Consumentenbond.nl
Beantwoord

Vakantiewoning annuleren: wat zijn mijn rechten?

• 7 augustus 2018
  • 15 reacties
  • 3325 Bekeken

Ik heb een vakantiewoning geboekt voor de periode van één week en heb de eerste termijn daarvoor meteen betaald. 8 weken voor de start van de overeenkomst heb ik de woning geannuleerd. Mijn vraag is wat nu mijn rechten zijn om eventueel de aanbetaling terug te kunnen vragen. De woning is gehuurd via Micazu; zij melden op hun website dat de voorwaarden door verhuurder en huurder afgesproken moeten worden. Echter, in de bevestiging van de boeking wordt niet over voorwaarden gesproken. Welke afspraken zijn nu geldig?
icon

Beste antwoord door P. Schakel 17 augustus 2018, 12:01

Tussen u en de verhuurder is een overeenkomst gesloten. Of u de betaalde huur (gedeeltelijk) terug kunt krijgen hangt af van de huurovereenkomst. In de volksmond: kleine lettertjes. Ik ben het met A. Deen eens dat u beste kunt vragen om terugbetaling van de aanbetaling. De verhuurder zal dan met de 'kleine lettertjes' in de overeenkomst moeten aantonen of hier wel of geen recht op is.
Bekijk origineel

15 reacties

Ik zou gewoon mijn geld terugvragen en dan maar kijken. Als er geen nadere afspraken zijn en die organisatie geen partij is is gewoon het burgerlijk wetboek van toepassing en als je in het buitenland geboekt hebt het lokale recht van daar. Geen beginnen aan, dus heel vriendelijk en beleefd en wellicht met een goede reden uitleggen waarom, en dan vragen.
Bedankt voor uw snelle antwoord. "Gewoon het burgerlijk wetboek", hoe staat het daarin?
Daar zal zeker niets staan over het annuleren van vakantiehuisjes. dat is nu precies het probleem. Geen idee welke regels nu tussen u en de verhuurder van toepassing zijn behalve als principe gewoon de wet.
Reputatie 7
Misschien vindt u iets onder art. 6.230 boek 6 BW. Consumentenrecht.
Reputatie 2
Badge +2
Tussen u en de verhuurder is een overeenkomst gesloten. Of u de betaalde huur (gedeeltelijk) terug kunt krijgen hangt af van de huurovereenkomst. In de volksmond: kleine lettertjes. Ik ben het met A. Deen eens dat u beste kunt vragen om terugbetaling van de aanbetaling. De verhuurder zal dan met de 'kleine lettertjes' in de overeenkomst moeten aantonen of hier wel of geen recht op is.
Reputatie 7
Badge +7
Ben je er inmiddels al uit @Bommetje?
Reputatie 3
Badge +4
Heb zelf 30 jaar bij reisbureau gewerkt. Als ik bladzijden lange voorwaarden van Micazu lees, gaan mijn haren recht overstaan. Komt erop neer dat Micazu stelt dat ze nergens verantwoordelijk voor zijn, niet voor afbeeldingen, niet voor beschrijving van de accommodatie, tenzij ze daar wettelijk toe verplicht zijn. Weet niet of u een rechtsbijstandsverzekering heeft, wat uw eigen bijdrage u daarvoor moet betalen voor hun advies en de door u gedane betaling. Is dan te proberen!
Micazu is ook niet aangesloten bij ANVR of Stichting Garantie Fonds Reisgelden, komen ze gezien hun voorwaarden ook niet voor in aanmerking. Waarschijnlijk heeft u nog geluk gehad te annuleren en alleen de aanbetaling kwijt bent. Want als zo"n eigenaar failliet gaat, waar wilt u dan u geld van terug krijgen? .
Reputatie 6
Badge +4
Micazu is toch niet meer dan een website waar vraag en aanbod samenkomen, de verhuur wordt rechtstreeks bij de eigenaar gedaan en niet bij micazu. Als je dus een overeenkomst bij die eigenaar aangaat, zul je daar de voorwaarden mee af moeten tikken.

Het is 3 weken stil bij de vraagsteller, dus heel spannend zal het wel niet meer zijn 😉
Reputatie 3
Badge +4
@ E.B.F. Stroeve
Vraag blijft of iedereen dat doorheeft. Micazu plaatst foto's , beschrijvingen zonder daar iets van te controleren, moet je wel eerst die ellenlange voorwaarden doorlezen, voordat duidelijk is!
Kan dus een afbeelding van een villa met een zwembad zijn , terwijl het een hutje op de hei is, of iemand die helemaal geen villa, noch een huis, noch een hut bezit!
Micazu is dus gewoon een internet site waar een verhuurder van "iets" iets plaatst. .
Ben niet juridisch geschoold , maar vraag me af of dit juridisch is toegestaan. , begin een soort marktplaats en dan op gebied van verhuur van vakantiehuizen/hutten al of niet bestaand, schuif verder
alle verantwoordelijkheid naar huurder-verhuurder. Soort pokerspel?
En jah voorwaarden van te voren met verhuurder afspreken, met iemand die misschien eigenaar is van "iets"?
Reputatie 6
Badge +4
Dit gaat op voor ongeveer alles wat je online doet, heel marktplaats werkt op die manier, juridisch is dat geen probleem.

Mocht je opgelicht worden dan zal Micazu per direct de advertentie verwijderen, dus de kans dat je opgelicht wordt is uiterst klein, daarnaast is er altijd Google om wat dubbelchecks te doen.
Reputatie 3
Badge +4
Dit gaat op voor ongeveer alles wat je online doet, heel marktplaats werkt op die manier, juridisch is dat geen probleem.

Mocht je opgelicht worden dan zal Micazu per direct de advertentie verwijderen, dus de kans dat je opgelicht wordt is uiterst klein, daarnaast is er altijd Google om wat dubbelchecks te doen.

Als je merkt dat je opgelicht bent, heb je al betaald ( in ieder geval een aanbetaling gedaan!)
Fijn dat MIcazu de advertentie dan verwijderd, controleert men trouwens wel of huurder of verhuurder gelijk heeft? Beter gewoon niet aan beginnen, site(s) die zelf geen enkele verantwoordelijkheid nemen.
Volgens mij is zelfs bij marktplaats nu zo geregeld, dat koper eerst aan marktplaats betaald en verkoper pas na aflevering geld ontvangt! En gaat een koper meestal bij grotere aankopen eerst bij verkoper langs om aangebodene te vergelijken! Kan men "een koe in de kont kijken"
Lijkt me heel erg kostbaar als je een woning in b.v. Zuid-Afrika wilt huren er eerst heen gaat om te controleren. c.q.bekijken!
Reputatie 4
Badge +5
Dank voor alle reacties.
Heb je wat aan de tips gehad, @Bommetje?
Wijs je een reactie aan als "beste antwoord"? 😄

Groet,
Celine

Ik huur een vakantiewoning 2x twee weken. En ik betaal aan. Er wordt geannuleerd zonder reden. Je mag blijkbaar niet 4 weken huren, waar dat staat wordt nergens vermeld! De consumentenbond kan ook nergens deze voorwaarde vinden!!   Ook staat in de voorwaarden van verhuurder dat gemaakte boekingen wettelijk niet ontbonden kunnen worden (waarschijnlijk zonder annuleringskosten). De verhuurder mag blijkbaar wél een gemaakte boeking annuleren, en de consument niet.

Wie kan mij uitleggen of de verhuurder dit mag doen?

Ik kan hier uw voorwaarden niet zien, wat staat er over ontbinden door de verhuurder?

Ten tijde afsluiten contract heeft verhuurder in de algemene voorwaarden gezet dat een contract bindend is en niet ontbonden kan worden. De wettelijke bedenktijd voor internet aankopen is hierop niet van toepassing. het komt er op neer dat de verhuurder blijkbaar wél kan/mag ontbinden, en de huurder niet.

Inmiddels heeft verhuurder (rechtszaak geweest?) in de voorwaarden staan dat er een bedenktijd van 14 dagen is. Dit gold niet ten tijde afsluiten contract!

Reageer