Consumentenbond.nl

Retourbeleid TV-Online en Bol.com?

• 28 mei 2020
  • 8 reacties
  • 434 Bekeken

Badge

Beste Consumentenbond,

Ik heb een vraag omtrent de aankoop en retour van een tv via TV-Online op Bol.com

Op woensdag 13 mei 2020 heb ik van de retailer TV-Online via Bol.com de televisie Philips 65PUS7304 ontvangen. Het toestel krijgt op het gebied van beeldkwaliteit en score van de consumentenbond van 5,9 en 6.1, zeer matig dus. Het valt mij gelijk op dat de beeldkwaliteit onder de maat is en ik besluit te tv te retourneren. Ik heb ongeveer 6 uren met de instellingen van de tv gespeeld en de tv daarna niet meer aan gehad. Op zondag 17 mei vraag ik de retour aan en trek ik de stekker uit het stopcontact.

Nadat de tv weer is aangekomen bij TV-Online claimen ze te kunnen met dat de tv 88 branduren heeft gemaakt en daarvoor eisen ze 15% van de aankoopprijs, ongeveer 120 euro. Mijn eerste vraag is, mogen zij dit doen, is dit rechtsgeldig? De 15% voelt sowieso heel arbitrair. Dit is de e-mail van TV-Online:

Beste XYZ,   Zoals gisteren telefonisch is besproken heeft het toestel 88 branduren. Hierdoor kunnen we de retour niet accepteren en zullen we een waardevermindering moeten toepassen. Deze waardevermindering bedraagt 15% op het aankoopbedrag.   Uiteraard heeft u ook de mogelijkheid om het toestel terug te ontvangen.   Wij horen graag wat u wenst. Bij een gedeeltelijke terugbetaling ontvangen wij graag uw IBAN gegevens.   Met vriendelijke groet,   TV-Online Partner van bol.com

Daarnaast ga ik niet akkoord met deze eenzijdige melding van TV-Online. Zij kunnen namelijk wel 88 branduren claimen, maar niemand kan controleren of het waar is. En zelfs al overleggen ze de testresultaten, hoe kan er dan gecontroleerd worden of dit bijvoorbeeld niet al tijdens een testproces tijdens de fabricage is gebeurd?

De score van TV-Online is op Bol.com zeer hoog, maar via de klantenservice krijg ik te horen dat er veel problemen zijn met TV-Online. Proberen ze bij TV-Online wellicht het bedrijfsrisico van gerefurbishde tv’s over te hevelen naar de consument door te zwaaien met testresultaten die niet zijn te controleren? Het voelt een beetje als bedrog.

Van Bol.com zelf krijg ik het volgende te horen:

Beste meneer XYZ,

Ik zie dat je op 27 mei contact hebt gehad met mijn collega. Zij heeft de situatie aan de verkoper uitgelegd. Erna is het inter doorgezet bij ons om tot een goeie oplossing te kunnen komen. En hier heb ik een terugkoppeling van ontvangen. 

Ik kreeg als terugkoppeling: De waardevermindering is terecht. Artikel is meer gebruikt dan nodig om te testen. Helaas kunnen wij hier geen verandering in brengen. 

Mijn oprechte excuses hiervoor. Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust, wij denken graag met je mee. 

Verder wil ik je nog een zonnige dag toe wensen. 

Met vriendelijke groet,

Marciana

bol.com klantenservice
www.bol.com

De controle wordt uitgevoerd door hun afdeling Platformbemiddeling, die het bericht weer deelt met de Klantenservice, waarna ze mij een e-mail sturen. Wat de afdeling Platformbemiddeling werkelijk heeft besproken met TV-Online zelf krijg ik niet te horen. Ze verwijzen mij telefonisch naar een postbus waar ik een brief met een klacht naartoe kan sturen.

BNN Vara heeft er ook aandacht aan besteed, waarover hier meer te lezen is:

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/tv-online-hanteert-een-eigenaardig-retourbeleid

Wat voor opties heb ik verder nog?

Ik hoor het graag van jullie!

8 reacties

Reputatie 3
Badge +1

Die Belbus bellen en dit soort praktijken zo goed en zo veel mogelijk openbaar maken

Succes!

Een beetje een brainwave maar zouden ze stand-by uren ook meetellen? Of heb je hem na zes uur direct weer in de doos gedaan?

Verder denk ik dat ze zo'n branduren eis alleen kunt stellen als jij als klant daar ook op bent geattendeerd, en verwijzen naar voorwaarden die je op de site kunt vinden is niet afdoende, dat moeten ze dan melden in de mail of op de papieren die bij de levering zitten met iets van LEES DIT EERST VOOR U HET PRODUCT UITPAKT erop.

Vraag eens of ze die TVs met nul branduren leveren en of ze dat kunnen bewijzen, en nog beter als ze niet nul branduren bij levering garanderen waarom je dan geen opgave van de beginstand hebt gekregen. Essentieel als men daar later conclusies aan wil verbinden.

Ik zou m'n poot stijf houden. Als jouw verhaal goed genoeg is dan lijkt BOL nog wel eens in te grijpen als je voldoende röhring creëert. Laatst waren ze nog op de TV bij kassa of Radar maar niet in persoon, slecht geweten blijkbaar.

In het ergste geval betaal je onder protest en ga je naar de geschillencommissie.

Reputatie 7
Badge +7

Zoals andere forumleden al aangeven. Probeer het in de publiciteit. Bij Radar, Kassa, Max, of de krantenrubrieken. of hier bij de Consumentenbond, of Consumentenkompas, Consuwijzer enz. enz. Ik heb er enige ervaring mee, maar je moet wel van heel goede huizen komen om in zo'n rubriek te komen. Duizenden willen dat en helaas, ze zitten beslist niet op ieder te wachten., Maar je weet nooit.

Reputatie 5
Badge +4

Jammer dat je 4 dagen later pas de tv als retour hebt aangemeld. Of de standby uren worden meegeteld of de t.v. is al meerdere keren retour gegaan. Ik ken trouwens geen shops die over branduren zeuren als je binnen de  retourtermijn een t.v. retourneert. Je kan wel van alles en nog wat in je voorwaarden zetten, dat betekent niet dat het juridisch correct is.  Zou mooi zijn als CB dit gebeuren eens oppakt. Bovendien is er geen enkel bewijs dat het aantal branduren op 0 stond toen je de t.v. ontving. 

Het is ook niet voor niets dat deze shop iedere keer van naam veranderd. Zet je klacht in ieder geval op Klachtenkompas.nl 

Reputatie 7
Badge +7

Het is zoals @Mazzel zegt op Klachtenkompas.nl (per abuis noemde ik het consumentenkompas) heb je altijd toegang. Schrijf daarvoor dus een klacht en hij wordt opgenomen. Groet Leo.

Reputatie 3
Badge +3

Buiten alle juridische feiten om.vaag ik me wel.af waarom u pas de tv test leest als.u de tv al.hebt besteld. Daarna gaat u uren stoeien om iets wat slecht beeld geeft mooi beeld te laten geven.

Normaal pak je de tv uit sluit je hem.aanlijl je ff 10.minuten pas je wat instellingen aan en stuurt hem.dan terug.

6 uur om instellingen te veranderen vind ik buitensporig veel. En als.u de test vertrouwd had u het toestel ongeopend kunnen retourneren.

Badge

Nadat ik het diverse keren bij Bol.com heb gemeld heb ik uiteindelijk het gehele bedrag teruggekregen.

Ze gaven aan het eens te zijn met de verkoper, maar uit coulance zelf de 15% te betalen.

Dus mocht je ook opgelicht worden door TV-Online, blijf bellen en contact zoeken met de klantenservice van Bol.com! Het is daar bekend dat er veel klachten zijn.

Maar het beste koop je je tv ergens anders.

@Mirjam3000 Dat is mooi en in lijn met eerdere ervaringen zoals bijvoorbeeld bij Radar op de televisie, als je volhoudt komt BOL uiteindelijk (schoorvoetend) over de brug zonder toe te geven dat ze fout zaten. 

Reageer