Schade aan gehuurd boek: Nieuwprijs betalen?

• 26 September 2021
  • 3 reacties
  • 77 Bekeken

Badge

Mijn dochter zit op een school die de schoolboeken via Van Dijk regelt. Van Dijk zorgt voor de levering van de boeken en vervolgens ook weer voor de inname. Een van de boeken van afgelopen schooljaar is nat geworden en heeft waterschade. Van Dijk wil dit boek niet innemen, want het kan niet meer opnieuw verhuurd worden.

Nu heeft Van Dijk de kosten in rekening gebracht gelijk aan de nieuwprijs van het boek met daar bovenop nog administratiekosten. Het boek was zeker niet nieuw aan het begin van het schooljaar. Op basis van de stickers op de achterkant van het boek verwacht ik dat het minimaal vier keer eerder is uitgeleend (maar misschien nog vaker).

Ik heb een aantal vragen over deze gang van zaken:

• Als mijn 10 jaar oude auto total-loss gereden wordt krijg ik niet de nieuwprijs maar de dagwaarde vergoed. Mag Van Dijk in dit geval wel de nieuwprijs van het boek (dat al een aantal jaar gebruikt is en misschien wel bijna afgeschreven is) in rekening brengen?
  • Ik kan precies dezelfde versie van het boek bij Bol.com bestellen voor minder dan de prijs die Van Dijk opgeeft op de factuur. Zou Van Dijk mij niet eerst in staat moeten stellen om de schade te repareren (dus zelf een nieuw boek bestellen en opsturen) voordat zij zelf een nieuw boek aanschaffen?
  • Mag Van Dijk 5,95 euro administratiekosten in rekening brengen?

Ik heb al aan Van Dijk gevraagd waarom de nieuwprijs in rekening gebracht werd, maar ik heb na twee weken alleen het antwoord gekregen: “Omdat het boek niet meer bruikbaar is moet van Dijk een nieuwe boek kopen. Dit is de regeling van Dijk.”

3 reacties

Reputatie 4
Badge +2

Je zou het boek bij Bol com kunnen bestellen, de stickers van het beschadigde boek afhalen en op het nieuwe plakken en dat naar van Dijk opsturen

Het is de school die het contract met van Dijk heeft gesloten weet wat er op papier staat over het bedrag dat er in rekening gebracht wordt bij afschrijven. Ik zou het daar navragen of dit klopt en zo ja denk ik dat u zich daarbij neer zal moeten leggen. Natuurlijk had u ieder boek inleveren dat door de controle komt maar u heeft er zelf voor gekozen het verruïneerde exemplaar te retourneren. De rest lijken mij consequenties.

Badge +5

Hi @Malthus en welkom op de Community! Fijn te lezen dat er al reacties zijn achtergelaten onder je vragen :blush:

Je zou deze vragen als lid ook kunnen voorleggen aan ons juridisch adviesteam, mocht je hier nog behoefte aan hebben :wink:  Je kan hen op werkdagen tussen 08.30 en 18.00 uur bereiken via 070 445 45 45 .

Reageer