Consumentenbond.nl
Vraag

Rabobank wil weten waarom ik geld stort en afschrijf

  • 5 oktober 2019
  • 102 reacties
  • 4435 Bekeken


Toon eerste bericht

102 reacties

Reputatie 6
Badge +4
kloppen de gegevens van de bank zoals telefoonnummer, adres, mail etc?

Was een soort casino-spammer, Leo.

Reputatie 7
Je kunt, om even op restaurantbezoek terug te komen, met een creditcard afrekenen en apart een fooi geven.
Reputatie 7
Badge +7

Nou dan zijn er wel wat oplossingen:

Om casino spam te stoppen: plaats nooit je e-mailadres in een openbaar forum. :joy:

Er is één gouden regel met betrekking tot spam: nooit op reageren. :sunglasses:

Gmail geeft je een prima gelegenheid om alvast te achterhalen wie de bron is van de spam. Dat wil zeggen, degene die jouw e-mail heeft doorverkocht of doorgegeven aan iemand die het gebruikt om er mee te spammen. Je kunt namelijk een +-teken en een alias toevoegen. De mail komt dan binnen in hetzelfde bakje, maar je kunt op deze manier eenvoudig zien aan wie je ooit het e-mailadres hebt verstrekt. :innocent:

Groeten Leo.

Reputatie 3
Badge +2

Wat een verhaal, Leo! Gelukkig mij nog niet overkomen. Ik gebruik niet veel contant geld meer, alleen af en toe wat voor de schoonmaakster (zwart) en fooien,verder alles digitaal. We gaan langzaam maar zeker naar een maatschappij toe waarin cash geld überhaupt een zweem van crimineel krijgt. Alles digitaal en controleerbaar.  

De dochter van een vriend van me werkt voor de ING als speurneus. Jonge (goedkoop) mensen komen dan in een klasje en leren hoe ze dat moeten aanpakken. Ik denk dat die in een bubble (‘fraudeurs zoeken’) werken en ook nog wat weinig levenservaring hebben. Tel op en je krijgt dit soort communicatie. 

Reputatie 7
Badge +6
Nogmaals , hoe langer ik er over nadenk , hoe onwaarschijnlijker ik het vind dat die contactpogingen afkomstig zijn van de RABO . Hier is denk ik een boef bezig met pogingen om je te beroven . Ga naar een bankkantoor en vraag hoe het zit. Als klanten van onfrisse praktijken verdacht worden , gaat het normaliter om veel grotere bedragen die bovendien niet of niet goed te traceren zijn qua herkomst . Een overboeking van een relatief groot bedrag van de ene bank naar de andere hoort daar ook niet bij . Neem de afschriften van die 'verdachte 'transacties voor de zekerheid mee. NIET gebruik maken van contactmogelijkheden die in brieven en mails genoemd worden . Die zullen vals zijn als het inderdaad foute boel is.
Reputatie 7
Badge +7

Dank @Akua2  voor uw bericht en begrip. De gebeurtenis met de bank is inmiddels alweer een tijdje geleden en dan ebt zo'n gebeurtenis langzaam weg. Dat is ook maar goed, het leven zou ondraaglijk zijn als alle sores bij je bleef. Echter als het je voor de eerste keer overkomt, schrik je toch wel even. En de hele gang van zaken, hoe men het aanpakt en oplost, verdient zeker geen schoonheidsprijs. Ik heb ervan geleerd en kijk wel beter uit bij storten en opnemen van bedragen. Ik hoop dat de andere kant er ook van geleerd heeft, maar vrees dat klantvriendelijkheid niet meer voorkomt in hun woordenboek. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +7

Ja, ik dacht rust te krijgen en van die onzin af te zijn. Ik begrijp nu best dat door de enorme boetes, banken laten zien dat ze werk maken van verdachte transacties bij klanten. Maar wat zijn verdachte transacties.

Ik weet niet of er duidelijke regels voor zijn, nu denk ik dat geldtransacties bij klanten die plaatsvinden verdacht zijn wanneer zij dat willen, het stempel erop drukken. Vroeger was er nog een limiet van 15.000 Euro, dat is kennelijk vervolgens naar 10.000 euro gezakt en ik heb al gehoord dat het al 3000 Euro is. Maar officieel weet ik niets, men legt ook niets daarover uit. de mails die ik voor deze topic gehad heb, zijn alleen dreigend, gesprekken zijn dreigend, er is geen duidelijke uitleg, ik moet me verantwoorden voor transacties.

Nou dat heb ik zo goed als zo kwaad gedaan, maar van twee jaar terug heb ik niets bewaard over mijn toenmalige camper. Vanwege gezondheidsomstandigheden kon ik er niets meer mee (met de camper), en raakte hem ook nauwelijks kwijt. De stalling waar hij stond heeft bemiddeld en hem in feite verkocht. Onder de afgesproken prijs en met aftrek van commissie. Ik kreeg het geld contant en heb dat, na enige tijd ook nog, omdat ik dacht nog iets anders aan te schaffen, maar uiteindelijk heb ik het geld naar de bank gebracht en met hulp van bankemployees aldaar het gestort.

Het is hierboven allemaal te lezen, zelfs een foto van de camper. Ik was behoorlijk kwaad omdat je ineens een misdadiger bent, in plaats van een 40 jarige trouwe klant. Maar boosheid zakt, en dacht ik ben er zo vanaf en laat het dus maar.

Tot ik ineens een brief kreeg. Ik probeer deze bij te voegen, maar weet niet meer precies hoe dat moet.

Nou het gaat dus niet. Ik heb de brief in PDF. Maar kan hem hier niet invoegen, weet niet hoe. Kan hem ook niet kopiëren. En het is moeilijk discussiëren als je de brief niet kent. Ik probeer nog wel wat, maar kost me zeeën van tijd. Groet Leo.

 

Reputatie 6
Badge +5
@MrsJones
Het gaat juist over dat iemand het recht moet hebben, om zijn geld uit te geven zoals hij wil.
Dat je met contant uitgeven van geld steeds meer als crimineel bestempelt wordt.
Verder ben ik van mening dat de bank niet de instantie is om iemand te onderzoeken.
Ze hebben enkel de plicht om verdachte dingen te melden aan de viod.

De toekomst is:
Iedere burger een verplicht kastje met gsm wat dat ook je bankpas en telefoon is.
Iedere stap die je maakt wordt vastgelegd.
China komt er openlijk voor uit, maar we zijn hier in Nederland ook al aardig op weg.

Er komt nog een tijd dat je telefoon provider je gaat bellen, dat je een avond weg bent geweest zonder je telefoon, met de mededeling dat ze je als verdachte door zullen geven.
Het enge is, technisch zijn we al lang zover.

Ik heb hier echt geen verstand van maar dit is toch een uitvloeisel van de plicht die de banken hebben verdachte transacties te controleren en te melden? Wat gebeurt er eigenlijk als zo'n bank dan zegt, van deze transactie hebben wij verder niet vast kunnen stellen waar het geld vandaan kwam dus die melden wij bij de belastingdienst. Alsof die personeel over hebben om de financiën van meneer de Ruiter eens uit te pluizen. Één gesprek van zo'n inspecteur in een regenjas met een aktetas zou genoeg moeten zijn om aan de keukentafel onder het genot van een bakje koffie de zaak in ogenschouw te nemen en te zien dat ze wel betere dingen te doen hebben. Ik zal wel te naïef zijn maar als ze echt gaan rechercheren komt die camper inclusief het bouwjaar en de waarde toch gewoon uit een of ander register rollen?

Reputatie 3
Badge +2

ik las het nu pas, vandaar.  Kom hier soms maanden niet.  

 

Reputatie 5
Badge +4

Leo, ik ben geen bankmedewerker, maar ik vind het ook vreemd dat € 10.000,- voor je camper cash betaald wordt. Kan het niet zo zijn dat ze juist de koper verdenken van witwassen en daarom diens gegevens proberen te achterhalen?

Ik ken de precieze inhoud en toon van de brief niet, maar trek je je puur zakelijke brieven niet teveel persoonlijk aan?

Reputatie 6
Badge +5

Het RDW weet toch precies hoe lang, welk voertuig op jouw naam gestaan heeft.
Ook weten ze of hij verzekerd was of niet.
 

Reputatie 6
Badge +4
en we dwalen weer af.......
Reputatie 6
Badge +5
@E.B.F. Stroeve
Dat had ik op de lagere school ook al.
Ik zal dat nooit meer afleren, denk ik.
Reputatie 7
Badge +7

Beste forumleden,

Ik heb op advies van @A. Deen  mijn computer opnieuw gestart.  Dat duurde uiteraard even, want na het starten moet ik enkele zaken regelen vanwege de Razer muis en toetsenbord, Razer Synapse, ook de Acer computer heeft een Acer Care Center waar ik naar toe moet en ook Norton vraagt aandacht, dus na het starten is er nog wat te doen. Maar we zijn er uiteindelijk toch.

Via de mail, er is een hele rij van forumleden die reacties hebben gegeven, dus zeg maar een hele rij wachtenden. Ik ben echter bij deze topic begonnen, kan ik meteen @A. Deen  antwoorden. 

Voordat ik kon reageren moest ik wel inloggen, maar ik denk dat dat  normaal is na herstarten. Dus ik kan pas zeggen dat het in orde is, als ik meerdere reacties ga geven. Dat gebeurt straks vanzelf. Maar het lijkt zo weer goed te gaan. Ik kan ook na versturen zien of mijn oude avatar en gegevens er weer staan. Ik ga dat maar eerst doen en over de bank kom ik nog terug. Het zou echter prettig zijn als ik jullie de brief kon laten lezen. Op zich misschien niets bijzonders, maar ik vind hem niet leuk en het is nergens voor nodig mij zo'n brief te zenden, terwijl de eerste alinea al niet klopt, er is geen enkele contante storting geweest, onzin. Maar ik hoop de brief nog te kunnen versturen. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +7
Beste forumleden. Ik kom zo straks, in de avond er nog op terug. Ik heb de brieven vergeleken, allemaal sprekend RABO. Ik heb telefoonnummers gebeld, allemaal RABO, met nu we zijn er niet maar toetst enz. in voor diefstal enz. We doen nu vrijwilligerswerk, en kom er dus straks op terug. Ik vind het zelf ook vreemd vooral de haast en toonzetting. Groeten Leo.
Reputatie 6
Badge +4

leo, het probleem is dat je er teveel bijhaalt. hou even de focus op je actuele probleem, we kennen al je historie.

 

de brief, die je uiteraard even anonimiseert, moet je als jpg uploaden, maak even een foto van de brief, streep je prive gegevens door en klaar is kees/leo. 

een andere bank maakt niet zoveel uit, want die doen hetzelfde, wellicht is de tone of voice anders.

mijn advies: jij weet dat je geen witwasser bent en ga gewoon in gesprek met de bank, leg je situatie uit en vraag hoe je het kruisje achter je naam wegkrijgt, want dat is er nu aan de hand. vraag de details op waarop ze hun brief baseren en leg gewoon uit wat het is. jij weet dat he goed zit en het kost helaas even wat moeite om dat uit te leggen. helaas ben jij 1 van de goeden die onder de kwaden moet lijden. 

en de toonzetting in de brief kan echt beter, daar zijn we het nog steeds over eens 😉

Reputatie 7
Badge +7

 

Dit is dan de brief die ik vanmorgen kreeg van de Rabo bank. Ik hoop dat hij duidelijk overkomt en te lezen is.

Ten eerste, maar zal niet in herhalingen treden, te meer daar alles hier in de topic staat, is het natuurlijk zo dat ik een ervaring met de Rabo en de witwas onderzoeken achter de rug heb. Dat is niet leuk verlopen, zie deze topic.  Maar dan is het achter de rug en hoop je er van af te zijn. Uiteraard let ik extra op dat ik nooit meer contant bedragen stort of eraf haal.

Maar dit dus ten tweede, krijg ik deze brief, het is dus helemaal nog niet afgelopen.

En de eerste alinea is al zo merkwaardig. Er hebben absoluut geen contante stortingen plaats gevonden. En ik heb geen enkele hekel aan commentaar of kritiek, maar vind toch dat iemand die dit niet zelf overkomt, eigenlijk niet kan oordelen over hoe ik me voel.

Ik ben bij wijze van spreken bereid het hele rekeningoverzicht hier op het forum te laten zien. Dat is natuurlijk te gek, dat doet niemand, maar ik vind dat ik in deze brief voor een leugenaar wordt uitgemaakt, niet letterlijk, maar als er niets contant gestort is en men zet dat wel neer, dan krijg je het gevoel, “ze” zullen de bank wel geloven en mij niet.. En uiteindelijk denk ik daarover door en neem ik dit de bank heel erg kwalijk. Waarom sturen ze zo'n brief. Wat ze stellen klopt dus niet en verder gaan ze mijn inziens aanmatigend verder mij de les te lezen. Alsof ik de fiscus bedonderd. Ik ben gewoon een heel grote crimineel. 

Ik heb het gehad met de Rabobank, een ieder mag de bank en alle banken verdedigen, een goed recht, maar dan heb je kennelijk nooit iets met een bank meegemaakt. Want ik heb hier, zeg maar extra, slapeloze nachten van.

Het merkwaardige is ook, ik hoor bij de Rabobank Haringvliet en dit komt van Rabo Rotterdam een speciaal SS team, nou ze doen hun naam eer aan. ik stop nu, ik maak me te kwaad. groet Leo.

Toevallig was ik sinds vorige week bezig om over te stappen van de ING naar de Rabo.

Het viel mij erg op dat de Rabo zeer achterdochtig is. „Waarom wil je bij ons klant worden?“

Omdat ik vanwege twee technische handicaps (geen camera om het paspoort te kopiëren en geen mogelijkheid om €0,01 over te boeken vanwege ING TAN-codes-blokkering), wilde ik de overstap regelen in het plaatselijk kantoor.

Daar verwees men mij echter naar een „hoofdkantoor“, 8,3 kilometers verderop. „Wij willen onze klanten namelijk graag leren kennen“. Wachttijd 8 dagen.

Nadat ik per e-mail vervolgens nog eens had gevraagd waar dit voor nodig is, kreeg ik te horen dat er bij een online aanmelding (die voor mij dus niet was weggelegd) inzage wordt verkregen in mijn ING dossier en offline blijkbaar niet.

Dus wat „klanten leren kennen“? Controleren heet dat. Nachecken.

Dit neemt niet weg dat ik mij totaal niet kan voorstellen dat de uitingen die L.J.F. de Ruiter beschrijft echt afkomstig zijn van de Rabobank.

Ik sluit mij volledig aan bij de hierboven gegeven waarschuwingen.
Reputatie 7
Badge +7
Halle beste forumleden, goede avond

We hebben zondag altijd wat werkzaamheden in een hospice. We hebben hier in de regio een hospice, ook door vele giften en vrijwilligerswerk ontstaan, een grote boerderij opgekocht en verbouwd tot mooie hospice.Op zondag namiddag brengen wij thee/koffie e.d. rond en wat eten e.d. en als het mogelijk is een praatje. Overigens nog het enige vrijwilligerswerk (op een uitzondering na) van het vele werk wat we vele jaren gedaan hebben,

En dan vanavond ook nog de TV gezien, het Journaal waar ook de handelingen van de bank in voor kwamen, dus namens de fiscus naar witwassen e.d. te kijken.

Je hoort weer eens van een andere kant wat en waarom het gebeurt, in het commentaar schemert ook door dat men die taken meer vindt horen bij de fiscus, dus opgeleide overheid en opsporingsambtenaren, dan bij de banken waar men het een duidelijke privacy aantasting vindt. Mooi allemaal maar je hebt er niet zoveel aan. Wel dus dat het speelt dat banken onderzoek doen naar "financieel gedrag van klanten".

Uiteraard maken criminelen daar ook gebruik van, en het kan best zijn dat ze in mij weer een slachtoffer gevonden hebben. Maar het is allemaal zo echt.
Het begon met een mail, dat ze mij de volgende morgen 10 uur zouden bellen met vragen over via de automaat opnemen van bedragen van de rekening en het storten van bedragen op de rekening. En de data erbij.

De brief meldt:
Geachte heer de Ruiter
U heeft een betaalrekening *****
We hebben een aantal vragen over het rekeningverloop van deze rekening met name de contante stortingen. Vandaag heb ik geprobeerd u telefonisch te bereiken enz.
Ik verzoek u vriendelijk uiterlijk 8 oktober 2019 contact ..... enz. Voor de goede orde delen wij u mede dat deze brief zowel per normale post als aangetekend is verstuurd..... S.J. van Zundert, accountmanager MKB, CDD-analist a.i.
Rabo bank Zuid-Hollandse eilanden
Postbus 10017 Rotterdam, bezoekadres Reedijk te Heinenoord

Allemaal officieel uitziend briefpapier en enveloppen. Telefoonnummer van de bank (niet wat de persoon genoemd heeft, dat heb ik expres niet gebeld) 2x gebeld.... u spreekt met de Rabobank we zijn er nu niet, voor uitzonderingen, diefstal e.d. kunt u een cijfer intoetsen enz. enz. Ik heb verder niets gedaan.

Ten eerste heb ik hier open en eerlijk gemeld wat de opnamen en afdrachten zijn. Laatste zijn nooit contant geweest, dat is al fout in de brief. Er is wel van de ABN-AMRO een bedrag over gemaakt naar de Rabo omdat ik komende week de nieuwe traplift (van 11 mille) moet betalen. En enkele opnamen gaan via de automaat voor eveneens genoemde zaken. Verder supermarkt enz. wordt allemaal met het Rabopasje betaald.

Ik had uit de actualiteit wel gehoord dat banken boetes hadden gekregen omdat ze niet goed naar criminele handelingen hadden gekeken, witwassen enz. Maar zonder gein, daar ben ik uiteraard helemaal niet mee bezig.... ik ben geen crimineel..... dus verwacht dit alles helemaal niet.
Ik zie er is weer een bericht. Ik ga daar naar kijken. Ik denk morgen naar de Bank, hoofdkantoor Heinenoord te gaan met meenemen van mail en brieven en vragen of dit echt is.... o.i.d. Groeten Leo.

De toon, de inhoud en de timing van de brief: alles even erg misplaatst.

Je kiest er zelf voor als je bij die belachelijke bank blijft.

Reputatie 5
Badge +4

Nou, Leo die brief is ronduit schandalig!, zowel van toon als inhoudelijk. Ik zou geen uur langer bij die ballenbank blijven dan noodzakelijk om alles te regelen. Walgelijk! 

Het lijkt wel of ze van je af willen. 

Deze brief en het vorige onderzoek naar witwassen is standaard én verplicht vanuit de overheid.

 

Het is toch niet zo raar dat ze, na een storting van 10.000+ euro, moeten vragen waar dat geld vandaan komt? Vervolgens geef je de reden op maar heb je geen bewijs, wat volledig jouw eigen zaak is. Het is logisch (en opnieuw ook wettelijk verplicht) dat de bank in dit onderzoek bewijs wilt zien voordat het het onderzoek afrond.

Reputatie 6
Badge +5
Als je ineens 11 mille op je rekening krijgt gaan de alarm bellen af in de computer.
Op dat moment ben je iemand met een verdachte transactie.
Zouden ze een standaard brief verzonden hebben, aan de hand van de overschrijding van de 10 mille?

Reageer