Consumentenbond.nl

Retourrecht tuintegels?

• 8 september 2020
  • 8 reacties
  • 346 Bekeken

Hi allemaal! Ik heb een vraag: mijn partner en ik hebben vorige maand tuintegels besteld bij een tegelboer in Breda. Van de week zijn ze binnengekomen en de kleur valt ons enorm tegen (ze liggen daar toch in de zon en bevinden slijtage van de vele personen die er overheen lopen). We hebben ze nog niet betaald (factuur nog niet ontvangen). Ik had gezellig app-contact met hun collega die de tegels levert dus hem alvast op de hoogte gesteld dat we ze wilde retourneren en omruilen voor andere tegels en hij woont in de buurt dus hij heeft ze vanmiddag al opgepikt.. maar de tegelboer net aan de lijn gehad en hij was niet zo begripvol. We mogen ze van hen niet retourneren omdat ze naar zijn zeggen speciaal voor ons besteld zijn voor de leverancier. Zo balen, want het gaat toch om een bedrag van bijna €1000,- en zou het zo erg vinden als we de komende jaren tegen terrastegels moeten kijken waar we niet blij mee zijn! Mijn vraag is dus in hoeverre we hier in ons recht staan? 

Bedankt alvast!

8 reacties

U heeft recht op een deugdelijk product dus als u kunt aantonen dat de tegels technisch niet in order zijn kunt u reparatie of vervanging eisen, als de leverancier daar niet aan kan voldoen hoort u uw geld terug te krijgen. Hetzelfde geldt voor de kleur als die anders is dan (schriftelijk) overeen gekomen.

Reputatie 7
Badge +6

Als ze niet omgeruild mogen worden wegens speciale bestelling , dan had de verkoper dat bij de koop uitdrukkelijk moeten zeggen vind ik. 

Als ze niet omgeruild mogen worden wegens speciale bestelling , dan had de verkoper dat bij de koop uitdrukkelijk moeten zeggen vind ik. 

Ruilen is een gunst, geen recht, tenzij anders overeengekomen.

Reputatie 7
Badge +6

Dat kan zo zijn , @A. Deen . Toch zullen de meeste verkopers het niet in hun hoofd halen om die ‘ gunst ‘ te weigeren als bijvoorbeeld de kleur of de maat niet goed blijkt te zijn. Zeer klantonvriendelijk . Als ruilen niet mogelijk is , zoals speciale aanbiedingen , is het ook zeer normaal dat dat er bij vermeld wordt. Anders gezegd : Als er niets is overeengekomen is het gebruikelijk dat er geruild kan worden als daar een reden voor is. Ik heb daar nooit problemen mee gehad voor zover ik me kan herinneren. 

Het is niet persee een “manco” natuurlijk dat maakt het lastig. Het is inderdaad niet vermeld dat ze tegels niet retour zouden kunnen omdat ze speciaal besteld moesten worden. Maar zoals A. Deen aangeeft is ruilen dus kennelijk een gunst geen recht :-( getsie..

Aanvulling: de stenen zijn dus al wel retour genomen, maar nu zijn ze het er dus niet mee eens en willen ze weer terug sturen. Kunnen we daar iets mee denk je? 

Aanvulling: de stenen zijn dus al wel retour genomen, maar nu zijn ze het er dus niet mee eens en willen ze weer terug sturen. Kunnen we daar iets mee denk je? 

Niet anders dan dat je natuurlijk altijd kunt onderhandelen. Je wilt die tegels niet meer, misschien wil de leverancier ze tegen een bedrag wel houden en dan hoeft hij ze ook niet meer te bezorgen.

Badge +8

Hi @Gebruiker1580250334, mocht je een Geld & Recht of een Volledig & Vetrouwd lidmaatschap bij ons hebben dan kun je ook altijd telefonisch contact opnemen met mijn collega's van Advisering. Je bereikt hen op werkdagen tussen 9 en 18 uur via 070 445 45 45. 

Reageer