Beantwoord

Schoolfotograaf stuurt ongevaagd foto's en verwacht actie van mij

• 27 July 2021
  • 18 reacties
  • 431 Bekeken

Badge

De schoolfotograaf is enige tijd geleden op school langs geweest. Prima.

Maar nu stuurt het bedrijf ongevraagd in een (beveiligd) envelopje een set foto’s en vraagt hiervoor  zo'n 12 euro. Men wil nu van mij dat ik actie ga ondernemen en het envelopje, in een antwoord-enveloppe, terugstuur wanneer ik de foto’s niet wil behouden. Stuur ik het niet (op tijd) terug, krijg ik een rekening.

Ik ben verre van enthousiast om op deze manier ongevraagd foto's toe te sturen en het zal enigszins gebaseerd zijn op wederkerigheid. Maar wat nu als ik de foto’s niet terug stuur. Heeft de fotograaf recht op het geld? Ik heb hier geen opdracht voor gegeven en van een overeenkomst lijkt me geen sprake.

Straks staat de postbode voor de deur met een TV van de Mediamarkt. Als ik die niet binnen 14 dagen terugstuur, mag ik 1500 euro aftikken.  

In hoeverre kan men dit doorzetten. Er zal na een paar weken wel een of twee herinnering(en) worden gestuurd en mogelijk uit handen worden gegeven, maar dan…

Ben benieuwd naar je reactie

Groet dhr. Scholten

icon

Beste antwoord door Gebruiker1234567890 27 July 2021, 12:23

Er is al enige jurisprudentie op dit gebied:

https://danielshuisman.nl/ongevraagde-schoolfotos/

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBOVE:2016:3230

De eis van de fotograaf wordt afgewezen, lees zelf de details.

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 4
Badge +4

Er is al enige jurisprudentie op dit gebied:

https://danielshuisman.nl/ongevraagde-schoolfotos/

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBOVE:2016:3230

De eis van de fotograaf wordt afgewezen, lees zelf de details.

Badge

Verhelderend en snel,

dank u

Een briefje in de retour enveloppe doen met de tekst Bedankt Sinterklaas.

Straks staat de postbode voor de deur met een TV van de Mediamarkt. Als ik die niet binnen 14 dagen terugstuur, mag ik 1500 euro aftikken.  

Sterker nog. In dit geval kun je niet eens zien of het een beetje leuke TV is voor dat geld.

Reputatie 7
Badge +6

De school communiceert van tevoren met de ouders hoe het gaat met schoolfoto's maken. Het wordt door de overkoepelende organisatie van de scholen in je woonplaats aangestuurd zoals bijvoorbeeld Delta Onderwijs. Je kan dan laten weten als je niet wil dat er foto's van je kind gemaakt worden. Als je dat niet hebt aangegeven geeft de fotograaf later via de school de gemaakte foto's mee met de leerlingen. Nu met corona in beveiligde enveloppen of ook digitaal.

Ouders kunnen de foto's afnemen, extra foto's bestellen of een deel of alles teruggeven via de school. Het ging al zo 35 jaar geleden op de scholen van onze eigen kinderen, het gaat nu nog zo op de diverse scholen van onze kleinkinderen. Mijn vrouw naast me kan niet begrijpen dat u de mededeling vooraf over de schoolfoto's niet hebt gehad. 

Het is dus niet zoiets als dat de pakketbezorger ongevraagd met een tv van Mediamarkt voor de deur kan staan.

U kunt dit het beste aan de school voorleggen en ook andere ouders raadplegen of zij een voorbericht hebben gehad. 

De fotografen doen al zo hun best dat alles zo netjes mogelijk gaat.

Ik ben het voor een groot deel met je eens Jan, maar de klager hier beperkt de klacht toch duidelijk tot het ongevraagd etc.

Mocht er een wettelijk geldige oveteenkomst zijn aangegaan dan heeft de fotograaf gelijk, maar dat lijkt hier niet het geval. Dan lijkt me de geschetste situatie met de TV toch treffend.

Er moet nu eenmaal ergens een grens liggen.

Ik snap dat het verkopen van schoolfoto’s voor een fotograaf niet simpel. Hij/zij kan ze namelijk niet op een website zetten. Ik heb wel eens ouders in mijn kennissenkring horen klagen dat de schoolfoto’s wel erg klein waren  en dat er een logo doorheen zat, “waardeloze fotograaf”.

Reputatie 4
Badge +3

Sorry maar je kunt problemen hebben of ze zoeken. Dit is echt zoeken. Wat is het probleem om.de foto's binnen 2 weken even op de bus te doen. Hoeveel inspanning kost dat nu helemaal? Vervolgens gaat u van probleem A over maarl oplossing B, het houden van de foto's zonder ze te hoeven betalen. U steekt wel tijd in het vinden van een oplossing in die situatie maar wilt geen tijd steken in.het terug sturen. Komt mij over alsof u de foto's gewoon gratis wilt behouden.

Vroeger moest ik de foto's mee terug nemen naar school, nu moeten ze even terug gestuurd. 

Ik heb wel eens ouders in mijn kennissenkring horen klagen dat de schoolfoto’s wel erg klein waren  en dat er een logo doorheen zat, “waardeloze fotograaf”.

Sommige fotografen doen dat.
De foto's werden gemaakt voor de id kaarten van de school.
Leerling krijgt een foto met logo er doorheen mee, met bestel informatie.
Na het betalen krijg je foto's zonder logo en op het gewenste formaat.

Ik heb wel eens ouders in mijn kennissenkring horen klagen dat de schoolfoto’s wel erg klein waren  en dat er een logo doorheen zat, “waardeloze fotograaf”.

Dank, dat hadden we nog niet begrepen. 

Dank, dat hadden we nog niet begrepen. 

Graag gedaan.

Sommige fotografen doen dat.
De foto's werden gemaakt voor de id kaarten van de school.
Leerling krijgt een foto met logo er doorheen mee, met bestel informatie.

Jazeker. Maar sommigen vinden dat te duur, gebruiken de foto’s met logo en klagen bovendien. Anderen krijgen dan de foto’s te zien en denken dat dit de officiële foto’s zijn. Nee het ging niet op erg hoge opleidingen.

Wat mij wel stoorde dat ze de foto's gebruiken op de school om iedereen te identificeren.
Weigeren was, geen toegang tot het gebouw.
Vraag me af, of dit nu met de AVG nog steeds mag.

Wat mij wel stoorde dat ze de foto's gebruiken op de school om iedereen te identificeren.
Weigeren was, geen toegang tot het gebouw.
Vraag me af, of dit nu met de AVG nog steeds mag.

Rare gedachte maar ik schat in dat scholen een legitiem belang hebben bij het correct identificeren van leerlingen. Waarom zou je dat weigeren?

Omdat iedereen een id kaart heeft.
Nog eens een foto vastleggen is overbodig.
Bewaking door mensen, die van iedereen een foto hebben gaat mij te ver.

Omdat iedereen een id kaart heeft.
Nog eens een foto vastleggen is overbodig.
Bewaking door mensen, die van iedereen een foto hebben gaat mij te ver.

Hebben leerlingen op de onderbouw al een ID kaart?

Verder iedereen zijn mening maar ik zie geen enkele reden waarom een school geen foto's van leerlingen zou mogen hebben.

Reputatie 7
Badge +4

Verder iedereen zijn mening maar ik zie geen enkele reden waarom een school geen foto's van leerlingen zou mogen hebben.

AVG-technisch moet je het omkeren, met welke reden moet een school foto's bewaren van haar leerlingen? 

AVG-technisch moet je het omkeren, met welke reden moet een school foto's bewaren van haar leerlingen? 

We gaan in een cirkeltje maar scholen hebben wellicht een legitiem belang bij het identificeren van leerlingen.

• Hoor jij hier wel? 
  • Mag ik je schoolpas even zien?
  • Ben jij dat inderdaad?
  • Ja ik sta op de foto.

Reputatie 2
Badge +2

Om te beginnen hoef  je niets te doen als je nergens om hebt gevraagd en je krijgt de foto`s thuis gestuurt dan mag je ze gewoon houden.
Echter geven ze wel de kans om eerst de foto`s te bekijken voor je ze koopt en dat was vroeger wel anders en waren de foto`s in verhouding wel een stuk duurder.

Echter kan je ook zo denken van wat vind mijn kind(deren) er van als ze later de foto`s terug kunnen kijken?.

En als je het kan missen dan ia 12€ echt geen groot bedrag.

Reageer