Consumentenbond.nl
Beantwoord

Tele2 voegt ongevraagd een betaalde dienst toe aan het contract zonder toestemming noch bericht

Badge
  • Nieuwe deelnemer
  • 1 reactie
Ik heb een mobiel abonnement bij Tele2 en een vast Internet Extra + TV Light abonnement voor thuis. En omdat ik voor beide diensten bij Tele2 zit, vertrouwde ik erop dat het goed geregeld was. (Met het mobiele abonnement is alles momenteel in orde)
Ik had in november 2017 het Internet Extra + TV Light abonnement afgesloten met Tele2 voor een jaar. Hierbij heb ik duidelijk en specifiek aangegeven dat ik geen bellen in het pakket wil, omdat ik nooit een huistelefoon heb gehad. In mijn contract van november 2017 en op de facturen tot en met juli 2018 staat alleen Internet Extra en TV Light. Maar op de factuur vanaf augustus 2018 staat opeens Basis Bellen erbij.

Sinds augustus heeft Tele2 Basis Bellen ongevraagd en zonder toestemming aan mijn contract toegevoegd. Ik herinnerde mij een mail over de prijsverhoging door marktwerking, maar ik herinnerde me ook dat in die mail niets stond over Basis Bellen noch contractwijziging en ook geen contract aanvulling. Ik heb de mail opgezocht en ik zag dat de mail over mijn mobiele abonnement ging en niet over mijn Internet Extra + TV Light abonnement. Ik heb in juli 2018 helemaal geen mail gehad over prijsverhoging noch de vraag of Basis Bellen toegevoegd mocht worden aan mijn Internet Extra + TV Light abonnement, Basis Bellen is dus niet gratis. Dat abonnement prijzen verhoogd worden door marktwerking begrijp ik, maar dat het contract zodanig gewijzigd/aangevuld wordt dat zie ik niet veroorloofd noch verantwoord.
Punt is dat ik Basis Bellen vanaf begin niet in mijn pakket wilde en dit ook zo heb gecontracteerd, maar dit is wel bijgevoegd na 8 maanden. Daarom vind ik dat dit een onrechtmatige eenzijdige handeling is van de kant van tele2.
Ik kan pas actie ondernemen als ik daartoe attent op ben gemaakt. Dit is echter niet gebeurd. En ik ben nu pas achter de wanprestatie gekomen, daarom onderneem ik nu pas actie. Had ik dit eerder ontdekt, dan had ik er zeker eerder over gebeld en het contract eerder opgezegd. Nu kwam ik er pas achter nadat mijn abonnement bijna verliep en ik een verlenging overwoog. Ik heb dus sinds augustus elke maand 2 euro extra moeten betalen voor een dienst dat ik niet heb gewild of toestemming voor heb gegeven. 2 euro lijkt niet zoveel, maar voor iemand met een uitkering en genoodzaakt de voedselbank aan te spreken tellen de euro's wel op.
Ik heb Tele2 hierover gebeld en verzocht het onterecht geïnde geld terug te storten. Tele2 klantenservice antwoordde (na drie keer doorverbonden te zijn) dat ze hier niets aan kunnen doen en dat het wettelijk mag, daarbij verwezen naar de algemene voorwaarden. Ik heb de algemene voorwaarden doorgenomen en constateer dat er een onredelijk bezwarend beding ( krachtens artikel 237 Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek ) in hoofdstuk 5 zit dat consument onvriendelijk is.
Ik heb vandaag het contract opgezegd en de verlenging geannuleerd, want zo wil ik niet klant bij Tele2 blijven.

Heeft iemand dit ook meegemaakt en is hier daadwerkelijk sprake van wettelijk toestaan van een eenzijdige aanvulling/opdringen van een ongevraagde (betaal) service aan het contract?
Indien ja, betekent dit dat consumenten in de toekomst moeten gaan betalen voor services dat de provider ongevraagd besluit aan te vullen in het contract zonder de consument daarvan op de hoogte te stellen of toestemming voor te vragen?
Ik voel onrecht gedaan naar mij toe en wil graag mijn geld terug. Heeft iemand een oplossing voor mij?
icon

Beste antwoord door Silvia_Smit 22 november 2018, 11:49

@MDR Prijswijzigingen (meestal verhogingen...) kunnen providers doorvoeren, mits ze dit op tijd aankondigen (4 weken van te voren) en je de mogelijkheid geven om op te zeggen. Dat lijkt hier niet het geval.

Je klacht op ons Klachtenkompas melden (dank @Bert ) levert hopelijk iets op! Laat je het ons weten hoe het afloopt?

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Meld het ook op klachtenkompas.nl

Klachtenkompas.nl is een initiatief van de Consumentenbond. Op dit online klachtenplatform kun je gratis een klacht indienen. Doel is dat je samen met het betreffende bedrijf of instantie tot een oplossing komt. Deelname van bedrijven is vrijblijvend en alle klachten worden openbaar gemaakt. Zo kan iedereen zien of er klachten over bedrijven zijn en hoe die daar mee omgaan.
Badge
Dankjewel voor het reageren Bert.
Reputatie 3
Badge +4
@MDR Prijswijzigingen (meestal verhogingen...) kunnen providers doorvoeren, mits ze dit op tijd aankondigen (4 weken van te voren) en je de mogelijkheid geven om op te zeggen. Dat lijkt hier niet het geval.

Je klacht op ons Klachtenkompas melden (dank @Bert ) levert hopelijk iets op! Laat je het ons weten hoe het afloopt?

Reageer