Consumentenbond.nl

Stop malafide incassobureaus!

Reputatie 7
Badge +7
Het regent klachten bij de Consumentenbond: dagelijks krijgen we grote aantallen meldingen van consumenten over schimmige incassobureaus die op agressieve wijze en ten onrechte betaling eisen voor vage diensten. Deze bedrijven bellen consumenten met een verhaal over een enquête of een gewonnen prijs en proberen zo vage diensten als een kortingsabonnement of (korting op) reisjes aan te smeren. Ondanks dat de meeste consumenten niet op deze trucs ingaan, gebeurt het toch regelmatig dat incassobureaus ze toch op zeer agressieve wijze proberen te dwingen tot betaling. Meer hierover vind je hier.

De incassobureaus waar op dit moment veel klachten over binnenkomen:
  • Business Collect
  • Direct Solutions
Bovenstaande incasseren voor diensten van bedrijven waar in het verleden al veel over is geklaagd bij de Consumentenbond, zoals: Shoppendoejezo, Happy Numbers, Fly Away en Hotel and Travel.
  • Prevent Interland (voor Bonusfly en Tripenjoy)
  • Versure Credit Management (Winteam, Happy Numbers en Always Happy)
  • Pay Care (Flyaway)
  • Mediation Agency (veel van de eerder genoemde diensten)
Update oktober 2018: We hebben veel klachten gekregen over Activa Finance, dat dezelfde eigenaar heeft als Direct Solutions. Zij incasseren namens Pronea (lees het nieuwsbericht).

Ben jij ook benaderd door een malafide incassobureau? Doe aangifte! Met behulp van ons Stappenplan kan je inschatten of je met een malafide bedrijf te maken hebt of niet.

Heb jij ook last van zo'n schimmig incassobureau? Of juist een goede tip om ze te weren? Laat het weten!

43 reacties

Reputatie 7
Er zijn meer malafide dan bonafde incassobureaus. Ik had er tijdens destijds beroepshalve regelmatig mee te maken, ze hadden na een paar minuten aan de telefoon geen poot meer om op te staan maar sommige mensen laten zich intimideren. Het wordt hoog tijd dat dergelijke bureaus aan één of andere eis moeten gaan voldoen. Ze jagen mensen op onnodige extra kosten en er zijn zelfs mensen die bang worden van die lui. Het is jammer dat daar geen controle op is.
Reputatie 7
Badge +7
Bedankt voor je reactie @Mevrouw Jones. Je geeft aan dat er controle zou moeten zijn op incassobureaus. Ik ben benieuwd voor wie je daar een rol in ziet!
Reputatie 7
De Koninklijke Bond van Gerechtsdeurwaarders pleitte.eerder bij de Tweede Kamer al voor toezicht op schuldhulpverleners, niet bepaald overbodig. Voorzover ik weet is daar nog niets concreets uitgekomen. Keurmerken zijn ook nogal vrijblijvend dus of het in het leven roepen van een keurmerksysteem voor bijv. incassobureaus en schuldhulpverleners, per slot van rekening overlappen ze elkaar in zekere zin, de oplossing zou zijn is helaas de vraag. Dat er iets moet gebeuren lijkt me duidelijk, wie het moet doen weet ik niet.
Reputatie 2
Badge +2
In bovenstaand lijstje ontbreken Invorderingsbedrijf te Den Haag / Incassocenter Rotterdam / Moneyfirst.

Deze gaan vooral achter jou als klant aan, reageren verder nergens op, maar blijven wel stelselmatig facturen en aanmaningen sturen. En daarna dreigmails.
Zie Trustpilot en Vergelijkdeurwaarders.nl voor recensies...
Reputatie 7
Badge +7
Bedankt voor je melding @Vader9!
Reputatie 7
Iedereen die zich verveelt kan een incassobureau beginnen. Zo'n bureau heeft echter geen wettelijke status, een gerechtsdeurwaarder heeft die wel. Helaas weten veel mensen dat niet, die laten zich overdonderen als ze een brief of telefoontje krijgen waarin wordt gedreigd met de deurwaarder en beslaglegging. Een incassobureau mag geen gebruik maken van dwangmiddelen.
De gerechtsdeurwaarder moet een vonnis van de Rechter hebben of een uitspraak van instanties als het CJIB of IBG groep en van nog iets maar daar kom ik even niet op. De Fiscus heeft eigen deurwaarders.
Bedrijven die hun vorderingen uit handen geven zouden eerst eens goed moeten kijken met wat voor bureau ze in zee gaan, ze zouden hun eigen naam weleens in diskrediet kunnen brengen. Ze kunnen die stap beter overslaan en meteen naar een gerechtsdeurwaarder stappen.
Reputatie 2
Badge +2
In bovenstaand lijstje ontbreken Invorderingsbedrijf te Den Haag / Incassocenter Rotterdam / Moneyfirst.

Deze gaan vooral achter jou als klant aan, reageren verder nergens op, maar blijven wel stelselmatig facturen en aanmaningen sturen. En daarna dreigmails.

Deze bureaus (van dezelfde directie) zijn trouwens niet aangesloten bij NVI - Nederlandse Verenigingen Incassobureaus. Zo kunnen ze ook niet op de vingers getikt worden.

Moneyfirst is hun eigen Incassobureau. Voor hun eigen klanten, die het wagen de vage, niet volgens afspraak of niet-gespecificeerde rekeningen te betwisten. Onder boze recensies antwoorden ze trouw; wat vervelend (ja, wat vervélend dat u een onterechte rekening van ons krijgt, ten bedrage van 4.500 euro....dit klinkt meer als een onbeduidend ongemak en een ander woord zou dan ook op z'n plaats zijn). Wat vervélend; belt u met onze klantenservice op *************.

Daar vertellen ze u dat u een mail moet sturen. En die beantwoorden ze weer niet. Probleem opgelost. Tot de volgende aanmaning, desnoods met dreiging van rechtszaak. Zo zetten ze een klant langzaam onder druk.
Reputatie 1
Pfff ben al drie jaar aan t strijden tegen invorderingsbedrijf. Laatste jaar is daar de strijd tegen incasso center en momeyfirst bijgekomen. Dit doe ik samen met 40 andere gedupeerden. En het lijkt erop dat we nu eindelijk hulp krijgen van de politie. Iedereen die door deze bedrijven gedupeerd zijn verzoek ik om contact met mij op te nemen. Hoe groter de groep des te groter is de kans dat we ze op de knieën krijgen. U mag mij mailen: miriamtendam@hotmail.nl
En stap naar de politie bij u in de buurt. Doe aangifte van oplichting!! En mail t aangifte nr aub dan zorg ik dat t bij de juiste recherche afdeling terecht komt.
Reputatie 7
Badge +6
Het is onthutsend , hoeveel mensen in de schulden zitten . Vaak doordat ze willens en wetens boven hun stand leven. Omgaan met geld hoort bij de opvoeding vind ik , maar ik krijg de indruk dat opvoeden bij veel ouders niet erg veel meer voorstelt . De tering naar de nering zetten is de oplossing om die malafide bureau's de wind uit de zeilen te nemen. Een klein deel heeft gewoon te weinig inkomen en geen mogelijkheid om zelfstandig uit de narigheid te komen. Die dienen met effectieve maatregelen geholpen te worden.
Reputatie 7
Badge +6
@Mevrouw Jones Het kan de meeste bedrijven geel bal schelen , met wie ze in zee gaan, als ze hun geld maar krijgen. Die bedrijven voelen zich bestolen als klanten iets kopen en vervolgens niet van plan zijn om te betalen. Eigenlijk is dat ook een vorm van diefstal . En ze krijgen nooit alles terug want ze blijven altijd met oninbare rekeningen zitten en het bureau wil ook betaald worden. Daarom kijken ze naar resultaten en vuile spelletjes kan ze niet schelen , want niet betalen zijn ook vuile spelletjes.
Reputatie 7
@E.T. Wiersum, dat is waar maar door met een malafide incassobureau in zee te gaan betaalt een schuldeiser net zo goed teveel aan dat bureau. Als iemand geen verhaal biedt, wat redelijk vaak het geval is, heeft het sowieso geen zin een incassobureau in te schakelen, het is niet zo moeilijk om daar achter te komen alhoewel je nooit met zekerheid kunt zeggen of zo'n schuldenaar niet ergens een potje heeft, bijv. op de Kaaiman eilanden. Daarom is het soms handiger meteen een advocaat in te schakelen en hem of haar verzoeken conservatoir derdenbeslag te laten leggen op gelden, goederen en/of geldswaarden van de schuldenaar. Waarschijnlijk kost dat de schuldeiser ongeveer het zelfde maar het gaat een stuk sneller. Helaas kun je (nog) geen beslag laten leggen op een rekening op de Kaaiman eilanden.
Reputatie 7
Badge +6
Ik krijg ook sterk de indruk , dat bedrijven na een aanmaning die niet helpt direct een incassobureau inschakelen. Waarom niet eerst zelf de klant benaderen? Het kan ook een fout van hun zelf zijn of een verkeerde adressering of noem maar op. Drie weken met vakantie houden ze ook geen rekening mee. Leverde mij een aanmaning op terwijl ik verder altijd snel betaal.
Reputatie 7
Een schuldeiser kan zijn vordering(en) ook cederen, hij krijgt dan zijn geld en degene aan wie hij die vorgeringen heeft gecedeerd zorgt voor de incasso. Voor de schuldenaar komt het op het zelfde neer, of het verschuldigde bedrag wordt nog hoger omdat degene die de vorderingen heeft overgenomen dat ook niet uit naastenliefde doet. Er bestaat een gezegde, "hij die zijn schulden betaalt, verarmt niet".
Badge
Ik ben jammer genoeg door de tegenwoordige wetgeving in schulden bij zorgverzekering en bij GGN incasso terecht gekomen, GGN in de naam van wetgeving maak hier rijkelijk gebruik van en duwt mij nog verder in de schulden, Iedere maand word 289 euro van mij uitkering ingehouden,vakantie geld meegenomen en ik dacht doorbijten ben je sneller vanaf !!!!!!

Mooi dus niet, GGN maak tientalen aparte dossier ,daardoor en in de naam van wetgeving flinke inkomen binnen halt, tot dat je een dossier afbetaalt

worden de kosten van de overige dossiers hoger en hoger....

150 euro word in de mom van de tijd 500 euro en zoo doorgaan tot dat je de uitzicht niet meer ziet,
Reputatie 7
Het wordt de hoogste tijd dat wij de faillissementswetgeving gaan herzien. Je zou in dit land net als in de US gewoon persoonlijk failliet moeten kunnen gaan. Het zal betekenen dat partijen een stuk minder graag krediet geven maar dat lijkt mij alleen maar winst. Ik kan iedereen het boek Debt: the first 5000 years van harte aanbevelen.
Reputatie 7
Deen, iedereen kan persoonlijk failliet gaan, als maar steunvorderingen zijn.
Je moet zogezegd "verkeren in de toestand te hebben opgehouden te betalen" en het moet om een opeisbare vordering gaan.
Je raakt bij een persoonlijk faillissement wel zo goed als alles kwijt en als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd is je partner mede-aansprakelijk. Huis weg, auto weg, boot weg, fiets weg, alleen de meest persoonlijke bezittingen mag je houden maar je moet wel op zoek naar een goedkope woning of bij iemand intrekken, bij dat laatste sta je nog langer op de wachtlijst want je bent niet dakloos.
Als het faillissement is opgeheven wegens gebrek aan baten (slechts in een enkel geval komt het tot een schikking waarmee alle crediteuren het eens moeten zijn) zullen de schuldeisers je nog steeds blijven achtervolgen, al word je honderd, dat is alleen te voorkomen door alsnog te proberen in aanmerking te komen voor schuldsanering, je bent dus in geval van faillissement dubbel de klos, eerst het faillissement met alles wat daarbij komt kijken en dan de rechtsgang voor de schuldsanering. Je bezittingen worden sowieso verkocht. Als er sprake is van schuldsanering is het niet zo verstandig om iemand van het Internet te plukken, kwestie van het kaf van het koren scheiden, de Gemeentelijke Kredietbank brengt geen onnodige kosten in rekening zoals voor het aanleggen van tien dossiers.
Reputatie 7
Dan gebruik ik wellicht het verkeerde woord maar een faillissement voor mij betekent dat de curator de resterende bezittingen verdeeld over de schuldeisers en de rechter dan finale kwijting verleend. Zo gaat het bij bedrijven en ook particulieren kunnen daar in de USA gebruik van maken. (Niet lichtvaardig natuurlijk) Het legt een deel van de verantwoordelijkheid voor schulden bij de kredietverlener en maakt dat mensen niet eeuwig door schulden achtervolgt kunnen worden die ze toch niet kunnen betalen.
Hoe noem je dat dan in Nederland?
Reputatie 7
Gebruiker 152enz.
Ik zou maar proberen daar weg te komen, zo goed staat dit kantoor niet bekend.

Ik weet niet om wat voor uitkering het gaat, dat gaat me ook niet aan, maar men zal toch rekening moeten houden met de beslagvrije voet.
Voor een echtpaar is dat E 1.275,59, voor een alleenstaande 892,81, echtpaar waarvan één of beiden pensioengerechtigd, 1.372,90.
Beide partners jonger dan 21: E 440,85, met kind 695.25, één ouder met kind 1.113,33.

Deen, bij een faillissement komt wel iets meer kijken.
Je bent niet van je schulden af, dat is een misverstand.
Gelegde beslagen vervallen, de post wordt aan de curator gestuurd dus ook de aanmaningen. Dan lijkt het of de schulden in rook zijn opgegaan.
Als niet alle schulden zijn voldaan blijven deze ook na het faillissement bestaan. Schuldeisers kunnen je nog steeds achtervolgen en ze kunnen beslag laten leggen.

Alleen de WSNP kan ervoor zorgen dat iemand van zijn schulden afkomt. Dat is een traject van ongeveer drie jaar. Als de schuldsanering is beëindigd kunnen de vorderingen niet meer worden afgedwongen. Binnen het faillissement is het ook mogelijk om gebruik te maken van de schuldsanering, daartoe moet dan een verzoek worden ingediend. Je wordt niet zomaar toegelaten tot de schuldsanering, je moet aantonen dat je in de vijf jaar die vooraf gaan aan de dag dat je een dergelijk verzoek indient te goeder trouw was toen de schulden ontstonden, als het bijvoorbeeld om openstaande boetes gaat was je niet te goeder trouw, ook niet als je je drugshandelaar niet hebt betaald.😎
Het aanbieden van een akkoord is een andere mogelijkheid. Dat is dan een vorm van een overeenkomst tussen de gefailleerde en de schuldeisers, die krijgen dan een bepaald percentage van hun vordering en dat tegen finale kwijting. Daarover wordt gestemd op de verificatievergadering. Dat akkoord geldt niet voor preferente schuldeisers (Fiscus, UWV). Die hebben recht op het voldoen van de hele vordering.
Reputatie 5
Badge +7
Update oktober: Alweer krijgen we veel klachten over een vaag incassobureau: Activa Finance. Dit incassobureau heeft dezelfde eigenaar heeft als Direct Solutions. Zij incasseren namens Pronea wegens een niet geannuleerd vakantieproduct (lees het nieuwsbericht). We blijven consumenten op het hart drukken kritisch te zijn op onduidelijke vorderingen en die niet zomaar te betalen. Hebben ze jou al eens weten te vinden?
Incasso bureau zeeland , de heer Wisse, heeft het niet zo op met normale gedragsregels.
belt naar het bedrijf met openstaande rekening en meldt het personeel , dat ze volgende week geen werk meer hebben, want hij zal het faillissement even aanvragen. Belt ook snel avonds en mailt in het weekeindende op privé telefoo.
is denkelijk ook geen nvi lid en heeft het niet zo met gedragscode.
Badge

Ik heb precies hetzelfde! Word op dit moment lastig gevallen met een onterechte factuur van Incassocenter. Inhoudelijk wordt niet gereageerd op mijn mails en telefonisch contact. Een leidinggevende spreken is niet mogelijk, inmiddels nu dreiging voor een aanmaning vanuit Moneyfirst.... ik weet gewoon niet wat ik moet doen.
Reputatie 7
@Gebruiker1544722024 ik hoop dat ik het juiste nummer heb aangeklikt.
Aangifte doen van oplichting en ze per mail op de hoogte stellen, het gaat immers om een niet bestaande factuur. Je wordt gewoon bedonderd. Dit is ook zo'n louche bureautje met twee man die niets kunnen en dus maar een incassobedrijfje zijn begonnen.
Reputatie 7
Badge +5
Wat voor onterechte factuur is het? @Gebruiker1544722024
Badge
@Bert @MrsJones
Ja, ik voel me best wel dom! Ik heb vorig jaar augustus opgebeld voor informatie, omtrent het terugvorderen van een bedrag van een particulier. Gabriel H.* aan de telefoon gehad, denk zeker wel een half uur gesproken en advies gekregen. Uiteindelijk zei ik dat ik erover na wilde denken. Ze hadden toen tot 1 september een actie (oh wat voel ik me dom, nu ik dit zo typ!!!) en dan zou het geheel kosteloos zijn voor mij. Gabriel haalde me over om vast het online aanmeldformulier in te vullen, maar dan onder voorbehoud. Als ik in het opmerkingsveld typte: “graag wachten met actie ondernemen, in overleg met Gabriel H.* bel ik morgen door of het definitief is of niet.” Op dat moment vertrouwde ik Gabriel, dus ingevuld, nachtje erover geslapen, volgende ochtend vroeg gebeld om door te geven dat ik het niet wilde doorzetten, was akkoord en geregeld.
Maar.........
een maand later kreeg ik ineens een mail met de vraag naar adresgegevens van de particulier. Ik hen opnieuw gebeld, excuus namens Incassocenter en het was geregeld.
Een week later, krijg ik een boos bericht van de particulier. Wat blijkt? Hij had een brief ontvangen van Incassocenter met aandringen tot betalen. Ik weer Incassocenter opgebeld, excuus gekregen en het was geregeld. Achteraf bedacht ik me: hoe komen ze aan zijn adresgegevens?!?! is dit een vorm van privacyschending jegens hem?
Uiteindelijk een jaar lang niets gehoord.

Afgelopen zomer ontvang ik ineens een factuur voor gemaakte kosten.
Ik weer bellen, de bewaarde mail van de bevestiging vorig jaar gemaild, alles was weer telefonisch oké.
Nou, jullie weten natuurlijk al precies wat ging gebeuren:
  • ik bel, alles oke
  • ik krijg een betalingsherinnering per mail
  • Ik bel opnieuw, excuus vanuit Incassocenter
  • Ik krijg een betalingsherinnering per mail
  • telefonisch: u heeft gelijk, excuus
  • per mail: u moet betalen
  • enz
  • enz
  • enz...
Ik heb zeker meer dan 50 telefoontjes gedaan en netjes elke keer mails gestuurd. Overal binnen 5 minuten op geregeageerd, maar.... jullie raden het al: inhoudelijk nooit reactie.

Vervolgens ben ik boos geworden en gezegd dat ik een leidinggevende wil spreken. Ik zou worden teruggebeld....
ik ontvang niks, maar natuurlijk wèl weer betalingsherinneringen.
In oktober bel ik nogmaals boos en eis direct een leidinggevende te spreken. Ik word -wonderbaarlijk- doorverbonden.
Een vlotte jongen stelt zich voor als de leidinggevende, ik wil beginnen met mijn verhaal.... wordt de verbinding verbroken. (Dit is geen grapje.)
Ik bel opnieuw, krijg dezelfde persoon aan de lijn en die legt uit: “we hebben een technisch probleem met onze telefoonlijn, als het is opgelost bel ik zo snel mogelijk terug!” (Ook geen grapje.)
Ik wacht weer, ontvang wel herinneringsmails en stuur elke keer netjes terug dat de factuur onterecht is, ik nog steeds in afwachting ben van mijn terugbelafspraak door de leidinggevende.
Nou, jullie weten natuurlijk al dat ik nooit meer ben gebeld.
En de keren dat ik opnieuw heb gebeld en een leidinggevende wil spreken, is dat niet mogelijk. Uiteindelijk 2 weken terug een mail van Moneyfirst ontvangen. Hun “cliënt Incassocenter” heeft hen ingeschakeld voor de factuurkosten.

Wat wel is veranderd, zijn de factuurskosten. Wat er op een gegeven moment is gedaan, is dat er een annuleringsfactuur is opgesteld. Daarbij verwijzen ze steeds naar hun algemene voorwaarden, waarin ze -ik geloof 10% excl btw- mogen incasseren als een order wordt geannuleerd. Uiteindelijk gaat het “maar” om €100.

Je vraagt je dan af of alle uren die het me tot nu toe heeft gekost, dit allemaal waard is.

* Persoonsgegevens verwijderd door beheerder in verband met privacy.
Reputatie 7
Badge +5
Hier komen ze er ook zeker niet goed vanaf:

https://nl.trustpilot.com/review/invorderingsbedrijf.nl

https://nl.trustpilot.com/review/www.incassocenter.nl

Die hebben zo'n geautomatiseerd systeem waar ze zelf geen weg mee weten en kunnen beheersen.
Als je duidelijkheid hebt over het foutieve van deze factuur en dit ook op een brief of mail hebt, dan zou ik het gewoon laten lopen, dan hebben ze uiteindelijk geen grond om je te vervolgen.

Reageer