry nam op en zei Leo voor jou. Ik, zeker de Rabobank, nou leg maar neer daar heb ik nu helemaal geen tijd voor. De volgende dag ligt er een brief in de bus en wat later komt er nog een aangetekende brief. Met voor 8 oktober moet ik me melden. De boosheid zakt wel, maar een heel klein beetje. Dit is allemaal onvriendelijk en ook onvriendelijk beschreven. De machtswellusteling uit zich volledig. en ik ben de gewetenloze crimineel. Ook al eist de overheid dit en is dat de schuldige, je kan het ook wat netter en vriendelijker brengen. Ik ben qua privacy behoorlijk veranderd, een bank die optreedt als de fiscale opsporingsdienst, wat gaat Albert Heijn straks van me eisen? Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +6
Verbazingwekkend dat je zo'n brief krijgt. Zo ken ik het ook ziet, dat je voor 8 okt moet antwoorden en ook nog aangetekend. Misschien weet iemand anders waar het om gaat? Succes ermee!
Reputatie 7
Badge +6
Ik vind dit heel raar en vraag me af of dit wel afkomstig is van de bank . Mogelijk probeert iemand je bankgegevens te ontfutselen . Daarom zou ik contact zoeken me ze via een telnr wat zeker weten van hun is of naar een van hun vestigingen gaan met medeneming van de brief en een print van de mail. Volgens mij sturen banken geen mails. Wel berichten die je alleen op hun site kunt zien na inloggen .
Reputatie 4
Badge +4
Als je echt verdacht bent, loop je de kans dat ze na de 8e je rekening bevriezen.
Een brief dubbel sturen zowel gewoon als aangetekend doen advocaten ook, als ze een wettelijke termijn willen stellen.
Reputatie 6
Badge +4
kloppen de gegevens van de bank zoals telefoonnummer, adres, mail etc?
Reputatie 7
Je kunt, om even op restaurantbezoek terug te komen, met een creditcard afrekenen en apart een fooi geven.
Reputatie 7
Badge +6
Nogmaals , hoe langer ik er over nadenk , hoe onwaarschijnlijker ik het vind dat die contactpogingen afkomstig zijn van de RABO . Hier is denk ik een boef bezig met pogingen om je te beroven . Ga naar een bankkantoor en vraag hoe het zit. Als klanten van onfrisse praktijken verdacht worden , gaat het normaliter om veel grotere bedragen die bovendien niet of niet goed te traceren zijn qua herkomst . Een overboeking van een relatief groot bedrag van de ene bank naar de andere hoort daar ook niet bij . Neem de afschriften van die 'verdachte 'transacties voor de zekerheid mee. NIET gebruik maken van contactmogelijkheden die in brieven en mails genoemd worden . Die zullen vals zijn als het inderdaad foute boel is.
Reputatie 4
Badge +4
@MrsJones
Het gaat juist over dat iemand het recht moet hebben, om zijn geld uit te geven zoals hij wil.
Dat je met contant uitgeven van geld steeds meer als crimineel bestempelt wordt.
Verder ben ik van mening dat de bank niet de instantie is om iemand te onderzoeken.
Ze hebben enkel de plicht om verdachte dingen te melden aan de viod.

De toekomst is:
Iedere burger een verplicht kastje met gsm wat dat ook je bankpas en telefoon is.
Iedere stap die je maakt wordt vastgelegd.
China komt er openlijk voor uit, maar we zijn hier in Nederland ook al aardig op weg.

Er komt nog een tijd dat je telefoon provider je gaat bellen, dat je een avond weg bent geweest zonder je telefoon, met de mededeling dat ze je als verdachte door zullen geven.
Het enge is, technisch zijn we al lang zover.
Reputatie 6
Badge +4
en we dwalen weer af.......
Reputatie 4
Badge +4
@E.B.F. Stroeve
Dat had ik op de lagere school ook al.
Ik zal dat nooit meer afleren, denk ik.
Reputatie 6
Badge +6
Beste forumleden. Ik kom zo straks, in de avond er nog op terug. Ik heb de brieven vergeleken, allemaal sprekend RABO. Ik heb telefoonnummers gebeld, allemaal RABO, met nu we zijn er niet maar toetst enz. in voor diefstal enz. We doen nu vrijwilligerswerk, en kom er dus straks op terug. Ik vind het zelf ook vreemd vooral de haast en toonzetting. Groeten Leo.
Badge +4
Nogmaals , hoe langer ik er over nadenk , hoe onwaarschijnlijker ik het vind dat die contactpogingen afkomstig zijn van de RABO . Hier is denk ik een boef bezig met pogingen om je te beroven . Ga naar een bankkantoor en vraag hoe het zit. Als klanten van onfrisse praktijken verdacht worden , gaat het normaliter om veel grotere bedragen die bovendien niet of niet goed te traceren zijn qua herkomst . Een overboeking van een relatief groot bedrag van de ene bank naar de andere hoort daar ook niet bij . Neem de afschriften van die 'verdachte 'transacties voor de zekerheid mee. NIET gebruik maken van contactmogelijkheden die in brieven en mails genoemd worden . Die zullen vals zijn als het inderdaad foute boel is.
@L.J.F. de Ruiter
@E.T. Wiersum
Ik ben het helemaal met E.T. Wiersum eens.
Wat mij betreft is dit een typisch geval van oplichting.
Ik zou bellen naar je Rabobank via het telefoonnummer op de website van je Rabobank en vragen wat er aan de hand is.
Vooral NIET bellen naar de nummers in brieven en emails die kunnen fake zijn.
Ik heb nog nooit zulke onzin gehoord dat een bank wil weten waarom jij bij- en afschrijvingen doet.
Bel maar je eigen Rabobank via telefoonnummers die JIJ ZELF hebt opgezocht.

Of ben je soms bekend als grote baas van een syndicaat van verdovende middelen? 😉😉
Toevallig was ik sinds vorige week bezig om over te stappen van de ING naar de Rabo.

Het viel mij erg op dat de Rabo zeer achterdochtig is. „Waarom wil je bij ons klant worden?“

Omdat ik vanwege twee technische handicaps (geen camera om het paspoort te kopiëren en geen mogelijkheid om €0,01 over te boeken vanwege ING TAN-codes-blokkering), wilde ik de overstap regelen in het plaatselijk kantoor.

Daar verwees men mij echter naar een „hoofdkantoor“, 8,3 kilometers verderop. „Wij willen onze klanten namelijk graag leren kennen“. Wachttijd 8 dagen.

Nadat ik per e-mail vervolgens nog eens had gevraagd waar dit voor nodig is, kreeg ik te horen dat er bij een online aanmelding (die voor mij dus niet was weggelegd) inzage wordt verkregen in mijn ING dossier en offline blijkbaar niet.

Dus wat „klanten leren kennen“? Controleren heet dat. Nachecken.

Dit neemt niet weg dat ik mij totaal niet kan voorstellen dat de uitingen die L.J.F. de Ruiter beschrijft echt afkomstig zijn van de Rabobank.

Ik sluit mij volledig aan bij de hierboven gegeven waarschuwingen.
Reputatie 6
Badge +6
Halle beste forumleden, goede avond

We hebben zondag altijd wat werkzaamheden in een hospice. We hebben hier in de regio een hospice, ook door vele giften en vrijwilligerswerk ontstaan, een grote boerderij opgekocht en verbouwd tot mooie hospice.Op zondag namiddag brengen wij thee/koffie e.d. rond en wat eten e.d. en als het mogelijk is een praatje. Overigens nog het enige vrijwilligerswerk (op een uitzondering na) van het vele werk wat we vele jaren gedaan hebben,

En dan vanavond ook nog de TV gezien, het Journaal waar ook de handelingen van de bank in voor kwamen, dus namens de fiscus naar witwassen e.d. te kijken.

Je hoort weer eens van een andere kant wat en waarom het gebeurt, in het commentaar schemert ook door dat men die taken meer vindt horen bij de fiscus, dus opgeleide overheid en opsporingsambtenaren, dan bij de banken waar men het een duidelijke privacy aantasting vindt. Mooi allemaal maar je hebt er niet zoveel aan. Wel dus dat het speelt dat banken onderzoek doen naar "financieel gedrag van klanten".

Uiteraard maken criminelen daar ook gebruik van, en het kan best zijn dat ze in mij weer een slachtoffer gevonden hebben. Maar het is allemaal zo echt.
Het begon met een mail, dat ze mij de volgende morgen 10 uur zouden bellen met vragen over via de automaat opnemen van bedragen van de rekening en het storten van bedragen op de rekening. En de data erbij.

De brief meldt:
Geachte heer de Ruiter
U heeft een betaalrekening *****
We hebben een aantal vragen over het rekeningverloop van deze rekening met name de contante stortingen. Vandaag heb ik geprobeerd u telefonisch te bereiken enz.
Ik verzoek u vriendelijk uiterlijk 8 oktober 2019 contact ..... enz. Voor de goede orde delen wij u mede dat deze brief zowel per normale post als aangetekend is verstuurd..... S.J. van Zundert, accountmanager MKB, CDD-analist a.i.
Rabo bank Zuid-Hollandse eilanden
Postbus 10017 Rotterdam, bezoekadres Reedijk te Heinenoord

Allemaal officieel uitziend briefpapier en enveloppen. Telefoonnummer van de bank (niet wat de persoon genoemd heeft, dat heb ik expres niet gebeld) 2x gebeld.... u spreekt met de Rabobank we zijn er nu niet, voor uitzonderingen, diefstal e.d. kunt u een cijfer intoetsen enz. enz. Ik heb verder niets gedaan.

Ten eerste heb ik hier open en eerlijk gemeld wat de opnamen en afdrachten zijn. Laatste zijn nooit contant geweest, dat is al fout in de brief. Er is wel van de ABN-AMRO een bedrag over gemaakt naar de Rabo omdat ik komende week de nieuwe traplift (van 11 mille) moet betalen. En enkele opnamen gaan via de automaat voor eveneens genoemde zaken. Verder supermarkt enz. wordt allemaal met het Rabopasje betaald.

Ik had uit de actualiteit wel gehoord dat banken boetes hadden gekregen omdat ze niet goed naar criminele handelingen hadden gekeken, witwassen enz. Maar zonder gein, daar ben ik uiteraard helemaal niet mee bezig.... ik ben geen crimineel..... dus verwacht dit alles helemaal niet.
Ik zie er is weer een bericht. Ik ga daar naar kijken. Ik denk morgen naar de Bank, hoofdkantoor Heinenoord te gaan met meenemen van mail en brieven en vragen of dit echt is.... o.i.d. Groeten Leo.
Reputatie 6
Badge +6
Dank Léon, en alle anderen. Ik denk dus dat ik naar het bankkantoor, het hoofdkantoor in Heinenoord voor de Zuid-Hollandse eilanden ga en daar mijn vragen stel, face to face. Even dus geen afspraak met S.J. van Zundert maken, eerst weten of het allemaal echt is en waarom, als het echt is, ze van mij dat alles willen weten...... Groeten Leo.
Reputatie 4
Badge +4
Als je ineens 11 mille op je rekening krijgt gaan de alarm bellen af in de computer.
Op dat moment ben je iemand met een verdachte transactie.
Zouden ze een standaard brief verzonden hebben, aan de hand van de overschrijding van de 10 mille?
Reputatie 6
Badge +6
Geachte forumleden, beste @Wortelstamper .
Ik ben zowat de hele avond bezig geweest met deze 'problematiek'.

Het is me immers nooit overkomen, in feite moet ik nu uitleg gaan geven aan de bank waarom ik stortingen doe en ook opnames van de rekening via de flappentap.
Dat althans vraagt de mail en de diverse brieven, die allen heel echt lijken.
Zoals al gezegd ga ik er morgen persoonlijk mee naar de bank, Rabo hoofdkantoor in Heinenoord.
Wat ik nog tegen ben gekomen op de mail. Het gaat om stortingen , ik ben daar dus nu behoorlijk open in, te weten 20-03-2018, 04-04-2018 en 18-04-2018.
Let wel stortingen van begin 2018. Dat is anderhalf jaar geleden !!!!!!
Het gaat op 10.000 Euro, 2000 Euro en 1000 Euro.
ik heb het allemaal op moeten zoeken en als je er niet in thuis bent valt dat niet mee. Normaal gaat het overzicht niet meer dan een jaar terug. Kortom overal opzoeken, googlen e.d. hoe je overzichten van begin 2018 kan krijgen. Is uiteindelijk gelukt.
Maar weet ik veel waar het nog over gaat??? De 10.000 Euro zal een verkoop zijn van de Camper o.i.d. Heb ik daarvoor of wellicht voor wat anders contant geld gehad en dat stort je op je bank, je zo vertrouwde bank (grrxxttbr).
De andere bedragen, zo laag weet ik veel, je verkoopt iets, krijgt wat contant enz.
Nou dat is het, ik kan er niet echt over uit. Is het nep, oké niet leuk, maar dan is het hierbij afgehandeld........ maar helaas ik geloof niet in nep, het is allemaal zo echt en ik heb alle afschriften de hele avond nagezien en het zijn exact deze 3 stortingen contant. Ook al moet dit van de overheid en fiscus dit vind ik een enorme inbreuk op mijn privacy. Als het echt allemaal zo is als nu beschreven, dus dat het wettelijk is, van de overheid en fiscus komt en dat via de banken........ ben ik nu totaal omgedraaid over wat privacy is en hoe ieder inbreuk doet op je privacy en degenen die alles van je willen weten.... overheid, fiscus, instellingen, bedrijven enz. enz.
Ik ben echt kwaad zo niet woest, dat zoiets gebeurt. Dat de arm zover reikt in je privacy, in je leven. Het gaat wel weer over, maar ik ga hard denken aan de oude sok, alles van de banken af, weet de fiscus ook niets meer, scheelt me wellicht vele tienduizenden aan belasting. Excuses verder, maar van slapen zal ook niet veel komen.
Ze willen weten waarom ik enkele stortingen gedaan heb in begin 2018 en waarom ik af en toe wat geld uit de automaat pint. Ik vind het te gek voor woorden, wat kan je er tegen doen? Groeten Leo, morgen of overmorgen ben ik hopelijk weer normaal.
Het schijnt dat transacties vanaf €10.000 (was €15.000) sinds 10 juli 2018 als ongebruikelijk worden bestempeld.

Zie dit artikel onder „Wat zijn ongebruikelijke transacties?“
Reputatie 6
Badge +6
Dank je @Léonz , zo met elkaar kom je er wel. Je moet dus zo zachtjes aan wel alles bijhouden. Dus niet alleen de wet c.q. grondwet maar ook alles van de fiscus, sociale diensten, gemeenten, banken enz. enz.. Is er niet één of andere grote "bijbel"over?
Ik wist het uiteraard van die 15.000 Euro, maar dat het weer veranderd was in 10.000 dat lees ik zo juist. Dat is in elk geval een bedrag wat ze willen weten en waarom ook die lage bedragen, blijft even een raadsel, ik ga zo dadelijk naar de bank want om 11.30 uur moet ik ook weer voor de Abneu in het ziekenhuis zijn, moet ik zuurstof en zuurstofmasker weer meenemen, alles uitlezen enz. Lekker rustig allemaal. Op een stoel zitten en niets meer doen komt er nooit meer van.
In feite moet je een financieel of fiscaal jurist mee nemen. Dat kan als je flink betaalt, maar van de rechtsbijstandverzekering zal het wel niet gaan of in elk geval krijg je om te beginnen nee. Maar als ik daar dadelijk als leek sta, wat kan je zeggen, wat mag je zeggen, wat is steekhoudend. De korte tijd, de manier van "vragen, aanmanen" de inbreuk op privacy. Weet ik nog wat anderhalf jaar geleden één keer gebeurd is. Nou in elk geval weer bedankt voor de nieuwe tip, ik zie wel en de afloop horen jullie wel.
Groeten Leo.
Reputatie 6
Badge +6
Beste forumleden, even een update omtrent de RaBobank wil weten waarom ikl geld stort en afschrijf..
Ik ben vanmorgen naar de Rabobank geweest, hoofdkantoor Zuid-Hollandse eilanden te Heinenoord. Daar overigens vriendelijk te woord gestaan.

Ik heb de benodigde formulieren, mail en brieven e.d. laten zien en als eerste gevraagd: Is dit echt, dus echt van de Rabobank.... we twijfelen over echtheid of dat op 'criminele wijze' gegevens en geld af gevangen wordt.
Men heeft uitgebreid gekeken en gezocht naar de persoon die mij 'gecontact' heeft en de vragen stelt. De afdeling is in Rotterdam gevestigd en de persoon bestaat, dus werkt daar.
Het één en ander is in het kader van het verzoek van de overheid/fiscus te kijken naar geldhandelingen van klanten o.a. met betrekking tot witwassen enz.

Ik heb vervolgens gezegd behoorlijk geschrokken te zijn en door de toonzetting, zonder verdere uitleg, en de snelheid van handelen me een misdadiger te voelen. Men heeft direct toegegeven dat het wat vriendelijker had gekund, maar 'privacy' (??) wetgeving laat helaas niet alles toe.
Mijn aantekening is genoteerd en betreffende persoon, die mij de vragen moet stellen is gevraagd mij even tijd te gunnen en vervolgens één dezer dagen contact op te nemen op vriendelijker manier.

Resumerend het is dus toch afkomstig van de bank. Het is in het kader van overheid verzoek de geldhandelingen na te gaan enz. De bank maakt dus kennelijk zelf uit hoe ze dat doet.

Het is inmiddels duidelijk dat ik dat een minder prettige wijze vind en zeer klantonvriendelijk overkomt. Ik kan me indenken dat door enige uitleg en duidelijkheid op een vriendelijker manier vragen kunnen worden gesteld. Verder moet ik afwachten hoe de betreffende persoon zijn werk voortzet en wat de vragen zijn en waarom. In de 50 jaar dat ik daar klant ben is er echt geen enkele financiële handeling die maar enigszins als 'verdacht' zou kunnen worden beschouwd.

Maar wellicht hoor ik dat nog, en hou jullie dan op de hoogte. En als er leden zijn die om moverende reden vragen krijgen, dan ben ik benieuwd hoe het bij hen gaat. Groeten Leo.

Reageer