Consumentenbond.nl
Vraag

Rabobank wil weten waarom ik geld stort en afschrijf

  • 5 oktober 2019
  • 102 reacties
  • 4531 Bekeken


Toon eerste bericht

102 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Leo, ik ben geen bankmedewerker, maar ik vind het ook vreemd dat € 10.000,- voor je camper cash betaald wordt. Kan het niet zo zijn dat ze juist de koper verdenken van witwassen en daarom diens gegevens proberen te achterhalen?

Ik ken de precieze inhoud en toon van de brief niet, maar trek je je puur zakelijke brieven niet teveel persoonlijk aan?

Ik heb hier echt geen verstand van maar dit is toch een uitvloeisel van de plicht die de banken hebben verdachte transacties te controleren en te melden? Wat gebeurt er eigenlijk als zo'n bank dan zegt, van deze transactie hebben wij verder niet vast kunnen stellen waar het geld vandaan kwam dus die melden wij bij de belastingdienst. Alsof die personeel over hebben om de financiën van meneer de Ruiter eens uit te pluizen. Één gesprek van zo'n inspecteur in een regenjas met een aktetas zou genoeg moeten zijn om aan de keukentafel onder het genot van een bakje koffie de zaak in ogenschouw te nemen en te zien dat ze wel betere dingen te doen hebben. Ik zal wel te naïef zijn maar als ze echt gaan rechercheren komt die camper inclusief het bouwjaar en de waarde toch gewoon uit een of ander register rollen?

Reputatie 7
Badge +7

Ja, ik dacht rust te krijgen en van die onzin af te zijn. Ik begrijp nu best dat door de enorme boetes, banken laten zien dat ze werk maken van verdachte transacties bij klanten. Maar wat zijn verdachte transacties.

Ik weet niet of er duidelijke regels voor zijn, nu denk ik dat geldtransacties bij klanten die plaatsvinden verdacht zijn wanneer zij dat willen, het stempel erop drukken. Vroeger was er nog een limiet van 15.000 Euro, dat is kennelijk vervolgens naar 10.000 euro gezakt en ik heb al gehoord dat het al 3000 Euro is. Maar officieel weet ik niets, men legt ook niets daarover uit. de mails die ik voor deze topic gehad heb, zijn alleen dreigend, gesprekken zijn dreigend, er is geen duidelijke uitleg, ik moet me verantwoorden voor transacties.

Nou dat heb ik zo goed als zo kwaad gedaan, maar van twee jaar terug heb ik niets bewaard over mijn toenmalige camper. Vanwege gezondheidsomstandigheden kon ik er niets meer mee (met de camper), en raakte hem ook nauwelijks kwijt. De stalling waar hij stond heeft bemiddeld en hem in feite verkocht. Onder de afgesproken prijs en met aftrek van commissie. Ik kreeg het geld contant en heb dat, na enige tijd ook nog, omdat ik dacht nog iets anders aan te schaffen, maar uiteindelijk heb ik het geld naar de bank gebracht en met hulp van bankemployees aldaar het gestort.

Het is hierboven allemaal te lezen, zelfs een foto van de camper. Ik was behoorlijk kwaad omdat je ineens een misdadiger bent, in plaats van een 40 jarige trouwe klant. Maar boosheid zakt, en dacht ik ben er zo vanaf en laat het dus maar.

Tot ik ineens een brief kreeg. Ik probeer deze bij te voegen, maar weet niet meer precies hoe dat moet.

Nou het gaat dus niet. Ik heb de brief in PDF. Maar kan hem hier niet invoegen, weet niet hoe. Kan hem ook niet kopiëren. En het is moeilijk discussiëren als je de brief niet kent. Ik probeer nog wel wat, maar kost me zeeën van tijd. Groet Leo.

 

Reputatie 3
Badge +2

ik las het nu pas, vandaar.  Kom hier soms maanden niet.  

 

Reputatie 7
Badge +7

Dank @Akua2  voor uw bericht en begrip. De gebeurtenis met de bank is inmiddels alweer een tijdje geleden en dan ebt zo'n gebeurtenis langzaam weg. Dat is ook maar goed, het leven zou ondraaglijk zijn als alle sores bij je bleef. Echter als het je voor de eerste keer overkomt, schrik je toch wel even. En de hele gang van zaken, hoe men het aanpakt en oplost, verdient zeker geen schoonheidsprijs. Ik heb ervan geleerd en kijk wel beter uit bij storten en opnemen van bedragen. Ik hoop dat de andere kant er ook van geleerd heeft, maar vrees dat klantvriendelijkheid niet meer voorkomt in hun woordenboek. Groet Leo.

Reputatie 3
Badge +2

Wat een verhaal, Leo! Gelukkig mij nog niet overkomen. Ik gebruik niet veel contant geld meer, alleen af en toe wat voor de schoonmaakster (zwart) en fooien,verder alles digitaal. We gaan langzaam maar zeker naar een maatschappij toe waarin cash geld überhaupt een zweem van crimineel krijgt. Alles digitaal en controleerbaar.  

De dochter van een vriend van me werkt voor de ING als speurneus. Jonge (goedkoop) mensen komen dan in een klasje en leren hoe ze dat moeten aanpakken. Ik denk dat die in een bubble (‘fraudeurs zoeken’) werken en ook nog wat weinig levenservaring hebben. Tel op en je krijgt dit soort communicatie. 

Reputatie 7
Badge +7

Nou dan zijn er wel wat oplossingen:

Om casino spam te stoppen: plaats nooit je e-mailadres in een openbaar forum. :joy:

Er is één gouden regel met betrekking tot spam: nooit op reageren. :sunglasses:

Gmail geeft je een prima gelegenheid om alvast te achterhalen wie de bron is van de spam. Dat wil zeggen, degene die jouw e-mail heeft doorverkocht of doorgegeven aan iemand die het gebruikt om er mee te spammen. Je kunt namelijk een +-teken en een alias toevoegen. De mail komt dan binnen in hetzelfde bakje, maar je kunt op deze manier eenvoudig zien aan wie je ooit het e-mailadres hebt verstrekt. :innocent:

Groeten Leo.

Was een soort casino-spammer, Leo.

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb vanwege de feestdagen met nogal wat nieuwjaarswensen hier en daar bijwonen even een sabbatical op het forum gehouden. Wel alles steeds gelezen en kom zeker weer terug. Voor dit topic kreeg ik het bericht: Beste L․J․F․ de Ruiter,
igenesis71 heeft een reactie geplaatst in het topic: "Rabobank wil weten waarom ik geld stort en afschrijf"

Ik kan hier echter niets vinden. Wil @igenesis71  alsnog een bericht doorgeven, of is er sprake van een misverstand. Groeten Leo.

Het bulldozer gedrag schreef ik toe aan de Rabobank, niet aan u, heer Stroeve.
Reputatie 6
Badge +4
hi leonz, ik bulldozer helemaal niks goed. ik vind, net als ongeveer iedereen hier, dat je heel goed moet uitleggen wat je doet als bank. en onderdeel daarvan moet zij dat het ook een onterechte melding kan zijn, alvast excuses daarvoor, of zoiets.

feit blijft dat je niet de persoon in kwestie kunt betrekken in de algoritmes, helaas, zover is de AI techniek nog niet. wordt overigens wel aan gewerkt.

en blijkbaar struikelen we al over woordkeuzes hier, een bank is waakzaam en signaleert als ze iets verdachts zien wat onverklaarbaar blijkt. ik gebruik daar het woord controleren voor, maar we zijn het basis gewoon met elkaar eens, hoe raar dat ook voor je zal zijn 😉
...1 van die regels is dat banken witwassen controleren.
Witwassen controleren betekent voor de banken: waakzaam zijn als er signalen ontstaan.

Er is geen enkele reden om potentieel/waarschijnlijk onschuldige klanten te benaderen met bulldozer-methodes. Ze hebben gewoon inzicht in de klanthistorie.

Praat die bulldozer-methodes toch niet steeds goed,
Reputatie 7
Badge +7
Helemaal begrepen hoe het zit, maar is dat hun taak. Liggen de prioriteiten bij de opsporing, bij de overheid of justitie.... of zoals vroeger bij de klanten. Ik weet het antwoord al, het zijn opsporingsambtenaren van het ergste soort.....en ben er fel tegen. Groeten Leo.
Reputatie 6
Badge +4
leo, we leven in een democratisch land waar we een regering kiezen die democratisch de regels bepaalt. en 1 van die regels is dat banken witwassen controleren.
Reputatie 7
Badge +7
Beste @E.B.F. Stroeve , zonder meer eens. Dat geldt naar ik meen voor alles je wat te vragen hebt, leg uit waarom, geef duidelijkheid over het onderwerp.
En voor een bank vind ik dat ze toch heel goed moeten weten wat ze doen en wat ze te weeg brengen. Ik kan niet spreken voor misdadigers, criminelen e.d. die ook bankieren, maar het merendeel van de mensen zijn toch ' gewone ' klanten. Die zijn, vroeger althans, gevraagd, gesmeekt klant te worden, geld naar de bank te brengen, spaarrekeningen te openen, te beleggen (staan de bankadvertenties nog vol van) en vervolgens moeten nu al degenen die een bedrag van 10.000 euro of meer of straks wellicht al 3000 euro of meer gestort hebben, daar verantwoording voor afleggen (heb ik het nog niet over de manier waarop). Gedwongen door de overheid wordt dan gezegd. Ik ben niet gek en begrijp het best, maar ben het er niet mee eens dit is niet een taak voor de bank. Wat stelt een klant daar dan nog voor? U ziet het zit me nog allemaal dwars. Groeten Leo.
Reputatie 6
Badge +4
klopt, en had wellicht allemaal voorkomen kunnen worden door een goede uitleg, daar zijn we het over eens 😉
Reputatie 7
Badge +7
Uiteraard ook waar en altijd overal twee kanten aan. Misschien is er geen excuses voor maar ik was op z'n minst verbouwereerd dat in een mail, zonder enige uitleg, gevraagd werd of ik (de volgende morgen 10 uur dus) uit wilde leggen waar 3 stortingen met data en bedrag van begin 2018 (!), vandaan kwamen.
Ik had inderdaad vriendelijk kunnen melden, sorry ik weet niet waar dit overgaat en morgen is mijn verjaardag dan heb ik daar geen tijd voor. Graag volgende week nadere informatie. Maar dat zeg ik nu in een heel andere gemoedssituatie. Groeten Leo.
Reputatie 6
Badge +4
leo, ik ben het helemaal met je eens dat je dit soort dingen goed uit moet leggen, maar toch een kritische reactie, jou eerste reactie richting die bank was ook redelijk 'direct', dat voedt (denk ik) een idee van niet-zuivere koffie aan de andere kant van de telefoon. communicatie gaat altijd 2 kanten op ;-)

en ik heb het al eerder gezegd, de goeden lijden vaak onder de kwaden, als iedereen een stip op z'n voorhoofd had waaraan je kon zien dat het een crimineel was, dan was het allemaal veel makkelijker.
Reputatie 7
Badge +7
Je hebt gelijk @Jan H. . Ik denk dat er nog veel meer moet gebeuren. Uit de hele discussie heb ik weer vele dingen geleerd. Want in feite wist ik alleen uit de actualiteit dat banken boetes hadden gehad omdat ze bijv. het witwassen niet goed in de gaten gehouden hadden. En nog geen paar weken later word ik geconfronteerd met wat stortingen van bijna 2 jaar geleden. En, ik zal niet herhalen, maar op een onvriendelijke en heel haastige (dwingende) manier. Onbegrijpelijk dat banken dat, in elk geval zoals de Rabo, doen. Leg duidelijk uit waarom je bij je klant komt, waarom je de stortingen wil of moet nagaan, Wat je zegt diverse en meer brochures over dit alles, en fatsoenlijke en vriendelijke brieven en niet alsof je je en misdadiger voelt. Ik heb klachten gedeponeerd, bezint me nog op wat ik meer kan doen. Want als ieder zo benaderd wordt is dat echt mensonwaardig. Groeten Leo.
Reputatie 6
Badge +2
Als banken verstandig zijn maken ze in een brochure duidelijk onder welke voorwaarden bepaalde transacties geaccepteerd worden. Dan kunnen klanten de gewenste informatie meteen aanleveren. Dat bespaart een heleboel werk en frustraties.
...waar in feite een vertrouwensband mee moet zijn...
Het woord 'vertrouwensband' kennen zijn niet meer, vrees ik.

Het is zó 2018. ☺
Reputatie 7
Badge +7
Ja dank je Léon en ieder die alles meebeleefd hebben en ook enigszins meegeleefd hebben, allemaal bedankt. Want ik heb dit nog nooit meegemaakt, een groot drama is het ook weer niet, laten we alles relatief zien, maar ik zit er natuurlijk niet op te wachten. Als je anderhalf jaar geleden je camper, auto of motor verkoopt en je krijgt dat contant aan geld en stort het op je bank en krijgt daar dan anderhalf jaar later zoveel 'gedonder' over, belachelijk.
De overheid mag dan op jacht zijn naar zwart geld en dus ook op zoek dat wit te wassen, laten ze dat dan zelf oplossen, laat de politie en justitie dat dan doen...... maar ja we weten zo zachtjes aan wat die wel en niet (willen) doen. Dus moeten de banken het maar oplossen, en die doen het dan ook omdat ze flinke boetes krijgen. Zo zit het in elkaar, ik vind het krom, mijn mening weliswaar maar flink krom. Klanten worden flink lastig gevallen (als criminelen behandeld) door hun bank waar in feite een vertrouwensband mee moet zijn.
Wat mij betreft hebben ze nu een kenteken waar ze van alles mee kunnen uithalen, wellicht kunnen ze zien waar ik 13 juli 2017 precies reed. Ze gaan hun gang maar, hoop echter dat ik nu met rust word gelaten. Groeten Leo.
Nu nog bewijzen dat deze foto echt door jou gemaakt is.

Als ik de Rabobank was, zou ik zeggen: "U heeft hem gewoon gedownload van het internet. Die truc kennen wij". (Grapje!).

Ik hoop echt dat dit snel ophoudt, Leo. Sterkte nog maar eens.
Reputatie 7
Badge +7
Nou het is inmiddels 10 uur verder en ik heb me rot gezocht naar wat de bank wil, aankoopbewijs camper, verkoopbewijs, vrijwaringsbewijs, betaling wegenbelasting enz. enz.
Ook al ben ik fel tegen dit hele circus en al die vragen toch duidelijk op je privacy en op je vertrouwen gericht, want de bank vertrouwt je dus niet, ze willen allerhande bewijzen dat je een camper gehad hebt, gekocht hebt en verkocht hebt.
Ik ben nu even boos op mezelf dat ik dat alles niet vinden kan. Ik heb uren gezocht. Ik heb alle vrijwaringsbewijzen van mijn 'oude'auto's gevonden. Ook alle verzekeringen, ASR, OHRA, ING, ANWB enz., maar niets, helemaal niets van de camper. Ik herinner me dat hij bij de NKC, de camperclub) verzekerd is geweest, ik zie de fraaie map zo nog voor me, maar vinden kan ik hem niet. En ik ben daar al lang uitgeschreven, kan niet meer inloggen. Ik stop er nu mee, geen papieren dus, ze krijgen wat foto's van de camper, kunnen ze via het kentekenbewijs fijn van alles opvragen. Hier één zo'n foto als voorbeeld. Dit is dus de criminele, misdadige camper, volledig wit gewassen. Groeten Leo.

Reputatie 7
Badge +7
Daarom wil ik niets meer met 'gekken' te maken hebben.

Reageer