Consumentenbond.nl

Twijfels over privacyverklaring Booking.com

• 16 mei 2019
  • 4 reacties
  • 229 Bekeken

Booking.com geeft aan een nieuwe privacyverklaring te hebben. Daarin delen ze mee dat ze voortaan gegevens van klanten gaan delen met andere bedrijven die ook vallen onder dezelfde holding als Booking.com. Kan dat zomaar. Ik heb ook gekeken of ze mogelijkheid bieden om dit te weigeren. Ja dat kan, maar dan wel op deze manier "als u het niet eens bent met deze Privacyverklaring, dan dient u geen gebruik meer te maken van onze diensten". Vind dit veel weghebben van sites die meedelen dat je geen toegang hebt tot hun site als je niet al hun cookies accepteert. Gevoelsmatig vind ik deze nieuwe privacyverklaring haaks staan op bedoeling van nieuwe privacywet, maar vraag me dus af of dit juridisch niet wel of niet mag.

4 reacties

Vind dit veel weghebben van sites die meedelen dat je geen toegang hebt tot hun site als je niet al hun cookies accepteert.

Dat heeft zeker enige overeenkomt. Overigens zijn de meningen nog verdeeld over de vraag of een cookie wall nou wél of niet is toegestaan, de zin "een cookie wall is niet toegestaan" staat sowieso niet in de wet en dus is het wat mij betreft wachten totdat de rechter zich daarover gebogen heeft.
Reputatie 7
Badge +5
"delen met andere bedrijven die ook vallen onder dezelfde holding als Booking.com. Kan dat zomaar."

Vermoedelijk wel, een holding is en wat eronder zit is één en hetzelfde bedrijf, de holding is eigenaar van de onderliggende bedrijven en zijn er alleen administratieve verschillen.
Beste Bert, jij hebt blijkbaar een andere gevoelsmatige inschatting dan ik. Want je zegt "Vermoedelijk wel", maar ik vraag me af hoe dit juridisch zit. Ben nog wat verder gaan zoeken en vond op site van Thuiswinkel.org: "Als gegevens worden verzameld in het kader van de werkzaamheden van de ene bv, kunnen deze niet zomaar worden gedeeld met een andere bv, ongeacht of deze bijvoorbeeld een concernstructuur hebben"
Het belangrijkste principe is dat ze niets stiekem mogen doen. Je moet geïnformeerd worden en je moet toestemming geven. Als ze de voorwaarden aangepast hebben ben je nu geblokt en je kunt niet doen, en zij ook niet, totdat jij toestemming hebt gegeven. Je bestaande gegevens moeten ze waarschijnlijk bewaren voor de administratie maar die mogen ze dus niet gebruiken voor nieuwe toepassingen.

Reageer