Retourzending 123autoradio.nl

• 25 February 2021
  • 6 reacties
  • 107 Bekeken

Eind 2020 heb ik een autoradio besteld bij de webshop 123autoradio.nl. Als de radio niet na de afgesproken levertermijn is bezorgd vraag ik waar die blijft. Volgens Anton Hoogendoorn, de eigenaar van de webshop is die wel aangeboden, maar was ik niet thuis. Dat klopt niet. Hij belooft de radio opnieuw aan te bieden en na 2 dagen wordt de radio wel bezorgd. Nu blijkt dat dit een andere radio is dan ik heb besteld; deze past niet in mijn dashboard. Ik stuur een aanvraag voor retourzending, maar Anton reageert niet meer. Ik zie dat hij het keurmerk heeft en licht deze organisatie in. Die sturen 1 email naar Anton, maar er gebeurt niets. En hij gebruikt het keurmerk nog èn ook op de site van het Keurmerk staat hij nog altijd als 'betrouwbaar’ aangemerkt. Deze gast levert foute spullen, komt afspraken niet na, reageert niet op vragen en maakt het retourneren onmogelijk. Hoe pak je zo iemand aan ?

6 reacties

Je hebt nog niet ontvangen wat je besteld hebt. Daar zou ik over klagen.

Je hebt iets anders gekregen, wat je niet besteld hebt. Daar zou ik niet over “klagen”, maar de verzender slechts mededelen dat je bereid bent het terug te sturen, binnen redelijke termijn. Je mag het niet-bestelde uiteraard niet in gebruik nemen. Het is immers niet jouw eigendom. Het retourneren daarvan lijkt me geen retourneren in de zin van het recht op retourneren, maar ik zou daar toch echt zijn probleem van maken.

Bedankt voor je reactie. Zo had ik het nog niet bekeken. Wat mij stoort is dat het is natuurlijk fijn dat je als koper beschermd wordt, maar hoe dwing je zo'n gast om zich aan afspraken (de wet?) te houden als je hem toch niets kan maken ? Zijn er wel sancties ?

Reputatie 4
Badge +4

Bedankt voor je reactie. Zo had ik het nog niet bekeken. Wat mij stoort is dat het is natuurlijk fijn dat je als koper beschermd wordt, maar hoe dwing je zo'n gast om zich aan afspraken (de wet?) te houden als je hem toch niets kan maken ? Zijn er wel sancties ?

Natuurlijk zijn er sancties. De webshop is verbonden aan een keurmerk, misschien ook wel aan een geschillencommissie. En uiteindelijk is er de gang naar de rechter. Dat laatste is duur, en soms ook onmogelijk als een beslissing van de geschillencommissie bijvoorbeeld bindend is. Maar zover hoeft het allemaal niet te komen. Al die procedures zijn tijdrovend en stresserend. Probeer toch te communiceren met de verkoper, en vertel hem of haar dat je je klacht op klachtenkompas.nl gaat zetten. Veel winkeliers zijn wel gevoelig voor reputatieschade. (Hoewel ik zie dat je op een ander forum al een klacht hebt aangemaakt - als ik me niet vergis).

Maar er staan zeker wegen open om je gelijk te halen als je er met de winkel niet uitkomt. Je kunt bv. naar de geschillencommissie waarbij ook Webshop Keurmerk is aangesloten. https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/webshop/

Helaas komen hier heel veel mensen voorbij die zich nooit verdiepen in consumentenrecht tot het (te) laat is. Toch geef ik nog eens mijn tips ter voorkoming van narigheid.

1. Check of de webshop is aangesloten bij het keurmerk. Doe dat op de pagina van het keurmerk, NIET van het bedrijf. Ook al is het bedrijf aangesloten bij een keurmerk, check altijd op klachten en reputatiesites wat anderen van dit bedrijf vinden. (Bij 123autoradio klagen heel veel mensen dat er moeilijk contact te krijgen valt met dit bedrijf!)
  2. Betaal achteraf als dat maar enigszins mogelijk is. Soms kost dat wat, maar je hebt wel de zekerheid dat je pas hoeft te betalen als je gekregen hebt wat je besteld hebt.
  3. Controleer of het KvK-nummer op de site staat. (Dat is bij 123autoradio niet het geval. Weliswaar staat het wel op de site van Webshop Keurmerk, maar het feit dat deze winkel slordig is in het naleven van de wet is geen goed voorteken).

In dit geval is het telefoonnummer op de website vervangen door X-jes.  Ook een veeg teken. Er zijn nu wel meer sites die dat doen, zogenaamd in verband met corona (ik wist niet dat je dat ook al via de telefoon kon krijgen?!), maar dan zetten ze daar vaak wel een uitleg bij. Ik krijg het idee dat 123autoradio een eenmansbedrijfje is, dat de zaken maar moeilijk kan bolwerken. Maar goed, dat is maar een idee.

Reputatie 5
Badge +4

@R. Elsinga 

Die gast....die u hier persoonlijk bij naam noemt, wat een No Go is, stuurt u binnen 2 dagen een andere radio toe. Dat kan gewoon erg netjes. Dat het niet de juiste blijkt kan een menselijke fout zijn.

Er zijn maar grofweg 2 mogelijkheden 1 Din of 2 Din dus veel maatstress is er niet

Misschien is hij op een andere wijze wel te bereiken.

Reputatie 4
Badge +4

@R. Elsinga

Die gast....die u hier persoonlijk bij naam noemt, wat een No Go is, stuurt u binnen 2 dagen een andere radio toe. Dat kan gewoon erg netjes. Dat het niet de juiste blijkt kan een menselijke fout zijn.

Er zijn maar grofweg 2 mogelijkheden 1 Din of 2 Din dus veel maatstress is er niet

Misschien is hij op een andere wijze wel te bereiken.

Tja, ik zou ook niet zo snel de naam noemen van de eigenaar, maar het is gewoon openbare informatie. Het kan een menselijke fout zijn, maar ik heb ook niet veel op met winkeliers die hun afspraken niet nakomen en dan dagen lang niet bereikbaar zijn. Persoonlijk vind ik dat je als webshophouder minimaal binnen 24 uur moet reageren. En dan hoeft die reactie niet meteen heel inhoudelijk te zijn, maar bijvoorbeeld een melding dat je het heel druk hebt o.i.d. en de belofte dat je je inspant om bv. binnen 72 uur de klant van een inhoudelijke reactie te voorzien. Niet reageren is schandalig en ik denk dat veel winkeliers die kant van de zaak onderschatten. Echt, het contact onderhouden kweekt veel goodwill en veel mensen (de meeste?) zijn in dat geval best bereid wat geduld uit te oefenen.

Reputatie 5
Badge +4

@sandokanfirst 

Net als u vind ik een reactietijd van 24 - 72 uur redelijk. Goodwill is goud zei mijn vader die een eigen winkel had. 1x iets aan een klant verdienen is leuk, maar er structureel aan blijven verdienen is beter. Dat kan alleen met terugkerende klanten.

Op internet is natuurlijk heel veel informatie openbaar, maar eenmaal negatief benoemd op fora is dat wel iets wat blijft achtervolgen.

Reageer