Sony playstation account gehackt en klantenservice ver te zoeken

• 11 November 2014
  • 68 reacties
  • 34964 Bekeken

Hallo,

Mijn sony playstation account is gehackt en er is een aankoop gedaan (Call of duty advanced warfare) van 70 euro en de klantenservice geeft geen medewerking. In eerste instantie geloven ze je niet, alsof ik onder een miskoop vandaan wilt komen (ongetwijfeld hebben ze vaak te dealen met die klanten) en was ik niet gehackt. Dit is het verhaal hoe het is gegaan. Op 2 november koopzondag, ik heb het spel destiny in de winkel gekocht. Ik activeer mijn account als PLUS account. Ik heb gratis 14 dagen maar je moet wel je creditcard gegevens invullen om het te activeren. Gedaan. Ook heb ik de playstation app gedownload op mijn telefoon. Achteraf waarschijnlijk heel fout. 3 November. Normale werkdag, in de pauze check ik mijn mail. Mail van sony 'bedankt voor uw aankoop'. Huh? welke aankoop? Om 15:23uur heb ik een aankoop gedaan van het spel Call of Duty t.w.v. 69,99 euro. Dit kan niet want ik ben niet in de playstation store geweest! Ik bel in eerste instantie mijn man op om te vragen of hij een spel heeft gekocht. Nee, natuurlijk niet hij houdt niet shooters. En ik hou ook niet van call of duty. En als hij een aankoop zou doen, dan wel via zijn eigen account. Na het werk kom ik thuis rond 18:00uur bel ik de klantenservice op. Na 20 min. wachten kreeg ik eindelijk iemand aan de telefoon. Aan de reactie te horen na mijn verhaal hoorde ik al dat hij mij niet serieus nam en dacht 'oh daar heb je er 1 die een miskoop heeft begaan'. Hij vertelde mij dat ik niet was gehackt want mijn email en/of wachtwoord zijn niet veranderd. Wat hackers meestal als eerste zouden doen...?? Hij kon mij wel vertellen dat de aankoop via de computer is gedaan. Hij zei dat sony niet aan refund doet maar omdat het spel een pre order was en dat ie morgen uit kwam dus hij kon de bestelling annuleren en daarmee kreeg ik mijn geld terug in mijn portemonnee. Nou prima beters iets dan helemaal niets! Opgehangen.. maar het zat mij niet lekker. Ik voelde me als klant niet geholpen en niet serieus genomen. Ik heb ook meteen mijn wachtwoord veranderd en mijn creditcard gegevens verwijderd. (om 18:23uur) En dezelfde avond ook een mail naar de klantenservice gestuurd. Op 5 november het volgende antwoord terug:

Beste Mirjam, Bedankt voor je contact aan PlayStation Support. Ik begrijp dat er een aankoop is gedaan waar je geen weet van hebt. Ik heb in de account gekeken en gezien dat het sign-in ID onveranderd is geweest, dit duid er op dat de account niet gehackt is. Wel zag ik dat er nog een console op de account geactiveerd is, het zou kunnen zijn dat je account op die andere console gebruikt is. Het wacht oord heb je al veranderd, en de creditcard was er al uit zag ik.Het probleem is hiermee verholpen. Ik stuur je ook een mail hoe je de console moet deactiveren. Helaas kan de aangekochte content niet ge-refund worden. Het spijt mij je niet anders te kunnen berichten. Mocht je nog verdere vragen en/of opmerkingen hebben, dan kun je deze e-mail beantwoorden of telefonisch contact opnemen via onderstaande contactgegevens. Noem daarbij het referentienummer: 141104-002841 Wist je dat je de mogelijkheid hebt om zelf je eigen PlayStation Network account te beheren? Bezoek http://www.sonyentertainmentnetwork.com en log in. Je kunt bijvoorbeeld het wachtwoord veranderen en een overzicht vinden van alle aankopen. Ik vertrouw erop je hiermee voldoende te hebben geÏnformeerd. Met vriendelijke groet, Rob

en

Beste Mirjam, Via onderstaande stappen kun je zelf alle consoles deactiveren die momenteel aan jouw account gekoppeld zijn: - Ga via je pc naar www.sonyentertainmentnetwork.com - Kies rechtsbovenaan de pagina voor "account beheren" en log daar in met je accountgegevens. - Kies in het menu bovenaan voor "Account" en daarna aan de linkerzijde "Media & apparaten". - Hier kun je alle consoles in een keer deactiveren zodat je daarna jouw eigen console weer kunt activeren (dit kan 1 keer per 6 maanden worden gedaan). Heb je verdere vragen en/of opmerkingen, dan kun je deze e-mail beantwoorden of telefonisch contact opnemen via onderstaande contactgegevens. Noem daarbij het referentienummer: 141104-002841 Wist je dat je de mogelijkheid hebt om zelf jouw eigen PlayStation Network account te beheren? Bezoek http://www.sonyentertainmentnetwork.com en log in. Je kunt bijvoorbeeld het wachtwoord veranderen en een overzicht vinden van alle aankopen. Veel informatie over PlayStation en PlayStation Network kun je vinden op onze website: http://nl.playstation.com/support/ Ik vertrouw erop je hiermee voldoende te hebben geÏnformeerd. Met vriendelijke groet, Rob

Op de site gaf ie aan dat ik mijn ps systeem al gedactiveerd en geactiveerd had en dus dit niet meer kon (1x per 6 maanden kan dat). Op 5 november heb ik wederom een mail terug gestuurd naar ze. Donderdag 6 november wederom gebeld. Die jongen vroeg mij wie ik had gesproken want blijkbaar was er geen melding gedaan van mijn telefoontje en de annulering. Dus hij heeft het opnieuw er in gezet. Ook wederom te horen nee u bent niet gehackt. Op 7 november heb ik het volgende mailtje ontvangen:

Beste Mirjam, Excuses voor de ontstane verwarring. Op het moment van aankoop was Call of Duty al uitgebracht. Het betreft dus geen pre-order, en deze aankoop kan niet geannuleerd worden. De aankopen zijn gedaan vanaf een computer, tablet of smartphone. Dit verandert echter niets aan het feit dat u verantwoordelijk bent voor de account en alle aankopen die daarop gedaan worden. En nogmaals: uw account is niet gehacked. Ik verwijs u voor meer informatie graag naar onze servicevoorwaarden: http://legaldoc.dl.playstation.net/ps3-eula/psn/e/e_tosua_nl.html Het spijt me u niet anders te kunnen berichten. Heb je verdere vragen en/of opmerkingen, dan kun je deze e-mail beantwoorden of telefonisch contact opnemen via onderstaande contactgegevens. Noem daarbij het referentienummer: 141104-002841 Met vriendelijke groet, Sandra

Ook het zinnetje "Nogmaals u bent niet gehackt" Wederom heb ik nog 2 mails terug gestuurd, maar tot op heden nog geen reactie. Vrijdagavond 7 november , ik start mijn ps4 op. Kijk in mijn instellingen of mijn ps4 ook mijn primaire apparaat is. Niet dus. En ik kan hem ook niet deactiveren. Lekker dan! Ps4 net 2 weken aangekocht. Ik start destiny op; Error! Of server problemen of al aangemeld op deze account. Geeft de error aan (screenshot van gemaakt). Ik kon nu ook niet destiny spelen! Toen heb ik ook mijn email adres veranderd van de psn. Daarna kon ik wel destiny spelen. Dinsdag 11 november. Weer de klantenservice gebeld. Een meisje dit keer. Ze kwam niet makkelijk van me af. Opnieuw het hele verhaal verteld en gezegd ik heb die aankoop niet gedaan! Wij kunnen niks doen, het was geen pre order en wij doen niet aan refund en het is hoe u omgaat met uw account gegevens. Misschien heeft iemand wel meegekeken? Eh nee! Ik eiste een oplossing. Het was ook onmogelijk om het ip adres van de computer aankoop te achterhalen 'onmogelijk' zei ze letterlijk. Ze nam ook nogmaals de stappen met me door hoe je de ps4 systeem kunt deactiveren. Na lang drammen en ik haar verwees naar het "opgenomen" gesprek van maandag 3 november zette ze me wederom in de wacht. Na ongeveer 35min. aan de telefoon gezeten te hebben. Zei ze 'u bent inderdaad gehackt, door iemand in het buitenland. Daar staat de ps4 ook als uw primaire systeem. We gaan iets doen wat we eigenlijk bijna nooit doen, we gaan de ps4 deactiveren' Toen begon de lijn te kraken en hup verbinding weg!!!! Ik dacht NEEEE, niet nu we bijna bij een oplossing zijn? Dus opnieuw gebeld, nu iemand anders een jongen. Weer in de wacht want hij moest ff het verhaal ophalen. Nou goed de ps4 was gedeactiveerd van mijn account. HE HE ik roep al de hele tijd dat ik gehackt ben maar jullie geloofden mij niet! En het was onmogelijk om diegene te traceren, maar nee opeens zagen ze wel dat ik was gehackt en sterker nog ze zeiden dat ze die ps4 van de hacker hebben gebanned! Oh wel traceerbaar? Ik vond het een beetje vaag allemaal. Je voelt als klant niet serieus genomen, niet geholpen. Ze willen je niet helpen en hoe ze je behandelen is ook niet normaal. Alsof je de boel bij elkaar liegt. Ze gaven ook vaak voorbeelden aan van 'een vriend van je kan op jou account een aankoop doen en jij kan vervolgens een melding van hacken maken' Ja klopt, maar zo is het niet bij mij gegaan jullie zien nu zelf dat ik gehackt bent! "U heeft uw portemonee op tafel gelegd in een cafÉ " Nee dat heb ik niet. "u bent gehackt via uw computer of telefoon""U moet geen zelfde wachtwoorden gebruiken" nee doe ik ook niet. "Mevrouw ik zorg er voor dat ik niet gehackt wordt, ik ben nog nooit gehackt" Nee ik ook niet, dit is de eerste keer dat ik ben gehackt. Heel toevallig nadat ik mijn creditcard gegevens heb ingevuld. Na een gesprek van 40min. moest de jongen het gesprek beËindigen. Dat zei ie zelf. Ze konden mij niet helpen en dat die jongen maandag had gezegt om de pre order te annuleren was foutieve informatie. Die jongen had zich vergist. Wie weet is het een storing van Sony zelf? Ben ik wel gehackt? Het is in ieder geval mijn woord tegen dat van hun. Sony werkt niet mee, zij geven totaal geen medewerking. Als zij ook meteen vanaf het begin hadden gezegd, mevrouw u bent niet gehackt ook al was u dat wel heeft u geen recht op geld terug. Kostte het minder tijd dan nu. Het is allemaal zo raar en vreemd gegaan van sony zijn kant en meewerken ho maar. U bent gehack, eigen schuld dikke bult. Misschien ergens wel gelijk, maar zij bieden geen klanten service/hulp/medewerking aan. Je loopt gewoon vast en mijn 70 euro is weg. Een betwiste aankoop van sony met mijn credit card, zonder mijn toestemming. Wat kan ik nu nog doen? Ik kan via ICS het bedrag laten terug storten door aan te geven als een betwiste aankoop. Maar als ik dat doe dan gaat sony mijn account bannen en is mijn portemonnee 70 euro in de min, tot je weer hebt betaald.(zei de klantenservice) Dus heb ik ook kans op aanmaningen? Ik ben echt zo boos en gefrustreerd en voel me als klant van sony heeeeel erg in het ootje genomen. Met vriendelijke groet, Mirjam

68 reacties

Hoi Mirjam, Ik heb afgelopen week precies hetzelfde meegemaakt. Echt belachelijk hoe Sony hier mee omgaat. Ze erkennen dat ik gehackt ben maar ik moet wel betalen voor GTA V dat nota bene is vooruitbesteld en nog niet eens te downloaden is. Ik sta nu voor de keuze om de betaling te laten annuleren via de creditcard maatschappij of de aankoop voor lief te nemen. Aangezien ik geen zin heb in een ban denk ik dat ik maar eieren voor mn geld kies. Maar een dikke min voor Sony. Ik vraag me trouwens af ik ben gehackt of dat Sony zelf gegevens lekt. Gr Maik
Hoi Maik,

Ik Belde meteen dezelfde dag op naar Sony. Die jongen vertelde mij eerst dat het een pre order was en hij de aankoop kon annuleren. Maar achteraf zeiden ze nee mevrouw hij was geen pre order meer, hij was die dag uitgekomen.

Nou ik vraag me ook af of het niet sony zelf is? Met storingen of ander gekkigheid.

Maar ik heb dus ook niet mijn geld terug gekregen en als je het via je bank laat terug storten bannen ze je account.

Ik zit ook in de overweging wel of niet terug storten. Mijn account banned en kans op aanmaningen? En hoe sterk sta je dan als consument tegenover sony?

Of dan maar de game downloaden en spelen? Ik had wel iever gta gewilt dan CoD 😉 Maar het is gewoon jou geld die jij op jou manier wilt besteden.

Maar je voelt je echt niet geholpen, niet serieus genomen en zeker geen klant bij sony. Klanttevredenheid en service is echt heeeuull ver te zoeken. nog nooit heb ik me zo als klant behandeld gevoeld. En het erge is.. sony kan dit doen, mensen blijven toch wel kopen en spelen. Wij hebben nu toch al de ps4 gekocht.

Ze zeggen ook over de telefoon dood leuk, ik moet nu het gesprek beeÏdigen, wtf, ik ben nog niet geholpen, we hebben nog geen oplossing? lol

Wat ga jij denk je doen, terug laten storten of laten?

(Je schijnt wel je saved games over te kunnen zetten op een usb stick?)

Maar bij jou was ie nog een pre order en ze hebben het niet geannuleerd en het geld in je portemonnee terug gestort?

Gr, Mirjam
Hoi Mirjam, Dat Sony dit doet lijkt me wel wat vergezocht maar ze hebben idd een machtspositie. Ik heb de ps4 in huis en wil blijven spelen dus betalen is me enige optie. Met gta heb ik het idd nog niet zo slecht getroffen 🙂 Ik wil nog wel ff checken bij rechtsbijstand want volgens mij heb je recht op restitutie tot 2 weken na je aankoop (ookal was ik dat dan niet). Dat geldt ook voor online aankopen ook al zegt sony dat het in de voorwaarden staat dat je daar geen recht op hebt. Het was gisteren nog een preorder en ik kreeg sowieso geen cent terug. Ze hebben wel de ps4 van die ander geblokkeerd voor wat t waard is (ook ingesteld als primair apparaat) . Misschien moeten we maar een sony-slachtoffergroep opstarten 😉 Hmm Om de een of andere reden heb ik geen enters in me berichten :sGr. Maik
Beste mensen van deze groepIk heb vanmiddag net hetzelfde meegemaakt. Ik krijg plotseling bericht van Sony entertainment mrt daarin bedankt voor uw aankoop. Ik had natuurlijk direct van hoe kan dat nu.Ik dus direct gekeken blijkt dat infamous: Second son gekocht is voor 39.99. Dit is een spel dat ik sowieso niet wil dus direct naar Sony gebeld en daar kreeg ik net hetzelfde als jullie te horen en dat was dat de aankoop vanop een computer gedaan zou zijn vanuit mijn account en dat ze daardoor geen reden hadden om te denken dat ik dat niet zelf gekocht zou hebben. Ik heb echt wel betere dingen te doen dan op mijn werk Playstation games aan te kopen of niet soms. Resultaat nu zit ik daar want ik krijg mijn geld ook niet terug. Kreeg alleen de raad van verander u wachtwoord. Goed wetende dat ik dit in de laatste maand al twee keer gedaan heb. Ik kan toch niet om 11.51 een spel kopen om dan om 12.30 te bellen dat ik die aankoop niet gedaan heb
Hoi Tim,

Na heel wat telefoontjes en mailtjes was onderstaande reactie het resultaat van het onderzoek van Sony. Ze erkennen dus dat ik de aankoop niet heb gedaan maar ik moet wel gewoon betalen want dat staat in de voorwaarden (lekker makkelijk). Slechte service van Sony die verder ook weinig ondernemen om dit soort fraude tegen te gaan. Waarom zouden ze ook?

De enige optie die je volgens mij hebt is de bank de betaling laten blokkeren maar dan krijg je gezeik met Sony en word je account geblokkeerd.

Beste Maik, De aankopen zijn niet afkomstig van jouw PlayStation systeem. Het is dus aannemelijk dat derden op een wijze je wachtwoord hebben kunnen bemachtigen. Dit kan doordat bijvoorbeeld je een simpel te raden wachtwoord gebruikt, een wachtwoord gebruikt die je ook voor andere diensten gebruikt (bijvoorbeeld Facebook, Gmail, internetfora, Adobe Cloud etc.). Van tijd tot tijd komt het voor dat derden wachtwoorden van andere sites weten te bemachtigen. Men kan dan pogen de verkregen gebruikersnaam/wachtwoord combinatie te gebruiken voor andere diensten waaronder die van ons. Voorts komt het voor dat klanten sites bezoeken die officieel van PlayStation of partner ontwikkelaars lijken te zijn maar in werkelijkheid van internetcriminelen. Zij vragen dan voor uw gebruikersnaam en wachtwoord in ruil voor bijvoorbeeld extra game credits. Hetzelfde kan gebeuren wanneer je apps download voor je telefoon dieafkomstig lijkt te zijn van PlayStation of partner ontwikkelaars. In werkelijkheid kan het zijn dat internetcriminelen deze app ontwikkelden om uw wachtwoord te bemachtigen. Hierboven is slechts een samenvatting van mogelijkheden die derden benutten om misbruik te kunnen maken van jouw account. Wij adviseren daarom een moeilijk te raden wachtwoord te kiezen met tenminste hoofdletters, kleine letters, leestekens en cijfers, die je ook niet gebruikt voor andere diensten. Sony erkent geen aansprakelijkheid voor de geleden schade per onze gebruiksvoorwaarden. Wij zullen je dan niet compenseren. Hoewel wij zullen begrijpen dat je ontevreden bent met het afwijzen van de aansprakelijkheid hopen wij toch je alsnog voldoende te hebben geÏnformeerd. Heb je verdere vragen en/of opmerkingen, dan kun je deze e-mail beantwoorden of telefonisch contact opnemen via onderstaande contactgegevens. Noem daarbij het referentienummer: 141117-002014 Wist je dat je de mogelijkheid hebt om zelf jouw eigen PlayStation Network account te beheren? Bezoek http://www.sonyentertainmentnetwork.com en log in. Je kunt bijvoorbeeld het wachtwoord veranderen en een overzicht vinden van alle aankopen. Met vriendelijke groet,

Beste Maik,Bedankt om de moeite te doen om te reageren ik ga sffs sowieso nog eens bellen naar Sony want die kerel moet geblokkeerd worden heb foto's genomen waarop blijkt dat hij zelfs een proefabonnement op Network gepakt heeft en zijn systeem als primair heeft ingesteld. Ik geb dan ook mijn wachtwoord en codes verandert en hoop dar het dan opgelost is maar ik wil zeker zijn dar ik veilig zit ik heb namelijk nog krediet op mijn prepaid staan en dat wil ik niet ook nog kwijt geraken
hallo Mirjam Ik heb precies het zelfde meegemaakt. Ik zou fifa punten hebben gekocht maar dat heb ik echt niet gedaan. Vervolgens heb ik sony gebeld maar ze zeggen dat ik dat echt gekocht heb. ik heb een gedeelte wel terug gekregen van american express maar dat mag niet van playstation dus toen zijn we gebanned. En ik krijg pas weer toegang tot ik dat bedrag terug betaal. Mijn idee is om met z'n allen te reageren op sony. Laat maar weten als jullie dat een goed idee vinden. gr sjoerd
Basically bent je als klant dus compleet verantwoordelijk als er met jouw acount een aankoop wordt gedaan. Het vervelende daaraan is dat er voor Somny dus een enkele motivatie is de beveiliging te verbeteren, zij kunnen het risico immers afwentelen. Wat ik persoonlijk niet begrijp is dat jullie genoegen nemen met een 1-staps authorisatie ipv je aankopen middels (de hier op het forum door ouderen zo gehate SMS) twee staps authorisatie te beveiligen.
Wij hebben exact hetzelfde meegemaakt. GTA V zou gekocht zijn. Was niet zo. Creditcard betaling geannuleerd en daarna begon de ellende. Een maand later is het account nog steeds geblokkeerd. Net voor de zoveelste keer gebeld met PS Network en gehoord dat het nog wel 6 dagen gaat duren voordat we weer met de PS4 online kunnen spelen. Echt niet te geloven wat een waardeloos bedrijf dat is. Geen enkele klantenservice en ook nergens de mogelijkheid om een klacht in te dienen, vandaar dat we hier uitkomen.
Ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt.

Mijn account is gehackt (zelf bevestigd dat er vanaf een onbekend apparaat ingelogd is), waarop er voor 150 euro aan PSN krediet is gekocht. Ik heb hierop mijn creditcard geblokkeerd en contact gezocht met Sony. Zeer moeizame communicatie, iedereen begrijpt mijn situatie maar "kan er niets aan doen". Ik zat dus met 150 euro tegoed waar ik zelf voor op moest draaien en die ik totaal niet nodig heb, ik koop mijn games immers in de winkel en mijn verbinding is zo belabberd dat het downloaden van volledige games sowieso een drama is.

Waarom de transactie niet gewoon ongedaan kan worden gemaakt, zoals je in iedere winkel ook retourrecht hebt, is mij een raadsel. Het is in ieder geval duidelijk dat er geen sprake is van een miskoop waar ik spijt van zou kunnen hebben, ik heb namelijk geen game aangeschaft.

Uiteindelijk werd mijn PSN account geblokkeerd omdat ik de transactie uiteraard geblokkeerd had. Hierop werd me verteld dat ik in de winkel voor 150 euro aan PSN vouchers moest gaan kopen en deze gescand op moest sturen om mijn account weer te activeren. Twee staps authenticatie gebruik ik o.a. voor mijn Google account, dat deze optie er voor de PS4 ook is, was mij onbekend. Ik ga in ieder geval nooit meet creditcard gegevens delen met Sony.
Ik heb nooit willen suggeren dat 2 stap authenticatie beschikbaar is bij Sony, het is alleen wel duidelijk dat die hard nodig is. Je zou indien die niet beschikbaar is zelfs met mensen gezamelijk een zaak kunnen overwegen waarbij partijen aantonen dat de door Sony geboden beveiliging van het platform onvoldoende is en hun schade claimen. Dat laatste zal wel iets te "Amerikaans" zijn.
Ook hier hetzelfde verhaal. Sony gebeld maar daar krijg je alleen maar wedervragen waaruit zou moeten blijken dat we het toch echt zelf gedaan hebben.

Zelfs als blijkt uit de tijdstippen van aanschaf dat het niet logisch kan zijn wordt er gewoon ontkennende taal gebruikt en uiteindelijk ontvang je een standaardmail.

Ook kan het niet dat het account is gehacked en als het wel zo is is dat je eigen schuld.

Ik ben voor een gezamenlijke actie. Misschien Radar inschakelen ?
Hallo beste klanteservice sony op dit moment is mijn acount van mijn playstation 3 gehackt psn mijn email was gangster_boy_4_live@hotmail.nl

Ik kom er niet in ik kom zelf niet in me email heb ik ook doorgeven kunt u mij daar bij helpen dat gewoon mijn eigen acount weer terug heb want ik kom niet in mijn ps3
Reputatie 4
Badge +5
Bjorn je bent beland op de website van de Consumentenbond en niet op de site van de Sony PlayStation klantenservice. Die laatste staat hier: http://nl.playstation.com/psn/support/. Heb je je probleem daar al gemeld? Dat is mij niet duidelijk. Natuurlijk ben je hier welkom om de discussiëren over je probleem. Welkom.

Om je probleem op te lossen zou je jouw klacht ook kunnen melden op http://www.klachtenkompas.nl/. Klachtenkompas.nl is een initiatief van de Consumentenbond. Op dit online platform kun je gratis terecht met een klacht over een bedrijf, met de insteek dat je samen met het bedrijf tot een oplossing komt. Je mag hier allerlei klachten plaatsen, bijvoorbeeld over een gekocht product, een afgenomen dienst of over een contract.

Hallo beste klanteservice sony op dit moment is mijn acount van mijn playstation 3 gehackt psn mijn email was gangster_boy_4_live@hotmail.nl

Ik kom er niet in ik kom zelf niet in me email heb ik ook doorgeven kunt u mij daar bij helpen dat gewoon mijn eigen acount weer terug heb want ik kom niet in mijn ps3

Geplaatst door Bjorn op Sep 26, 2015.
Ik heb een paar maand terug bijna hetzelfde meegemaakt met Sony's slechte klantenservice. Gelukkig was ik in mijn geval geen geld kwijt en was ik er snel bij, maar helaas wist de hacker wel al mijn aparaten te deactiveren & een ps4 op mijn account te doen voordat ik mijn wachtwoord kon wijzigen.

Zoals de meesten hier ook hebben meegemaakt werd ik ook behandeld als een idioot die niks weet van het internet etc. Er werd tegen mij gelogen & beweerd dat ik niet was gehackt en zij ook niet, maar bewijzen nee. Ze weigerden ook na te checken of die ps4 wel van mij was etc. er werd mij niet 1x gevraagd naar info mijn ps4/andere apparaten. Enige wat ze continu deden was de schuld op mij afschuiven & telkens weer mij proberen ervan te overtuigen dat toch wel degelijk zelf had gedaan, wat ik ook zei deed er niet toe. Ik was volgens hun namelijk niet gehackt einde discussie. Ik heb er genoeg stress van gehad, dat ik besloot na een vermoeiende telefoontje naar ze toe de zaak maar even te laten rusten & mezelf gelukkig te prijzen, dat ik geen geld kwijt was, überhaupt gelijk actie had genomen (ik zat op mijn ps4 een video te kijken toen ik een berichtje zag dat zei dat er op een andere systeem was ingelogt iets wat ik heel vreemd vond, want niemand wist mijn login, dus eerste wat ik deed was mijn wachtwoord veranderen etc.) & dat ik niet mijn volledige NAW niet op mijn account had.

Juist, omdat ik wel degelijk weet dat er gevaarlijke hackers zijn vind ik dit soort gedrag van een klantenservice beangstigend & onacceptabel. Heel veel mensen zijn zich gewoon niet bewust hoe eng het kan zijn als je zo plotseling gehackt wordt. Het hangt er nou net af wie je gehackt heeft dan hoop je toch echt wel dat het niet een of andere psychopaat is. Het moet toch niet zo zijn dat mensen pas serieus actie willen gaan nemen als er iets ernstigs gebeurd?

De ps4 van de hacker zit nog steeds op mijn account & ik kon de resterende maanden/weken die ik had op mijn ps+ niet volledig benutten, omdat mijn ps4 niet meer primair was.

Ik heb geen pc & gebruik niet overal hetzelfde wachtwoord, laat staan makkelijk te raden wachwoord ik schrijf ze zelfs niet eens op. Verder log ik alleen op mijn Playstation apparaten in & op de officiële android app (hoewel ik die zelden gebruik) & als ik ze moet deactiveren/activeren, deactiveer & activeer ik ze op het apparaat zelf. Waarom alle aparaten (de)activeren als er maar 1 ge(de)activeerd moet worden? Ik zag die optie eigenlijk als noodoptie voor als iemand mijn account wist te hacken. Ik had nooit gedacht dat een hacker je eigenlijk ook zo kon buitendsluiten van je account. Het vreemdste was ook dat alleen mijn psn was gehackt en niets anders. Om mijn email etc. te veranderen moet de hacker toegang hebben tot mijn emailaccount en kennelijk had men dat niet, dus enige conclusie dat ik kon trekken was dat ze mijn login misschien van de Sony servers vandaan hadden. Iedereen die het nieuws volgt weet dat Sony meerdere malen is gehackt in het verleden en dat daarbij ook login, CC, NAW etc. van zowel klanten als medewerkers waren buitgemaakt. Sony heeft in het verleden hiervoor zelfs een boete gehad wegens nalatigheid.

Toch beweerden ze bij mij dat ze niet gehackt waren telefonish verzekerde de medewerker mij er zelfs van dat hackers nooit zulke gegevens hadden buitgemaakt & dat ik mijn gegevens zelf wel gedeeld moest hebben etc. Ook beweerden ze dat ze die ps4 niet van mijn account konden halen omdat het tegen hun anti-gamesharing policy was, echt te triest voor woorden. Ik bedoel ik werd hier beschuldigd & ze gaven zelfs aan dat ze niet aan konden tonen dat ik mijn account had gedeeld met iemand, dus had ik als betalende klant maar pech want ik was volgens hun niet gehackt en zij ook niet. Het ergste van alles vond ik dat je niet serieus genomen wordt maar dat ze wel als rechter durven te spelen & totaal niet inzien hoe eng het eigenlijk is als je plotseling na zelf alles te hebben gedaan om je account te beveiligen je toch zo gehackt wordt en te horen krijgt je maar gewoon moet toestaan dat een crimineel die kwaad in de zin had gewoon vrijuit gaat. Was ik even blij dat ik mijn NAW niet op mijn account had, je weet namelijk niet precies wie, wat de hacker toe in staat is of waarom jij nou precies gehackt moest worden. Ik woon alleen & heb geukkig geen kinderen, maar ja je weet nooit precies tot wat zo'n hacker in staat is met je gegevens. Van het hele gebeuren vond ik dat dus het ergste dat je als slachtoffer zo behandeld wordt. Je word door Sony niet gezien als slachtoffer & overmacht schijnt niet in hun woordenboek te staan. Je wordt gewoon doodleuk beschuldigd & gestraft in plaats van geholpen.Voor degenen die geld zijn kwijtgeraakt gaat Sony soms zelfs zover als je bannen als je voor je rechten opkomt, wat ik eigenlijk niet vind kunnen.

In mijn geval had ik het niet eens erg gevonden als ze hadden gezegt dat ze de account tijdelijk moesten bannen om de zaak te onderzoeken & juiste acties te nemen, ik nam de situatie wel zo serieus. Ze willen wel je geld, maar als het gaat om je veiligheid & actie nemen wanneer er sprake is van een hacker nee hoor dan zoekt de klant maar zelf uit, want het is allemaal de klants verantwoordelijkheid. Als je bijv. dan eist dat je toegang krijgt tot de gegevens/info van de hacker is het antwoord natuurlijk ook nee, ja wat moet je anders dan? Ik overweeg dus ook om aangifte te doen (hoewel het in mijn geval wel niet veel zin zal hebben), misschien dat er dan wel op een professionelere omgegaan wordt met je. Zolang die ps4 op mijn account zit voeg ik mijn andere apparaten niet weer toe ook al heb ik allles gewijzigd, omdat ik tot op heden niet weet hoe mijn login gegevens zijn bemachtigd & nu anders niet eens zou kunnen merken of die hacker actief is enige wat diegene misschien nu kan doen is meer aparaten toevoegen, proberen mijn emailaccounts te hacken/ mijn psn vrienden lastigvallen. Ik heb mijn PayPal gegevens verwijderd ook al had ik een pin op mijn account. Ik bedoel als mijn wachtwoord gekraakt kan worden dan kan die pin ook gekraakt worden. Ik was ook niet de enige waarbij dit is gebeurd en waarom nou een ps4 op mijn account snap ik ook niet echt want ik heb volgens mij niet veel interessante games voor ps4. Ik koop mijn games meestal ook fysiek (hou niet zo van digitale games, omdat je niet echt de eigenaar bent terwijl je meestal de volle prijs of meer betaald dan voor een fysieke kopie) & de games die ik wil heb ik al of koop ik zelf wanneer ik een mooie prijs zie, niks gamesharing voor mij! (vind het het de moeite niet waard om mijn account te delen, zelfs mijn familieleden weten mijn logins niet & kunnen het ook niet raden!) Verder heb ik meestal alleen interesse jrpg's, dus waarom zou ik überhaupt mijn account gegevens delen met iemand anders, terwijl ik het niet eens met mijn familie deel (ik typ mijn wachtwoord voor psn ook niet terwijl er iemand meekijkt,laat staan mijn emailaccounts etc.), verder zit er op mijn ps4 & vita ook een beveiligingspin/code, dus niemand kan erop zonder dat die pin gekraakt wordt mocht er ooit iemand mijn apparaat stelen.

Hoewel ik niet van shooters houd was ik wel geïnteresseerd in Destiny en wilde het ook proberen. Ik heb het spel dan ook gekocht toen het in de aanbieding was maar kon door de hacker dus niet op die account spelen. Hoe dan ook, ik vind het echt leuk dat Sony meent al zijn klanten goedgenoeg te kennen dat ze kunnnen beoordelen dat de meeste klanten maar al te graag bereid is hun account gegevens te delen met vreemden ( ik trap niet in die gratis psn of digitale goederen etc. waar je je account gegevens moet voor moet delen) & superleuk hoe ze omgaan met slachtoffers van hackers. NOT!!!Ik snap echt echt niet wat er zo leuk is aan een slachtoffer te beschuldigen, je schiet er niks mee op behalve ze een nog naardere ervaring te geven. Ik ben eerlijk gezegd zo ontzettend van geschrokken, dat ik zo werd behandeld.

Als ik de medewerkers op hun woord moet geloven doen ze zo alles volgens het boekje van Sony, echt om ziek van te worden gewoon! Ik snap ook wel dat Sony zichzelf ook wil beschermen, maar gewoon over de rug van de klanten die hun misschien wel jarenlang door dik en dun hebben gesteund, vind ik echt niet kunnen. Ik hoop dus dat Sony in plaats van hun standaard mails en beschuldigingen serieus actie gaan nemen. Ze hebben het namelijk zelf mogelijk gemaakt dat een hacker/iemand je kan buitensluiten nadat ze je logingegevens hebben bemachtigd.

Verwachten van je klanten dat ze nooit slachtoffer worden van criminelen/iemand anders die ze misschien vertrouwden & ze maar blijven beschuldigen als er iets misgaat i.p.v van serieus actie te nemen tegen de boosdoeners en dingen met ze uit te zoeken als er iets misgaat, gaat echt gewoon te ver. Hun hele klantenservice is eigenlijk zo, ze zijn absoluut niet voorbereid op dingen die niet helemaal standaard zijn, dan kunnen ze plotseling niets volgens hun regels tenzij je gaat dreigen met gerechtelijke acties/gerechtelijke acties tegen ze neemt. Helaas is niet iedereen rijk genoeg om zulke acties te nemen, waardoor er meer en meer slachtoffers de dupe blijven worden & Sony gaat gewoon vrolijk verder alsof er niets gebeurd is. Ik ben eigenlijk wel dankbaar voor degenen hier die hun verhaal naar buiten durfden te brengen, het geeft wel wat troost als je niet de enige bent. Ik denk er nu wel zeker 9999999999999999999999999x over na voordat ik Sony met mijn gegevens toevertrouw, want je kan zo niet echt zeggen dat ze in goede handen zijn! Ze kunnen nu wel eisen dat ik mijn echte naam etc. gebruik om een psn account bij ze aan te maken, maar na deze behandeling is dat echt out of the question! Ze zorgen maar eerst voor een betere & veiligere service!

De groeten van nog een gedupeerde klant van Sony,

Angely

P.S.

Als iemand je account hackt/inlogt zonder je toestemming/medeweten & dan iets koopt zonder je toestemming dan is diegene volgens mij strafbaar/verantwoordelijk, in zo'n geval kan je aangifte doen, omdat je dan wellicht slachtoffer bent van identiteitsfraude. De schade hoort dan op die persoon verhaalt te worden. Met kinderen zijn de ouders verantwoordelijk tot een bepaalde leeftijd. Sony kan wel proberen je allerlei regels binden, maar die regels staan niet boven de wet, ook al proberen ze je ervan te overtuigen. Als je dus vind dat ze hun boekje te buiten zijn gegaan dan kan je hun aanklagen ook al is dat helaas niet goedkoop.

Nadat je aangifte hebt gedaan kan je een bewijs van naar Sony sturen & als zij je dan toch je proberen te dwingen om te betalen dan kan je een rechtzaak tegen ze beginnen, want ze zijn dan volgens mij dan namelijk ook strafbaar /verkeerd bezig, omdat ze bewust winst proberen te maken van een slachtoffer/proberen het geld bij de verkeerde persoon te incasseren! (ik kan het ook wel mis hebben) Hoe dan ook als je aangifte doet sta je veel sterker. Ik zou zeggen zoek juridische advies, want Sony gaat hier wel vaker de fout in & de meeste mensen geven toch in (als het om kleine bedragen gaat) terwijl Sony toch wel fout bezig is, zoals ik al wel vaker lees.

Er zijn natuurlijk ook wel misverstanden, maar de meeste verhalen die ik lees over Sony met betrekking tot accidentele digitale aankopen zijn zeker niet positief, meest bekende eindigen in rechtszaken tegen Sony zeker als het gaat om wat grotere bedragen. Dus ja voor mezelf geldt gewoon nooit & never een CC op psn doen!Mijn excuses voor de vele herhalingen, ik ben nog steeds erg aangedaan door het hele gebeuren & ven ook in voor gezamenlijke actie.
Hoi allemaal,

Al een tijdje hou ik dit topic in de gaten. Heel vervelend dat zovelen van jullie er niet met Sony uitkomen! Ik heb deze week iemand van Sony hierover gesproken en hij wil dit graag oppakken. Maar dan wel per individuele case. Hij heeft daarvoor de inlognaam in combinatie met het geregistreerde e-mailadres nodig. En een korte omschrijving van het probleem, bijvoorbeeld: 'Game is online aangeschaft, terwijl ik dit niet heb gedaan, mijn vermoeden is dat de gegevens gestolen zijn.'

Het is wel belangrijk dat je eerst contact opneemt met de klantenservice van PlayStation. Dat kan telefonisch via 020-7095025 (ma-vr 9 tot 20 en za 10 tot 16) of via het contactformulier op https://www.playstation.com/nl-nl/get-help/contact-form/

Heb je het gevoel dat de helpdesk in jouw geval niet adequaat heeft gehandeld? Laat het ons dan weten met een reactie op dit topic. Mijn collega Dennis neemt dan contact met je op en zal kijken of hij je probleem bij Sony PlayStation kan voorleggen (ik ben de komende maanden met zwangerschapsverlof).

Groet Irene

(Update 30 mei 2016)
De laatste reacties hier zijn al van even geleden. Ik heb een soort gelijk probleem en vroeg me af of iemand al een goede weg of oplossing heeft gevonden? Die zou ik graag horen, want ik heb nu een strop voor 139,91

☹️
Vandaag is mijn account ook gehacked om van m'n resterende account geld fifa punten te kopen, en het lukt me nu op geen enkele manier om m'n account terug te krijgen of te laten weten dat ik bestolen ben, en wat ik nu hier lees ga ik denk ik maar stoppen met playstation want dit soort asociale ethiek daar kan ik nietzo goed tegen.

😠
Helaas heb ik deze week ook problemen ervaren met de klantenservice:

Ik ben in het bezit van 1 ps4. Plotseling stond mijn Playstation niet meer als primair systeem aangemeld en blijkt er een ander systeem te zijn aangemeld als primair. Ik heb de ps4 nog niet zo lang en ik heb nog nooit op een ander systeem gespeeld of ingelogd. Klantenservice kan helemaal niets doen en zegt dat ik moet uitzoeken waar ik ingelogd sta. Zelf na het aangeven dat ik nog nooit ergens anders een ps4 heb gebruikt levert niets op. Deactiveren van de systemen lukt niet en de klantenservice helpt niet met uitzoeken wat het probleem is. Men zegt alleen dat ik niet gehackt zou zijn. Een zeer teleurstellend iets en ik kan er nu helemaal niets mee. ik weet niet wat ik hier aan moet doen. De manier waarop de klantenservice met je omgaat is echt hopeloos. Ik heb al jaren een Playstation maar ik heb dit nog nooit meegemaakt.
Ik heb net precies hetzelfde meegemaakt als veel andere hier. Melding in mijn mailbox dat ik klaarblijkerlijk voor 80euro aan coins heb gekocht voor een of andere vage game en dat mijn PSN account ook van wachtwoord is veranderd. Meteen maar even op mn PayPal account gekeken en de automatische betalingen naar Sony playstation geannuleerd. Zo kan het niet nog een keer gebeuren. Daarna even naar de klantenservice gebeld van PSN Nederland en uitgelegd wat er gebeurd is. Duurde wel even om het juiste nummer te vinden, maar voor de rest goed geholpen. Kreeg een mailtje na het gesprek dat het geld is teruggestort naar mn rekening en dat ik mijn wachtwoord weer opnieuw kan instellen. Toch wel goede ervaring met de klantenservices dus.
Vandaag telefonisch contact met Ps gehad omdat onze Playstation was gehackt. Is binnen een paar uur opgelost en geld terug gestort. Geweldige service.
Das apart die laatste 2 reacties hierboven,, na eerst 50 negative gelezen te hebben!!

Nou mijn zoon zou ook voor zo'n 140 euro aankopen hebben gedaan via dat ps4 ding en met mijn paypal account betaald hebben. ik weet niet, maar komt een 10 jarige aan mijn gegevens!!

lig, account is geblokkeerd of de 140,- moet betaald zijn. communicatie gaat traag en de medewerkers zijn ongehoord schofterig. wat een schandalig bedrijf is dit ' sony ' .. Betaling moet middels die vouchercodes gaan die je zou moeten inscanen en mailen.

Voor mij nooit meer iets van sony!!!!
Heel zuur om te horen. Ik kan je alleen vertellen wat ik heb gedaan om dit op te lossen. Ik heb het de helpdesk van PS gebeld (020 7095025). Dit duurde wel even voordat ik erdoor was. Daarna mijn verhaal duidelijk uitgelegd (hou je gegevens bij de hand wel zo handig als je snel wil zijn). Blijf ook vriendelijk kan ik je aanbevelen, krijg je toch ook meer voor elkaar. Ze kunnen zo in je gegevens kijken, dus als het goed is sturen ze dan je geld zo snel mogelijk weer terug. Bij mij duurde dit maar een paar uur voordat ik op PayPal kon zien dat het geld door Sony werd teruggestort.
Ik heb de betalingen door paypal laten terugstorten, alleen is nu het account geblokkeerd. dat komt natuurlijk omdat er nu een negatief saldo zou zijn.

ben benieuw als wanneer je een nieuw account aanmaakt je nog steeds niet online kunt gaan?

anders verkoop ik dat ding en koop weer een andere, mocht die blokkage aan het serienummer gelinkt zijn..
Wij hebben ook telefonisch contact gehad. Ze kijken gelijk mee in je Ps en in ons geval ook nog een aanpassing in het systeem gedaan. Binnen een paar uur geld terug en blokkade bij PayPal na een dag opgeheven. Via mail is het idd even langer verhaal, zou gewoon bellen. Zorg dat je alle gegevens bij de hand hebt. Wij zijn uitermate tevreden met de helpdesk.

Reageer