Consumentenbond.nl
Beantwoord

Toestelkosten worden in rekening gebracht maar staan niet in contract

• 6 januari 2020
  • 13 reacties
  • 332 Bekeken

September 2019 heb ik een nieuwe smartphone aangeschaft en een nieuw abonnement genomen bij KPN mobiel. 

Netjes alles ingevuld online en contract ontvangen per mail. In de browser zag ik geen toestelkosten staan en in mijn contract ook niet. 

Op de eerstvolgende factuur worden ineens 39 euro per maand aan toestelkosten gerekend. Nu was ik benieuwd, mag KPN dit wel opgeven aangezien het niet in mijn contract staat vermeld? 

icon

Beste antwoord door Luiks 6 januari 2020, 16:51

Als er niet in het contract of die aanbieding staat dat dit een abonnement met toestel is kun je er vanaf en het toestel retourneren

Bekijk origineel

13 reacties

@Gebruiker1578322024 

Als ik je goed begrijp heb je dus een toestel besteld zonder te weten wat dat zou gaan kosten? Ze hebben dat toestel bij je afgeleverd zonder dat je hebt getekend en je hebt geen contract gekregen voor dat toestel?

Reputatie 2
Badge +1

Als er niet in het contract of die aanbieding staat dat dit een abonnement met toestel is kun je er vanaf en het toestel retourneren

Reputatie 4
Badge +3

Serieus, je denkt toch niet dat KPN een toestel dat 39,- euro p.m. kost, dus zo'n 450,- bij een 1-jarig contract en zelfs 900,- euro bij een 2-jarig contract gratis verstrekt? KPN is geen liefdadigheidsinstelling.

Voor een oplossing, kun je beter op het https://forum.kpn.com/ een topic openen.

Reputatie 2
Badge +3

Ik heb net als @mazzel ook hier idee dat u zich van de domme houdt. U wist natuurrlijk waar u aan begon. Zo'n toestel is nooit gratis. 

Daarnaast, koop zelf een toestel en neem een sim only, zo kunt u geen BKR registratie krijgen vanwege deze lening die u nu bent aangegaan.

@Gebruiker1578322024

Als ik je goed begrijp heb je dus een toestel besteld zonder te weten wat dat zou gaan kosten? Ze hebben dat toestel bij je afgeleverd zonder dat je hebt getekend en je hebt geen contract gekregen voor dat toestel?

Het toestel is besteld via de webshop van KPN, daar krijg je net als bij elke andere webshop een factuur en in dit geval een inzage in de abonnementskosten gedurende het abonnement per maand. Met de berekening die mij is voorgesteld (en dus zonder toestelkosten) ben ik akkoord gegaan. In het toegestuurde contract staan de toestelkosten ook niet vermeldt, echter wel op de eerste en daarop volgende facturen. 

Vroeger zaten toestelkosten in je abonnementskosten verrekend, ik had hier hetzelfde idee omdat ze niet expliciet benoemd werden. Nu zijn de toestelkosten gelukkig behapbaar en ben ik tevreden met de telefoon, maar het ging mij erom of KPN het kan maken kosten in rekening te brengen die niet in het contract zijn opgenomen. 

Ik stel mijn vraag op dit forum omdat ik het zelf niet kon terugvinden in de voorwaarden etc. 

Serieus, je denkt toch niet dat KPN een toestel dat 39,- euro p.m. kost, dus zo'n 450,- bij een 1-jarig contract en zelfs 900,- euro bij een 2-jarig contract gratis verstrekt? KPN is geen liefdadigheidsinstelling.

Voor een oplossing, kun je beter op het https://forum.kpn.com/ een topic openen.

Nee Mazzel dat dacht ik inderdaad niet.

Ik heb net als @mazzel ook hier idee dat u zich van de domme houdt. U wist natuurrlijk waar u aan begon. Zo'n toestel is nooit gratis. 

Daarnaast, koop zelf een toestel en neem een sim only, zo kunt u geen BKR registratie krijgen vanwege deze lening die u nu bent aangegaan.

Misschien kan je mijn antwoord hierboven lezen ipv snelle conclusies trekken? Advies over een BKR Registratie is sowieso niet aan de orde.

Reputatie 6
Badge +4

je zal toch echt ergens akkoord hebben gegeven voor dat toestel. geen enkel zichzelf en de wet respecterend bedrijf zal je ongevraagd ineens iets toesturen wat geld kost. 

kijk bv eens in de kleine lettertjes

@Gebruiker1578322024 Nee, dat is dus niet de bedoeling hoewel ik niet begrijp hoe je dat dan voor elkaar hebt gekregen. Als ik naar KPN.nl ga en een toestel met abo selecteer staat bij mij alles netjes op een rijtje, afbetaling per maand, abonnement. 

@Gebruiker1578322024 Nee, dat is dus niet de bedoeling hoewel ik niet begrijp hoe je dat dan voor elkaar hebt gekregen. Als ik naar KPN.nl ga en een toestel met abo selecteer staat bij mij alles netjes op een rijtje, afbetaling per maand, abonnement. 

Dat heeft er dan waarschijnlijk mee te maken gehad dat het in de voorverkoop was en er daarom geen toestelkosten vermeld stonden. Op zich heel logisch in dat geval, maar ik kan het dus nergens terug vinden in de kleine lettertjes of in de algemene voorwaarden dat dit achteraf nog bepaald mag worden en nu in feite 'stil' aan de facturen wordt toegevoegd.

Reputatie 4
Badge +3

Heb je nou al een topic hierover gestart op het KPN forum? Dat is toch echt de enige juiste plek om voor te leggen.

Reputatie 2
Badge +3

Misschien kan je mijn antwoord hierboven lezen ipv snelle conclusies trekken? Advies over een BKR Registratie is sowieso niet aan de orde.

Ik ben geen helderziende, en kon toen ik reageerde nog niet uw antwoord voorspellen. Mijn reactie was er gewoonweg voor uw antwoord.

Toestel krijgt hoe dan ook BKR notering.

Sneu als je iets wilbhebben wat je eigenlijk niet zelf kunt betalen. En dan achtereraf KPN de schuld wilt geven. 

@Gebruiker1578322024 er is beslist een probleem met het feit dat het toestel helemaal niet in je contract genoemd wordt. Als je dat zou willen zou je er denk ik inderdaad vanaf kunnen. Als het toestel er voor 0 euro op zou staan, of gratis, heb je een zaak om de betaling aan te vechten, zie de recente zaak die de Consumentenbond net gevoerd heeft. Nu is het een fout maar ik denk niet dat het als misleiding aangemerkt zal worden.

Oh en PS, een toestel op afbetaling is een lening en leidt inderdaad tot een BKR registratie. Verder niet zo spannend, dat doet bv een creditcard ook heb ik begrepen.

Reageer