Service abonnement CV-ketel Feenstra

• 8 January 2015
  • 43 reacties
  • 19627 Bekeken

Na een mooie vakantie in Australie, kwam ik gisterenavond om 22:00u thuis van een lange vlucht. Ik had 50 uur gereist, dus had dringend behoefte aan een warme douche en mijn bed. Bij thuiskomst bleek de aardlekschakelaar uit te staan. Het was 7 graden binnen en behoorlijk vochtig. Nadat ik mijn vriezer had ontdaan van allerlei rottend voedsel, werd het maar niet warmer in huis en de CV-ketel gaf een storingscode aan die niet vermeld stond in de handleiding (wellicht ook de oorzaak van de kortsluiting gevonden?). Geen warme douche dus en van 32 graden ineens een koude nacht in...

Ik heb een servicecontract ('service en onderhoud') bij de firma Feenstra, waar ik per kwartaal €15,54 voor betaal. Toen ik gisterenavond belde, bleek dat er niemand meer kwam en kreeg ik de garantie dat er "morgen iemand langs komt". Ik legde de situatie uit en gaf aan dat ik verwachtte dat er om 08:00u iemand op de stoep zou staan, omdat ik toch echt wil douchen en niet langer met een winterjas aan in huis wil zitten. De telefoniste gaf aan dat mijn verwachting "niet realistisch is" en dat ze geen richttijd kon geven voor de monteur, want die had nu eenmaal zijn ronde en die kon niet aangepast worden. Toen ik vroeg of ze geen prioriteiten stelden bij hun afspraken gaf de telefoniste aan dat ze mijn frustratie begreep, maar dat "het nu eenmaal niet zo werkte..."

Ik gaf ten slotte nog aan dat ik de intentie had om mijn abonnement per direct te stop te zetten als er niet iemand voor 12:00u zou komen.

Vanmiddag om 12:30u heb ik nogmaals gebeld, want er was nog niemand langs gekomen. De telefonist was deze keer vrij kortaf en zei dat hij het probleem niet zag, aangezien er vandaag iemand komt. Het is inmiddels 15:00u en de winterjas is nog aan...

Heeft iemand een tip voor een ander bedrijf voor een service abonnement, waar ze wel een tijd kunnen geven dat er iemand komt en waar onderscheid wordt gemaakt tussen reguliere (onderhouds-)afspraken en spoedjes (ofwel waar prioriteiten worden gesteld)? Of moet ik mijn verwachtingen van een dergelijk abonnement bijstellen?

Heeft iemand soortgelijke ervaringen met Feenstra? Ik heb drie verschillende telefonisten aan de lijn gehad, waarvan er slechts ÉÉn aangaf het vervelend te vinden. De laatste telefonist hing zelfs op toen ik zei dat ik mijn abonnement wilde opzeggen...

43 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Even een reactie op die ' gratis ' onderdelen hierboven. Alle onderhoudscontracten worden zodanig opgesteld , dat de aanbieder er gemiddeld genomen ruimschoots aan verdient. Dus bij die ' gratis ' onderdelen betalen we een forse contractprijs. Wie zelden of nooit een storing heeft , betaalt dan jarenlang veel te veel . Alleen wie een rampending heeft getroffen , heeft geluk . Dat geluk is dan nog betrekkelijk als het bedrijf zeer slecht bereikbaar is en afspraken niet nakomt of het probleem niet kan vinden of de onderdelen niet heeft , enz . Als de ketel ouder wordt en dus storingsgevoeliger , eindigt een dergelijk contract en zijn alle kosten alsnog voor onszelf . Dit soort all-in contracten lijkt op een verzekering. De premie moet dekkend zijn en als het risico te groot wordt , stopt het.
Badge

Wij willen inmiddels ook van Feenstra af. De ketel gaf storingen, maar de monteurs hebben natuurlijk alleen op werkdagen tijdens kantoortijden tijd. We hebben zelf maar iemand aangezocht om het (overigens binnen enkele minuten te verhelpen) euvel te verhelpen.

Feenstra hebben we de wacht aangezegd. Gelukkig mogen de ketel kopen, verder huren of laten verwijderen. De eerste en de laatste optie kosten ‘slechts’ 400 euro. Een snelle rekensom leverde op dat wij inmiddels al dik 5.000 euro aan de ketel kwijt waren! Het lijkt ons heel sterk dat wij nog even een extraatje aan Feenstra verschuldigd kunnen zijn. Wij hebben al iemand om de ketel van de muur af te halen. Hoeft Feenstra alleen even langs te rijden om de ketel op te halen. Helaas is met Feenstra een afspraak voor een kleine reparatie al lastig, dus het ophalen zal ook wel niet lukken. Desnoods breng ik de ketel zelf wel naar een vestiging van hen. Hebben ze helemaal geen kosten, toch? 

Of is mijn redenering iets te kort door de bocht 🙂? Wij zijn zo klaar met dit bedrijf...

Reputatie 7
Badge +6

@WegMetZekerenMobiel  Lees eerst de huurvoorwaarden . Ik denk dat daar in staat dat je hem zelf niet mag verwijderen en bij hun brengen . Dat extraatje willen nog graag even hebben . 

Badge

De voorwaarden heb ik naar een bevriende jurist gestuurd, eens kijken wat hij ervan vindt.

Het lijkt mij in strijd met het redelijkheid-billijkheidgegeven dat rechters (ook) aanhouden. 391 euro betalen voor het laten weghalen van een ketel in mijn eigen huis? Ik vind dat nogal een bedrag. De redenering van Feenstra is in deze ook krom te noemen:  

1. Het toestel wordt gedemonteerd en ingenomen. De huidige bewoner betaalt een vergoeding   ter hoogte van 65% van de afkoopsom, vermeerderd met €99,-. Dit komt neer op een bedrag van € 391,- per 01-02-2020. Dit geldt als vergoeding voor gemaakte kosten die achterblijven in de woning zoals  arbeidsuren, installatiekosten maar ook leidingwerk en dak- of muurdoorvoer.

Leidingwerk? Dak- of muurdoorvoer? Ik neem aan dat voor dit totaalbedrag mijn ketelhok geschilderd en gestuct gaat worden. Het loshalen en afdoppen is nog geen kwartier werk. Let ook even op de woordkeuze: “gemaakte kosten die achterblijven in de woning"…? 

De afkoopsom is ook bijna willekeurig te noemen. 391 - 99 = 292 euro. Gek eigenlijk, want dit schreef Feenstra ook:

1. Het contract wordt afgekocht, hiermee gaat het toestel in eigendom over. U betaalt in dit geval een vergoeding welke wordt bepaald op basis van de initiële investering, de restwaarde en administratiekosten, conform artikel 7 van de algemene voorwaarden. De afkoopwaarde per 01-02-2020 bedraagt € 449,-. U ontvangt hiervoor dan een factuur.

Feenstra hanteert blijkbaar totale willekeur. Willen wij van de ketel af, dan mogen wij dat niet zelf doen, maar komt Feenstra langs a 391 euro. Laten hangen (wat Feenstra geen enkele moeite kost!) is duurder: 449 euro? Raar. Dat geldt (natuurlijk) als huurkosten, maar we betaalden al ruim 5.000 euro voor de huur en de ‘service'. Dan is die rest wel erg veel geld. 

Kort en goed, Feenstra denkt geld te ruiken. Ik denk dat wij onze rechtsbijstandsverzekering eindelijk eens gaan gebruiken.

Reputatie 7
Badge +5

je hebt ooit toch een contract getekend met die club? en dit soort zaken stonden daar vast allemaal in, niet opgevallen?

Badge

Mijn handtekening ontslaat Feenstra niet bepaald van alle wettelijke bepalingen lijkt mij. Iedereen kan allerlei bepalingen bedenken en mensen zoals ik laten tekenen. En wellicht in strijd met wet- en regelgeving. De verhoudingen zijn scheef qua bedragen.

Ze kunnen zich ook redelijk opstellen. Genoeg aan u verdiend, we begrijpen dat u een andere ketel wenst, dus bedankt en tot ziens. Of kunnen wij u een nieuwe CV verkopen? Wenst u misschien advies? Nu klaag ik over het bedrijf. Een vriendelijke opstelling (want telefonisch werden we ook al niet vriendelijk geholpen!) en meedenken had positieve reclame opgeleverd. 

Reputatie 7
Badge +5

die bedragen wist u dus vantevoren, waarom daar nu dan een punt van maken? Natuurlijk moet Feenstra zich aan de wet houden, maar dat lijkt mij hier niet aan de orde. Er is geen wet die een bedrag voor zoiets afdwingt. Ik kan me voorstellen dat alles waar u nu een punt van maakt qua kosten, gewoon in de (kleine?) lettertjes van het contract staat. Want ik neem niet aan dat Feenstra nu ineens allerlei voorwaarden uit een hoge hoed tovert

Het kan natuurlijk zijn dat de kantonrechter eventueel bepaalde bepalingen van Feenstra vernietigd omdat ze onredelijk bezwarend zijn. Ik zie dat nog niet zo snel gebeuren maar als iemand bereid is de investering te doen zou ik geen nee zeggen. Het zal mij wel verbazen als uw rechtsbijstandverzekering dat gaat financieren

Reputatie 2
Badge +3

Dit bedrijf. Het ziet er naar uit dat het tijd is dat zij gaan betalen. Niet omgedraaid. Volgens mij zijn daar wel mogelijkheden voor. 

En andere schade die mensen leiden? Het is echt een heel rotte zaak als zoiets als de CV ketel het slecht doet of op bepaalde momenten. 

Volgens mij zou er wel iets kunnen lukken. Het is een kwestie van met meerdere mensen er een beetje mee bezig zijn en de juiste wetteksten opzoeken.

Ik zie niet hoe ze niet zouden moeten betalen. Er is toch gewoon een overeenkomst? En ze leveren steeds niet? Steeds niets opgelost even cashen?
Dat zoiets bestaat en door kan etteren is echt slecht. Zoals ik al zei, zoiets moet even met meerdere mensen bekeken worden. Maar aannemelijk komt het niet over dat ze niet zouden hoeven betalen. 

Een plaats als deze is goed om dat te doen. Bij wijze van of meer er is reden om ervan uit te gaan dat bij een rechtszaak snel duidelijk is dat zij moeten betalen. Maar dit ligt heel traag over het algemeen. Dat dat soort actie ondernomen wordt om zo'n uitspraak te krijgen. Lokaal, zoals op dit forum kan er de juiste aandacht voor zijn waardoor dit zich zou kunnen versnellen. Uiteindelijk. Ik zeg niet bij dit over Feenstra. 

Consumentenrecht zit echt aardig dicht. Volgens mij is ten opzichte daarvan de gedachte niet onrealistisch dat ze door meerdere mensen binnen een maand opgebracht zouden kunnen worden en veroordeeld. Maar dit ligt gewoon naar, zwaar of hoe dan ook. Ik zeg ook niet dat dit gedaan zou moeten worden, zonder dat daar echt goede rust en zekerheid over bestaat. 

Zoiets doen is best interessant en iedereen zou er nog jaaarenlang plezier van kunnen hebben. Of voor altijd. 

Ik ken het huurcontract niet, maar in het algemeen geldt, dat alles wat aard- en nagelvast aan de woning zit, eigendom is van de bewoner. Alleen als de Feenstra een recht van opstal heeft gevestigd, blijft de ketel zijn eigendom. Het kan zijn, dat het contract een financieringsconstructie is: dan moet je blijven betalen, omdat het dan niet om het apparaat, maar om de afbetaling geet.

vraagje,

ik heb ook een onderhoudscontract voor servicebeurt om de 2 jaar.

nu sturen ze toch een rekening voor vervangen rubbers van de kap die er dan af moet, maar lijkt mij gewoon bij de onderhoudsbeurt ter horen waar ik voor betaal toch?

in de voorwaarde staat dus totaal niet wat nu een onderhoudsbeurt dan wel in houd.

Dat ligt er aan of je onderhoud met of zonder onderdelen in het contract hebt.
Bij een bepaalde ouderdom van de ketel, zitten er geen onderdelen in het contract.
Dan gaat het maandelijks tarief ook omlaag.

https://www.feenstra.com/assets/Alg.VW/180518-Feenstra-Alg.Voorw.SAB17.pdf
Pagina 3 links onderaan.

Dat ligt er aan of je onderhoud met of zonder onderdelen in het contract hebt.
Bij een bepaalde ouderdom van de ketel, zitten er geen onderdelen in het contract.
Dan gaat het maandelijks tarief ook omlaag.

https://www.feenstra.com/assets/Alg.VW/180518-Feenstra-Alg.Voorw.SAB17.pdf
Pagina 3 links onderaan.

op pagina 3 rechts bovenaan staat een 2 jaars onderhoudsbeurt.. maar ik wil weten wat een onderhoudsbeurt dan precies inhoud? een rubber van kap zit daar dan toch zoieso in?

er staat onder zonder materiaalkosten en arbeidstijd  in 1 zin , dat is bij defecte onderdelen lijkt mij.

iig staat er niet wat een onderhoudsbeurt inhoud, en dat je dan later alsnog een rekening krijgt is raar vind ik.

Nee, het basis pakket is ook zonder de onderdelen voor onderhoud.
pagina 3 rechts boven.

Welke onderdelen hiervoor nodig zijn, staan in een onderhoudsplan.
Sommige moeten iedere keer en andere alleen bij slijtage.
Dat verschilt per type toestel.
Er zijn ook toestellen die je ieder jaar moet onderhouden.

als ik mijn auto wegbreng voor een kleine  of grote onderhoudsbeurt, dan weet je wat ze gaan doen incl. materiaal dat ze daarvoor gaan gebruiken. en daar betaal je voor.

op het moment dat ze gebreken tegen komen, dan spreek je af met de monteur of je dat gerepareerd wil hebben.

zomaar ïets” vervangen zonder mede weten van de klant kan dus niet in mijn ogen.

ik zie dus niet staan in deze lijst met voorwaardes wat een onderhoudsbeurt nou precies inhoud en materiaal /arbeidskosten is bij storingen of defecten zoals het daar staat.

maar slim gedaan!(:

Er zijn b.v. pakkingen die MOETEN vervangen worden i.v.m. brandgevaar.
Ik ben er van overtuigd, als je het vraagt gewoon de lijst krijgt.
Die onderhoudsbeurt is ook de APK voor de verzekering.

Ik snap dat moeilijk doen, over een paar onderdelen niet.
Lees ook dit.

Badge

Feenstra is blijkbaar geen steek veranderd. Wij zijn er onlangs achter gekomen dat ons contract verlopen was. Wij hadden 12 jaar geleden een leasecontract via een installateur laten opmaken, wat later door Feenstra geheel is overgenomen. 
Dit leasecontract hield in dat de looptijd 12 jaar was, en na 12 jaar de ketel op 1-3-2021 geheel ons eigendom zou worden. 

Echter hadden we geen melding gehad van Feenstra dat ons contract ging aflopen en gingen ze na maart doodleuk door met incasseren van geld. Dus uiteraard contact opgenomen met Feenstra. Die vertelden ons dat ons contract pas op 1-5-2021 afliep en dat hier een HUUR betrof, geen LEASE. Natuurlijk heb ik daarop onze kopie van het contract van de installateur doorgestuurd. 

Wat bleek nou? Tijdens het installeren van de ketel heeft Feenstra ons een carbonpapiertje laten tekenen waarop wij moesten aftekenen dat de ketel geïnstalleerd was en wij als welkomstcadeau vvv bonnen in ontvangst hadden genomen. Dat bleek dus tegelijk een HUURovereenkomst van Feenstra te zijn!!!! Met voorwaarden aan de achterzijde die wij nooit hebben gehad omdat wij het doordruk deel kregen van de monteur!!! We hebben dus 2x een contract getekend met 2 hele andere voorwaarden. In die voorwaarden staat dus ook dat ze geen plicht hebben om te melden dat je huurtermijn is geëindigd en dat ze pas als de leefduur van de ketel zijn einde nadert contact met je opnemen. Met een beetje geluk blijven ze dan nog huurtermijnen innen van onoplettende klanten. 

Nu kun je het raden, die installateur waar wij oorspronkelijk hebben getekend bestaat uiteraard niet meer en ja, er staat HUUROVEREENKOMST op dat carbonvodje, dus we kunnen er weinig mee. 
De enigste keuze die we nu hebben is de ketel voor 230 euro afkopen (!!!! Dat ding is al 5x in waarde betaald) en een dikke middelvinger van Feenstra. 

Dus nee, ga absoluut niet met dit Feenstra in zee. Koop een ketel en kijk goed naar een betrouwbare onderhoudsmonteur. 

Reputatie 5
Badge +4

Wel 6 jaar reacties in dit topic, lijkt een aardig verdeeld meningenveld op te leveren.

Meestal kijk ik direct voor zulke bedrijven op review sites als Trustpilot

https://nl.trustpilot.com/review/www.feenstra.com 

En daar is het net zo verdeeld…. 

Het optelsommetje is dan snel gedaan: Dat wordt hem voor ons dus nooit met zo'n bedrijf.

Stel dat meer mensen nu een op zulke reviews afgaan, dat zou toch effect moeten hebben? 
Dat zou je dan als bedrijf heel snel moeten merken.  

Waarom gaat de Consumentenbond er niet meer op in? Dat is met internet providers en hun service ook heel lang gedaan, waarom met een service als deze niet?

Ik kan me recent nog opgezocht alleen het onderhoudscontract overzicht uit het CB-blad herinneren, tja dat was vnl een opsomming en in welke regio ze actief zijn en eventueel ook landelijk.

Van degenen die in de tabel stonden en die en landelijk en in mijn regio actief zijn scoorde er in Trustpilot geen enkelbedrijf een acceptabel cijfer (minimaal 4 sterren). Drie sterren is nl maar een 6-je…  Erg teleurstellend dus.

Reageer