Consumentenbond.nl

(Te?) strenge retourvoorwaarden

• 1 april 2020
  • 3 reacties
  • 234 Bekeken

Vandaag een product ontvangen dat ik via internet heb besteld. Het is defect en ik wil het daarom retour sturen. Volgens de retourvoorwaarden had ik aan de deur moeten controleren of het product defect was. Dat kan toch helemaal niet? Mag dit zomaar? Dit zijn de voorwaarden:

U bent verplicht het geleverde onmiddellijk na ontvangst nauwkeurig te (doen) inspecteren. Schade en of breuk dient direct bij ontvangst gemeld te worden zodat de vervoerder hier aantekening van maakt dan wel u het product 'weigert'. Wij zullen dan zo spoedig mogelijk of een nieuw exemplaar verzorgen of het bedrag van de aankoop crediteren. Voor schade en of breuk na ontvangst zijn wij niet aansprakelijk.

In geval van 'consumentenkoop op afstand' geldt een zichttermijn van 14 dagen, waarbinnen de consument de overeenkomst eenzijdig kan ontbinden (herroepingsrecht). Voor de uitzonderingen hierop verwijzen wij u graag naar onze leveringsvoorwaarden. Binnen de zichttermijn kan de consument zonder opgave van reden en zonder dat boete verschuldigd is de overeenkomst ontbinden. De voorwaarde is dat de betreffende goederen gelijktijdig en in originele staat en verpakking, op rekening van de koper, aan XXX worden geretourneerd. Retourzendingen worden geaccepteerd als het product onbeschadigd en ongebruikt is en in de oorspronkelijke verpakking terugontvangen. 

3 reacties

De voorwaarden lijken mij onredelijk bezwarend en vernietigbaar. Als dit een bekende webwinkel is aangesloten bij een keurmerk zou ik daar verhaal gaan halen en anders zul je met de winkel zelf in gevecht moeten. Ik zou sowieso een klacht op klachtenkompas zetten maar als ze daar niet aangesloten zijn blijft er weinig anders over dan juridische stappen. Heb je een rechtsbijstand dan kun je die inschakelen.

Reputatie 7
Badge +7

Gezien de meeste webshops c.q. welke voorwaarden zij hanteren, wijkt dit wel enorm af. En volgens mij kan deze regelingen geen stand houden. Juridisch zal een rechter dit ook niet goedkeuren, wel mijn mening en ervaring, geen garantie, maar deze voorwaarden doen geen recht aan de koper/consument. Via een procedure bij de rechtbank, maakt u een goede kans en weet u en de tegenpartij meteen waar u beiden aan toe zijn. Maar denk even aan de huidige situatie dat rechtszaken zijn opgeschort. Dus probeer eerst alle andere middelen zoals @A. Deen  stelt. Indien u lid van de CB bent kunt u ook daar nog om advies vragen en lukt niets, dan bekendmaken op alle sociale media wil nog wel helpen, misschien zijn ze behalve bij het keurmerk ook bij een 'review’bedrijf aangesloten en anders kan u altijd bij Google Maps voor een review terecht. In elk geval volhouden en doorzetten, succes, groet Leo.

Reputatie 3
Badge +1

In deze voorwaarden staan dingen die ronduit in strijd met elkaar zijn en het kan dus nooit de bedoeling zijn dat deze gelden, ook al wil de verkoper dat graag!

Reageer