Consumentenbond.nl
Vraag

Rabobank wil weten waarom ik geld stort en afschrijf

  • 5 oktober 2019
  • 102 reacties
  • 4530 Bekeken


Toon eerste bericht

102 reacties

Reputatie 6
Badge +2
is het ronduit onverteerbaar dat ze jou niet gewoon geloven als je zegt dat je een kampeerwagen hebt verkocht.

Die wet is toch bedoeld om criminelen aan te pakken?


Vreemd.

Als je een criminele verdachte bent in een justitieel onderzoek, heb je het recht om te zwijgen, en moet justitie aantonen dat je schuldig bent. Voor gewone klanten van banken geldt dat blijkbaar niet en moet je zelf aantonen dat je onschuldig bent.
Reputatie 7
Badge +7
Wederom dank @Léonz en @Jan H. Zoals van mij gewend antwoord ik altijd, maar vrees dat dit onderwerp me toch te veel aangrijp en zal trachten kort te zijn.
Ieder is wel eens ergens boos of kwaad over, maar dat gaat over. Dacht ik van dit ook, maar dat valt zwaar tegen. Het is wat Jan H zegt ik voel me echt een crimineel die betrapt is en nu zware ondervragingen moet ondergaan. Ik moet van mijn oude en al totaal vergeten camper, het aankoopbewijs zoeken, de verkoop nota, vrijwaringsbewijs, wegenbelasting bewijs, foto, en in het gesprek werd nog wel meer gevraagd. Ik ben al uren bezig geweest, maar kan niets vinden..... wel alle vrijwaringsbewijzen van mijn voorbije auto's, maar merkwaardigerwijs niets van de camper.
Wat nu steeds bij mij boven komt is, ben ik dit nou alleen. Alles wat nu plaatsvindt is geen nep, het is echt van de Rabobank...... en door de overheid dus verzocht. Maar het is net alsof je iets koopt, met de fabrikant of importeur heb je niets te maken, maar wel met de winkel/verkoper. Hier heb ik dus met de Rabobank te maken. Mijn bank van over de 50 jaar. Wat kan ik doen. . In mijn hart wil ik daar helemaal weg, niets meer mee te maken hebben, maar de rompslomp, wat moet ik dan allemaal doen, er wordt van alles op gestort, dat moet ik dan allemaal veranderen en wat nog allemaal meer ????

Ook merk ik nu dat je een hele hoop, ook in herinnering kwijt ben.
Ik weet dat door o.a. lichamelijke omstandigheden we de camper een 2 á 3 jaar niet meer gebruikten, hij stond in de stalling, afgemeld bij de motorrijtuigenbelasting. Van de verzekering weet ik het niet, maar ook niet meer waar ie eigenlijk verzekerd was. Ik kreeg van de stalling bericht dat hij verkocht was, onder de prijs. De stalling hield 10% in. Ik kon iets van 9000 halen. Ik weet zat in een enveloppe en kwam ermee thuis. Laten we het maar even bewaren, misschien gaan we zelf nog iets kopen....??? Is er niet van gekomen en heb het naar de bank gebracht, daar zat tijd, maanden? tussen, weet het niet precies meer, maar helemaal niets bijzonders. Er zijn nog wat camperspullen op andere manier verkocht, vandaar de 2000 en andere lage bedragen, maar precies weet ik ook niet meer.

Een lastige leerschool, maar je weet gewoon dingen niet meer, ik was van het ding af, na jaren en heb waarschijnlijk gewoon alles weggegooid. Léon heeft het een keer op de privé pagina met me over stress gehad. Nou als je dit meemaakt weet je wat stress is. Groeten Leo.
Hallo Leo,

Stop gewoon met zoeken naar die bewijzen en ga opnieuw met de Rabobank in gesprek.

Nodig hen desnoods uit om bij jou thuis langs te komen

Overstappen is overigens niet zo moeilijk. Elke nieuwe bank biedt een gratis overstapservice aan.

Ik heb al tientallen jaren een bescheiden spaarrekening bij de ASN en heb daar sinds kort nu ook mijn betaalrekening.

Zoals ook de Consumentenbond zegt: de klantenservice van de ASN is uitstekend (9,1). Dat heb ik nu ook weer gemerkt.

Het is net of daar nog normale mensen werken.
Reputatie 6
Badge +4
ik zou me dit niet persoonlijk aantrekken, je bent de goedheid zelve maar helaas nemen de moderne algoritmes dat aspect niet mee in het bepalen van risico of niet. kan ook niet, en daar zullen we ons bij moeten neerleggen, helaas lijden de goeien onder de kwaden en dat is hier weer aangetoond. zonder kwaden in deze wereld was dit niet nodig.

kortom, helaas pindakaas, en ik ben persoonlijk benieuwd wanneer ik een berichtje krijg, heb een huis verkocht en de overwaarde op mijn rekening gestort gekregen, ben benieuwd 😳
Reputatie 7
Badge +7

Even een update. Ik ben vandaag, vanmiddag 20 januari 2020, naar de bank geweest. Alles heeft dit weekend plaatsgevonden, ik kon ze niet bereiken, dus ook geen afspraak maken. Daarom ben ik zelf maar in persoon naar de bank gegaan om het niet nog langer te laten duren.  Wij hebben hier op de Zuid-Hollandse  ‘eilanden’ geen Rabo bankkantoren meer, ook alle automaten zijn weg. Ik kon dus slechts naar het hoofdkantoor in deze regio in Heinenoord. Ik ben er door de receptie te woord gestaan, overigens een meedenkende receptioniste en ze heeft haar best gedaan, temeer daar ik onvoorbereid kwam. Ze heeft alles nagekeken, mijn rekening tot een jaar terug. Niets totaal niets contant op gestort. Ze heeft de brief gelezen en begrijpt dus ook niet dat deze gestuurd is …. omdat ik weer contant wat gestort zou hebben. Tevens is het vreemd als er 3 maanden geleden uitgebreid over gesproken, en uitgelegd, is, dat er een dergelijke brief komt.  Ze begrijpt er helemaal niets van  en kan mijn ergernis voorstellen. Maar daar heb ik natuurlijk weinig aan, ik heb gevraagd of ze brief wil kopiëren of scannen en door wil geven aan betrokkenen. Dat gaat nu gebeuren en die zullen dan antwoorden. Nog even geduld dus. groet Leo.

Hallo heer Stroeve,

De algoritmes waren slechts stap 1. Daar is inderdaad niets meer tegen te doen.

Daarna komt het aan op menselijke communicatie en in die fase zitten wij nu.
Reputatie 6
Badge +4
hi leonz,

daar zijn excuses aangeboden, lijkt me een prima menselijke reactie, names leo een klacht ingediend, lijkt me ook prima. wat verwacht jij nog? taart? bloemen?
Wat ik bedoel is:

Een uitweg vinden om van dat zenuwslopende gezoek naar bewijsstukken af te komen.

Daar is menselijke communicatie voor nodig.
Reputatie 7
Badge +7
Beste leden. ik heb even rust genomen. Na een middag zoeken stop ik vanavond en ga morgen nog even verder op zoek naar een map met oude verzekeringspapieren. Die moet ik ergens hebben. Alleen uit het gesprek begreep ik dat ie dus perse wil weten welke camper het is, dus kenteken. Dan kan hij dat kennelijk opvragen en krijg hij alle gegevens en kan zo kijken wat die camper waard is, in 2017 of 2018, als die 40 waard is en ik zeg 10, dan ben ik een nog groter misdadiger. Misschien krijg ie wel het adres van de nieuwe eigenaar en gaat daar vragen stellen. Van de nieuwe eigenaar heb ik nooit geld gehad, de stalling heeft bemiddelt, doet dat al jaren. Als die 30 mille heeft gehad en geeft mij er 10 kan ik ook verder niets bewijzen nog goed doen. Ach wat geeft het als ze alles weten, ik heb toch niets gedaan..... nou ik denk nu wel anders. Groeten Leo.
Misschien de Rabobank verwijzen naar de stalling?

(Het is allemaal te gek voor woorden).
Reputatie 7
Badge +7
Ik hoop ergens nog iets te vinden zodat ik merk en naam van de camper weer weet, en kenteken en mogelijk vrijwaringsbewijs. En zo niet, dan niet. ik weet nog wat ik er inclusief attributen voorgehad heb. Niet echt geld wat criminelen witwassen en verder bekijken ze het maar. Dat er niets tegen te doen is, vind ik nog het ergste, je kan over 50 jaar bankieren toch wel zien of er gekke dingen gebeurd zijn. Of ruim 70 jaar goed gedrag, geen misdaad niets. De balen en de groeten, Leo.
Het is juist als bij een virusscanner: ze hebben een alarm gekregen (dat zijn de algoritmes van heer Stroeve), maar vervolgens zouden zij moeten begrijpen dat het een "valse positieve" was, vals alarm dus.

Als zij dit niet inzien, zijn ze niet goed wijs.

Receptionisten zijn waarschijnlijk de enige normale mensen binnen het huidige personeelsbestand van de Rabobank. :relaxed:

 

Reputatie 7
Badge +7

Nou dat viel mij ook bijzonder mee. Ik had er volledig op gerekend dat zij de “tegenhouders en/of stoppers” zouden zijn. Ze zullen zeker opdracht hebben niet iedereen toe te laten of bankpersoneel die er over gaan naar beneden te halen. Dat zie je vaak op TV, zelfs die consumentenprogramma's met camera komen er niet door. Maar ik trof net een meegaand iemand die tenminste naar je luisterde en uitgebreid op zocht wat en waar je probleem lag. Ze zal verder weinig in te brengen hebben (zo denk ik) maar ze had in elk geval een eigen mening. Ik wacht nu een, tenminste duidelijk en ter zaken doend, antwoord af. Groet Leo.

 

Reputatie 7
Badge +7
Nou het is inmiddels 10 uur verder en ik heb me rot gezocht naar wat de bank wil, aankoopbewijs camper, verkoopbewijs, vrijwaringsbewijs, betaling wegenbelasting enz. enz.
Ook al ben ik fel tegen dit hele circus en al die vragen toch duidelijk op je privacy en op je vertrouwen gericht, want de bank vertrouwt je dus niet, ze willen allerhande bewijzen dat je een camper gehad hebt, gekocht hebt en verkocht hebt.
Ik ben nu even boos op mezelf dat ik dat alles niet vinden kan. Ik heb uren gezocht. Ik heb alle vrijwaringsbewijzen van mijn 'oude'auto's gevonden. Ook alle verzekeringen, ASR, OHRA, ING, ANWB enz., maar niets, helemaal niets van de camper. Ik herinner me dat hij bij de NKC, de camperclub) verzekerd is geweest, ik zie de fraaie map zo nog voor me, maar vinden kan ik hem niet. En ik ben daar al lang uitgeschreven, kan niet meer inloggen. Ik stop er nu mee, geen papieren dus, ze krijgen wat foto's van de camper, kunnen ze via het kentekenbewijs fijn van alles opvragen. Hier één zo'n foto als voorbeeld. Dit is dus de criminele, misdadige camper, volledig wit gewassen. Groeten Leo.

Nu nog bewijzen dat deze foto echt door jou gemaakt is.

Als ik de Rabobank was, zou ik zeggen: "U heeft hem gewoon gedownload van het internet. Die truc kennen wij". (Grapje!).

Ik hoop echt dat dit snel ophoudt, Leo. Sterkte nog maar eens.
Reputatie 7
Badge +7
Ja dank je Léon en ieder die alles meebeleefd hebben en ook enigszins meegeleefd hebben, allemaal bedankt. Want ik heb dit nog nooit meegemaakt, een groot drama is het ook weer niet, laten we alles relatief zien, maar ik zit er natuurlijk niet op te wachten. Als je anderhalf jaar geleden je camper, auto of motor verkoopt en je krijgt dat contant aan geld en stort het op je bank en krijgt daar dan anderhalf jaar later zoveel 'gedonder' over, belachelijk.
De overheid mag dan op jacht zijn naar zwart geld en dus ook op zoek dat wit te wassen, laten ze dat dan zelf oplossen, laat de politie en justitie dat dan doen...... maar ja we weten zo zachtjes aan wat die wel en niet (willen) doen. Dus moeten de banken het maar oplossen, en die doen het dan ook omdat ze flinke boetes krijgen. Zo zit het in elkaar, ik vind het krom, mijn mening weliswaar maar flink krom. Klanten worden flink lastig gevallen (als criminelen behandeld) door hun bank waar in feite een vertrouwensband mee moet zijn.
Wat mij betreft hebben ze nu een kenteken waar ze van alles mee kunnen uithalen, wellicht kunnen ze zien waar ik 13 juli 2017 precies reed. Ze gaan hun gang maar, hoop echter dat ik nu met rust word gelaten. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +7
Je hebt gelijk @Jan H. . Ik denk dat er nog veel meer moet gebeuren. Uit de hele discussie heb ik weer vele dingen geleerd. Want in feite wist ik alleen uit de actualiteit dat banken boetes hadden gehad omdat ze bijv. het witwassen niet goed in de gaten gehouden hadden. En nog geen paar weken later word ik geconfronteerd met wat stortingen van bijna 2 jaar geleden. En, ik zal niet herhalen, maar op een onvriendelijke en heel haastige (dwingende) manier. Onbegrijpelijk dat banken dat, in elk geval zoals de Rabo, doen. Leg duidelijk uit waarom je bij je klant komt, waarom je de stortingen wil of moet nagaan, Wat je zegt diverse en meer brochures over dit alles, en fatsoenlijke en vriendelijke brieven en niet alsof je je en misdadiger voelt. Ik heb klachten gedeponeerd, bezint me nog op wat ik meer kan doen. Want als ieder zo benaderd wordt is dat echt mensonwaardig. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +7

Toch maar iets anders zoeken.

Reputatie 7
Badge +7
Uiteraard ook waar en altijd overal twee kanten aan. Misschien is er geen excuses voor maar ik was op z'n minst verbouwereerd dat in een mail, zonder enige uitleg, gevraagd werd of ik (de volgende morgen 10 uur dus) uit wilde leggen waar 3 stortingen met data en bedrag van begin 2018 (!), vandaan kwamen.
Ik had inderdaad vriendelijk kunnen melden, sorry ik weet niet waar dit overgaat en morgen is mijn verjaardag dan heb ik daar geen tijd voor. Graag volgende week nadere informatie. Maar dat zeg ik nu in een heel andere gemoedssituatie. Groeten Leo.
Reputatie 6
Badge +4
klopt, en had wellicht allemaal voorkomen kunnen worden door een goede uitleg, daar zijn we het over eens 😉
Reputatie 7
Badge +7
Beste @E.B.F. Stroeve , zonder meer eens. Dat geldt naar ik meen voor alles je wat te vragen hebt, leg uit waarom, geef duidelijkheid over het onderwerp.
En voor een bank vind ik dat ze toch heel goed moeten weten wat ze doen en wat ze te weeg brengen. Ik kan niet spreken voor misdadigers, criminelen e.d. die ook bankieren, maar het merendeel van de mensen zijn toch ' gewone ' klanten. Die zijn, vroeger althans, gevraagd, gesmeekt klant te worden, geld naar de bank te brengen, spaarrekeningen te openen, te beleggen (staan de bankadvertenties nog vol van) en vervolgens moeten nu al degenen die een bedrag van 10.000 euro of meer of straks wellicht al 3000 euro of meer gestort hebben, daar verantwoording voor afleggen (heb ik het nog niet over de manier waarop). Gedwongen door de overheid wordt dan gezegd. Ik ben niet gek en begrijp het best, maar ben het er niet mee eens dit is niet een taak voor de bank. Wat stelt een klant daar dan nog voor? U ziet het zit me nog allemaal dwars. Groeten Leo.
Reputatie 6
Badge +4
leo, we leven in een democratisch land waar we een regering kiezen die democratisch de regels bepaalt. en 1 van die regels is dat banken witwassen controleren.
Reputatie 7
Badge +7
Helemaal begrepen hoe het zit, maar is dat hun taak. Liggen de prioriteiten bij de opsporing, bij de overheid of justitie.... of zoals vroeger bij de klanten. Ik weet het antwoord al, het zijn opsporingsambtenaren van het ergste soort.....en ben er fel tegen. Groeten Leo.
...1 van die regels is dat banken witwassen controleren.
Witwassen controleren betekent voor de banken: waakzaam zijn als er signalen ontstaan.

Er is geen enkele reden om potentieel/waarschijnlijk onschuldige klanten te benaderen met bulldozer-methodes. Ze hebben gewoon inzicht in de klanthistorie.

Praat die bulldozer-methodes toch niet steeds goed,

Reageer