Consumentenbond.nl

Stop malafide incassobureaus!

Toon eerste bericht

28 reacties

Reputatie 7
@Gebruiker1544722024 ik hoop dat ik het juiste nummer heb aangeklikt.
Aangifte doen van oplichting en ze per mail op de hoogte stellen, het gaat immers om een niet bestaande factuur. Je wordt gewoon bedonderd. Dit is ook zo'n louche bureautje met twee man die niets kunnen en dus maar een incassobedrijfje zijn begonnen.
Reputatie 6
Badge +5
Wat voor onterechte factuur is het? @Gebruiker1544722024
Badge
@Bert @MrsJones
Ja, ik voel me best wel dom! Ik heb vorig jaar augustus opgebeld voor informatie, omtrent het terugvorderen van een bedrag van een particulier. Gabriel H.* aan de telefoon gehad, denk zeker wel een half uur gesproken en advies gekregen. Uiteindelijk zei ik dat ik erover na wilde denken. Ze hadden toen tot 1 september een actie (oh wat voel ik me dom, nu ik dit zo typ!!!) en dan zou het geheel kosteloos zijn voor mij. Gabriel haalde me over om vast het online aanmeldformulier in te vullen, maar dan onder voorbehoud. Als ik in het opmerkingsveld typte: “graag wachten met actie ondernemen, in overleg met Gabriel H.* bel ik morgen door of het definitief is of niet.” Op dat moment vertrouwde ik Gabriel, dus ingevuld, nachtje erover geslapen, volgende ochtend vroeg gebeld om door te geven dat ik het niet wilde doorzetten, was akkoord en geregeld.
Maar.........
een maand later kreeg ik ineens een mail met de vraag naar adresgegevens van de particulier. Ik hen opnieuw gebeld, excuus namens Incassocenter en het was geregeld.
Een week later, krijg ik een boos bericht van de particulier. Wat blijkt? Hij had een brief ontvangen van Incassocenter met aandringen tot betalen. Ik weer Incassocenter opgebeld, excuus gekregen en het was geregeld. Achteraf bedacht ik me: hoe komen ze aan zijn adresgegevens?!?! is dit een vorm van privacyschending jegens hem?
Uiteindelijk een jaar lang niets gehoord.

Afgelopen zomer ontvang ik ineens een factuur voor gemaakte kosten.
Ik weer bellen, de bewaarde mail van de bevestiging vorig jaar gemaild, alles was weer telefonisch oké.
Nou, jullie weten natuurlijk al precies wat ging gebeuren:
  • ik bel, alles oke
  • ik krijg een betalingsherinnering per mail
  • Ik bel opnieuw, excuus vanuit Incassocenter
  • Ik krijg een betalingsherinnering per mail
  • telefonisch: u heeft gelijk, excuus
  • per mail: u moet betalen
  • enz
  • enz
  • enz...
Ik heb zeker meer dan 50 telefoontjes gedaan en netjes elke keer mails gestuurd. Overal binnen 5 minuten op geregeageerd, maar.... jullie raden het al: inhoudelijk nooit reactie.

Vervolgens ben ik boos geworden en gezegd dat ik een leidinggevende wil spreken. Ik zou worden teruggebeld....
ik ontvang niks, maar natuurlijk wèl weer betalingsherinneringen.
In oktober bel ik nogmaals boos en eis direct een leidinggevende te spreken. Ik word -wonderbaarlijk- doorverbonden.
Een vlotte jongen stelt zich voor als de leidinggevende, ik wil beginnen met mijn verhaal.... wordt de verbinding verbroken. (Dit is geen grapje.)
Ik bel opnieuw, krijg dezelfde persoon aan de lijn en die legt uit: “we hebben een technisch probleem met onze telefoonlijn, als het is opgelost bel ik zo snel mogelijk terug!” (Ook geen grapje.)
Ik wacht weer, ontvang wel herinneringsmails en stuur elke keer netjes terug dat de factuur onterecht is, ik nog steeds in afwachting ben van mijn terugbelafspraak door de leidinggevende.
Nou, jullie weten natuurlijk al dat ik nooit meer ben gebeld.
En de keren dat ik opnieuw heb gebeld en een leidinggevende wil spreken, is dat niet mogelijk. Uiteindelijk 2 weken terug een mail van Moneyfirst ontvangen. Hun “cliënt Incassocenter” heeft hen ingeschakeld voor de factuurkosten.

Wat wel is veranderd, zijn de factuurskosten. Wat er op een gegeven moment is gedaan, is dat er een annuleringsfactuur is opgesteld. Daarbij verwijzen ze steeds naar hun algemene voorwaarden, waarin ze -ik geloof 10% excl btw- mogen incasseren als een order wordt geannuleerd. Uiteindelijk gaat het “maar” om €100.

Je vraagt je dan af of alle uren die het me tot nu toe heeft gekost, dit allemaal waard is.

* Persoonsgegevens verwijderd door beheerder in verband met privacy.
Reputatie 6
Badge +5
Hier komen ze er ook zeker niet goed vanaf:

https://nl.trustpilot.com/review/invorderingsbedrijf.nl

https://nl.trustpilot.com/review/www.incassocenter.nl

Die hebben zo'n geautomatiseerd systeem waar ze zelf geen weg mee weten en kunnen beheersen.
Als je duidelijkheid hebt over het foutieve van deze factuur en dit ook op een brief of mail hebt, dan zou ik het gewoon laten lopen, dan hebben ze uiteindelijk geen grond om je te vervolgen.
Reputatie 7
Vervolgen om € 100 lijkt me nogal onzinnig, alleen al het griffierecht is het dubbele.
Badge
@MrsJones ja precies, dat heb ik dus ook... ik neig ernaar de €100 gewoon te betalen (mijn vriend zegt: “doe nou maar gewoon, dan ben je er vanaf, zie het als een dure les, je bent nu al zoooveel uur hieraan kwijt dat het nu al niet meer opweegt.” Alleen het is suuuuper* dat die mensen hier op deze manier mee wegkomen.
Dus als ik me ergens bij kan aansluiten of bewaarde gegevens helpen, dan doe ik dat hoor!

*Onwelvoeglijk taalgebruik verwijderd door beheerder.
Reputatie 7
Gebruiker, (ik kreeg een ander nummer dus dat laat ik maar weg) ik zou, als ik jou was, helemaal niets betalen, zeker niet om "er vanaf te zijn", dat is makkelijk incasseren voor die lui. Ze kunnen je, als de factuur onterecht is, niets maken en als hij wel terecht is, dan betaal je aan degene van wie de factuur is alleen de hoofdsom en geen cent meer. Laat je in hemelsnaam niet intimideren door die lui, er zijn er veel te veel van. Als ze een deurwaarder sturen kan die ook niets, dat kan alleen een gerechtsdeurwaarder en een beslagrequest, waarvoor je een advocaat nodig hebt die eerst het één en ander moet uitgezoeken m.b.t. tot je vermogen, en daarna het leggen van beslag nadat het verzoek is goedgekeurd kost ook heel wat meer dan die € 100, het lijkt me sterk dat ze zo ver gaan.

Voor het leggen van beslag is toestemming van de rechter nodig. Die lui van zo'n incassobureautje doen alsof ze zomaar beslag kunnen leggen maar dat kan dus niet. Er zijn een rechter en een gerechtsdeurwaarder voor nodig, o, dat zei ik al. Alleen de bank (hypotheek) en de fiscus kunnen op een makkelijker manier beslag leggen.

Er is het executoriaal beslag en conservatoir beslag, in het eerste geval worden er gelden en/of goederen in beslag genomen, met een conservatoir beslag (op gelden, goederen en/of geldswaarden) wordt voorkomen dat de schuldenaar snel zijn inboedel, auto of wat dan ook wegsluist of verkoopt, kort gezegd.

Reageer