Consumentenbond.nl
Vraag

tassencontrole in winkels

• 30 juli 2020
  • 14 reacties
  • 595 Bekeken

Badge

Onderwerp: tassen controle in winkels

Toen ik gister mijn boodschappen wilde afrekenen bij de ‘snel- kassa’ van de nieuwe Coop in Gouda centrum kreeg ik, vlak voor de pin betaling, een melding op het scherm: ‘herscannen, vraag medewerker’.

Wat ‘herscannen’ betekende wist ik op dat moment nog niet (volgens de Dikke van Dale is het geen Nederlands woord) en een medewerker zag ik zo 1, 2 3 niet. En daar sta je dan met je kindje in de kinderwagen, boodschapjes in dat onhandige tasje onder de wagen gestopt, rij ongeduldige klanten achter je… 

Na enkele ogenblikken kwam er inderdaad een medewerker, naar een andere snelkassa waar blijkbaar soortgelijke problemen waren. Dus ik wenkte en hij maakte een vaag gebaar waaruit ik opmaakte dat hij zou komen. Heel irritant, zo ‘snel’ is die snelkassa dus lang niet altijd?

Toen de medewerker arriveerde keek hij op het scherm en toen naar ons, ‘Waar is uw tas?’. Ik wees onder de kinderwagen. ‘Nou’zei hij ‘Dat is dus heel erg dom van u’. Vervolgens bukte hij zich, deed mijn tas open en begon er in te graven. Ik was behoorlijk uit het veld geslagen en zei; ‘Zeg doe dat is ff heel gauw niet? Dat is privé, u heeft niet het recht!’ En hij; ‘Dat heb ik wel en u moet niet zo een toon tegen mij aanslaan want ik kan u zo een winkelverbod opleggen!’

Echt, wtf? Dus floepte er bij mij uit; ‘Alsof ik ooit nog vrijwillig een voet zou willen zetten in deze K winkel!’

Eenmaal weer thuis heb ik internet geraadpleegd over dit onderwerp. Het schijnt dat winkels, mits ze de klant hiervan op de hoogte brengen, inderdaad tassen mogen controleren. Dat snap ik op zich wel maar mijn vraag is of ze dat ongevraagd mogen doen?

Hoort er niet altijd iemand van het personeel aanwezig te zijn bij de snelkassa’s en horen ze niet gewoon netjes met je om te gaan, te vertellen wat ze van plan zijn te gaan doen of eventueel aan de klant te vragen de tas leeg te maken?

Ik vraag me gewoon af of ikzelf als consument daar nog iets over te zeggen heb?

Mvg, 

Mark

14 reacties

Reputatie 6
Badge +5

Als ze in jouw tas willen kijken, moeten ze dat eerst vragen.
Wil je dat niet. Kunnen ze je een winkelverbod geven of de politie erbij halen.

Zonder te vragen de tas doorzoeken is onnodig geweld.
Je aanhouden, omdat ze een sterk vermoeden hebben dat je gestolen hebt mag wel.

U heeft het toch over zelfscannen? Is het echt aan u voorbij gegaan dat één op de zoveel keer de zelf gescande boodschappen gecontroleerd worden?

Verder horen medewerkers natuurlijk gewoon beleefd te zijn en als ik aan de beurt ben voor zo'n controle vraagt de medewerker altijd netjes of ze een controle uit mogen voeren. Zo hoort dat, al kan je dat eigenlijk niet weigeren. Hoewel u het verhaal natuurlijk slechts van één kant kunt vertellen lijkt mij ook dat die medewerker een eerste klas hork is en zou ik er ook geen boodschappen meer doen.

Reputatie 3
Badge +2

Het duidelijk dat die medewerker te ver is gegaan

tassen controle mag
maar het is uw eigendom

Daarom moet een medewerker vriendelijk vragen en uitleggen dat een op de zoveel tassen gecontroleerd worden

dat behoort de zaak ook netjes aan te geven

Ik zou een klacht indienen 

Badge

...Ik zou een klacht indienen ...

Hoi,

Ja dat heb ik inderdaad direct gedaan, per mail, aan het filiaal in kwestie. Ik heb ook gevraagd om een gesprek met de medewerker in kwestie. Naast de reactie van hem: ‘..Ik ben vanzelfsprekend niet blij dit te lezen...’ melde hij: ‘...Graag zou ik met u en mijn collega een gesprek aangaan om het e.e.a. uit te kunnen praten...Uiteraard ben ik niet van plan het een welles nietes verhaal te laten worden, maar echt te verduidelijking en een kans om dit uit te leggen aan u.’

Ik heb vriendelijk bedankt gezien zijn opmerking: ‘dit uit te leggen aan u’. Dat lijkt me nou niet echt een bedrijfsleider die inziet waar het om gaat?

Het is mij, precies zoals alle reacties hier ook aangeven, om de manier waarop men dit beleid uitvoert. 

Reputatie 7
Badge +4

je zou een stapje hoger kunnen proberen, dit is duidelijk een bedrijfsleider die z’n eigen beleid gaat verdedigen en daar schiet je inderdaad niks mee op. pas als het hoofdkantoor meegaat in dat beleid is het echt een misser qua klantvriendelijkheid

Reputatie 3
Badge +2

Ja ik denk ook dat je dit bij de hoogste instantie van het bedrijf zou moeten aankaarten

ookzou er in de winkel een duidelijke tekst moeten zijn die aangeeft dat je tassencontrole kunt verwachten

helpt dat allemaal niet dan die zaak zo veel

mogelijk via internet aan de schandpaal zetten

Reputatie 7
Badge +6

Ik deed altijd boodschappen met mijn vrouw en hadden we nooit tasontrole. Er hing wel zo'n bordje. We kwamen al een paar jaar elke week in die winkel. Maar een keer was mijn vrouw ziek en deed ik alleen boodschappen. Hup, gelijk tascontrole. Ik heb toen ook geklaagd en werd vriendelijk geholpen. Daarna is het niet meer gebeurd. Het ging mij niet om de controle maar of of ik wel of niet alleen was. Dat mag geen verschil uitmaken toch.

Hallo Jan,

Je vrouw heeft duidelijk een gunstige invloed op je uitstraling. :relaxed:  

Reputatie 7
Badge +6

Hallo Leonz, 

Ik mag al heel veel jaartjes naast haar lopen!😊

Badge

je zou een stapje hoger kunnen proberen, dit is duidelijk een bedrijfsleider die z’n eigen beleid gaat verdedigen en daar schiet je inderdaad niks mee op. pas als het hoofdkantoor meegaat in dat beleid is het echt een misser qua klantvriendelijkheid

Exact dat zal mijn volgende stap zijn. Het scheelt wel dat ik nu de schriftelijke reactie van de bedrijfsleider erbij heb lijkt me. Maar ik vraag me af; stuur ik mijn bericht aan de klantenservice of? Iemand suggesties?

Reputatie 7
Badge +6

Nog nooit een tassencontrole meegemaakt . Zeker een betrouwbare uitstraling ? :thinking::grin: Melding aan de klantenservice kan geen kwaad al zullen ze er vermoedelijk weinig mee doen. Wel als er meer meldingen van hetzelfde filiaal komen. Ze mogen bij mij altijd kijken , maar dienen wel de normale fatsoensnormen in acht te nemen . Anders zou ik ook gaan stuiteren. 

@Mark Ontdekkerij gaat dit nou over zekfscannen of niet? Bij zelfscannen hoort het erbij, bij een gewone kassa heb ik zoiets nog nooit meegemaakt.

Reputatie 7
Badge +4

dit staat o.a. in de algemene voorwaarden bij huisregels:

=====

Om eventuele misverstanden te voorkomen kunnen wij je te allen tijde om medewerking vragen voor nader onderzoek van je kleding, tassen en je kassabon.

=====

En voor alles wat niet in de voorwaarden staat mag de lokale bedrijfsleider zelf bepalen hoe te handelen. Maar hier staat dus dat je gewoon om medewerking gevraagd moet worden. De klachtenprocedure van de coop site zou ik gewoon volgen.

Reputatie 3
Badge +2

ik zou de klacht aan de hoogste instantie bijvoorbeeld de directie richten

Reageer