Beantwoord

Schikking Aegon Sprintplan slechts €500 euro

Reputatie 2
Badge +4

Vandaag trof ik een brief van Consumentenclaim in mijn brievenbus die over de rechtzaak die deze namens aangesloten leden waaronder ik zelf heeft gëprocedeerd in de Aegon Sprintplan kwestie.

Blijkbaar heeft Aegon een schikking aangeboden. Het bedrag dat ik zou ontvangen als ik akkoord ga bedraagd een belachelijk €500,00 plus €250,00 wegens onkosten. In totaal dus €750,00 terwijl ik €5.445,00 had geinvesteerd in hun Sprintplan.

Zijn er misschien andere mogelijkheden om mijn geld terug te krijgen in deze wat ik zal noemen als een oplichtingszaak?

icon

Beste antwoord door sandokanfirst 13 June 2021, 18:48

Bekijk origineel

221 reacties

Reputatie 4
Badge +2

Dank je wel Jelle, ik zal inzage dossier CC opvragen en ook een inzageverzoek doen bij AEGON.

Is het daarna verstandig af te wachten wat CC gaat doen als de schikking niet doorgaat?

m.vr.gr.

Reputatie 3
Badge +2

Als dit de uitkomst van een jarenlange procedure is en er ondertussen ook de nodige rechterlijke uitspraken liggen is het langzamer hand wel een keer klaar. Als er meer mogelijk was geweest had men daar wel op aangestuurd.

Gelet op mijn investering beschouw ik het bedrag van slechts €500,00 als een belediging. Ik verwachtte op zijn minst de helft van mijn investering terug te krijgen.

Ik heb eenzelfde voorstel ontvangen. Ik zou ook met 50% vd inleg tevreden zijn. (maar ga zeker niet lager dan 40%). Die 750 euro vind ik een lachtertje en komt bij mij uit op zo'n 11 procent van mijn inleg.

Reputatie 3
Badge +2

Kortom, wij zeggen nee tegen Consumentenclaim.

Wij gaan niet akkoord met deze schikking.

Puur uit nieuwsgierigheid, gaat u nu alsnog dan zelf procederen?

Als Consumentenclaim akkoord gaat met de schikking omdat 80% van de aangeslotene dit wil, gaan wij inderdaad de mogelijkheid onderzoeken om zelf of via een andere groep gedupeerden verder te gaan met procederen.

@Iris22 Waar heeft u gelezen dat ConsumentenClaim pas akkoord gaat als 80% van de aangeslotenen dit wil?

Reputatie 3
Badge +2

Ongelooflijk hoe weinig, dit kan je geen schikking noemen, persoonlijk heb ik 6800 euro geinvesteerd, einde van de looptijd 0 euro, alles weg. Ik zou zelf denk ik niet akkoord gaan met 750 euro. Ik zal zelf mijn hele verdere leven in ieder geval nooit meer zaken doen met Aegon of dochterondernemingen zoals KNAB.

@Sprintplangedupeerde Heeft u op een andere manier uw recht behaald? cq. een hoger bedrag ontvangen? (buiten de zaak geleid door Consumentenclaim) ?

Reputatie 3
Badge +2

Ik heb nageken naar de voorwaarden van deze Consumentenclaim. Hierbij een tweetal afbeelding van. Onder deze voorwaarden moet ik de schikking accepteren denk ik. Anders ben ik 20% van het bedrag verschuldigd.

@TelV U bent pas 20% aan PAL verschuldigd indien u akkoord gaat met de vaststellingsovereenkomst. Gaat u hiermee niet akkoord, dan is er geen akkoord en bent u dus ook niets verschuldigd.

Overigens staat in de vaststellingsovereenkomst dat u deze 20% niet meer hoeft af te dragen (wordt kwijtgescholden). Maar hoe dan ook, gaat u niet akkoord (tekent u de vaststellingsovereenkomst niet), dan kost het u niets.

Reputatie 3
Badge +2

Ik ben de 20% toch wel verschuldigd omdat er een “cure” bestaat wel nl. de schikking. De kosten van Consumentenclaim worden vergoed door Aegon, maar niet die van PAL. Dus of ik akkoord ga of niet kost het mij €100 die aan PAL verschuldigd is. Hierbij een afbeelding van.

@TelV : Je bent niets verschuldigd als je niet akkoord gaat met de vaststellingsovereenkomst. Dan is er (voor jou namelijk) geen akkoord. En dus ook geen resultaat. En zonder resultaat betaal je niets (zie het laatste zinnetje). Zie ook mijn vorige comment.

Reputatie 2
Badge

Ongelooflijk hoe weinig, dit kan je geen schikking noemen, persoonlijk heb ik 6800 euro geinvesteerd, einde van de looptijd 0 euro, alles weg. Ik zou zelf denk ik niet akkoord gaan met 750 euro. Ik zal zelf mijn hele verdere leven in ieder geval nooit meer zaken doen met Aegon of dochterondernemingen zoals KNAB.

@Sprintplangedupeerde Heeft u op een andere manier uw recht behaald? cq. een hoger bedrag ontvangen? (buiten de zaak geleid door Consumentenclaim) ?

Nou, ik heb ook mijn “persoonlijke” voorstel binnen van 750 euro. Maar ja, ik lees dat er alleen een goede kans is om een individuele rechtszaak te winnen, als je ofwel via een tussenpersoon had afgesloten, ofwel een minimum loon had toen je het had afgesloten en beide is niet het geval. Ik kom van sprintplanclaim af die het had overgedragen aan consumentenclaim. Het duurt al zo lang en ik heb eigenlijk geen zin om individueel te procederen, en de kans is ook nog klein dat ik er wat uithaal, dus ik denk dat ik maar akkoord ga.

Reputatie 3
Badge +2

heb ik gezien, maar welke berekening zit erachter? ik kan me een formule voorstellen waarvan de uitkomst begint bij 500 euro, en dan opbouwt nav je gestorte premie oid? 

en ik zou die vragen als gedupeerde aan de stichting stellen, als ik jou was. 

ze roepen met een hiep-hiep-hoera dat er een deal is, maar de uitwerking lijkt geen hiep-hiep-hoera. ik zou de discussie met consumentenclaim voeren ipv hier gal spuwen

Het lijkt mij een goed idee te zijn  om contact op te nemen met Consumentenclaim. Maar ik deed dat al één keer vorige week en tot op heden heb ik geen reaktie ontvangen. Dus neem ik aan dat ze alle contact willen vermijden om de leden onder druk te zetten de tegemoetkoming te ondertekenen en te versturen.

@TelV Zou je de reactie van ConsumentenClaim willen delen als je die ontvangen hebt? Ik ben erg benieuwd (ben zelf ook sprintplan gedupeerde en heb zelfde voorstel ontvangen)

Reputatie 3
Badge +2

Ik heb destijds Sprintplan afgesloten via een invulformulier van Spaarbeleg (dus niet Spaarbelegger).

Vraag: geldt dit als afsluiting via een tussenpersoon? (of niet)?

Reputatie 4
Badge +2

Jongens laat je niet gek maken: het is een peiling! PAL heeft mij gezegd dat 90% accoord moet gaan. En dat gaat ze niet lukken. En dan moeten ze opnieuw gaan onderhandelen of verder procederen. Dus voorlopig hoef je (volgens mij)niets te betalen. CC heeft dan geen cure. Is dat zo Jelle?

Zie ook mijn artikel uit de telegraaf: Leaseproces en ConsumentenClaim peilen de komende maanden bij hun achterban of zij willen instemmen met de schikking. Om de schikking te laten doorgaan moet volgens de verzekeraar minimaal 90 procent akkoord gaan. Daarna regelen de partijen de verdere financiële afhandeling

Reputatie 4
Badge +2

Vraag: geldt dit als afsluiting via een tussenpersoon? (of niet)?

Dit kan je zien in alle papieren van AEGON Spaarbeleg

Reputatie 2
Badge +1

Jongens laat je niet gek maken: het is een peiling! PAL heeft mij gezegd dat 90% accoord moet gaan. En dat gaat ze niet lukken. En dan moeten ze opnieuw gaan onderhandelen of verder procederen. Dus voorlopig hoef je (volgens mij)niets te betalen. CC heeft dan geen cure. Is dat zo Jelle?

Zie ook mijn artikel uit de telegraaf: Leaseproces en ConsumentenClaim peilen de komende maanden bij hun achterban of zij willen instemmen met de schikking. Om de schikking te laten doorgaan moet volgens de verzekeraar minimaal 90 procent akkoord gaan. Daarna regelen de partijen de verdere financiële afhandeling

Niet akkoord is geen cure, en anders kost het slechts €150 om van ConsumentenClaim af te komen:wink:

Die 90% is alleen een marketingtruc als drukmiddel. Stel je hebt een vordering van € 10.000 en je bent de enige die met het voorstel van €750 akkoord gaat. Wat denk je dat Aegon gaat doen? 

Reputatie 3
Badge +2

Nou, ik heb ook mijn “persoonlijke” voorstel binnen van 750 euro. Maar ja, ik lees dat er alleen een goede kans is om een individuele rechtszaak te winnen, als je ofwel via een tussenpersoon had afgesloten, ofwel een minimum loon had toen je het had afgesloten en beide is niet het geval. Ik kom van sprintplanclaim af die het had overgedragen aan consumentenclaim. Het duurt al zo lang en ik heb eigenlijk geen zin om individueel te procederen, en de kans is ook nog klein dat ik er wat uithaal, dus ik denk dat ik maar akkoord ga.

@Sprintplangedupeerde ik zit in vergelijkbare situatie als u (ook geen tussenpersoon, niet minderjarig, ook geen minimumloon tijdens afsluiten). En ook afkomstig van sprintplanclaim. 

Ik voel me niet zo geroepen om die 750 aan te pakken. Het voelt als een “goedmakertje”. Ik heb zoiets van “steek die maar in je …. ". Dan maar niets….

Reputatie 3
Badge +1

BERICHT VAN 4 JUNI 2021

AMSTERDAM (ANP) TELEGRAAF - Verzekeraar Aegon schikt met claimorganisaties Leaseproces en ConsumentenClaim in de langlopende aandelenlease-affaire. Bij de partijen aangesloten gedupeerden krijgen minimaal 500 euro compensatie.

Het gaat om Nederlanders die in de jaren negentig een aandelenleasecontract afsloten. Bij Aegon zijn dit de zogeheten Vliegwiel- en Sprintplan-producten. Daarbij leenden mensen geld om in aandelen te beleggen. De constructie was populair in de jaren voor het uiteenspatten van de internetzeepbel in 2000. Toen daalden de koersen, met als gevolg dat veel beleggers aanzienlijke bedragen kwijtraakten.

Jaren terug is er al eens een collectieve schaderegeling vastgesteld, maar er waren nog veel mensen die daarmee geen genoegen namen. De afgelopen jaren voerden Leaseproces en ConsumentenClaim daarom rechtszaken tegen Aegon over de bewuste producten.

Juridisch gesteggel

De verzekeraar wil met de schikking een einde maken aan het juridisch gesteggel en duidelijkheid verschaffen aan klanten. Hoeveel mensen nu precies een vergoeding krijgen en hoeveel geld er in totaal met de schikking is gemoeid, kan een woordvoerder van Aegon niet zeggen. De claimorganisaties zijn niet direct bereikbaar voor commentaar.

Leaseproces en ConsumentenClaim peilen de komende maanden bij hun achterban of zij willen instemmen met de schikking. Om de schikking te laten doorgaan moet volgens de verzekeraar minimaal 90 procent akkoord gaan. Daarna regelen de partijen de verdere financiële afhandeling.

Blijft apart dat ik in de krant ( en hier op het Forum) moet lezen dat het maar een peiling is, word in het voorstel dat ik krijg met geen woord over gerept. Komt mij over als mis informatie vanuit CC, schandalig eigenlijk!

Reputatie 3
Badge +1

Ik lees dat op forum bij radar dat Claimconcept een winst heeft behaald in de zaak tegen Decia, gaat hier ook om effecten lease product en het gebruiken van niet bevoegde tussenpersonen.

ben benieuwd of dat effect heeft op het sprintplan.

Reputatie 4
Badge +2

Hoi Jelle, ik ben maar een leek, wat bedoel je met:

Die 90% is alleen een marketingtruc als drukmiddel.

En ook:

Stel je hebt een vordering van € 10.000 en je bent de enige die met het voorstel van €750 akkoord gaat. Wat denk je dat Aegon gaat doen? 

Alvast bedankt voor je antwoord, groet

Reputatie 2
Badge +1

Ik lees dat op forum bij radar dat Claimconcept een winst heeft behaald in de zaak tegen Decia, gaat hier ook om effecten lease product en het gebruiken van niet bevoegde tussenpersonen.

ben benieuwd of dat effect heeft op het sprintplan.

Alle effectenleasezaken hebben raakvlakken, deze Dexia-zaak ging om een aantoonbare onaanvaardbaar zware last. Er is € 50.000 restschuld kwijtgescholden en er is daarboven €50.000 uitgekeerd, er loopt nog altijd een procedure bij gerechtshof Den Bosch over ongeveer eenzelfde bedrag aan wettelijke rente...

In een nog grotere Achmea-zaak (Levob Hefboom Effect) ging het om ontbrekende toestemming van de echtgenote, een strijd die al met al ook zo'n 15 jaar heeft geduurd...

Bij SprintPlan hebben we al in 2013 bij Kifid een overwinning gehaald vanwege advisering door een tussenpersoon. Vele individuele klachten daarna werden door Kifid ten onrechte niet meer inhoudelijk behandeld vanwege de collectieve procedure van Vereniging Consument & Geldzaken. In een aantal klachten afgelopen jaren was Aegon tijdens de hoorzitting alsnog bereid om de volledige inleg te vergoeden, om een negatieve uitspraak te voorkomen... 

Met vriendelijke groet,

Jelle T. (naam claimorganisatie is niet toegestaan :sunglasses:)   

Reputatie 2
Badge +1

Hoi Jelle, ik ben maar een leek, wat bedoel je met:

Die 90% is alleen een marketingtruc als drukmiddel.

En ook:

Stel je hebt een vordering van € 10.000 en je bent de enige die met het voorstel van €750 akkoord gaat. Wat denk je dat Aegon gaat doen? 

Als Aegon een claim van €10.000 + wettelijke rente kan afkopen met €750, dan wacht Aegon echt niet op 90% 

Reputatie 3
Badge +2

Ik heb zojuist een mail gestuurd naar ConsumentenClaim, met het verzoek om de reactietermijn op de voorgestelde vaststellingsovereenkomst en het “persoonlijke voorstel" (750 voor iedereen??) te verlengen met nog eens 4 weken.

Dit geeft mij meer ruimte om de zaken nog eens op een rijtje te zetten en te bekijken wat anderen doen…

Misschien een tip ook voor anderen dit te doen?

Badge +2

Mijn mening - na een toezegging van maximaal 1250 euro voor 4 sprintplannen (a 35000 euro samen) - is dat er iets niet klopt. Los van het feit dat ik niet akkoord ga en er nu blijkbaar al meer afzeggingen zijn dan de te halen 90% goedkeuring vereisen.

Wat er niet klopt is dat ik me via CClaim heb gevoegd in een gezamenlijke rechtszaak tegen Aegon.  Dat is mijn ogen iets heel anders dan dat nu wordt geboden, namelijk een ‘coulance’ bedrag op basis van een minnelijke schikking  buiten de rechter om. En dat terwijl er nog een beroep loopt bij de rechtbank Den Bosch over tussenpersonen.

Er wordt dus helemaal geen tegemoetkoming uitgekeerd, maar een fooi!

Heel apart vind ik ook dat het te tekenen contract de handtekeningen draagt van twee Aegondirecteuren en niet van Cclaim. Voorgaande argumenten ben ik nergens nog tegen gekomen. Reden genoeg voor mij om dat eens aan een deskundige jurist voor te leggen:)

Reputatie 3
Badge +1

Mijn mening - na een toezegging van maximaal 1250 euro voor 4 sprintplannen (a 35000 euro samen) - is dat er iets niet klopt. Los van het feit dat ik niet akkoord ga en er nu blijkbaar al meer afzeggingen zijn dan de te halen 90% goedkeuring vereisen.

Wat er niet klopt is dat ik me via CClaim heb gevoegd in een gezamenlijke rechtszaak tegen Aegon.  Dat is mijn ogen iets heel anders dan dat nu wordt geboden, namelijk een ‘coulance’ bedrag op basis van een minnelijke schikking  buiten de rechter om. En dat terwijl er nog een beroep loopt bij de rechtbank Den Bosch over tussenpersonen.

Heel apart vind ik ook dat het te tekenen contract de handtekeningen draagt van twee Aegondirecteuren en niet van Cclaim. Voorgaande argumenten ben ik nergens nog tegen gekomen. Reden genoeg voor mij om dat eens aan een deskundige jurist voor te leggen:)

Hallo cbvjapio

mocht je uitkomst hebben na contact met jurist zijn wij allen denk zeer benieuwd wat die zegt, zou je dit willen delen met ons via deze site

Bij voorbaat dank

Groet René

Reputatie 4
Badge +2

Hallo cbvjapio

mocht je uitkomst hebben na contact met jurist zijn wij allen denk zeer benieuwd wat die zegt, zou je dit willen delen met ons via deze site

Bij voorbaat dank

Groet René

Beste cbvjapio en Rene,

Wat een goede reakties. Ik heb hier veel berichten gestuurd maar tot nu toe kwamen we geen steek verder. We vinden het allemaal schandalig maar weten niet hoe verder. Ik denk aan het volgende:

1. Niet tekenen, afwachten wat CC gaat doen. Dat kan nog een paar maanden duren.
  2. Gaan ze opnieuw procederen? Indivueel of gezamelijk? Dat kan nog jaren duren. Gaan ze alleen schikken voor hen die getekend hebben? Of trekken ze zich terug? 
  3. Wat zijn onze financiele verplichtingen naar CC? 
  4. Wat kan stichting PAL voor ons doen? Kunnen we ze houden aan eerdere uitspraken om vervolgakties voor sprintplannen met tussenpersonen te starten of indiviuele akties voor anderen? 
  5. Ik zou graag hier een oproep willen doen tzt te gaan inventariseren, wie er door wil gaan zonder CC. Daarvoor zouden we een nieuwe vorm van communicatie moeten vinden. En de juiste knowhow, deelnemers die zich extra willen inzetten, juristen no cure no pay, Jelle? Ik ben er klaar voor, heb niet getekend en ben bereid er tijd in te steken, vriendelijke groet aan allen.
Reputatie 2
Badge +1

Wij hebben het al bij Jelle liggen en krijgen  de contracten  vandaag van aegon toe gestuurd ,en sturen dit naar Jelle en die gaat voor ons kijken of hij wat kan betekenen voor ons. Ook wij hebben er veel geld ingestoken en met  een tussen persoon.

Als dat zo is ,gaat hij verder voor ons .

Wij hebben geen vertrouwen meer in cc.

Gr Ria

Reputatie 3
Badge +2

Wij hebben het al bij Jelle liggen en krijgen  de contracten  vandaag van aegon toe gestuurd ,en sturen dit naar Jelle en die gaat voor ons kijken of hij wat kan betekenen voor ons. Ook wij hebben er veel geld ingestoken en met  een tussen persoon.

Als dat zo is ,gaat hij verder voor ons .

Wij hebben geen vertrouwen meer in cc.

Gr Ria

@Gebruiker1625760742 het gaat (neem ik aan) bij jullie om de “afgesloten met tussenpersoon”  variant?

Reputatie 2
Badge +1

Ja met een tussen persoon 😉

Reageer