Consumentenbond.nl
Sneller internet en extra zenderpakketten? |

Vergelijk alles-in-1 providers en stap over. Tijdelijk €10 retour

Alles-in-1 icoon

Veel winkels maken zich schuldig aan nep-aanbiedingen

  • 24 september 2018
  • 27 reacties
  • 10020 Bekeken

Reputatie 2
Badge +5
Uit onderzoek blijkt dat veel winkels zich schuldig maken aan nep-aanbiedingen. Je denkt een mooie deal te hebben gescoord omdat een product flink in prijs is verlaagd... maar is dat wel echt zo? Met van-voorprijzen suggereren aanbieders flinke kortingen, terwijl de doorgestreepte ‘van-prijs’ nooit is gerekend. Dit kan natuurlijk niet! Het is niet alleen oneerlijk, het is ook nog eens wettelijk onjuist.

Meer weten?
In ons gratis artikel lees je welke winkels de regels aan hun laars lappen en welke het goed doen.

Check jij een aanbieding voordat je deze koopt? En heb jij een winkel wel eens betrapt op een nep-aanbieding?

27 reacties

Reputatie 7
Vooral bij elektronica valt het op. Toen ik een nieuwe vrieskast kocht bij een witgoedwinkel waar zo goed als al mijn apparaten vandaan komen was die zelfde vrieskast een week later bij een webshop in de "aanbieding", hij was daar bijna € 100 duurder. Idem met een koffiezetapparaat (volautomaat), die was als aanbieding bij een webshop bijna € 50 duurder (allebei bij Wehkamp).
Het is niet alleen in Nederland een probleem: In de VS zijn er procedures tegen Amazon gestart vanwge dergelijke (en nog geniepiegere) praktijken. En lijkt het alsof Amazon in de VS in ieder geval daarvan terug komt. (Noodgedwongen).

Zijn allemaal middelen (ze hebben ook allemaal een prijsgrafiek, waarmee je kunt zien hoe de prijs zich ontwikkeld heeftin de loop der tijd) om te zien of iets een serieuze aanbieding is.
Reputatie 3
Badge +4
Goeie tip, @Ronaldvr!

Heeft iemand nog meer tips? Altijd welkom!

Groet,
Celine
Tip: Gewoon meerdere prijzen vergelijken voordat er tot koop wordt overgegaan.
Reputatie 7
Badge +5
Als je iets koopt, vergelijk dan de prijzen.
Mijn eigen voorbeeld een paar maanden geleden, een nieuwe monitor of een TV 4k 32 inch voor een kleine afstand om te kijken.
Na lang beraad en zoeken een 32 inch monitor.
Maar dan, kijk vooral op vergelijkingssites als Tweakers en Hardware.info.
Altijd goede vergelijkingen van kwaliteit en mogelijkheden met uitleg van de mogelijkheden en wat betekenen die vreemde namen van de mogelijkheden en zijn ze eigenlijk wel relevant.
Dan de prijzen: van € 700,00 voor € 549,00 op veel websites.
Vaak hebben webwinkels intro aanbiedingen van nieuwere modellen in samenwerking met de fabrikant en ik kwam uit op € 469,00.
Je praat dan letterlijk over dezelfde monitor 4K.
Dus van / voor pure onzin, van prijzen bestaan al jaren niet meer en de winkelier mag vragen voor het product wat hij maar wil, anders zou het kartelvorming zijn.
Misleiding kan door prijs van/voor te vermelden maar ook door taal of wijze van presenteren. De advertentie van Kruidvat lijkt te gaan over CBD. 1+1 gratis. Dat klopt. Maar de mededeling “2 voor 9.99” blijkt opeens een prijsvoorbeeld voor een ander product te zijn. De CBD kost 34,95! . Kruidvat. Steeds verrassend.

Badge +1
Dit is toch van alle tijden? En het gebeurt op alle manieren!
Bij TV's is mij eens opgevallen dat 1 toestel bij verschillende winkels te koop was tegen een verschillende prijs. Bij navraag bleek het om verschillende type nummers te gaan, zogenaamd omdat er verschillende opties in zaten. Alleen de volgorde van de opties was verschillend! En het type nummer. Het bleek dat de winkels te toestellen konden bestellen met verschillend eind-cijfer. De kleine winkeliers hadden eind cijfer 0 (de standaard). Grotere ketens met zogenaamd laagste prijs konden een ander eindcijfer aanvragen. Daarmee is het een ander type en dus een andere prijs...

Van de mediamarkt weet ik zeker dat het ook handig is om over de tijd te vergelijken. Af en toe hebben ze 'btw-korting' (zo'n 20% korting)... Kies 2 weken ervoor iets uit op de website en let goed op de type nummers en het aanbod. Tijdens de actie blijkt het assortiment heel anders te zijn...
Reputatie 3
Badge +4
Kreeg er vandaag een van Yves Rocher, "de expert in plantaardige cosmetica"
"kies uw geschenk t.w.v. 30, 40 of 50 euro, kras hier en ontdek uw verassing!"
Denk dat iedereen 50 euro krijgt, maar wat niet bekend het is is een verassing!
OF ontvangt u liever een verzorgingsproduct, kies dan de geparfumeerde bodymilk van .....
t.w.v. 19, 90 euro.

Tja in de bijgevoegde bestelfolder kun je dezelfde bodymilk kopen voor 9,95 euro en is 19,90 de adviesprijs. Hoezo ook eigenlijk een adviesprijs, Yves Rocher verkoopt toch alleen en zij uitsluitend
Yves Rocher producten?
Reputatie 3
Badge +4
Een prijs die Yves Rocher zichzelf adviseert???????
Reputatie 7
Volgens mij zijn de verrassingen van Yves Rocher mini verpakkingen oftewel monstertjes van het één of ander, ik heb ook eens iets besteld, een geurtje en iets voor onder de douche (andere geur), het doucheschuim was na twee douchebeurten op, het geurtje viel tegen, dat heb ik gebruikt als wc spray. Dat was ook een heel klein flesje.
Reputatie 3
Badge +4
Volgens mij zijn de verrassingen van Yves Rocher mini verpakkingen oftewel monstertjes van het één of ander, ik heb ook eens iets besteld, een geurtje en iets voor onder de douche (andere geur), het doucheschuim was na twee douchebeurten op, het geurtje viel tegen, dat heb ik gebruikt als wc spray. Dat was ook een heel klein flesje.


Ben er meteen op af geknapt🤢
Reputatie 7
Ze hadden ook eens een aanbieding van lipstick en nagellkak, heel lang geleden, dat moet ik er wel even bij vermelden.
Ik dacht dat het bedoeld was voor een Barbiepop, mini flesje en mini lipstick. Waarschijnlijk voor mensen die iets hebben met zo'n kneuterige letterbak, daar zou het precies inpassen.
Hoe zit het eigenlijk met aanbiedingen waarbij winkels een prijs laten zien met dan in kleine lettertjes "prijs na €xxx cashback. Bij de winkel betaal je dus meer dan de prijs waar ze mee adverteren.

Kan je aan de kassa de prijs die ze groot op de voorpagina van de folder zetten afdwingen? Zie bijvoorbeeld de bijlage. De wasmachine kost €567 in de winkel. Via Siemens kan je 70 euro cashback krijgen.

Reputatie 7
Moet je dan niet de bon opsturen?
Ik zit er in dit geval naast. Het blijkt een expert cashback te zijn die aan de kassa wordt afgerekend. Ik ging uit van een cashback van de fabrikant. Deze aanpak maakt het er niet minder verwarrend op natuurlijk, want als fabrikanten cashbacks geven na insturen van een bon, ziet de advertentie in de folder er hetzelfde uit.

Media Markt doet het in de folder vaak nog erger met fabrikant cashbacks. Die vermelden de prijs na cashback als "Media Markt prijs". Uiteindelijk gaat het er volgens mij om dat je in een advertentie de prijs noemt die je afrekent bij de adverterende winkel, en dat het noemen van een prijs na een cashback die je als adverteerder niet zelf geeft ook een vorm van misleiding is.
Reputatie 7
Dat lijkt mij ook. Ik vind dat cashback toch een raar systeem, je vindt ergens een lijst met kortingscodes, bijv. Bij Metro.nl, en dan zie je codes voor bepaalde producten. Er zullen vast wel mensen zijn die daardoor in de verleiding komen iets te kopen wat ze helemaal niet nodig hebben.
Ik heb ook een ervaring met Groupon. Daarnet een aankoop gedaan voor bon voor sushi. Op de site staat dat bij lokale deals je 40% korting krijgt. Bij de aanschaf van de bon blijkt dit maar 10% te zijn. Als ik contact opneem met de klantenservice zeggen ze doodleuk dat dit nog aangepast moet worden op de site, omdat het tot 40% korting is. Maar dit was nergens terug te vinden. In de advertentie wijzen ze voor de voorwaarden naar de FAQ, maar daar staat dit ook nergens. Lijkt me toch ook een soort van nep-aanbieding?
Reputatie 7
Badge +5
@LMD Dat is geen soort van nep aanbieding, dat is een nep aanbieding.
Reputatie 7
Badge +6
Wij maken ook vaak mee dat de aanbiedingen er helemaal niet zijn op de dag dat de aanbieding ingaat en vaak ook niet daarna. We krijgen bij navraag allerlei niet te controleren verklaringen . Ik krijg de indruk dat het in een aantal gevallen nooit de bedoeling was om daadwerkelijk voor die prijs te verkopen , maar ons naar de winkel te lokken in de hoop dat we een duurder alternatief zouden kopen. Dat is dan uiteraard wel ruimschoots aanwezig .......
Reputatie 5
Badge +5
Veel van de aanbiedingen van Bol.com zijn nep. Van*/voor, of tig-procent korting*, en kijk je dan onderaan bij * dan blijkt de oorspronkelijke prijs gewoon de adviesprijs te zijn die toch al nooit gehanteerd wordt. De werkelijke korting is dus veel lager (als er überhaupt al van korting sprake is...).
Reputatie 6
Badge +5
@Aardvark Het is wel duidelijk, dat u niks met Bol heeft maar meer met Amazon gezien uw "hoe maak ik korte metten met de discussie" aanpak van dat laatste topic.
Reputatie 5
Badge +5
Oh nee hoor: ik bestel zo mogelijk nog meer bij Bol.com dan bij Amazon. Je moet je alleen niet laten verleiden door zogenaamde aanbiedingen zonder ze grondig te controleren. Maar dat geldt voor elke winkel, web of steen.
Badge
Mijn ervaring met aankoop van een Stella fiets.
Door de goede ervaringen bij aankoop van een Stella fiets in het verleden voor mijn vrouw met een goede service en na een geconstateerd gebrek aan de fiets, werd de fiets buiten het zadel en accu kosteloos omgeruild naar 5 jaar.
Dus werd er besloten naar deze ervaring om voor mijzelf ook een Stella fiets aan te schaffen, via de website een fiets uit gezocht maar helaas staan daar geen prijzen getoond en moet je een brochure aanvragen deze aangevraagd en naar 3 weken kreeg ik de brochure binnen.

In de aktie brochure welke ik binnen kreeg begin februari 2019 van periode 28 staat de fiets op pagina 12 welke ik op de website had gezien. De Azzurro Superior Nero prijs € 1499,00.
Een mooie prijs en gezien de inruil aktie van Stella van minimaal € 600, 00 terug voor je oude fiets een prima deal voor mij. Dus op weg naar test center in Houten.
Bij binnen komst werden wij ontvangen door een van de verkopers met de vraag of hij ons kon helpen , ik gaf te kennen dat ik belangstelling had voor de fiets Azzurro Superior Nero in de brochure welke ook in de winkel stond naar deze mededeling van onze kant, werd ons te kennen gegeven dat de brochure oud was terwijl ik deze pas 4 dagen binnen had , en dat de betreffende fiets terwijl deze in het verkoop centrum aanwezig was niet meer geleverd werd en terug zouden gaan voor verhuur.

Maar er was wel een opvolger van de Azzurro Superior Nero met wat verbeteringen welke hij ons kon aanbieden voor €1800,00, wel weer een tegenvaller maar ja gezien de aktie van €600 terug voor je oude fiets en toch graag een Stella was ik hiermee accoord gegaan.
Maar nu komt de truc van Stella,
Mijnheer begint te rekenen en vult tot mijn verbazing een bedrag van €2295 in en trekt daar de €600 euro van af. Waardoor deze op een bedrag van €1695 uit kwam.
Op mijn reactie dat deze prijs niet juist is daar de fiets mij voor € 1800 was aangeboden gaf hij te kennen dat het hierom de advies prijs gaat en dat deze verkoop aktie conform de organisatie regels werd uit gevoerd.
Dus via een verouderde brochure volgens de verkoper, waar een fiets te koop wordt aangeboden die niet geleverd wil of kan worden, en een aktie waar geen duidelijke voorwaarden bijgesteld worden wordt je naar binnen gelokt in de hoop dat je er dan alsnog een fiets aanschaft.

Eerlijk zaken doen dat was de aanhef van een stukje door Stella op internet gezet welke ik gelezen heb naar aanleiding van een rechtszaak tegen een concurrent, nou begin daar dan maar mee want deze manier van zaken doen om een fiets te verkopen aan een consument deugt niet wees eerlijk en duidelijk met je voorwaarden.
Boos en teleur gesteld want ik had graag een Stella fiets aan geschaft maar niet op deze wijze. Klanten naar binnen halen onder valse voorwendsels heeft een Bedrijf als Stella volgens mij niet nodig

Wel een telefonische reactie gekregen dat de reclame en dergelijke akties normaal zijn .!!!!!!!!!!!!!!!!

*[opmaak door beheerder aangepast]
Reputatie 7
Badge +5
Stella Azzuro Superior Nero 2017 Adviesprijs: €1349,-

Het lijkt wel spelen met adviesprijzen.
Op de website zijn ook geen prijzen te vinden zonder adres gegevens en naam.
Ondoorzichtig verhaal.

Afgekeken van keukenverkopers?
Reputatie 5
Badge +7
Goedemorgen @Gebruiker1549899870, Stella speelt inderdaad een vies spelletje zeg. Jouw verhaal past goed tussen de meldingen in ons topic over nepaanbiedingen en daarom ben ik zo vrij geweest deze hiernaar toe te verplaatsen. Je zou een melding kunnen doen bij het AFM over deze misleidende reclame van Stella, lees hier meer.

Oproep: blijf nep aanbiedingen, verdachte van/voor prijzen en lokkertjes van producten die voor de gegeven prijs niet beschikbaar blijken, hier melden.

Reageer