Retourkosten na aankoop defect product op een beurs

• 30 November 2022
  • 4 reacties
  • 87 Bekeken

Er zijn hier al een hoop vragen gesteld over het betalen van retour kosten na levering van een defect product, maar hier is een kleine twist wat betreft de locatie van de aankoop.

Ik heb een product gekocht bij een winkel op een beurs. Normaal hebben zij zowel een fysieke winkel als een webshop (waarschijnlijk niet relevant, maar ik vermeld het). Toen ik drie dagen later het product thuis uitprobeerde bleek het product niet te werken en heb ik dit laten weten aan de verkoper. Deze heeft mij gevraagd het product op te sturen ter reparatie (en ik neem aan als dat niet lukt ter vervanging). Ik heb ze gevraagd of zij voor de verzendkosten betalen en zij hebben gezegd dat ik daar zelf verantwoordelijk voor ben.

ik heb hier gelezen dat in het geval van aankoop bij een webwinkel, de verkoper verantwoordelijk is voor het betalen van de verzendkosten. Als ik het goed begrijp kan er bij een fysieke winkel wel van je verwacht worden dat je het product weer inlevert in de winkel. Maar hoe zit dat als je het product koopt op een andere locatie? De winkel is best wel ver weg, dus even langsgaan zit er in dit geval niet in. Ik wil best de verzendkosten nu betalen, maar ben ook benieuwd hoe dit wettelijk geregeld is.

Als iemand mij hier meer over kan uitleggen zou ik daar erg blij mee zijn.

4 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Het lijkt erop dat er geen duidelijkheid over dit onderwerp is
Zelf heb ik onlangs iets in de webwinkel van Zeeman besteld, de maat was verkeerd opgegeven en ik heb het product ongeopend in orginele verpakking teruggestuurd, ik kreeg bij het postagentschap een retour bon en hoefde niet voor het terugsturen te betalen. Ongeveer 1 week na ontvangst had ik het volledige bedrag; aankoop product + verzendkosten op mijn rekening staan
Zeeman zeer netjes afgehandeld!

De wettelijke regeling, als je binnen 14 dagen terugstuurt naar een webshop, is dat de klant dan de verzendkosten zelf betaalt. Sommige webshops nemen uit service die kosten op zich.

Reputatie 4
Badge +4

De wettelijke regeling, als je binnen 14 dagen terugstuurt naar een webshop, is dat de klant dan de verzendkosten zelf betaalt. Sommige webshops nemen uit service die kosten op zich.

Hier klopt weinig van, althans in deze context. Als een product niet werkt, m.a.w. niet voldoet aan de conformiteitseisen, geldt een heel andere regel (zie consuwijzer):

U hoeft niet te betalen

U hebt recht op een gratis oplossing. Dus u hoeft niet te betalen voor de reparatie of vervanging. En ook niet voor het terugsturen van het kapotte product. De verkoper moet de retourkosten betalen als het product niet goed is.

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten#:~:text=U%20hebt%20recht%20op%20een,het%20product%20niet%20goed%20is.

Overigens lijkt me niet dat er in het beschreven geval sprake is van koop op afstand. Kopen bij een beurs lijkt me eerder vergelijkbaar met kopen in een fysieke winkel en in dat geval betekent het dat je zelf verantwoordelijk bent voor het transport. Met als mogelijk extra nadeel bij een beurs natuurlijk dat de winkel - zo die al bestaat - op grote afstand kan liggen. 

Overigens zou mijn tip zijn om in het geval van een beurs altijd wat meer op je hoede te zijn: vraag om te laten zien dat het product werkt en vraag naar de voorwaarden in geval dat het product achteraf toch niet goed functioneert. Zo’n tip komt natuurlijk altijd te laat...

Je koopt iets op locatie, normaal zou je terug gaan naar de winkel met het product maar nu besluit je om het op te sturen. Lijkt mij rekening man.

Reageer