Rekening specificatie eisen

• 15 July 2021
  • 11 reacties
  • 110 Bekeken

Badge

Tot in hoeverre heb ik het recht om een rekening specificatie te eisen?

Het volgende is het geval. Ik ga een nieuw huis bouwen en heb een bouwaansluiting voor water en elektra laten aanleggen. Hiervoor krijg van zowel Enexis alsook WML rekeningen in de buurt van 1000 euro. Toen ik mijn huidige huis bouwde was dat nog geen 200 euro, 15 jaar geleden. Ik snap dat eea duurder wordt, maar 500% lijkt me lichtelijk overdreven.

Voordat ik hierover met beide bedrijven contact opneem zou ik graag willen weten of ik het recht heb op een gespecificeerde rekening. Nu staat er gewoon een totaal bedrag, ik zou graag willen weten hoe zij tot dat bedrag zijn gekomen.

Iemand een idee of ik in mijn recht sta op een rekening specificatie op te vragen? 

11 reacties

U hebt het recht op een specificatie.
Als je op de tarieven pagina van Enexis kijkt, kost een 3x25A €819,17 als vast tarief inclusief 25m grondkabel. Dus veel meer zal er niet op staan.

Er zal vast wel een berekening zijn, hoe ze aan die vaste tarieven komen.
Maar daar vraagt u niet om, op dit moment.

U moet dus vragen, hoe ze aan dat vaste tarief komen.

Badge

Dat bedoel ik ook eigenlijk met een specificatie maar het klopt dat dat iets anders is dan een rekening specificatie. Goede opmerking, dank daarvoor.

Sta ik dan in mijn recht om die tarief specificatie te eisen?

Reputatie 7
Badge +6

Die ongeveer 200 Euro was naar mijn stellige overtuiging bij lange na niet kostendekkend en werd de rest betaald uit het gevormde potje van de netbeheerskosten dat we met ons allen betalen . Die ongeveer 1000 Euro zal dichter in de buurt komen van wat een nieuwe aansluiting gemiddeld ongeveer kost denk ik . Wat ook een rol kan spelen is de enorme kosten van alle nieuwe meters en verzwaring van de kabels waardoor de bodem van het potje in zicht is . Niet zo raar om dan een realistischer prijs  te willen berekenen voor een nieuwe aansluiting . 

Badge

Tsja, als je de aanleg van de hoofdleidingen (in de straat dus) mee telt misschien wel, echter zouden die kosten zijn opgenomen in de aankoop van de bouwgrond.

Dus ik kan me niet voorstellen dat het aanleggen van alleen mijn aansluiting 2000 euro moet kosten voor pak 'm beet een uurtje plan werk, 1,5 uur graven en wat klein materiaal. 

Ik kan het wel een beetje op weg helpen.

• Ze moeten een vergunning aanvragen om te mogen graven bij de gemeente.
  • Het nodige graafwerk naar het huis.
  • Dan moet de kabel aangesloten worden op straat met een kabelmof.
  • Er moet een hoofdaansluitkast komen in het huis.
  • De meter moet geplaatst worden op het aangeleverde meterbord.
  • De aardelektrode moet gemeten worden.
  • De installatie moet gekeurd worden.
  • De administratie moet al deze dingen verwerken.

@dunDaan U heeft recht op een specificatie en die heeft u ook gehad maar u heeft geen recht op de prijscalculatie die daaronder ligt. Als een bedrijf die informatie wil geven mag dat natuurlijk maar dat is niet gebruikelijk en u kunt dat ook niet eisen.

Reputatie 5
Badge +4

In 2017 waren de basiskosten al 1400 euro en dan komen er meer kosten per meter bij, voor gas en elektra, als het een bepaalde afstand te boven gaat.

En als ik NU bij Enexis kijk, gaat het voor gas+elektra al aardig richting 2000 euro.

https://www.enexis.nl/aansluitingen/nieuwe-aansluiting/nieuwe-bouwaansluiting

Kostenindicatie

Product Nieuwe electriciteitsaansluiting 3 x 25 ampère
Eenmalige kosten 677,00 euro (819,17 incl. btw)
Meerlengte (vanaf 21 meter) 18,60 euro per meter (22,51 euro incl. btw)
Nieuwe tarieven

17,27 euro per maand (20,90 incl. btw)

Kostenindicatie

Product Nieuwe gasaansluiting g4
Eenmalige kosten 824,56 euro (997,72 incl. btw)
Meerlengte (vanaf 21 meter) 24,71 euro per meter (29,90 euro incl. btw)
Nieuwe tarieven 12,50 euro per maand (15,13 incl. btw)

Badge

Ik kan het wel een beetje op weg helpen.

• Ze moeten een vergunning aanvragen om te mogen graven bij de gemeente.
  • Het nodige graafwerk naar het huis.
  • Dan moet de kabel aangesloten worden op straat met een kabelmof.
  • Er moet een hoofdaansluitkast komen in het huis.
  • De meter moet geplaatst worden op het aangeleverde meterbord.
  • De aardelektrode moet gemeten worden.
  • De installatie moet gekeurd worden.
  • De administratie moet al deze dingen verwerken.

Zoals ik eerder aangaf is dit alles (muv het aanvragen van een vergunning en administratie) 1,5 uur werk. Dat die 200,- niet kostendekkend is kan ik me indenken, maar 1000,- lijkt me toch echt overdreven. Ik vrees dat er té veel gebruik gemaakt wordt van de monolpoly-positie die deze bedrijven hebben om de aansluiting gerealiseerd te krijgen.

Zoals ik eerder aangaf is dit alles (muv het aanvragen van een vergunning en administratie) 1,5 uur werk. Dat die 200,- niet kostendekkend is kan ik me indenken, maar 1000,- lijkt me toch echt overdreven. Ik vrees dat er té veel gebruik gemaakt wordt van de monolpoly-positie die deze bedrijven hebben om de aansluiting gerealiseerd te krijgen.

Dat zou best kunnen, hoewel inkopers de kosten altijd laag inschatten en verkopers de kosten altijd hoog, maar al zou u het hard kunnen maken heb je nog geen gesprek. De vraag is of u recht hebt op inzage in de prijscalculatie en het antwoord is nee.

Badge

Het antwoord is nee.

Dat heb inmiddels helaas ook begrepen.

Dank eenieder voor de reacties :ok_hand:

Die vergunning bij de gemeente kost al tegen de €200
En dan is het materiaal ook een paar honderd euro.
En wat ik vergat, je hebt ook nog dienst KLIC die de kabel in kaart brengt.

Reageer