Rechten en plichten bij een defect product buiten de garantie

  • 12 October 2021
  • 5 reacties
  • 64 Bekeken

Badge

Goedendag,

Ik ben inmiddels in een web terecht gekomen binnen bedrijven voor iets wat in mijn ogen heel makkelijk is: het regelen van een nieuwe tv. Aangezien ik niet meer goed weet mijn rechten en plichten zijn licht ik het hier even kort toe.


De spelers
Philips (fabrikant tv)
CE Repair (reparatie bedrijf met een uitermate slechte service overigens)
Coolblue (hier de tv gekocht in november 2017 voor 2300 euro)

Half september ging mijn televisie niet meer aan ik heb daarom Coolblue gebeld en deze stuurden mij door naar CE Repairs. Helaas konden zij het defect niet oplossen en kreeg ik een voorstel voor een nieuw toestel uit 2020.
Op zich geen slecht voorstel maar ik had mijn zinnen gezet op een toestel van 2021. Dit voorstel ook gedaan uiteindelijk via Philips en ook een nieuw voorstel gekregen van CE Repair en daar weer op akkoord gegeven.
Ik heb coolblue wel gevraagd wat de opties zijn voor mij en deze hebben (wellicht te snel) een voorstel gedaan bij CE Repairs voor creditering. Na veel gedoe en vele emails later even duidelijk gevraagd of ik nu het nieuwe toestel wel geleverd zou krijgen en dat zou goed zijn. Gisteren ontving ik een bericht dat CE Repair het toestel op komen halen en ik een brief krijg om via Coolblue verder een creditering te krijgen (?)
Weer met CE repairs in conclaaf en nu blijkt dat door het voorstel van Coolblue is geaccepteerd en mijn verzoek tot en nieuwe tv is geannuleerd. Dit is volgens hen niet meer terug te draaien aangezien Philips daar vrij star in is (voorstellen lopen al snel binnen 48 uur af).
Coolblue zegt dat het ook mogelijk is de tv zonder bemoeienis om te ruilen door hun en aldaar een nieuwe tv te bestellen. Volgens CE repair en Philips zelf wordt er pas creditering toegepast als de tv is opgehaald en ik een zogenaamd RMA brief heb ontvangen. Dan kan ik me wenden tot Philips voor een voorstel.

Zoals te begrijpen begint het me allemaal wat te duizelen en stel ik de volgende vragen
-Coolblue beweert als ik een tv via CE repair laat vervangen ik geen garantie of een hele korte krijg (3 maanden max) klopt dit of is dit onzin en puur een truc om bij hun iets aan te schaffen ?


- Klopt het met betrekking tot de RMA brief dat ik echt het toestel op moet laten halen door een afspraak met CE Repairs te maken of kan het direct via Coolblue.


- En een hele belangrijke ik heb 100 euro onderzoekskosten betaald aan CE Repairs die later verrekend is in het voorstel dat CE repairs heeft aangeboden voor een nieuwe tv die is afgeketst door de creditering van Philips. Echter als ik via coolblue nu een creditering aanvraag is die 100 euro in rook op gegaan. Moet ik deze als verloren beschouwen  ? CE Repair wil niks terug geven namelijk aangezien ik creditering regel via een ander bedrijf en Coolblue geeft ook niet thuis.


- Tot slot wat is een redelijke (misschien wel verplichte) creditering in euro's voor een televisie van bijna 4 jaar die 2300 euro gekost heeft maar een langere levensduur heeft ?

Mvg Remco






 


5 reacties

Badge

Klopt het is bureaucratie ten top, gelukkig doet coolblue wel een hoop maar geeft soms ook dingen door die achteraf niet huist zijn. Laat de tv nu dinsdag ophalen door CE repair en dan krijg ik een brief waarmee ik naar Coolblue kan. Inmiddels zijn we al wel een maand verder voor iets dat in mijn ogen binnen max een week geregeld kan worden.

Dit horrorverhaal lijkt een schoolvoorbeeld van wat er gebeurt als bedrijven hun service door anderen laten regelen, de klant dat maar laten uitzoeken maar zich er later nog mee bemoeien ook.

Je hebt het ding bij Coolblue gekocht, dus zij zijn hier in beginsel wettelijk het aanspreekpunt. Wie het ding gemaakt heeft is nauwelijks relevant. Waarschijnlijk komt het uiteindelijk uit een fabriek in Azië en komen de onderdelen van over de halve planeet.

Ik hoop dat je er nog uit komt wie wat beloofd heeft en dat ook mocht doen.

Badge

Idd , ik dacht ook aan een bedrag tussen de 700 en 800 euro maar het gaat allemaal extreem moeizaam om dat voor elkaar te krijgen. Ik vind het nog altijd erg vreemd dat dan mijn betaalde onderzoekskosten niet terug gegeven worden. Geen enkel bedrijf geeft daar op thuis.

Reputatie 4
Badge +3

Een tv die in 2017 €2300 kostte is technisch bijna  achterhaald en een nieuwe gelijkwaardige of zelfs betere tv koop je nu rond de €1500 a €1800.

Na 4 jaar gebruik lijkt het me niet onredelijk dat er een deel afschrijving plaatsvindt.

Het is een moeilijke zaak waar eenieder hier anders tegenaan zal kijken..

Mijn persoonlijke mening is dat een bijbetalimg van max 750 voor een nieuw model redelijk is. Maar daar zal iedereen anders tegenaan kijken.

 

 

Badge +5

Hi @Remcon1977 en welkom! 

Kan me voorstellen dat het je een beetje duizelt! We hebben een algemene pagina over je rechten met betrekking tot garantie maar jouw vragen zijn wat specifieker. Ik weet niet of je lid bent, maar als je dit bent raad ik je aan om contact op te nemen met ons adviesteam. Zij kunnen je alles vertellen over je rechten en denken graag met je mee! :nerd:

Misschien zijn er verder nog communityleden die eenzelfde situatie hebben meegemaakt en hun ervaring/ kennis willen delen? 

Reageer