Consumentenbond.nl

Reageren bij Klachtenkompas

• 29 september 2020
  • 17 reacties
  • 416 Bekeken

Niet voor het eerst werd ik -in augustus- geconfronteerd met ondeugdelijke Lidl producten: eerst vier bakjes extreem zure hummus en even later twee bolstaande vegetarische groenteschijven. (Bolstaande verpakkingen).

Ik wendde mij tot de Klantenservice met houdbaarheidsdatum, batchcode en streepjescode.

Men antwoordde met de vraag naar houdbaarheidsdatum, batchcode en streepjescode.

Vervolgens eiste men foto’s.

Nu ben ik op geen enkele wijze in staat om foto’s te maken: geen smartphone en geen camera.

Dit ging enkele keren zo door: zij eisen foto‘s en ik antwoord dat ik geen smartphone en geen camera bezit.

Daarna trad stilte in: Lidl antwoordde niet meer.

Uiteindelijk kwam ik bij Klachtenkompas. Ik beperkte mij even tot de extreem zure hummus.

Dan eist men opnieuw foto’s. Ik antwoord dat ik geen smartphone en geen camera bezit.

Dan zeg ik op een gegeven moment: “Het zou u sieren als u mij op mijn woord zou geloven. Ik ben geen crimineel of zo“.

Waarop de Klantenservice (geen naam) antwoordt: „We geloven je zeker op je woord. Dit is gewoon een hele vervelende situatie“.

Men belooft een waardebon te sturen. (Nog niet gezien).

Er onder staat „Dit is onze laatste reactie“.

Ik wil echter heel dringend de vraag kwijt: „Waarom zijn die foto’s dan zo essentieel als ik geloofd word op mijn woord?“ En hoe kunnen foto’s zien dat een product extreem zuur is?

Omdat de Consumentenbond al een paar keer heeft gevraagd: „Is de klacht opgelost?“:

Waarom zie ik geen normaal reactieveld meer? Of mag ik nu niets meer zeggen omdat de Lidl niets meer wenst te zeggen?

17 reacties

Badge +8

Hi @Léonz, zodra een bedrijf een laatste reactie heeft gegeven kun je als ‘klager’ inderdaad geen nieuwe reactie meer plaatsen. Wel krijg je de mogelijkheid om nog een korte reactie achter te laten zodra je aangeeft of de klacht is opgelost. Kun je mij voor de zekerheid in een privéberichtje het klachtnummer doorsturen? Dan vraag ik of mijn collega's van Klachtenkompas er nog even naar kijken.

Ook al weet je dat het bedrijf niets meer wil zeggen, dan nog zie ik geen enkele reden om de klager dan ook maar per direct de mond te snoeren.

De klacht is pas afgehandeld als hij is afgehandeld. Pas dan volgt de beoordeling.

Deze klacht is nog niet afgehandeld. Althans niet voor mij. Ook is „de oplossing“ (waardebon) nog niet verschenen.

Nu kiest Klachtenkompas -in mijn ogen- de zijde van Lidl.

Reputatie 3
Badge +2

Het meest normale is natuurlijk om met een product dat niet goed is naar de winkel te gaan en het product samen met de bon bij de klacht te overleggen.
Dat het later zonder product of foto aan te tonen dat het product niet goed was is moeilijk. Daar moet je ook begrip voor hebben

Ach, ik heb voor AliExpress ooit een filmpje gemaakt van oortjes die het niet goed deden, was nodig voor de garantie. Niets van de werking van die oortjes is te filmen maar mijn inner Schwarzenegger is ergens in China te bewonderen.

Het meest normale is natuurlijk om met een product dat niet goed is naar de winkel te gaan en het product samen met de bon bij de klacht te overleggen.
Dat het later zonder product of foto aan te tonen dat het product niet goed was is moeilijk. Daar moet je ook begrip voor hebben

Een kassabon had ik al lang niet meer en versproducten worden sowieso nooit teruggenomen.

Ik wendde mij tot de Lidl toen ik bij het tweede bakje extreem zure hummus was. Het eerste extreem zure bakje had ik al doorstaan.

Omdat ik al vaker te maken had gehad met slechte producten van Lidl verwachtte ik aanvankelijk een normale communicatie en een redelijke afhandeling.

Het ging echter alleen maar over foto’s.

Zij hadden zelf kunnen zeggen: „Ga naar uw filiaal met de betreffende producten“.

Als ik de verdere afloop had voorzien, had ik dit overigens zeker vanuit mijzelf gedaan.

Een foto kan niet proeven, alleen informatie zien die ik al gegeven had.

Reputatie 5
Badge +4

*knip*

Inderdaad. Waarom @Léonz de meest onlogische en moeizame weg kiest, is mij een volslagen raadsel. 

Edit. Een kassabon heb je toch niet nodig. Lidl producten zijn alleen bij de Lidl te koop. Dat een gang naar het filiaal de meest simpele was, had je ook zelf kunnen bedenken. Dat hoeft toch niet gezegd te worden.

Inderdaad. Waarom @Léonz de meest onlogische en moeizame weg kiest, is mij een volslagen raadsel. 

Zie boven u.

Badge +8

Ook al weet je dat het bedrijf niets meer wil zeggen, dan nog zie ik geen enkele reden om de klager dan ook maar per direct de mond te snoeren.

De klacht is pas afgehandeld als hij is afgehandeld. Pas dan volgt de beoordeling.

Deze klacht is nog niet afgehandeld. Althans niet voor mij. Ook is „de oplossing“ (waardebon) nog niet verschenen.

Nu kiest Klachtenkompas -in mijn ogen- de zijde van Lidl.

Hi @Léonz, ik begrijp dat je het liefst even wacht op de juiste afhandeling van je klacht. We willen zeker geen kant kiezen, maar hebben de keuze gemaakt om een bedrijf een laatste reactie te laten plaatsen om te voorkomen dat er eindeloos berichten en reacties geplaatst kunnen worden van beide kanten. Dit komt de communicatie namelijk niet ten goede. Je kunt dus gerust wachten met het beoordelen van de klacht totdat je de waardebon hebt ontvangen.

Hallo Imke,

Als het bedrijf zegt: „Dit is onze laatste reactie“ moet de klager mijns inziens nog minimaal één kans krijgen om te reageren.

Het bedrijf heeft dan zelf gekozen om een eventueel onwelgevallige reactie zwijgzaam te ondergaan.

Ik als klager heb er nu niet voor kunnen kiezen.

De firma Lidl breekt eenzijdig de communicatie af, met steun van de Consumentenbond deze keer!

Opnieuw welteverstaan, zie de titel van de klacht: „Lidl geeft geen antwoord meer nadat ik heb uitgelegd dat ik geen smartphone of camera bezit“.

Badge +8

Ik geef je feedback door aan mijn collega's van Klachtenkompas, @Léonz

Reputatie 7
Badge +7

Geachte @Léonz . Ik leef met je mee en kan je irritatie goed begrijpen. Je weet dat ik destijds ook een akkefietje met Lidl heb gehad. Het ging over non food, tuinmeubilair, van toch enkele honderden euro's. Maar elders zou ik duizend euro moeten neertellen dus koos ik voor Lidl. Maar ze hebben met het vervoer lopen klooien, ik kreeg dus niets. Uiteraard wel betaald dus legio mails en telefoontjes eraan gewijd. Vergeet niet dat aan de andere kant veelal ingehuurde niet deskundigen zitten met lijstjes bij de telefoon hoe ze moeten antwoorden. Of je krijgt een callcenter, die ook alleen mogen zeggen wat de leidinggevende heeft op geschreven. En ik heb ook al vaak foto's moeten opzenden, naar andere bedrijven, webshops enz., waarvoor ???? Zo werkt het tegenwoordig. Alsmaar rekken in de hoop dat je zelf opgeeft. Niet doen dus. Je klacht wordt nog eens doorgegeven via Imke, maar zelf kan je ook blijven mailen en vragen waarom. Uiteindelijk wordt er daar iemand die wat te zeggen heeft wakker en wordt het toch in orde gemaakt. De waardebon heb ik ook gekregen, het komt dus wel in orde. Maar klantbehandeling is er zowat nergens meer bij.

Wat mij betreft is er geen enkel bedrijf dat zo‘n bedroevende en irritante manier van communiceren heeft als juist deze Lidl.

In het beste geval word je afgekocht met een tegoedbon, maar die neemt de opgebouwde onvrede op geen enkele manier weg.

Als ik als mens serieus word genomen heb ik helemaal geen tegoedbon nodig.

Ik heb bij alle supermarkten waar ik kom, inclusief de Aldi, wel eens contact gehad met de klantenservice en al deze contacten zijn prettig verlopen.

Ik ga de Lidl nu opnieuw vermijden, net zoals de periode na mijn vorige onopgeloste klacht.

Het probleem is dat je hen nooit kunt raken ook al ga je er nooit meer heen. Op een gegeven moment raak je vooral jezelf.

Reputatie 7
Badge +7

Een waar woord. De mens heeft drie wegen om verstandig te handelen: ten eerste door na te denken, ten tweede door te imiteren en ten derde door ervaring. Dat laatste is het pijnlijkst.

Gelukkig zijn er niet alleen maar pijnlijke ervaringen om van te leren.

Misschien zijn er opgeteld wel meer positieve dan negatieve ervaringen.

Anders hielden we het niet vol, denk ik.

Reputatie 7
Badge +7

Volkomen gelijk, maar het was één van de ervaring spreekwoorden die ik nog tegenkwam, en wel enigszins toepasselijk. Maar eigenlijk hoort het alles bij Privé thuis, anderzijds is het ook jouw topic.. Ik hoop dat het toch nog een beetje goed komt met Lidl, bericht je dat nog. Groet Leo.

Met Lidl komt het nooit meer goed: een levenslange vijandschap is geboren. :relaxed:

Reputatie 7
Badge +7

Zo ken ik je niet, ja eerst heel kwaad, maar dat verdwijnt wel. :joy: . En dat is wiegel niet meer  :cowboy: .

Reageer