Consumentenbond.nl
Vraag

Rabobank wil weten waarom ik geld stort en afschrijf

  • 5 oktober 2019
  • 102 reacties
  • 4267 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7
Ik heb in zeer korte tijd een mail, een telefoontje en een brief gekregen van de Rabobank. "Ze" willen weten waarom ik geld stort op mijn rekening en ook waarom ik bedragen opneem. Het is afhankelijk van de mail of brief hoe men het formuleert.
Citaat van de brief :
U heeft bij ons een betaalrekening eindigend op ****. We hebben en aantal vragen over het rekeningverloop met name over stortingen en opnamen (*formuleringen in brief en mail anders, onderwerpen dezelfde). Ik heb geprobeerd u telefonisch te bereiken, maar dat is niet gelukt. Ik verzoek u uiterlijk 8 oktober contact met mij op te nemen enz. enz.
De mail was van 3 oktober, telefoontje 4 oktober (mijn verjaardag dus gezegd dat ik geen tijd had), op de mail 3 oktober al geantwoord dat men niet hoefde te bellen, omdat ik er totaal geen prijs op stel, en dan 5 oktober de brief.
Ik stort nooit contant iets op mijn rekening, meestal maak ik over van een andere bankrekening, en waarom om voldoende geld op de rekening te hebben om een factuur (bijv. de traplift) te betalen. En af en toe neem ik via de geldautomaat wat geld af van mijn rekening, om bepaalde contante betalingen te doen. Mijn vraag wat heeft de bank daarmee te maken, is dit geen inbreuk op mijn privacy, en waarom deze belachelijk pressie (in 3 dagen tijd en 8 oktober al weer antwoorden) ?

102 reacties

Reputatie 7
Badge +7
Beste forumleden, even een update omtrent de RaBobank wil weten waarom ikl geld stort en afschrijf..
Ik ben vanmorgen naar de Rabobank geweest, hoofdkantoor Zuid-Hollandse eilanden te Heinenoord. Daar overigens vriendelijk te woord gestaan.

Ik heb de benodigde formulieren, mail en brieven e.d. laten zien en als eerste gevraagd: Is dit echt, dus echt van de Rabobank.... we twijfelen over echtheid of dat op 'criminele wijze' gegevens en geld af gevangen wordt.
Men heeft uitgebreid gekeken en gezocht naar de persoon die mij 'gecontact' heeft en de vragen stelt. De afdeling is in Rotterdam gevestigd en de persoon bestaat, dus werkt daar.
Het één en ander is in het kader van het verzoek van de overheid/fiscus te kijken naar geldhandelingen van klanten o.a. met betrekking tot witwassen enz.

Ik heb vervolgens gezegd behoorlijk geschrokken te zijn en door de toonzetting, zonder verdere uitleg, en de snelheid van handelen me een misdadiger te voelen. Men heeft direct toegegeven dat het wat vriendelijker had gekund, maar 'privacy' (??) wetgeving laat helaas niet alles toe.
Mijn aantekening is genoteerd en betreffende persoon, die mij de vragen moet stellen is gevraagd mij even tijd te gunnen en vervolgens één dezer dagen contact op te nemen op vriendelijker manier.

Resumerend het is dus toch afkomstig van de bank. Het is in het kader van overheid verzoek de geldhandelingen na te gaan enz. De bank maakt dus kennelijk zelf uit hoe ze dat doet.

Het is inmiddels duidelijk dat ik dat een minder prettige wijze vind en zeer klantonvriendelijk overkomt. Ik kan me indenken dat door enige uitleg en duidelijkheid op een vriendelijker manier vragen kunnen worden gesteld. Verder moet ik afwachten hoe de betreffende persoon zijn werk voortzet en wat de vragen zijn en waarom. In de 50 jaar dat ik daar klant ben is er echt geen enkele financiële handeling die maar enigszins als 'verdacht' zou kunnen worden beschouwd.

Maar wellicht hoor ik dat nog, en hou jullie dan op de hoogte. En als er leden zijn die om moverende reden vragen krijgen, dan ben ik benieuwd hoe het bij hen gaat. Groeten Leo.
Nogmaals , hoe langer ik er over nadenk , hoe onwaarschijnlijker ik het vind dat die contactpogingen afkomstig zijn van de RABO . Hier is denk ik een boef bezig met pogingen om je te beroven . Ga naar een bankkantoor en vraag hoe het zit. Als klanten van onfrisse praktijken verdacht worden , gaat het normaliter om veel grotere bedragen die bovendien niet of niet goed te traceren zijn qua herkomst . Een overboeking van een relatief groot bedrag van de ene bank naar de andere hoort daar ook niet bij . Neem de afschriften van die 'verdachte 'transacties voor de zekerheid mee. NIET gebruik maken van contactmogelijkheden die in brieven en mails genoemd worden . Die zullen vals zijn als het inderdaad foute boel is.
@L.J.F. de Ruiter
@E.T. Wiersum
Ik ben het helemaal met E.T. Wiersum eens.
Wat mij betreft is dit een typisch geval van oplichting.
Ik zou bellen naar je Rabobank via het telefoonnummer op de website van je Rabobank en vragen wat er aan de hand is.
Vooral NIET bellen naar de nummers in brieven en emails die kunnen fake zijn.
Ik heb nog nooit zulke onzin gehoord dat een bank wil weten waarom jij bij- en afschrijvingen doet.
Bel maar je eigen Rabobank via telefoonnummers die JIJ ZELF hebt opgezocht.

Of ben je soms bekend als grote baas van een syndicaat van verdovende middelen? 😉😉
Reputatie 7
Badge +7
Dank Léon, en alle anderen. Ik denk dus dat ik naar het bankkantoor, het hoofdkantoor in Heinenoord voor de Zuid-Hollandse eilanden ga en daar mijn vragen stel, face to face. Even dus geen afspraak met S.J. van Zundert maken, eerst weten of het allemaal echt is en waarom, als het echt is, ze van mij dat alles willen weten...... Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +7

Het is niet vreemd in engere zin als men vraagt waar ineens een 10.000 Euro vandaan komt. 

 Even tussendoor, ik heb niet iedere dag 10.000 Euro in mijn broekzak, het is voor mij ook veel geld….. maar voor echt velen is het peanuts en voor een echte crimineel en witwasser is, volgens mij, 10.000 Euro een lachertje.  Ik heb dit niet uit ervaring, maar uit de actualiteit en dan concludeer ik dat men niet een risico loopt met kleine bedragen, het gaat dan om tonnen, eerder miljoenen.

Maar oké over 10.000 Euro dus. ik heb uitleg gegeven. Ik ga niet herhalen het staat allemaal in dit topic. Het is ook geen opwelling dat je ineens je camper verkoopt, daar gaan jaren aan vooraf. Door gezondheidsproblemen ging het niet meer met de camper. Hij stond al 3 of meer jaar in de stalling. Toen via bemiddeling van de stalling eigenaar ( een groot bedrijf) is de camper te koop gezet. Na een jaar was er een bod. Ik heb het geld van de stallingeigenaar gekregen en nog enige maanden thuis bewaard omdat ik verwachtte er nog wel wat voor te kopen. Uiteindelijk heb ik het toch naar de bank gebracht en een medewerker verzocht hoe ik het moest storten. Ik weet niet hoe die automaten werken, ik stort nooit wat, dit de eerste keer in 40 jaar. De medewerker ook verteld ik heb mijn camper verkocht, geld ontvangen, maar hoe zet ik het op mijn rekening. Overigens dat is nu bijna 3 jaar geleden. Dus weet ik niet meer precies tijden, hoe het gegaan is en heb ik, blij van de camper af te zijn, niets meer bewaard.  Waarom zou ik. Verder staat het allemaal hierboven en hoe ik dan uiteindelijk overeen kwam foto's te zenden zodat via het kenteken één en ander op te halen was, over ouderdom, wanneer verkocht, vrijwaringsbewijs enz.

Maar goed dat is allemaal gepasseerd. Ik hou mijn mening dat het beslist niet leuk en vriendelijk is gegaan. Maar het slijt en aangezien ik geen crimineel of witwasser ben en, dat ook niet te bewijzen is, liet ik het maar zo om er vanaf te zijn. en dan komt er nu na 3 á 4 maanden weer zo'n brief.

Maar ik respecteer uw mening, al ben ik het er volstrekt niet mee eens en denk ik, weet wel zeker, dat u zich niet in een ander kan inleven. Als je meer dan 70 jaar netjes geleefd hebt, geen strafblad, geen veroordelingen, wel meer dan 40 jaar trouwe bankklant….. en dan word je als crimineel weggezet, dat doet echt iets met je. En nu gaat de bank nog even door, alsof ik de fiscus opligt, inkomen verzwijgt, enz. enz. , of leest u dat allemaal anders. Dat mag dan, uw mening, verwant aan uw nickname.

En over wat de overheid dan verplicht stelt, is voor mij een andere discussie, staat ook in dit topic.  Ik heb dan liever dat de overheid zelf naar mij toekomt en alles uitzoekt en niet een bank. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +7

Dank voor uw nadere uitleg. Op mij kwam uw reactie meer over als uw mening, wat ook uw goed recht is. In de opsomming van feiten kan ik me niet in vinden, dan zou u nog wat beter moeten lezen en laat dan gerust het niet relevante weg, maar wel de juiste feiten hoe ik benaderd ben en dat is anders en minder vriendelijk dan u schetst. Maar ik ga dat niet allemaal meer herhalen. Geef wel toe dat het een gevoelen is, en dus mijn gevoelen, en daar is totaal geen rekening mee gehouden.

En verder mogelijk dat de koper en het bemiddelingsbedrijf de kwaaie genia zijn, maar dat zal ik niet zeggen, dan begeef ik me op pad van beschuldigingen die ik niet kan waarmaken en dat neem ik nu juist de bank (en anderen) kwalijk. Tot slot omdat u het zo stelt, de waarde van de camper.Het gaat hier om een 'gebruikte’ camper, gebruikte auto, motor, boot, caravan enz. Van die dingen is nooit precies een waarde aan te geven. Ik weet waar ik hem zelf voor gekocht heb, vervolgens hoop ik bij verkoop mijn bedachte waarde te krijgen. Maar dat lukt meestal niet,  ook niet de uitkomst van het bemiddelingsbedrijf en mij tezamen. De koper(s) boden allen veel lager. Zo gaat dat nu eenmaal bij die artikelen. Dat ik niet alle bedragen meer weet en ook helemaal niet de kopers c.q. bieders en uiteindelijke koper ken, sorry, maar ik heb er ook helemaal niet mee te maken gehad. Maar dit is allemaal gepasseerd, voor mij dus afgedaan, de nieuwe brief is nu actueel. Vriendelijk groetend, Leo.

Beste de Ruiter, omdat ik zelf niet financieel onderlegd ben, heb ik mijn echtgenoot om zijn mening gevraagd. Zijn mening was dat het “fake “ was. Ik heb uit jouw uitleg begrepen dat dit niet het geval is. Dit betekent dus dat de RABO bank idiote brieven stuurt! 

Reputatie 7
Badge +6
Mooi zo . Dus het is gelukkig toch geen foute boel . Daar ben ik blij om . Evengoed blijf ik het raar vinden . Vooral als je twee banken hebt en je van de ene bank naar de ander een relatief hoog bedrag overmaakt . Wat is daar nou verdacht aan ? Als ik een nieuwe auto contant koop is ook een hoog bedrag . krijg ik dan ook dat gezeik ? Ze kunnen toch zien waar het geld vandaan komt en wat we er mee doen? En klantvriendelijkheid is ondanks de vele klachten kennelijk nog steeds te veel gevraagd.
Reputatie 7
Badge +7
Beste @Léonz . Dank voor het meedenken en het oppeppen.
Ik begrijp het uiteraard ook niet. Ik heb nu veel gehoord en gelezen en begrijp dat de overheid aan banken vraagt om op te letten op verdachte transacties. Maar wat zijn de criteria, storten of opnemen van 10.000 Euro. Is natuurlijk een hoop geld, ook voor mij. Maar ga eens kijken wat alles kost. Twee jaar terug vanwege alle gebreken bij ons zelf de douche en 2e toilet geheel vernieuwd en aangepast. Kostte bijna 14 mille. Huis geheel opgeknapt en waar nodig aan invaliditeit aangepast. Steeds in bedragen betaalt, zou alles moeten optellen maar ook duizenden euro's. Tuin geheel opgeknapt. En dit jaar allerhande kleine dingetjes die kapot waren, nieuwe gordijnen boven op alle kamers, een nieuwe plisé hordeur, nieuwe sloten en veiligheidsbeslag, en uiteindelijk na lang, vele maanden, overwegen een nieuwe traplift. Waarom? ik moet voetje voor voetje naar boven, mijn vrouw idem dito, allemaal ouderdom, versleten heupen en knieën enz. Ontzettend veel geld zo'n traplift, maar ben ook maanden bezig geweest iets te " krijgen:"" niets van die fijne overheid en gemeente. Alles zelf betalen, maar het kan niet anders met twee verdiepingen, we komen praktisch niet meet boven.
Maar je stelt zelf, als je het je kan permitteren en op nette manier het geld bij elkaar kan krijgen mag je toch kopen wat je wilt, een nieuwe auto, nieuwe TV, wasmachine en/of droger enz. Ook een traplift. Deze wordt v donderdag geïnstalleerd en dan de nota overhandigd. Ik kan weken met betalen wachten, maar zo ben ik niet....... maar wat gaat dat de bank aan. Op deze topic ben ik volledig open geweest, wie doet dat??. Ik heb het hier echt niet erg gevonden en heel fijne reacties gekregen, maar als een bank al je stortingen en afschrijvingen gaat controleren en...... je telkens moet opdraven, ....... had ik al gezegd dat ik kwaad was? Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +7
Sorry ik vergeet te antwoorden op eerst in Word neerzetten. Die tip heb je al eerder gegeven. En als ik rust in me hebt doe ik het ook altijd. Ik heb een speciale map in Word, Conversatie van het Forum. Maar met wat nu speelt ben je getergd en wil je het meteen neerschrijven. Fout, fout, fout, want ik heb het al menig keer moeten overdoen. Maar je advies is echt aangekomen. Groeten Leo.
Reputatie 6
Badge +2
Contant betalen wordt ook steeds meer in de hoek van de verdachtmaking getrokken.

Volgens mij kopen allerlei mensen toch dagelijks auto’s en dergelijke?

Zijn die nu allemaal ook verdacht zodra ze hun aankoop afrekenen, zowel contant als per overschrijving?

Ik begrijp er niet veel meer van.


Ik zag op TV dat banken veel mensen aannemen om het betaalgedrag te analyseren. Daar horen duidelijke instructies bij.
In ieder geval zou eenduidig vast moeten liggen waarover je wel of niet verantwoording aan de bank af moet leggen. Het zou goed zijn als banken dat heel duidelijk communiceren.
Misschien dat de CB hier ook eens naar kan kijken.
Reputatie 6
Badge +2
Er bestaat toch ook nog zoiets als privacy.
We leven in Nederland in een rechtstaat met opsporings- bevoegdheid, onder strenge voorwaarden, bij politie en justitie. Het kan toch niet zo zijn dat die speurneuzen bij de banken naar eigen inzicht transacties ga zitten analysen.
Reputatie 7
Badge +7
Daarom wil ik niets meer met 'gekken' te maken hebben.
...waar in feite een vertrouwensband mee moet zijn...
Het woord 'vertrouwensband' kennen zijn niet meer, vrees ik.

Het is zó 2018. ☺
Reputatie 6
Badge +2
Als banken verstandig zijn maken ze in een brochure duidelijk onder welke voorwaarden bepaalde transacties geaccepteerd worden. Dan kunnen klanten de gewenste informatie meteen aanleveren. Dat bespaart een heleboel werk en frustraties.
Reputatie 6
Badge +4
leo, ik ben het helemaal met je eens dat je dit soort dingen goed uit moet leggen, maar toch een kritische reactie, jou eerste reactie richting die bank was ook redelijk 'direct', dat voedt (denk ik) een idee van niet-zuivere koffie aan de andere kant van de telefoon. communicatie gaat altijd 2 kanten op ;-)

en ik heb het al eerder gezegd, de goeden lijden vaak onder de kwaden, als iedereen een stip op z'n voorhoofd had waaraan je kon zien dat het een crimineel was, dan was het allemaal veel makkelijker.
Reputatie 6
Badge +2
Ik zou vragen waarom ze dat willen weten.
Reputatie 7
Badge +7
Dank je @Jan H. . ik zal inderdaad antwoorden op de brief, maar ben wat verbouwereerd over de gehele toonzetting en snelheid waarmee alles gebeurt. Ik dacht eerst nog dat is nep. Maar het mailtje maakte melding van diverse gegevens en dat men de volgende dag zou bellen over betreffend onderwerp en alles was zwaar ondertekend door de Rabobank, de persoon, functie, afdeling en welke regio Rabobank enz. Het telefoontje de volgende dag volgde ook, ondanks dat ik geantwoord had dat ik daar totaal geen prijs op stelde. En exact een dag later een brief, normaal en aangetekend. Ik ben me van geen kwaad bewust, ben een gewone doorsnee klant en het gaat absoluut niet over tienduizenden, totaal niet boven het fiscusbedrag van 15.000 Euro, nee over relatief kleine bedragen. In de mail noemden ze wel de data e.d., waarom die vragen. Ik ben niet erg blij over deze inbreuk op mijn privacy. ik heb uiteraard vragen zoals je noemt, maar ben ik verplicht op hun vragen te antwoorden, wat gaat het ze aan? Groeten Leo.
Reputatie 6
Badge +4
wat elke bank tegenwoordig moet doen van de regering is controleren op verdachte transacties. en wat verdacht is is natuurlijk een rekbaar begrip, ineens een afwijkend bedrag gestort/opgenomen tov normaal? Dat zou een reden kunnen zijn.

en het allerbelangrijkste, bel ze en vraag uitleg, heb je gewoon recht op.

dit is ook nog wat achtergrond: https://www.parool.nl/nederland/waarom-uw-bank-binnenkort-wellicht-belt-met-de-vraag-of-u-belasting-ontduikt~bfa72284/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Reputatie 7
Badge +7
Beste @E.B.F. Stroeve , dank voor je antwoord. Ik had uiteraard uit de actualiteit gelezen dat banken geldboetes kregen omdat zij niet goed opletten op zgn. "crimineel" geld. Het artikel in het Parool kende ik niet. Ik heb financieel niets te klagen, maar kan me ook weer geen tig krantenabonnementen permitteren. Dus nogmaals dank dit opgezonden te hebben.

Ik vind het wel heel erg ver gaan. Ik heb niets tegen opletten op crimineel geld, op witwassen enz. Maar, niemand hoeft dit uiteraard te geloven, ik ben geen crimineel. Ik heb een paar keer 250 Euro opgenomen, omdat we één keer per week uit eten gaan (ter compensatie van vakanties) en ik contant wil betalen omdat ik het bedrag altijd met een 10% afrond om een fooi te geven. Ja die gekken zoals ik bestaan nog. ik geef altijd wat aan mensen die wat voor je doen. De postbode bijvoorbeeld, de krantenjongen, de huis-aan-huiskrant, de folderbrenger, degene die een reparatie komt uitvoeren.... ik geef ze altijd wat voor de service, en het helpt enorm, ze zijn bereid meer te doen dan normaal. En daarom betaal ik in het restaurant contant. En precies die data van die 250 Euro worden door de bank genoemd. En een datum onlangs dat ik van de ING naar de Rabo een bedrag stortte omdat ik zo aanstonds de nieuwe traplift moet betalen. Dat doe ik liever via de Rabo gezien de problematiek bij de ING, geen tancode meer, wel SMS-jes, smartphone verplicht enz. Maar dit allemaal terzijde.

Ik vind het belachelijk dat om dergelijke transacties je als "misdadiger" behandeld wordt. De banken worden er bij mij niet klantvriendelijker op, ook al is het dus niet hun schuld nu, dus je hoeft ze nu niet te verdedigen. Ik vind het toch echt te gek worden, wat gaat Albert Heijn stras van me controleren. Ik ben, vind ik zelf nogal 'open'. maar begint nu ook het 'verzet' omtrent privacy te begrijpen. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +6
@L.J.F. de Ruiter gefeliciteerd met je verjaardag gisteren!
Reputatie 7
Badge +7
Dank je Jan. Je weet ik ben nogal uitvoerig en hoewel het niet zo belangrijk is, voedde het wel mijn boosheid. De dag voor mijn verjaardag ben je toch een beetje bezig met de voorbereiding, we hadden boodschappen gedaan enz. en dan krijg je een mail.... ik bel u morgen om 10 uur met vragen enz. Geloof me echt een klantonvriendelijke mail. Mail ik terug dat ik op mijn verjaardag geen gezeur wil hebben dus dan ze beter niet kunnen bellen enz. Wordt er toch om 10 uur gebeld. Corry nam op en zei Leo voor jou. Ik, zeker de Rabobank, nou leg maar neer daar heb ik nu helemaal geen tijd voor. De volgende dag ligt er een brief in de bus en wat later komt er nog een aangetekende brief. Met voor 8 oktober moet ik me melden. De boosheid zakt wel, maar een heel klein beetje. Dit is allemaal onvriendelijk en ook onvriendelijk beschreven. De machtswellusteling uit zich volledig. en ik ben de gewetenloze crimineel. Ook al eist de overheid dit en is dat de schuldige, je kan het ook wat netter en vriendelijker brengen. Ik ben qua privacy behoorlijk veranderd, een bank die optreedt als de fiscale opsporingsdienst, wat gaat Albert Heijn straks van me eisen? Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +6
Verbazingwekkend dat je zo'n brief krijgt. Zo ken ik het ook ziet, dat je voor 8 okt moet antwoorden en ook nog aangetekend. Misschien weet iemand anders waar het om gaat? Succes ermee!
Reputatie 7
Badge +6
Ik vind dit heel raar en vraag me af of dit wel afkomstig is van de bank . Mogelijk probeert iemand je bankgegevens te ontfutselen . Daarom zou ik contact zoeken me ze via een telnr wat zeker weten van hun is of naar een van hun vestigingen gaan met medeneming van de brief en een print van de mail. Volgens mij sturen banken geen mails. Wel berichten die je alleen op hun site kunt zien na inloggen .
Reputatie 7
Badge +7

Ik heb vanwege de feestdagen met nogal wat nieuwjaarswensen hier en daar bijwonen even een sabbatical op het forum gehouden. Wel alles steeds gelezen en kom zeker weer terug. Voor dit topic kreeg ik het bericht: Beste L․J․F․ de Ruiter,
igenesis71 heeft een reactie geplaatst in het topic: "Rabobank wil weten waarom ik geld stort en afschrijf"

Ik kan hier echter niets vinden. Wil @igenesis71  alsnog een bericht doorgeven, of is er sprake van een misverstand. Groeten Leo.

Reputatie 5
Badge +5
Als je echt verdacht bent, loop je de kans dat ze na de 8e je rekening bevriezen.
Een brief dubbel sturen zowel gewoon als aangetekend doen advocaten ook, als ze een wettelijke termijn willen stellen.

Reageer