Consumentenbond.nl
Beantwoord

SNS Reisverzekering

• 21 augustus 2020
  • 6 reacties
  • 177 Bekeken

Badge

Tijdens het traject Brussel-Rotterdam op 8 augustus jl. is mijn zware reistas 15-20 kg op wieltjes ontvreemd in de trein. Ik heb mijn zware reistas opgeborgen in het bagagerek/compartiment boven mijn stoel die daar voor bedoeld is. De treincoupé was tijdens het gehele traject naar Rotterdam nagenoeg leeg op 2 a 3 passagiers na.

Vermoedelijk maar is niet zeker tijdens een kort toilet bezoek is mijn reistas ontvreemd, goed om te weten dat ik kankerpatient ben met prostaat problemen en dat ik zo nu en dan gebruik moet maken van het toilet. Het is dan ook niet zeker dat mijn tas daadwerkelijk tijdens een toiletbezoek ontvreemd is. Na constatering in Rotterdam dat mijn tas weg was, dat was een grote schok voor mij daar ik ook een profesionele drone had meegenomen omdat ik regelmatig opnames maak ben ik naar naar de conducteur gegaan. Deze vertelde mij dat tijdens dit traject regelmatig tassen e.d. worden ontvreemd uit de bagage rekken. Personen lopen door het gangpad en trekken dan je reistas/bagage mee door het bagagerek om deze uit het zicht uit het bagagerek te nemen.

Ik heb dit gemeld bij mijn reisverzekering en aangifte gedaan bij de Politie.

SNS reisverzekering wijst mijn claim af vanwege onzorgvuldigheid dat ik geen voldoende maatregelen heb genomen om mijn bagage te beschermen. De vraag is dan ook welke voorzorgsmaatregelen zou ik kunnen nemen? ik reisde alleen met een zware reistas op wieltjes  van c.a. 60 cm lang, deze neem je niet even mee naar een toilet in de trein waar ook geen ruimte voor is om deze mee naar binnen te nemen.

Ik vind het dan ook heel teleurstellend dat SNS verzekeringen mijn claim afwijst vanwege onzorgvuldigheid, Ik heb een behoorlijke schade van ongeveer € 2300,00 waarvan de Drone van

€ 1700,00 een belangrijk deel uitmaakt.

icon

Beste antwoord door A. Deen 21 augustus 2020, 15:42

Dat is natuurlijk hartstikke vervelend maar u moet toch gewoon toezicht houden op uw spullen, die kunt u toch niet onbeheerd achterlaten?

Bekijk origineel

6 reacties

Dat is natuurlijk hartstikke vervelend maar u moet toch gewoon toezicht houden op uw spullen, die kunt u toch niet onbeheerd achterlaten?

Badge

Een zware reistas in een bagage compartiment, ik reis alleen, geen medepassagiers in de trein coupé, geen ruimte om de tas 15-20 kg op wieltjes mee in het toilet te nemen. Ieder weldenkend mens zal zo nu en dan naar het toilet moeten echter het is niet te achterhalen of dit daadwerkelijk tijdens het toilet bezoek heeft plaats gevonden. Als u mijn bericht goed lees ziet u ook wat de conducteur heeft aangegeven dat kwaadwillenden de tas gewoon meetrekken door het bagagerek

Reputatie 4
Badge +4

Ik vind @A. Deen ook wel een beetje kort door de bocht, maar weet onderhand wel dat verzekeringen erg goed zijn in niet-uitkeren. Al voor ons een reden om onze verzekeringen eens goed tegen het licht te houden of we de schade niet zelf kunnen dragen. Maar € 1700 is wel een serieus bedrag.

We doen de laatste maanden dure aanschaffen met een VISA-kaart, die heeft een extra verzekering, die voor een korte looptijd, een erg goede dekking geeft.

Ik ken die teksten niet uit  mijn hoofd maar ik weet van eerdere onderwerpen dat een reisverzekering eist dat je je spullen bewaakt en pas als het zo ongeveer uit je handen getrokken wordt gaan ze het vergoeden. Het zal wel wat gechargeerd zijn maar zodra u zoiets zegt als, “en toen keek ik om en was het weg”, geeft u toe dat u beter op had moeten letten.

Reputatie 7
Badge +6

Als verzekerde willen we juist graag verzekerd zijn voor risico-situaties die redelijkerwijs bijna niet te voorkomen zijn , zoals het geval van TS een goed voorbeeld van is . Het enige wat hij had kunnen doen , was een medepassagier vragen op zijn bagage te letten tijdens zijn toiletbezoek . Als we omstandigheden kunnen scheppen dat het risico bijna nul is en het schadebedrag klein voor als het toch mis gaat , heeft zo'n verzekering meteen vrijwel geen nut meer en kunnen we de premie in onze zak houden . Een flink betere dekking  ( als verzekeraars dat zouden willen ) , geeft uiteraard wel een forse premiestijging . Jammer dat we als verzekerde zo weinig keuze hebben in welke gebeurtenissen we wel en niet gedekt willen hebben. Verzekeraars hebben voor zover ik weet allemaal ongeveer dezelfde uitsluitingen. 

Reputatie 3
Badge +3

Als verzekerde willen we juist graag verzekerd zijn voor risico-situaties die redelijkerwijs bijna niet te voorkomen zijn , zoals het geval van TS een goed voorbeeld van is . Het enige wat hij had kunnen doen , was een medepassagier vragen op zijn bagage te letten tijdens zijn toiletbezoek . ...

En dat heeft hij dus nagelaten. ‘Bijna niet te voorkomen’, u zegt het.

Ik vind het nogal wat een tas met een inhoud van ter waarde van € 2300, mogelijke meerdere keren, onbewaakt achterlaten in een internationale trein.

Het was misschien moeilijk de gehele reistas mee naar het toilet te slepen, maar wellicht had toch iets van de waardevolle inhoud, minder zwaar en minder moeilijk hanteerbaar, meegenomen kunnen worden. Ook dat is nagelaten.

Zorgvuldigheid brengt ook met zich mee dat je je bewust bent van het risico dat je loopt als je naar het toilet gaat en daar hoort bij dat je, welhaast automatisch, bij terugkomst in de coupé direct controleert of de tas er nog is. Ook dat is zo te zien niet gebeurd. Pas bij aankomst werd immers gemerkt dat de tas weg was. Dat duidt op een enigszins naïeve houding ten aanzien van de risico’s die gelopen worden.

Misschien dat het verhaal nog niet ten einde is, maar vooralsnog snap ik de opstelling van de verzekeraar wel.

Reageer