Beantwoord

Schikking Aegon Sprintplan slechts €500 euro

Reputatie 2
Badge +4
  • Bezig Bondje
  • 57 reacties

Vandaag trof ik een brief van Consumentenclaim in mijn brievenbus die over de rechtzaak die deze namens aangesloten leden waaronder ik zelf heeft gëprocedeerd in de Aegon Sprintplan kwestie.

Blijkbaar heeft Aegon een schikking aangeboden. Het bedrag dat ik zou ontvangen als ik akkoord ga bedraagd een belachelijk €500,00 plus €250,00 wegens onkosten. In totaal dus €750,00 terwijl ik €5.445,00 had geinvesteerd in hun Sprintplan.

Zijn er misschien andere mogelijkheden om mijn geld terug te krijgen in deze wat ik zal noemen als een oplichtingszaak?

icon

Beste antwoord door sandokanfirst 13 June 2021, 18:48

Bekijk origineel

221 reacties

Badge

@Geessien , ik ook 😳, daar heb ik nog helemaal niet over nagedacht 🤔

Reputatie 3
Badge +1

Hier nog

@Geessien , ik ook 😳, daar heb ik nog helemaal niet over nagedacht 🤔

Hier nog één….

Reputatie 4
Badge +2

Lieve mensen: ik heb niet getekend. Ik had geen enkele twijfel. Weet je waarom niet?

Ik had nergens meer op gerekend en die 750 euro heb ik niet echt nodig.

Ik gun het AEGON niet dat ze er zo goedkoop afkomen.  Daarom zouden jullie niet akkoord moeten gaan dan wordt de 90% nooit gehaald! Dan moeten ze weer terug naar de onderhandeltafel, dan rolt er vast een hoger bedrag uit  als de onderhandelaars van CC tenminste een beetje ruggegraat hebben.  En waarom nu pas een schikking? Ziet AEGON, na alle verloren rechtzaken, de bui al hangen omdat ze flink moeten gaan betalen?

Ik ben kwaad op CC, meer dan op AEGON, (een bank is er voor zich zelf, niet voor jou!). Wat heeft CC mijn vertrouwen beschaamd. Ik vind het zeer teleurstellend dat CC met dit flutbedrag tevreden is en het durft voor te stellen als een mooi resultaat, wat een onderschatting van ons deelnemers, ik neem ze dit zeer kwalijk! Te meer daar er veel rechters uitspraken hebben gedaan die op een aantal punten AEGON in het ongelijk hebben gesteld.  Het lijkt er nu op dat CC de plank optrekt, snel wil cashen en er geen tijd en geld meer aan wil besteden. En hoe is dit bedrag tot stand gekomen? Hoe lang hebben ze er over gedaan,  zijn ze met het eerste voorstel akkoord gegaan? Ze hebben wat mij betreft geen stuiver verdient met deze schikking, ik vind het onderhandelaars van niks en een minachting voor ons deelnemers!

Ik ben strijdbaar en ga graag een individueel proces aan met rechtsbijstand op basis van no cure no pay. Collectief nog beter! Ik hoor bij de groep die via een onbevoegde tussenpersoon afgesloten hebben en wil mijn inleg terug met wettelijke rente. Voor hen die direct bij AEGON hebben afgesloten zou 50% van de inleg dunkt mij aleszins redelijk zijn. Dat zou een mooi bedrag zijn. Dus nog even volhouden allemaal!

Reputatie 3
Badge +1

Ik lees veel over bedragen waar ze mee akkoord zouden gaan als compensatie...Onthou Aegon heeft alleen maar winst gemaakt over u en mijn rug met een product waar we (ik) allemaal van dachten dat het inleg was die we maandelijks betaalde en dat de inleg gegarandeerd was!

bleek alleen rente te zijn op geleend bedrag.

Ben geen financieel onderlegd persoon maar ook niet achterlijk en had tot bijna het eind het idee dat ik alleen geen winst zou hebben gemaakt.

ik heb mij in mijn leven nog zo misleid gevoeld, heb nog tegen tussenpersoon gezegd dat ik geen risico wilde lopen daar het voor de studie van onze kinderen zou zijn.

Dit is ook de reden dat ik niet zal opgeven, vind dat wij als burgers totaal misleid zijn en je recht halen in Nederland via kifid of andere instanties is een lachertje. Heb ook nog brief geschreven naar ministers maar ook daar nul op rekest

Ben via Consument en geldzaken naar Consumentenclaim gegaan, met als resultaat fooi van 750 euro.

Schandalig dat een bedrijf als Aegon er in een ontwikkeld land als het onze mee wegkomt!

ik geef nog niet op

Reputatie 3
Badge +1

Ik heb destijds alleen getekend en aangevraagd, terwijl we al 40 jaar getrouwd waren, dan is dit contract toch sowieso ongeldig?

Dit gaat niet op voor het sprintplan heb ik mij laten vertellen door Jelle Terpstra!

Reputatie 3
Badge +2

Ik lees veel over bedragen waar ze mee akkoord zouden gaan als compensatie...Onthou Aegon heeft alleen maar winst gemaakt over u en mijn rug met een product waar we (ik) allemaal van dachten dat het inleg was die we maandelijks betaalde en dat de inleg gegarandeerd was!

Ben geen financieel onderlegd persoon maar ook niet achterlijk en had tot bijna het eind het idee dat ik alleen geen winst zou hebben gemaakt.

ik heb mij in mijn leven nog zo misleid gevoeld, heb nog tegen tussenpersoon gezegd dat ik geen risico wilde lopen daar het voor de studie van onze kinderen zou zijn.

Dit is ook de reden dat ik niet zal opgeven, vind dat wij als burgers totaal misleid zijn en je recht halen in Nederland via kifid of andere instanties is een lachertje. Heb ook nog brief geschreven naar ministers maar ook daar nul op rekest

Ben via Consument en geldzaken naar Consumentenclaim gegaan, met als resultaat fooi van 750 euro.

Schandalig dat een bedrijf als Aegon er in een ontwikkeld land als het onze mee wegkomt!

ik geef nog niet op

@Gebruiker1626501319 : Mooi dat je ook niet akkoord gaat, en volhoudt! 

Reputatie 4
Badge +3

Er staan nu bijna 6 bladzijden in dit topic, maar met bijna dezelfde welles/nietes teksten.

Ik zou wel eens graag zien dat iemand een geanonimiseerde contract met de algemene voorwaarden zou kunnen posten. Dan kunnen anderen die dit product niet hebben daar ook een mening over kunnen vormen. Nu komt het over dat velen denken dat de inleg gegarandeerd was, terwijl  bovenstaande gebruiker het als rente ziet.

Reputatie 2
Badge

Het misleidende eraan was dat de rentebetalingen door veel mensen (iedereen?) als inleg werden gezien. En het bestaan van het Aegon Garantiefonds gaf de indruk dat die inleg gegarandeerd werd, maar dat was alleen van toepassing op de lening, die in de folder ook nooit lening werd genoemd maar “voorgeschoten bedrag”.

Reputatie 4
Badge +3

@Sprintplangedupeerde 

Daarom mijn vraag: wat hebben de mensen getekend. Wat staat er in de folder en de algemene voorwaarden. Ik ken het plan niet. Ik heb lang geleden wel met Legio Lease te maken gehad. Niet gedaan, omdat ik de rente gewoon te hoog vond.

Na zoveel jaren heb je alleen wat aan de papieren die je nog hebt. Wat een verkoper/adviseur allemaal gezegd en beloofd heeft is meestal niet meer een goede herinnering. Juridisch heb je daar ook niets aan.

Reputatie 4
Badge +2

Sprintplan, was dat die brochure jaren '80 en '90 met een mooie kleurenfoto op de voorkant van een groepje mannen die met kano's klaar staan om te gaan raften in de Dordogne in Zuid-Frankrijk? Ik kreeg die folder ook maar heb Aegon toen geschreven of ze ermee wilden ophouden mij zulke brochures te sturen. Ik heb later in het nieuws gelezen dat Aegon hierdoor achteraf een enorme claim heeft gekregen door rechtszaken van consumenten. 

Zoals ik het begrijp is deze €500 plus €250 kosten slechts een voorstel, het is geen moeten, je mag ook nee zeggen. Het is meer een poging om de hardheid van de mensen te meten. Als je niet wil gaat CBclaim gewoon doorprocederen (aub even navragen). In andere zaken bleek dat ze toen veel meer kregen. Dit voorstel is buiten de rechter. Ik zou liever wachten wat de rechter zegt.

Ik kan niet goed hoogte krijgen uit de tekst hierboven wat nou precies de schade is. Meestal bij een inleg van €5445 (waren het toen niet guldens?) krijg je meestal toch nog wat terug en is de claim dat ze niet hebben opgeleverd wat werd beloofd.

Maar als het echt €5445 is en je krijgt maar €750 terug, dan zou ik zelf wel kiezen voor doorprocederen via CBclaim aks ze dat nog doen. Want ik voel op m'n klompen dat een rechter veel meer gaat toekennen. En het is erg onaardig als je al tegen de 80 jaar zit en je moet je bezighouden met deze dingen. Maar zoals ik het begrijp gaat de claim door naar je erfgenamen. Ik zou daar voor kiezen. Als veel mensen alkoord gasn met die €750 gaat Aegon er alleen maar van lachen en doen ze vrolijk hetzelfde in een ander jasje met een volgende generatie. Als je je hoofd laat hangen lopen ze over je heen. 

Helemaar waar JAN

Helemaal waar Jan. Wij hebben destijds ook 12000 gulden ingelegd. Wij lopen nu tegen de 80 jaar en hebben eigenlijk geen zin meer om verder te vechten. Dat is juist de bedoeling van Aegon en iedereen verder die zogenaamd voor ons als gedupeerden opkomen. 

G.

Reputatie 4
Badge +2

Nu maar hopen dat er geen schikking komt. Wat gaat Consumentenclaim dan doen? Hoe komen we aan die info? Ik heb net klantenservice CC gebeld met deze vraag. Zij wist mij te vertellen dat de 90% akkoord niet voor sprintplan is, en dat Aegon zich niet wilde vastleggen w.b. een percentage. En er komt een heel positief verhaal dat er veel deelnemers positief gereageerd hebben. Het wordt voorgesteld als zo goed als zeker dat de schikking er  komt.  Maar ze moest wel bekennen dat dit een peiling was. En een positief respons van maar 35% was haar niet bekend. En wat CC verder nog gaat doen voor degenen die met de schikking akkoord kwam geen duidelijk antwoord. Ik zou de echte feiten graag boven tafel willen hebben en vernemen  van onze advokaten bij Consumentenclaim en (met alle respect) niet van de klantenservice met een uit het hoofd geleerd verhaaltje.  De eerste hobbel heb ik genomen: ik heb niet getekend. Nu is het afwachten wat CC ons over een x aantal maanden gaat berichten. En is dat de waarheid? Jelle, kan jij info inwinnen over hoe het precies zit? ?  

Reputatie 3
Badge +1

Jammer dat Consumentenclaim ook bezwijkt onder (financiële) druk. Aegon is machtig zo is al gebleken. timing is top gedaan door Aegon, is een groep die door corona water aan de lippen heeft staan dus die gaan ( begrijpelijk) akkoord met schikking. Is een ziek spel wat gespeeld word, ons ontbreekt het aan info wat er achter de coliche zich afspeelt.

Dat CC zich op de borst klopt met behaalde resultaat verbaasd mij, er is iets niet in de haak met deze uitkomst.

weet ook niet of wij als gedupeerde openheid kunnen vragen in de onderhandelingen tussen CC en Aegon

al met al een nare smaak van in de mond.

Jammer dat Consumentenclaim ook bezwijkt onder (financiële) druk. Aegon is machtig zo is al gebleken. timing is top gedaan door Aegon, is een groep die door corona water aan de lippen heeft staan dus die gaan ( begrijpelijk) akkoord met schikking. Is een ziek spel wat gespeeld word, ons ontbreekt het aan info wat er achter de coliche zich afspeelt.

Weet u dat of denkt u dat? Het alternatief is namelijk dat de collectieve zaak gewoon niet te winnen valt en dat doorgaan zinloos is. 

Zelf zie ik dit hele gebeuren als een ernstige waarschuwing goed na te denken of je met collectieve zaken mee meedoet, juist als jouw individuele zaak goed winbaar lijkt.

Reputatie 3
Badge +1

Weet u dat of denkt u dat? Het alternatief is namelijk dat de collectieve zaak gewoon niet te winnen valt en dat doorgaan zinloos is. 

Zelf zie ik dit hele gebeuren als een ernstige waarschuwing goed na te denken of je met collectieve zaken mee meedoet, juist als jouw individuele zaak goed winbaar lijkt.

Dat is wat ik denk daar zoals ik al zeg niet weet of te horen krijg wat de beweegredenen zijn dat CC zich op de borst klopt. Dat Aegon machtig is is in de jaren al gebleken...dat weet ik zeker.

Dat collectieve zaken het niet redden is al een schande op zich, maar ja geld regeert... is ook mijn mening

Reputatie 4
Badge +2
  1. Deen schreef: Zelf zie ik dit hele gebeuren als een ernstige waarschuwing goed na te denken of je met collectieve zaken mee meedoet, juist als jouw individuele zaak goed winbaar lijkt.

​​​​​​​Wordt dit voor mij voortschrijdend inzicht?

Ik heb niet getekend, moet wachten op de uitslag van de schikking. Kan maanden duren.

Wat gaat CC doen? Kan ik er van af zonder kosten? Voor mij geen cure!

Daarna individueel procederen met zoveel mogelijk deelnemers, maar dus wel individueel. Verschil: wel en geen tussenpersoon. Nu al gaan zoeken naar goede juristen op basis van no cure, no pay? Jelle, hoe goed ben jij ingevoerd in dat wereldje? Wie heeft al meer geprocedeerd met succes ivm Sprintplan tegen Aegon? Laten jullie weten of jullie dit zien zitten door zoveel mogelijks likes?

Reputatie 3
Badge +2

Allen,

lees eens even mee, en bekijk het eens van een ander perspectief:

AEGON NL NETTO WINSTEN (in miljoenen):

2020: 538

2019: 349

2018: 654

2017: 727

2016: 570

2015: 665

2014: 487

2013: 306

2012: 247

2011: 419

2010: 711

2009: 241

2008: 94

2007: 606

2006: 1420

2005: 1014

2004: 637

(bedragen van voor 2004 heb ik niet kunnen vinden) (misschien kan iemand dit nog gaan zoeken).

Dat maakt dus al bij elkaar opgeteld (van 2020 terug tot 2004): ruim 9,6 MILJARD Netto Winst voor alleen maar Aegon NL. 

Er zijn naar schatting zo'n 100.000 Sprintplannen verkocht (al dan niet via tussenpersonen). De inleg van deze Sprintplan was tussen minimaal zo'n 50 euro en maximaal zo'n 300 euro. Pak in die range 150 euro per maand gemiddeld per sprintplan. Een sprintplan duurde 5 jaar. Dus per Sprintplan gemiddeld zo'n 150x12x5= 9000 euro inleg. 

100.000 afgesloten Sprintplannen x 9000 euro inleg = 900 miljoen inleg van alle gedupeerden samen. 

Dan heb je het over zo’n 10% van het totaal van de  netto winsten van de afgelopen 15 jaar…  

Aegon zou de lasten van de terugbetaling van alle inleg van alle gedupeerden zeker kunnen opbrengen…

Vanuit dit perspectief neig je te zeggen “Waar maakt Aegon zich nu druk over”….

Reputatie 3
Badge +2

Nu maar hopen dat er geen schikking komt. Wat gaat Consumentenclaim dan doen? Hoe komen we aan die info? Ik heb net klantenservice CC gebeld met deze vraag. Zij wist mij te vertellen dat de 90% akkoord niet voor sprintplan is, en dat Aegon zich niet wilde vastleggen w.b. een percentage. En er komt een heel positief verhaal dat er veel deelnemers positief gereageerd hebben. Het wordt voorgesteld als zo goed als zeker dat de schikking er  komt.  Maar ze moest wel bekennen dat dit een peiling was. En een positief respons van maar 35% was haar niet bekend. En wat CC verder nog gaat doen voor degenen die met de schikking akkoord kwam geen duidelijk antwoord. Ik zou de echte feiten graag boven tafel willen hebben en vernemen  van onze advokaten bij Consumentenclaim en (met alle respect) niet van de klantenservice met een uit het hoofd geleerd verhaaltje.  De eerste hobbel heb ik genomen: ik heb niet getekend. Nu is het afwachten wat CC ons over een x aantal maanden gaat berichten. En is dat de waarheid? Jelle, kan jij info inwinnen over hoe het precies zit? ?  

Wat een mogelijkheid is: lotgenoten elkaar opzoeken, de casussen bundelen en gezamenlijk de rechterlijke kosten delen. Wel van belang is voldoende bewijs nog te hebben, aannemelijk te kunnen maken dat je “er bent ingetrapt”, en goede jurist zoeken (en vinden). Wellicht ook onderscheiding te maken tussen gedupeerden afgesloten met / zonder tussenpersoon...

Reputatie 3
Badge +2

Er staan nu bijna 6 bladzijden in dit topic, maar met bijna dezelfde welles/nietes teksten.

Ik zou wel eens graag zien dat iemand een geanonimiseerde contract met de algemene voorwaarden zou kunnen posten. Dan kunnen anderen die dit product niet hebben daar ook een mening over kunnen vormen. Nu komt het over dat velen denken dat de inleg gegarandeerd was, terwijl  bovenstaande gebruiker het als rente ziet.

Uit de Algemene Voorwaarden van Aegon Sprintplan, artikel 5.2:

Reputatie 3
Badge +1

Allen,

lees eens even mee, en bekijk het eens van een ander perspectief:

AEGON NL NETTO WINSTEN (in miljoenen):

2020: 538

2019: 349

2018: 654

2017: 727

2016: 570

2015: 665

2014: 487

2013: 306

2012: 247

2011: 419

2010: 711

2009: 241

2008: 94

2007: 606

2006: 1420

2005: 1014

2004: 637

(bedragen van voor 2004 heb ik niet kunnen vinden) (misschien kan iemand dit nog gaan zoeken).

Dat maakt dus al bij elkaar opgeteld (van 2020 terug tot 2004): ruim 9,6 MILJARD Netto Winst voor alleen maar Aegon NL. 

Er zijn naar schatting zo'n 100.000 Sprintplannen verkocht (al dan niet via tussenpersonen). De inleg van deze Sprintplan was tussen minimaal zo'n 50 euro en maximaal zo'n 300 euro. Pak in die range 150 euro per maand gemiddeld per sprintplan. Een sprintplan duurde 5 jaar. Dus per Sprintplan gemiddeld zo'n 150x12x5= 9000 euro inleg. 

100.000 afgesloten Sprintplannen x 9000 euro inleg = 900 miljoen inleg van alle gedupeerden samen. 

Dan heb je het over zo’n 10% van het totaal van de  netto winsten van de afgelopen 15 jaar…  

Aegon zou de lasten van de terugbetaling van alle inleg van alle gedupeerden zeker kunnen opbrengen…

Vanuit dit perspectief neig je te zeggen “Waar maakt Aegon zich nu druk over

Deze instellingen zijn resultaat geprikkeld...hoe meer winst hoe hoger de bonus...daar maakt de leiding van Aegon zich druk over.

hoe toepasselijk 2005 en 2006 in de lijst. mijn sprintplan eindigde in 2005!

Dat CC zich op de borst klopt met behaalde resultaat verbaasd mij, er is iets niet in de haak met deze uitkomst.

weet ook niet of wij als gedupeerde openheid kunnen vragen in de onderhandelingen tussen CC en Aegon

al met al een nare smaak van in de mond.

Volgens mij gaan CC en Aegon er overduidelijk op vooruit en alle gedupeerden krijgen niets, nou ja een fooitje.

Reputatie 2
Badge

Uit de welkomstbrief:

Wij zijn verheugd u te mogen begroeten als deelnemer aan het Spaarbeleg SprintPlan. Een verstandige keuze. Met SprintPlan gaat er direct een groot bedrag voor u aan de slag, terwijl u zelf slechts een klein bedrag per maand betaalt. De start is dus uitstekend. De acceleratie is enorm. En de afstand kort, want de looptijd is slechts vijf jaar. Met als gevolg dat er aan het eind van de korte, snelle rit indrukwekkende cijfers op de teller kunnen staan.

Stomste keuze die ik ooit heb gemaakt :slight_frown:

Reputatie 3
Badge +1

Uit de welkomstbrief:

Wij zijn verheugd u te mogen begroeten als deelnemer aan het Spaarbeleg SprintPlan. Een verstandige keuze. Met SprintPlan gaat er direct een groot bedrag voor u aan de slag, terwijl u zelf slechts een klein bedrag per maand betaalt. De start is dus uitstekend. De acceleratie is enorm. En de afstand kort, want de looptijd is slechts vijf jaar. Met als gevolg dat er aan het eind van de korte, snelle rit indrukwekkende cijfers op de teller kunnen staan.

tegen wordig zeggen ze; Behaalde rendementen in het verleden zijn geen…..u kent de riedel vast wel

Reputatie 3
Badge +2

Uit de welkomstbrief:

@Sprintplangedupeerde : bovenstaande melden in een klacht bij Aegon?

Reputatie 2
Badge

Uit de welkomstbrief:

@Sprintplangedupeerde : bovenstaande melden in een klacht bij Aegon?

Voor de goede orde: ik heb “verstandige” zelf bold gemaakt ter verduidelijking omdat ik juist spijt heb van die keuze. Had ik het vooraf maar beter bestudeerd. Als er “lening” in de folder had gestaan of “beleggen met geleend geld” of een waarschuwing “u loopt het risico uw gehele inleg te verliezen” dan had ik het vermoedelijk niet gedaan. Dit stukje geeft een beetje weer hoe rooskleurig het allemaal werd voorgesteld.

Reageer