Consumentenbond.nl
Beantwoord

Recht gezocht: Ziggo vs budgetklant

Met enige bombarie vertelde Ziggo een paar dagen terug dat de snelheden landelijk voor haar abonnementshouders omhoog zouden gaan. Voorbeeldje: https://tweakers.net/nieuws/150700/ziggo-verhoogt-internetsnelheden-met-een-kwart.html (niet bedoeld als spam, maar bronreferentie). Best fors ook! Mijn hart maakte een sprongetje, zou het na jaren wachten eindelijk zover zijn? Helaasss... opnieuw kwam me te oren dat de houders van het goedkoopste abonnement er niet op vooruit zouden gaan, waaronder mijzelf. Toelichting via https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/snel-kan-altijd-sneller-38314

Ik ben sinds ongeveer 10 jaar lid van Ziggo, al voordat het deze naam kreeg. De laatste jaren is het ook mij opgevallen dat wanneer er sprake was van verhogingen, dit uitgeklede abonnement er niet op vooruit zou gaan. Onder Ziggo is dit volgens mij maar 1 keer gebeurd. Op een ander forum schreef ik dit in een verhitte discussie:

Als Ziggo zegt dat je de snelheidsverhoging kan krijgen, maar dan moet je maar overstappen naar het abonnement hoger, dan betekent dat niets meer en niets minder dan dat:
a. het budgetabo wel bestaat maar niet populair is voor Ziggo (ergens diep weggestopt op de site bestaat blijkbaar nog wel. Doet het goed bij mensen die alleen internet nodig hebben, zoals mijzelf, en niet de rest van de services door hun strot geduwd heen willen krijgen omdat je het toch niet gebruikt o.a. vanwege visie, maar ook vanwege financiën, meer kan en wil ik niet betalen. De reden is simpel: ik kan en wil niet meer betalen voor functionaliteit die ik onder de streep toch niet gebruik. Ik krabbel net wat op uit een lange periode van armoede waarbij ik m'n bestaan zoveel mogelijk heb (moeten) uitkleden. Koppelverkoop is leuk and all that, maar nog steeds iets wat volgens mij de kop ingedrukt zou moeten worden omdat het gaat om marktaandeel.

b. om iets te krijgen je er maar meer voor gaat betalen. B is een leuk punt, want al eerder moest je een meerprijs ophoesten. De abo-prijzen zijn overal omhoog gegaan, terwijl alleen de onderste regionen niets extra's kregen waarbij er voor de duurste abo's nog wel eens 25/50 Mbit op werd geklapt). Die opschuivende welvaartsgrens hoort er voor iedereen te zijn. Betaal je, dan profiteer je zolang de rest dat ook doet. And again, als je niets meer kan betalen, en je moet toch mee, waarom zou je dan toch achterblijven?

Mijn vraag aan de community EN de Consumentenbond zelf is in hoeverre dit een rechtmatige zet is van Ziggo om mensen te dwingen van abonnement te veranderen, om mee te profiteren van iets waar in de afgelopen jaren al meerdere keren een prijsverhoging voor is geweest, zonder dat er iets tegenover stond?
icon

Beste antwoord door Silvia_Smit 5 april 2019, 09:55

@joywithjoshua Providers, zoals Ziggo, mogen tarieven verhogen (mits 4 weken van te voren aangekondigd en met de optie om (kosteloos) op te zeggen of over te stappen). Daar kun je helaas weinig aan doen. Ze mogen ook snelheden van bepaalde pakketten verhogen en op andere pakketten niet. Wat dat aangaat is het dus geen onrechtmatige daad van Ziggo. Vervelend en jammer voor u is het wel! Het loont misschien de moeite om te kijken of een andere provider toch goedkoper is en daarbij redelijke snelheden levert: internetvergelijker. Succes!
Bekijk origineel

7 reacties

Hoeveel betaalt u nu voor welke snelheid?
Badge
Ik denk dat de zet van ZIggo niet zozeer onrechtmatig is.De gebruikers met een duurder abonnement krijgen een snelheidsverhoging. Dat u als gebruiker met een kleiner abonnement niet mee wordt genomen ervaart u als niet prettig (en dat is ook begrijpelijk) maar dit is niet onrechtmatig in mijn ogen. Het zou onrechtmatig zijn als u een nadeligere abonnementsvorm krijgt voorgeschoteld als consequentie van de snelheidsverhoging van andere abonnementsvormen. Het staat u vrij om te bewegen richting een andere provider of een andere abonnementsvorm. over prijsverhogingen van telecomdiensten kunt u hier meer lezen:
https://www.consuwijzer.nl/telefoon-internet-en-tv/abonnementen/aanbieder-verandert-prijzen-of-algemene-voorwaarden
Reputatie 5
Badge +4
ziggo dwingt helemaal niks, je hebt een keus, dat is heel wat anders en gewoon rechtmatig. dat je daar niet blij mee bent is wat anders.
Hoeveel betaalt u nu voor welke snelheid?
33,10 euro voor 25/2.5 Mbit. Daar zit TV bij, maar dat gebruik ik niet. *geen fan van koppelverkoop.

Ik denk dat de zet van ZIggo niet zozeer onrechtmatig is.De gebruikers met een duurder abonnement krijgen een snelheidsverhoging. Dat u als gebruiker met een kleiner abonnement niet mee wordt genomen ervaart u als niet prettig (en dat is ook begrijpelijk) maar dit is niet onrechtmatig in mijn ogen. Het zou onrechtmatig zijn als u een nadeligere abonnementsvorm krijgt voorgeschoteld als consequentie van de snelheidsverhoging van andere abonnementsvormen. Het staat u vrij om te bewegen richting een andere provider of een andere abonnementsvorm. over prijsverhogingen van telecomdiensten kunt u hier meer lezen:https://www.consuwijzer.nl/telefoon-internet-en-tv/abonnementen/aanbieder-verandert-prijzen-of-algemene-voorwaarden

Op zich heeft u een punt. Mag ik daar tegenover zetten dat met toegenomen vereisten dit wel erg op een nadeligere abonnementsvorm begint te lijken? Zo zijn games groter geworden, patches regelmatiger en qua formaat, streaming kost veel bandbreedte, en ga zo nog maar even verder.

De vrijheid is relatief (maar ik ben subjectief in dit geval), maar met monopolieposities valt er niet waanzinnig veel te kiezen. Het aanbod wordt er niet beter op door koppelverkoop: ditch ik Ziggo, dan betaal ik meer voor Vodafone (want korting). Er is geen reden om over te stappen, al is het maar om een statement te maken.
Reputatie 7
Badge +5
Dat is met Ziggo, het is in de basis een TV provider die later ook internet en bellen aan ging bieden.

Free To Air = basis TV zenders liggen open voor iedere abonnee (is technisch niet af te sluiten zonder allerlei technische aanpassingen bij alle abonnees wat de abonnee prijs aanzienlijk zou doen stijgen) en daarnaast loopt het internet en bellen.
Reputatie 7
Ziggo heeft onlangs alle prijzen verhoogd maar als je alle providers naast elkaar legt is er echt niet heel veel prijsverschil (ik heb dat gedaan met mijn all in pakket, exclusief mobiel.
Bij andere providers is net standaard aantal zenders minder, wil ik de zelfde zenders als nu bij Ziggo moet ik twee pakketten bijkopen, dan kom ik op het zelfde bedrag of hoger. Ook de belkosten zijn soms anders, wel of niet gratis bellen, ook naar het buitenland of naar mobiele nummers.
Als je geen all in pakket hebt loont het misschien wel de moeite om over te stappen naar een ander provider. Als je dat bij Ziggo aangeeft lukt het soms wel om een deal te sluiten met Ziggo, ook al is die meestal maar voor een half jaar.
Als ze een snelheidsverhoging beloven zonder vooraf aan te geven dat je dan iets moet bijbetalen kunnen ze dat volgens mij niet achteraf alsnog stellen. Ze hebben al genoeg verhoogd.
Reputatie 3
Badge +4
@joywithjoshua Providers, zoals Ziggo, mogen tarieven verhogen (mits 4 weken van te voren aangekondigd en met de optie om (kosteloos) op te zeggen of over te stappen). Daar kun je helaas weinig aan doen. Ze mogen ook snelheden van bepaalde pakketten verhogen en op andere pakketten niet. Wat dat aangaat is het dus geen onrechtmatige daad van Ziggo. Vervelend en jammer voor u is het wel! Het loont misschien de moeite om te kijken of een andere provider toch goedkoper is en daarbij redelijke snelheden levert: internetvergelijker. Succes!

Reageer