Rabobank wil weten waarom ik geld stort en afschrijf

Reputatie 7
Badge +8
Ik heb in zeer korte tijd een mail, een telefoontje en een brief gekregen van de Rabobank. "Ze" willen weten waarom ik geld stort op mijn rekening en ook waarom ik bedragen opneem. Het is afhankelijk van de mail of brief hoe men het formuleert.
Citaat van de brief :
U heeft bij ons een betaalrekening eindigend op ****. We hebben en aantal vragen over het rekeningverloop met name over stortingen en opnamen (*formuleringen in brief en mail anders, onderwerpen dezelfde). Ik heb geprobeerd u telefonisch te bereiken, maar dat is niet gelukt. Ik verzoek u uiterlijk 8 oktober contact met mij op te nemen enz. enz.
De mail was van 3 oktober, telefoontje 4 oktober (mijn verjaardag dus gezegd dat ik geen tijd had), op de mail 3 oktober al geantwoord dat men niet hoefde te bellen, omdat ik er totaal geen prijs op stel, en dan 5 oktober de brief.
Ik stort nooit contant iets op mijn rekening, meestal maak ik over van een andere bankrekening, en waarom om voldoende geld op de rekening te hebben om een factuur (bijv. de traplift) te betalen. En af en toe neem ik via de geldautomaat wat geld af van mijn rekening, om bepaalde contante betalingen te doen. Mijn vraag wat heeft de bank daarmee te maken, is dit geen inbreuk op mijn privacy, en waarom deze belachelijk pressie (in 3 dagen tijd en 8 oktober al weer antwoorden) ?

106 reacties

Reputatie 7
Badge +8

Nou dat viel mij ook bijzonder mee. Ik had er volledig op gerekend dat zij de “tegenhouders en/of stoppers” zouden zijn. Ze zullen zeker opdracht hebben niet iedereen toe te laten of bankpersoneel die er over gaan naar beneden te halen. Dat zie je vaak op TV, zelfs die consumentenprogramma's met camera komen er niet door. Maar ik trof net een meegaand iemand die tenminste naar je luisterde en uitgebreid op zocht wat en waar je probleem lag. Ze zal verder weinig in te brengen hebben (zo denk ik) maar ze had in elk geval een eigen mening. Ik wacht nu een, tenminste duidelijk en ter zaken doend, antwoord af. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +8

Toch maar iets anders zoeken.

Reputatie 7
Badge +8

Deze topic van mij is al 8 maanden oud. Maar kennelijk nog zeer actueel en eindelijk doorgedrongen tot de actualiteit en consumentenprogramma's. Met grote interesse heb ik dan ook maandagavond 21-09 naar Radar gekeken.

Zij besteedden aandacht aan de keiharde controles van banken naar het witwassen van geld, wat uiteraard een misdaad is, maar men zeer zorgvuldig zou moeten benaderen. En vooral ‘gewone’ particuliere klanten, waar in praktische alle gevallen niet veel geld rondgaat , worden de dupe. Radar kondigde het zo aan: Uit het niets blokkeert je bank per direct je bankrekening. Je wordt verdacht van fraude. Je kunt niet meer bij je geld en kunt niets meer betalen. Je wordt behandeld als crimineel, maar je hebt helemaal niets verkeerds gedaan. Radar sprak twee consumenten die onterecht gezien worden als fraudeur en de dupe zijn van strenge bankcontroles. Ik heb dus hetzelfde meegemaakt door de verkoop van mijn camper door bemiddeling. In kreeg van de bemiddelaar contant geld met briefjes van 500 erbij. Direct werd ik als “criminele witwasser “ bestempeld. U kunt het hierboven allemaal lezen, ik vind zeer onmenselijk en onfatsoenlijk behandeld te zijn, en in een later stadium pas excuses ontvangen.

In het Radar TV programma kwamen zelfde gevallen voor, en zelfs nog erger bij mensen die voor aanzienlijke lagere bedragen als criminele witwassers werden neer gezet en nog met forse sancties werden geconfronteerd. Dit keer ging het over de ABN-AMRO. Discussie over dat banken moeten controleren is niet nodig, het ging mij en blijkt uit Radar nog steeds te gaan over de manier waar op.

Microsoft blokkeert je account, de bank bestempelt je als witwasser.

Persoonlijk stoort mij het meest dat er mensen zijn die begrip tonen voor dit soort praktijken.

Hierboven zijn ze ook te vinden.

Een leuke wereld creëren wij met elkaar!

Reputatie 7
Badge +8

Dank nogmaals voor je bijval @Léonz . Uit de hele discussie en alle reacties, ook die dus volledig begrip tonen en alles verdedigen, heb ik wel begrepen dat banken het “witwassen” moeten controleren. Ook dat zij dit hoofdzakelijk doen vanwege de enorme boetes die zij krijgen. Dat kwam ook in het Radar programma naar voren. Maar het controleren van “iedereen” is doorgeslagen, concludeerde men daar. Vooral de manier waarop werd bekritiseerd. Dat waren ook mijn punten. Ik ben me van geen kwaad bewust, ik heb mijn camper verkocht en het geld naar de bank gebracht. Die vond dat kennelijk witwassen en stuurde mij mails waarin ik als crimineel werd weggezet. Uit het Radar programma blijkt dat ze daar gewoon mee doorgaan. De banken hebben kennelijk de opdracht. Ik ben het daar niet mee eens, dat soort zaken hoort bij Justitie thuis, maar daarin ben ik een roepende in de woestijn. Voor zover ik kan nagaan is het bij mij opgelost, maar weet niet of ik toch nog op één of andere lijst sta. Ik beschouw het maar als afgedaan, maar uiteraard interesseerde mij de Radar uitzending wel, evenals jouw opmerkingen over het creëren van een ‘merkwaardige’ wereld door dit soort optredens. Groet Leo.

Ik ben het daar niet mee eens, dat soort zaken hoort bij Justitie thuis, maar daarin ben ik een roepende in de woestijn.

Vergeet niet dat de heer Ferd Grapperhaus nog in zijn wittebroodsweken zit.

Even geduld dus graag.

Reageer