Stop malafide incassobureaus!


Reputatie 7
Badge +7
Het regent klachten bij de Consumentenbond: dagelijks krijgen we grote aantallen meldingen van consumenten over schimmige incassobureaus die op agressieve wijze en ten onrechte betaling eisen voor vage diensten. Deze bedrijven bellen consumenten met een verhaal over een enquête of een gewonnen prijs en proberen zo vage diensten als een kortingsabonnement of (korting op) reisjes aan te smeren. Ondanks dat de meeste consumenten niet op deze trucs ingaan, gebeurt het toch regelmatig dat incassobureaus ze toch op zeer agressieve wijze proberen te dwingen tot betaling. Meer hierover vind je hier.

De incassobureaus waar op dit moment veel klachten over binnenkomen:
  • Business Collect
  • Direct Solutions
Bovenstaande incasseren voor diensten van bedrijven waar in het verleden al veel over is geklaagd bij de Consumentenbond, zoals: Shoppendoejezo, Happy Numbers, Fly Away en Hotel and Travel.
  • Prevent Interland (voor Bonusfly en Tripenjoy)
  • Versure Credit Management (Winteam, Happy Numbers en Always Happy)
  • Pay Care (Flyaway)
  • Mediation Agency (veel van de eerder genoemde diensten)
Update oktober 2018: We hebben veel klachten gekregen over Activa Finance, dat dezelfde eigenaar heeft als Direct Solutions. Zij incasseren namens Pronea (lees het nieuwsbericht).

Ben jij ook benaderd door een malafide incassobureau? Doe aangifte! Met behulp van ons Stappenplan kan je inschatten of je met een malafide bedrijf te maken hebt of niet.

Heb jij ook last van zo'n schimmig incassobureau? Of juist een goede tip om ze te weren? Laat het weten!


45 reacties

'Incassocenter BV' en ‘invorderingsbedrijf’ worden hier al vele malen negatief benoemd.
Na mijn review op Trustpilot melden 8 andere slachtoffers van deze criminele organisatie zich bij mij binnen enkele dagen. Het topje van de ijsberg dus!
@Consumentenbond: Voelt het niet als uw taak om dit namens vele leden aan te pakken? 
Inmiddels heb ik op een website al veel gegevens over dit bedrijf verzameld. Zie daarvoor http://www.incassocenter-invorderingsbedrijf-slachtoffers.nl
Ook op Facebook ben ik een pagina gestart: https://www.facebook.com/Incassocenter-invorderingsbedrijf-slachtoffers-
Deel FB pagina en de berichten om nog meer slachtoffers te voorkomen.
Iedereen die door deze bedrijven gedupeerd zijn verzoek ik om aangifte te doen bij de politie. Er liggen er al vele bij de fiscale recherche in Den Haag. Aangifte doen kan bij elk bureau.
@Consumentenbond graag verneem ik welke actie u gaat ondernemen.

Consumentenbond laat de slachtoffers van 'Incassocenter BV' / 'Invorderingsbedrijf' niet in de kou staan en voorkom nog meer slachtoffers.
Deze criminelen moeten gestopt worden!

Badge
Invorderingsbedrijf BV Incassobureau

Valse beloftes, slechte communicatie en achteraf krijg je nog eens vage rekeningen die je als klant toch moet betalen. Typisch kenmerkend voor Invorderingsbedrijf BV Incassobureau. Het internet staat vol met negatieve recensies over dit bedrijf maar helaas lees je dat vaak achteraf, als het fout gaat.
Als het goed is ben je al een slachtoffer maar dan ben wordt je tweede keer slachtoffer door dit Invorderingsbedrijf. Dit zijn in mijn inziens witte boorden criminelen die (nog) niet onder de aandacht van Financiële rechercheurs of FIOD zijn. Dit moet echt worden opgehouden.

Ze hebben mij als klant met valse voorwendselen binnen gehaald. Ik had huurder die niet wilde betalen. Volgens Incassobureau zouden ze mijn zaak binnen een maand rond krijgen. Het duurde bijna een jaar voordat ze mijn zaak een beetje rond kregen. Omdat ze niet vertelde wat de stand van zaken was, was ik genoodzaakt om na 7 maanden een echte advocaat in te schakelen. Die vertelde mij dat ik eigenlijk veel eerder geholpen had moeten worden. Omdat de incassobureau slecht communiceerde, en met valse voorwendselen als klant binnen hebben gehaald, heb ik als gevolg hiervan meer dan 10.000 euro als schade geleden. Niet competent slechte medewerker geen geweten moreel onverantwoord en waarom laten we dit allemaal toe? alles wat ik gezegd heb, kan ik onderbouwen. Alleen weet ik niet waar ik moet beginnen.

Ik krijg nog steeds rekeningen van hen, hoewel ik nadrukkelijk aangegeven heb dat ze mijn dossier moeten afsluiten.
Badge
Stom om te zeggen, maar ik herken 90% van de bovenstaande verhalen.

Incassocenter heeft een handje vol aan "rekeningen" op te voeren met "vage redenen".

Wij hebben u gebeld, u nam niet op:
30 euro.

Wij hebben u gemailt:
6 euro per mail.

U heeft ons gebeld, wij namen op:
6 euro per minuut, ookal sta je 5 minuten in de wachtrij.

Het erge is dat ik het nog betaald hebt ook, stom!
Reputatie 7
Badge +5
Rick42 heeft hier zijn eigen topic over dit onderwerp: https://community.consumentenbond.nl/consument-recht-28/incassobureau-2-mailt-mij-namens-incassobureau-1-18808
Badge
Ik kan wel een boek schrijven over over 2 "incasso's".
Zeer vervelende bedrijven zijn het ook.

De ene rekent een forse bedrag voor telefoontjes - die niet zijn beantwoord - en de ander (Incasso-2, ingeschakeld door Incasso-1) doet graag alsof alles jouw fout is, terwijl Incasso-1 hun administratiefout zat om volgens te zwijgen over de "dreigement" om de kosten te verhogen.
Reputatie 7
https://zembla.bnnvara.nl/nieuws/minister-ziet-niks-in-verbod-op-het-opkopen-van-schulden-door-incassobureaus

Zembla, eind 2017, daar hoor je weinig meer over, wel over het beperken van rechtsbijstand voor minder vermogenden. Ik zie nog steeds geen lijst met bonafide incassobureaus.
Reputatie 7
Badge +5
@MrsJones Dat taalgebruik bedoel ik.☺️
Reputatie 7
@Bert , een paar dagen geleden in het nieuws of een actualiteitenrubriek: voor goede reviews worden mensen betaald. Dat schijnt erg vaak voor te komen.
Bij Trustpilot liegen de reacties er niet om.
Reputatie 7
Badge +5
Incasso Center reviews:
https://nl.trustpilot.com/review/www.incassocenter.nl

Grappig dat dit bedrijf er op Google wel goed uitkomt met reviews, maar daar lijken het gemaakte mooie reviews, gezien het taalgebruik.
Reputatie 7
Er zijn ontelbare incassobureaus in Nederland waarvan een zeker deel niet bepaald goed bekend staat (ik druk me voorzichtig uit). Er staat een hele lijst op het internet. Je ziet daar ergens onderaan ook hoeveel nieuwe bureaus er bijkomen, in oktober 2018 waren dat er tien, het schijnt een lucratieve bezigheid te zijn. Het is onbegrijpeljk dat hier niets tegen wordt ondernomen.

https://www.incassobureauvergelijker.nl/alfabet.php
Incassocenter Rotterdam.

Begin heel mee denkent en vlot van werk maar hoe verder het proces loopt geen communicatie ze beweren te werken op een no cure no pay wijzen. Zonder overleg krijg je na tijdje De facturen binnen voor bepaalde zaken waarvan je denkt dat dat misschien wel zou kloppen. Vervolgens krijg je factuur voor De verichte werkzaamheden terwijl er nog helemaal geen oplossing is gekomen voor het feit waarvoor ze werken. Ze verschuiven het dan onder en andere tak van hun bedrijf zodat De no cure no pay niet meer geld
Reputatie 7
Klopt, na twee jaar is er sprake van een "vermoeden van betaling" maar er zijn wel uitzonderingen. Bij bedrijven is dat vijf jaar.
de meeste incassobureau's weten niet eens dat er een verjaringstermijn bestaat, het zijn over het algemeen niet de intelligentste lieden die zo'n kamtoortje beginnen. Het is wel mogelijk een vordering te stuiten maar als het om een klein bedrag gaat kost dat meer dan dat het oplevert.
Reputatie 7
Badge +5
Pas op voor incassobureaus die vorderingen overkopen van bedrijven.
Daar zitten soms hele oude vorderingen bij.
Mijn moeder kreeg een brief over een factuur van meer dan 7 jaar gelden met een berg kosten erbij.

Ik heb gebeld en er werd direct allerlei druk uitgeoefend met dreigementen van de deurwaarder en de rechter, ik direct gezegd: ga maar naar de rechter, er is nooit een herinnering ontvangen en nooit een aanmaning en nooit een aangetekende aanmaning en het is buiten de termijn van 2 jaar, deze is allang verstreken, goede middag, nooit meer wat gehoord.

https://www.consuwijzer.nl/thema/verjaring

Wat is de verjaringstermijn bij producten?


De verjaringstermijn bij producten is twee jaar. Krijgt u na die twee jaar nog een rekening? Dan hoeft u de rekening niet meer te betalen.
Reputatie 7
Telemarketeering mag van mij ook helemaal ophouden, het bel me niet register werkt ook niet.

Verder 90 % van alle incassobureaus onder dwang sluiten, eerst onderzoeken wat voor praktijken ze uitoefenen, bij intimidatie en bedreiging meteen dicht die handel.

een verbod op telemarketing en een snelle invoering van een register voor incassobureaus


Hartgrondig mee eens, verbied telemarketing maar gewoon compleet, zinloze flauwekul.
Reputatie 7
Badge +7
De ACM waarschuwde gisteren voor malafide incassobureau's. Deze zetten consumenten onder druk om onterechte rekeningen te betalen, zoals voor bedrijfjes als Happy Numbers, All Great Dealz, Shoppendoejezo, Buy2fly, Beste Korting, Voordeelinkoop en Euro Loterij.

De Consumentenbond pleit voor een verbod op telemarketing en een snelle invoering van een register voor incassobureaus. Dit helpt namelijk bij het bestrijden van vervelende telefonische verkoop, en de agressieve incassopraktijken achteraf. Wat vind jij van deze plannen?
Reputatie 7
Gebruiker, (ik kreeg een ander nummer dus dat laat ik maar weg) ik zou, als ik jou was, helemaal niets betalen, zeker niet om "er vanaf te zijn", dat is makkelijk incasseren voor die lui. Ze kunnen je, als de factuur onterecht is, niets maken en als hij wel terecht is, dan betaal je aan degene van wie de factuur is alleen de hoofdsom en geen cent meer. Laat je in hemelsnaam niet intimideren door die lui, er zijn er veel te veel van. Als ze een deurwaarder sturen kan die ook niets, dat kan alleen een gerechtsdeurwaarder en een beslagrequest, waarvoor je een advocaat nodig hebt die eerst het één en ander moet uitgezoeken m.b.t. tot je vermogen, en daarna het leggen van beslag nadat het verzoek is goedgekeurd kost ook heel wat meer dan die € 100, het lijkt me sterk dat ze zo ver gaan.

Voor het leggen van beslag is toestemming van de rechter nodig. Die lui van zo'n incassobureautje doen alsof ze zomaar beslag kunnen leggen maar dat kan dus niet. Er zijn een rechter en een gerechtsdeurwaarder voor nodig, o, dat zei ik al. Alleen de bank (hypotheek) en de fiscus kunnen op een makkelijker manier beslag leggen.

Er is het executoriaal beslag en conservatoir beslag, in het eerste geval worden er gelden en/of goederen in beslag genomen, met een conservatoir beslag (op gelden, goederen en/of geldswaarden) wordt voorkomen dat de schuldenaar snel zijn inboedel, auto of wat dan ook wegsluist of verkoopt, kort gezegd.
Badge
@MrsJones ja precies, dat heb ik dus ook... ik neig ernaar de €100 gewoon te betalen (mijn vriend zegt: “doe nou maar gewoon, dan ben je er vanaf, zie het als een dure les, je bent nu al zoooveel uur hieraan kwijt dat het nu al niet meer opweegt.” Alleen het is suuuuper* dat die mensen hier op deze manier mee wegkomen.
Dus als ik me ergens bij kan aansluiten of bewaarde gegevens helpen, dan doe ik dat hoor!

*Onwelvoeglijk taalgebruik verwijderd door beheerder.
Reputatie 7
Vervolgen om € 100 lijkt me nogal onzinnig, alleen al het griffierecht is het dubbele.
Reputatie 7
Badge +5
Hier komen ze er ook zeker niet goed vanaf:

https://nl.trustpilot.com/review/invorderingsbedrijf.nl

https://nl.trustpilot.com/review/www.incassocenter.nl

Die hebben zo'n geautomatiseerd systeem waar ze zelf geen weg mee weten en kunnen beheersen.
Als je duidelijkheid hebt over het foutieve van deze factuur en dit ook op een brief of mail hebt, dan zou ik het gewoon laten lopen, dan hebben ze uiteindelijk geen grond om je te vervolgen.
Badge
@Bert @MrsJones
Ja, ik voel me best wel dom! Ik heb vorig jaar augustus opgebeld voor informatie, omtrent het terugvorderen van een bedrag van een particulier. Gabriel H.* aan de telefoon gehad, denk zeker wel een half uur gesproken en advies gekregen. Uiteindelijk zei ik dat ik erover na wilde denken. Ze hadden toen tot 1 september een actie (oh wat voel ik me dom, nu ik dit zo typ!!!) en dan zou het geheel kosteloos zijn voor mij. Gabriel haalde me over om vast het online aanmeldformulier in te vullen, maar dan onder voorbehoud. Als ik in het opmerkingsveld typte: “graag wachten met actie ondernemen, in overleg met Gabriel H.* bel ik morgen door of het definitief is of niet.” Op dat moment vertrouwde ik Gabriel, dus ingevuld, nachtje erover geslapen, volgende ochtend vroeg gebeld om door te geven dat ik het niet wilde doorzetten, was akkoord en geregeld.
Maar.........
een maand later kreeg ik ineens een mail met de vraag naar adresgegevens van de particulier. Ik hen opnieuw gebeld, excuus namens Incassocenter en het was geregeld.
Een week later, krijg ik een boos bericht van de particulier. Wat blijkt? Hij had een brief ontvangen van Incassocenter met aandringen tot betalen. Ik weer Incassocenter opgebeld, excuus gekregen en het was geregeld. Achteraf bedacht ik me: hoe komen ze aan zijn adresgegevens?!?! is dit een vorm van privacyschending jegens hem?
Uiteindelijk een jaar lang niets gehoord.

Afgelopen zomer ontvang ik ineens een factuur voor gemaakte kosten.
Ik weer bellen, de bewaarde mail van de bevestiging vorig jaar gemaild, alles was weer telefonisch oké.
Nou, jullie weten natuurlijk al precies wat ging gebeuren:
  • ik bel, alles oke
  • ik krijg een betalingsherinnering per mail
  • Ik bel opnieuw, excuus vanuit Incassocenter
  • Ik krijg een betalingsherinnering per mail
  • telefonisch: u heeft gelijk, excuus
  • per mail: u moet betalen
  • enz
  • enz
  • enz...
Ik heb zeker meer dan 50 telefoontjes gedaan en netjes elke keer mails gestuurd. Overal binnen 5 minuten op geregeageerd, maar.... jullie raden het al: inhoudelijk nooit reactie.

Vervolgens ben ik boos geworden en gezegd dat ik een leidinggevende wil spreken. Ik zou worden teruggebeld....
ik ontvang niks, maar natuurlijk wèl weer betalingsherinneringen.
In oktober bel ik nogmaals boos en eis direct een leidinggevende te spreken. Ik word -wonderbaarlijk- doorverbonden.
Een vlotte jongen stelt zich voor als de leidinggevende, ik wil beginnen met mijn verhaal.... wordt de verbinding verbroken. (Dit is geen grapje.)
Ik bel opnieuw, krijg dezelfde persoon aan de lijn en die legt uit: “we hebben een technisch probleem met onze telefoonlijn, als het is opgelost bel ik zo snel mogelijk terug!” (Ook geen grapje.)
Ik wacht weer, ontvang wel herinneringsmails en stuur elke keer netjes terug dat de factuur onterecht is, ik nog steeds in afwachting ben van mijn terugbelafspraak door de leidinggevende.
Nou, jullie weten natuurlijk al dat ik nooit meer ben gebeld.
En de keren dat ik opnieuw heb gebeld en een leidinggevende wil spreken, is dat niet mogelijk. Uiteindelijk 2 weken terug een mail van Moneyfirst ontvangen. Hun “cliënt Incassocenter” heeft hen ingeschakeld voor de factuurkosten.

Wat wel is veranderd, zijn de factuurskosten. Wat er op een gegeven moment is gedaan, is dat er een annuleringsfactuur is opgesteld. Daarbij verwijzen ze steeds naar hun algemene voorwaarden, waarin ze -ik geloof 10% excl btw- mogen incasseren als een order wordt geannuleerd. Uiteindelijk gaat het “maar” om €100.

Je vraagt je dan af of alle uren die het me tot nu toe heeft gekost, dit allemaal waard is.

* Persoonsgegevens verwijderd door beheerder in verband met privacy.
Reputatie 7
Badge +5
Wat voor onterechte factuur is het? @Gebruiker1544722024
Reputatie 7
@Gebruiker1544722024 ik hoop dat ik het juiste nummer heb aangeklikt.
Aangifte doen van oplichting en ze per mail op de hoogte stellen, het gaat immers om een niet bestaande factuur. Je wordt gewoon bedonderd. Dit is ook zo'n louche bureautje met twee man die niets kunnen en dus maar een incassobedrijfje zijn begonnen.
Badge
In bovenstaand lijstje ontbreken Invorderingsbedrijf te Den Haag / Incassocenter Rotterdam / Moneyfirst.

Deze gaan vooral achter jou als klant aan, reageren verder nergens op, maar blijven wel stelselmatig facturen en aanmaningen sturen. En daarna dreigmails.
Zie Trustpilot en Vergelijkdeurwaarders.nl voor recensies...


Ik heb precies hetzelfde! Word op dit moment lastig gevallen met een onterechte factuur van Incassocenter. Inhoudelijk wordt niet gereageerd op mijn mails en telefonisch contact. Een leidinggevende spreken is niet mogelijk, inmiddels nu dreiging voor een aanmaning vanuit Moneyfirst.... ik weet gewoon niet wat ik moet doen.

Reageer