Consumentenbond.nl

Vakantiebonnen kranten is afgeschaft!

• 4 maart 2020
  • 9 reacties
  • 486 Bekeken

• Nieuwe deelnemer
  • 3 reacties

Al jaren maken wij gebruik van de mogelijkheid om vakantiebonnen aan te vragen bij de abonnementen die wij op de krant hebben. Vandaag wilde ik dit opnieuw doen voor onze vakantie binnenkort.

Maar helaas dit blijkt ineens niet meer mogelijk. Het is nu beperkt tot tijdelijk bezorging stopzetten, digitaal lezen (voor het normale abonnementstarief), laten bezorgen op een vakantieadres binnen NL (geen optie aangezien we geen vast adres hebben) en that’s it. 

Gevolg is dat je losse nummers moet kopen als je toch een papieren krant wilt lezen terwijl je gewoon ook je abonnement betaalt. 

Wat ons betreft kan dit echt niet!

9 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Volkomen begrijpelijk dat die vakantiebonnen zijn afgeschaft. Dat was nog een optie uit de oude doos en overbodig geworden door de bij deze tijd passende digitale versie. Waarom zou je de krant niet digitaal lezen? Bezorging tijdelijk stop zetten, betekent ook dat je abonnement langer doorloopt. Prima toch?

Als je de bezorging van de papieren krant onderbreekt maar wel de digitale versie wil ontvangen, betaal je gewoon je abonnement door. En als je de papieren krant wilt lezen moet je losse nummers kopen terwijl je al betaald hebt op een bezorgde krant aan huis. 

Reputatie 3
Badge +1

Ik zou een goede reader kopen en de krant daar op lezen, kun je ook nog boeken meenemen op de reader naar je vakantie adres, hoef je ook geen heel gewicht aan boeken mee nemen!

dank voor de reactie - ik had niet direct behoefte aan een advies over wat ik beter kan doen om de krant te lezen. Mij gaat het als klant om het feit dat er onaangekondigd maatregelen worden genomen die de krantenuitgever voordelen opleveren en wij als klant worden benadeeld.

Kan en mag dat zo maar?

Reputatie 6
Badge +4

ook hier geldt: wat staat er in de voorwaarden die je ondertekend hebt toen je de overeenkomst aanging.

Reputatie 7
Badge +6

ook hier geldt: wat staat er in de voorwaarden die je ondertekend hebt toen je de overeenkomst aanging.

Inderdaad , al geven bedrijven zichzelf het recht om voorwaarden onbeperkt te kunnen aanpassen als ze dat nodig vinden . Ongetwijfeld is dat met die bonnen ook zo gegaan en vind men dat logisch doordat er alternatieven voorhanden zijn en kosten bespaard worden. Ik denk dat dit inderdaad mag en kan tenzij een wet wordt overtreden. 

Blijft bij mij de vraag openstaan: ik betaal voor een volledig abonnement (digitaal en 6 papieren kranten). Ik laat de bezorging van de papieren krant onderbreken en het abonnement op de digitale versie doorlopen. Daarvoor moet ik toch de volledige abonnementsprijs betalen.

Voorheen kreeg ik de papieren versie in vorm van bonnen en dat wordt nu afgeschaft.

Ik zou akkoord kunnen gaan met een korting op de abonnementsprijs omdat ik geen papieren krant meer geleverd krijg. Met het afschaffen van de vakantiebonnen betaal  ik én het abonnement én losse nummers als ik tijdens mijn vakantie de krant koop.

Vakantiebonnen zijn handig want:

• niet op alle vakantieplekken is er wifi of slechts een beperkte dan wel trage versie. Soms kan er alleen in een druk clubgebouw internet gebruikt worden
  • veel campings staan het bezorgen van krant of post niet toe, begrijpelijk want als er tientallen of zelfs honderden campinggasten zijn is het te veel werk om die te bedienen;
  • digitaal de krantenpuzzels maken kan niet;
  • als je tien,twintig keer onregelmatig (bijv. afhankelijk van het weer, afspraken enz.) een paar dagen naar een vakantieadres gaat is het steeds tijdelijk stopzetten van de bezorging niet mogelijk;
  • het is duur om losse kranten te kopen: de Volkskrant kost in de losse verkoop ca. € 20,= per week. Ga je 6 weken per jaar naar je vakantieadres is Nederland dan kost dat ca. € 120,= EXTRA. 
  • Graag snel weer terug de vakantie krantenbon uit die goede oude doos! Je maakt er vele tienduizenden abonnee's  ERG BLIJ MEE!

Als er voor € 120,= per jaar aan losse Volkskranten moet worden gekocht vanwege de gestopte vakantiebonnen dan komt dat neer op een slinkse prijsverhoging van 30%. Echt schandalig.

Reageer