Beantwoord

Retourlabel verplicht printen bij DHL zendingen

• 16 October 2021
  • 10 reacties
  • 342 Bekeken

Ik probeerde vandaag een retourzending te versturen via DHL. Dit was nodig omdat dit werd aangeboden door de webshop waar ik iets heb gekocht. Ik ontving hierbij netjes een retourlabel, maar die moest ik zelf printen. Normaal gesproken geen probleem, maar dit keer waren mijn cartridges leeg. Ik ben daarom naar het DHL servicepunt gegaan om het retourlabel daar te laten printen, maar dat blijkt niet te kunnen. Het pakketje kon niet worden verstuurd, zelfs niet met de handgeschreven 3S code die ik erop had gezet.

Met andere woorden: je bent genoodzaakt om een (werkende) printer te hebben om zendingen te kunnen retourneren via DHL. Dat lijkt mij niet de bedoeling. Je kunt immers niet verwachten dat iedereen een printer heeft. Hoe is dit wettelijk geregeld?

icon

Beste antwoord door sandokanfirst 18 October 2021, 11:50

Bekijk origineel

10 reacties

Wettelijk zal er niets geregeld zijn en jurisprudentie is mij ook onbekend.Toegang tot een werkende printer lijkt mij geen onzinnige vraag, in nood kun je immers ook naar de copyshop, maar u kunt het ook op de spits drijven en dan geef ik u bij de kantonrechter een goede kans dat u het wint, en ook een goede kans dat u het verliest.

Reputatie 4
Badge +3

Dus u wilt wel digitaal bestellen en gebruikt daarvoor internet (wat ook niet iedereen heeft) maar vindt het een probleem om een label zelf te printen. Als de shop standaard retourlabels in de doos zou stoppen vinden we dat onzinnig en papierverkwistingWvwn printen bij buren, vrienden, kinderen. 

Ik vind dat je bij meedoen op het www ook zelf moet kunnen printen. 

https://www.dhlparcel.nl/nl/probeer-dhl

Hé, zo ken het ook!

Reputatie 4
Badge +4

“Ik vind dat je bij meedoen op het www ook zelf moet kunnen printen.“

Wat een flauwekul. Gebruik van internet en de gelegenheid om te kunnen printen hebben niets met elkaar te maken. De vragensteller heeft helemaal gelijk dat het moeten afdrukken van een label een onredelijke eis is. Het is immers de webwinkel die de producten op een bepaalde wijze wil ontvangen.

Overigens denk ik dat dit laatste volgens de letter van de wet niet is toegestaan. Bij retour ligt het risico bij de consument, en dan kan het niet zo zijn dat de klant een vervoerder of wijze van vervoer wordt opgedrongen.

Volgens https://www.ictrecht.nl/juridisch-advies/e-commerce/herroepingsrecht mag de klant niet verplicht worden om de aangeboden wijze van retour te accepteren:

“Het modelformulier voor herroeping (digitaal of als print), dit moet u aanbieden, maar hoeft de klant niet te gebruiken. Indien u een andere procedure wenst, dan mag dat, mits deze procedure maar niet verplicht is.”

De wet laat zich dan misschien niet expliciet uit over postzegeltjes of printertjes e.d., maar is toch redelijk nauw te interpreteren.

@sandokanfirst 
Ik ben het gedeeltelijk met je eens.
Heel af en toe, heb ik ook wel eens iets met DHL

De tracking barcode is niet de code waarmee je een pakje aan bied.
In mijn geval had ik wel netjes geprint.
Toen ik in de winkel aan kwam, scanden ze de QR code en plakten hun eigen etiket er overheen.
Dat doen ze omdat ze dan zeker weten dat de codes ook leesbaar zijn.
Ik denk dat @KoenV ergens is geweest, waar ze zelf ook niet weten hoe het werkt.
We hebben sinds kort een deurtjes muur in de buurt. De winkels wisselen nog wel eens.
Blijkbaar is het voor een winkel niet aantrekkelijk om service punt te zijn.

1 keer is DHL gewoon aan de deur gekomen met etiket en heeft het pakje afgehaald.
Dat was voor een garantie gevalletje.

Het kan dus allemaal wel. De vraag is dus. Waar ging het mis?

Reputatie 4
Badge +4

@Wortelstamper 

Dat afhaal (en breng-)punten vaak wisselen is ook mijn ervaring. Het levert waarschijnlijk niet genoeg op voor de tijd en rompslomp die ermee gemoeid is.  Is de pakjesmuur ook voor brengen, of alleen afhalen?

Webwinkels willen vaak dat je eigen etiket opplakt, omdat dit voor hen interessante informatie bevat. Dat is allemaal leuk en aardig, maar als klant ben je er niet voor om administratiekantoortje te spelen voor de webwinkel. Deze verschuiving van verantwoordelijkheden komt steeds vaker voor en moet wat mij betreft krachtig worden bestreden. Voor mij hoeft echt niet alles gratis te zijn en voor service ben ik bereid te betalen. Maar winkeliers moeten niet hun eigen regels gaan verzinnen.

@sandokanfirst , bedankt voor de info. Daar kan ik me volledig in vinden! 

@Wortelstamper , in mijn geval werden door zowel de webshop als afleverpunt geen alternatieven aangeboden. Zelf printen was de enige oplossing. 

@JMA "Dus u wilt wel digitaal bestellen en gebruikt daarvoor internet (wat ook niet iedereen heeft) maar vindt het een probleem om een label zelf te printen". Dat vind ik een bijzondere gedachtengang. Ik heb voor de volledigheid bij een stuk of 10 vrienden (met internet) tussen de 20 en 50 jaar oud nagevraagd wie er een printer heeft. Ik blijk de enige te zijn! Dus daar zit absoluut geen verband tussen. Daarnaast heeft het originele www altijd als gedachtengoed gehad dat printen nooit meer nodig zou zijn. Ik weet dat dit nog niet het geval is, maar ik vind het wel goed om daar naar te streven. 

Reputatie 2
Badge +2

wedden dat dat nou net niet voor retour sturen is?

Maar soms is het ook mogelijk om bij de bibliotheek te printen.

Reputatie 2
Badge +2

@sandokanfirst , bedankt voor de info. Daar kan ik me volledig in vinden! 

@Wortelstamper , in mijn geval werden door zowel de webshop als afleverpunt geen alternatieven aangeboden. Zelf printen was de enige oplossing. 

@JMA "Dus u wilt wel digitaal bestellen en gebruikt daarvoor internet (wat ook niet iedereen heeft) maar vindt het een probleem om een label zelf te printen". Dat vind ik een bijzondere gedachtengang. Ik heb voor de volledigheid bij een stuk of 10 vrienden (met internet) tussen de 20 en 50 jaar oud nagevraagd wie er een printer heeft. Ik blijk de enige te zijn! Dus daar zit absoluut geen verband tussen. Daarnaast heeft het originele www altijd als gedachtengoed gehad dat printen nooit meer nodig zou zijn. Ik weet dat dit nog niet het geval is, maar ik vind het wel goed om daar naar te streven. 

Is het niet vreemder dat je het ook niet via internet zou kunnen doen?
Immers bestel je ook via internet :)

Reageer