Consumentenbond.nl
Vraag

Rabobank wil weten waarom ik geld stort en afschrijf

  • 5 oktober 2019
  • 68 reacties
  • 1736 Bekeken


Toon eerste bericht

68 reacties

Reputatie 6
Badge +6
Ik hoop ergens nog iets te vinden zodat ik merk en naam van de camper weer weet, en kenteken en mogelijk vrijwaringsbewijs. En zo niet, dan niet. ik weet nog wat ik er inclusief attributen voorgehad heb. Niet echt geld wat criminelen witwassen en verder bekijken ze het maar. Dat er niets tegen te doen is, vind ik nog het ergste, je kan over 50 jaar bankieren toch wel zien of er gekke dingen gebeurd zijn. Of ruim 70 jaar goed gedrag, geen misdaad niets. De balen en de groeten, Leo.
Het is juist als bij een virusscanner: ze hebben een alarm gekregen (dat zijn de algoritmes van heer Stroeve), maar vervolgens zouden zij moeten begrijpen dat het een "valse positieve" was, vals alarm dus.

Als zij dit niet inzien, zijn ze niet goed wijs.
Reputatie 6
Badge +6
Daarom wil ik niets meer met 'gekken' te maken hebben.
Reputatie 6
Badge +6
Nou het is inmiddels 10 uur verder en ik heb me rot gezocht naar wat de bank wil, aankoopbewijs camper, verkoopbewijs, vrijwaringsbewijs, betaling wegenbelasting enz. enz.
Ook al ben ik fel tegen dit hele circus en al die vragen toch duidelijk op je privacy en op je vertrouwen gericht, want de bank vertrouwt je dus niet, ze willen allerhande bewijzen dat je een camper gehad hebt, gekocht hebt en verkocht hebt.
Ik ben nu even boos op mezelf dat ik dat alles niet vinden kan. Ik heb uren gezocht. Ik heb alle vrijwaringsbewijzen van mijn 'oude'auto's gevonden. Ook alle verzekeringen, ASR, OHRA, ING, ANWB enz., maar niets, helemaal niets van de camper. Ik herinner me dat hij bij de NKC, de camperclub) verzekerd is geweest, ik zie de fraaie map zo nog voor me, maar vinden kan ik hem niet. En ik ben daar al lang uitgeschreven, kan niet meer inloggen. Ik stop er nu mee, geen papieren dus, ze krijgen wat foto's van de camper, kunnen ze via het kentekenbewijs fijn van alles opvragen. Hier één zo'n foto als voorbeeld. Dit is dus de criminele, misdadige camper, volledig wit gewassen. Groeten Leo.

Nu nog bewijzen dat deze foto echt door jou gemaakt is.

Als ik de Rabobank was, zou ik zeggen: "U heeft hem gewoon gedownload van het internet. Die truc kennen wij". (Grapje!).

Ik hoop echt dat dit snel ophoudt, Leo. Sterkte nog maar eens.
Reputatie 6
Badge +6
Ja dank je Léon en ieder die alles meebeleefd hebben en ook enigszins meegeleefd hebben, allemaal bedankt. Want ik heb dit nog nooit meegemaakt, een groot drama is het ook weer niet, laten we alles relatief zien, maar ik zit er natuurlijk niet op te wachten. Als je anderhalf jaar geleden je camper, auto of motor verkoopt en je krijgt dat contant aan geld en stort het op je bank en krijgt daar dan anderhalf jaar later zoveel 'gedonder' over, belachelijk.
De overheid mag dan op jacht zijn naar zwart geld en dus ook op zoek dat wit te wassen, laten ze dat dan zelf oplossen, laat de politie en justitie dat dan doen...... maar ja we weten zo zachtjes aan wat die wel en niet (willen) doen. Dus moeten de banken het maar oplossen, en die doen het dan ook omdat ze flinke boetes krijgen. Zo zit het in elkaar, ik vind het krom, mijn mening weliswaar maar flink krom. Klanten worden flink lastig gevallen (als criminelen behandeld) door hun bank waar in feite een vertrouwensband mee moet zijn.
Wat mij betreft hebben ze nu een kenteken waar ze van alles mee kunnen uithalen, wellicht kunnen ze zien waar ik 13 juli 2017 precies reed. Ze gaan hun gang maar, hoop echter dat ik nu met rust word gelaten. Groeten Leo.
...waar in feite een vertrouwensband mee moet zijn...
Het woord 'vertrouwensband' kennen zijn niet meer, vrees ik.

Het is zó 2018. ☺
Reputatie 5
Badge +1
Als banken verstandig zijn maken ze in een brochure duidelijk onder welke voorwaarden bepaalde transacties geaccepteerd worden. Dan kunnen klanten de gewenste informatie meteen aanleveren. Dat bespaart een heleboel werk en frustraties.
Reputatie 6
Badge +6
Je hebt gelijk @Jan H. . Ik denk dat er nog veel meer moet gebeuren. Uit de hele discussie heb ik weer vele dingen geleerd. Want in feite wist ik alleen uit de actualiteit dat banken boetes hadden gehad omdat ze bijv. het witwassen niet goed in de gaten gehouden hadden. En nog geen paar weken later word ik geconfronteerd met wat stortingen van bijna 2 jaar geleden. En, ik zal niet herhalen, maar op een onvriendelijke en heel haastige (dwingende) manier. Onbegrijpelijk dat banken dat, in elk geval zoals de Rabo, doen. Leg duidelijk uit waarom je bij je klant komt, waarom je de stortingen wil of moet nagaan, Wat je zegt diverse en meer brochures over dit alles, en fatsoenlijke en vriendelijke brieven en niet alsof je je en misdadiger voelt. Ik heb klachten gedeponeerd, bezint me nog op wat ik meer kan doen. Want als ieder zo benaderd wordt is dat echt mensonwaardig. Groeten Leo.
Reputatie 6
Badge +4
leo, ik ben het helemaal met je eens dat je dit soort dingen goed uit moet leggen, maar toch een kritische reactie, jou eerste reactie richting die bank was ook redelijk 'direct', dat voedt (denk ik) een idee van niet-zuivere koffie aan de andere kant van de telefoon. communicatie gaat altijd 2 kanten op ;-)

en ik heb het al eerder gezegd, de goeden lijden vaak onder de kwaden, als iedereen een stip op z'n voorhoofd had waaraan je kon zien dat het een crimineel was, dan was het allemaal veel makkelijker.
Reputatie 6
Badge +6
Uiteraard ook waar en altijd overal twee kanten aan. Misschien is er geen excuses voor maar ik was op z'n minst verbouwereerd dat in een mail, zonder enige uitleg, gevraagd werd of ik (de volgende morgen 10 uur dus) uit wilde leggen waar 3 stortingen met data en bedrag van begin 2018 (!), vandaan kwamen.
Ik had inderdaad vriendelijk kunnen melden, sorry ik weet niet waar dit overgaat en morgen is mijn verjaardag dan heb ik daar geen tijd voor. Graag volgende week nadere informatie. Maar dat zeg ik nu in een heel andere gemoedssituatie. Groeten Leo.
Reputatie 6
Badge +4
klopt, en had wellicht allemaal voorkomen kunnen worden door een goede uitleg, daar zijn we het over eens 😉
Reputatie 6
Badge +6
Beste @E.B.F. Stroeve , zonder meer eens. Dat geldt naar ik meen voor alles je wat te vragen hebt, leg uit waarom, geef duidelijkheid over het onderwerp.
En voor een bank vind ik dat ze toch heel goed moeten weten wat ze doen en wat ze te weeg brengen. Ik kan niet spreken voor misdadigers, criminelen e.d. die ook bankieren, maar het merendeel van de mensen zijn toch ' gewone ' klanten. Die zijn, vroeger althans, gevraagd, gesmeekt klant te worden, geld naar de bank te brengen, spaarrekeningen te openen, te beleggen (staan de bankadvertenties nog vol van) en vervolgens moeten nu al degenen die een bedrag van 10.000 euro of meer of straks wellicht al 3000 euro of meer gestort hebben, daar verantwoording voor afleggen (heb ik het nog niet over de manier waarop). Gedwongen door de overheid wordt dan gezegd. Ik ben niet gek en begrijp het best, maar ben het er niet mee eens dit is niet een taak voor de bank. Wat stelt een klant daar dan nog voor? U ziet het zit me nog allemaal dwars. Groeten Leo.
Reputatie 6
Badge +4
leo, we leven in een democratisch land waar we een regering kiezen die democratisch de regels bepaalt. en 1 van die regels is dat banken witwassen controleren.
Reputatie 6
Badge +6
Helemaal begrepen hoe het zit, maar is dat hun taak. Liggen de prioriteiten bij de opsporing, bij de overheid of justitie.... of zoals vroeger bij de klanten. Ik weet het antwoord al, het zijn opsporingsambtenaren van het ergste soort.....en ben er fel tegen. Groeten Leo.
...1 van die regels is dat banken witwassen controleren.
Witwassen controleren betekent voor de banken: waakzaam zijn als er signalen ontstaan.

Er is geen enkele reden om potentieel/waarschijnlijk onschuldige klanten te benaderen met bulldozer-methodes. Ze hebben gewoon inzicht in de klanthistorie.

Praat die bulldozer-methodes toch niet steeds goed,
Reputatie 6
Badge +4
hi leonz, ik bulldozer helemaal niks goed. ik vind, net als ongeveer iedereen hier, dat je heel goed moet uitleggen wat je doet als bank. en onderdeel daarvan moet zij dat het ook een onterechte melding kan zijn, alvast excuses daarvoor, of zoiets.

feit blijft dat je niet de persoon in kwestie kunt betrekken in de algoritmes, helaas, zover is de AI techniek nog niet. wordt overigens wel aan gewerkt.

en blijkbaar struikelen we al over woordkeuzes hier, een bank is waakzaam en signaleert als ze iets verdachts zien wat onverklaarbaar blijkt. ik gebruik daar het woord controleren voor, maar we zijn het basis gewoon met elkaar eens, hoe raar dat ook voor je zal zijn 😉
Het bulldozer gedrag schreef ik toe aan de Rabobank, niet aan u, heer Stroeve.

Reageer