Consumentenbond.nl

Veel winkels maken zich schuldig aan nep-aanbiedingen

Reputatie 2
Badge +4
Uit onderzoek blijkt dat veel winkels zich schuldig maken aan nep-aanbiedingen. Je denkt een mooie deal te hebben gescoord omdat een product flink in prijs is verlaagd... maar is dat wel echt zo? Met van-voorprijzen suggereren aanbieders flinke kortingen, terwijl de doorgestreepte ‘van-prijs’ nooit is gerekend. Dit kan natuurlijk niet! Het is niet alleen oneerlijk, het is ook nog eens wettelijk onjuist.

Meer weten?
In ons gratis artikel lees je welke winkels de regels aan hun laars lappen en welke het goed doen.

Check jij een aanbieding voordat je deze koopt? En heb jij een winkel wel eens betrapt op een nep-aanbieding?

7 reacties

Reputatie 7
Vooral bij elektronica valt het op. Toen ik een nieuwe vrieskast kocht bij een witgoedwinkel waar zo goed als al mijn apparaten vandaan komen was die zelfde vrieskast een week later bij een webshop in de "aanbieding", hij was daar bijna € 100 duurder. Idem met een koffiezetapparaat (volautomaat), die was als aanbieding bij een webshop bijna € 50 duurder (allebei bij Wehkamp).
Het is niet alleen in Nederland een probleem: In de VS zijn er procedures tegen Amazon gestart vanwge dergelijke (en nog geniepiegere) praktijken. En lijkt het alsof Amazon in de VS in ieder geval daarvan terug komt. (Noodgedwongen).

Zijn allemaal middelen (ze hebben ook allemaal een prijsgrafiek, waarmee je kunt zien hoe de prijs zich ontwikkeld heeftin de loop der tijd) om te zien of iets een serieuze aanbieding is.
Reputatie 1
Badge +1
Goeie tip, @Ronaldvr!

Heeft iemand nog meer tips? Altijd welkom!

Groet,
Celine
Tip: Gewoon meerdere prijzen vergelijken voordat er tot koop wordt overgegaan.
Reputatie 4
Badge +4
Als je iets koopt, vergelijk dan de prijzen.
Mijn eigen voorbeeld een paar maanden geleden, een nieuwe monitor of een TV 4k 32 inch voor een kleine afstand om te kijken.
Na lang beraad en zoeken een 32 inch monitor.
Maar dan, kijk vooral op vergelijkingssites als Tweakers en Hardware.info.
Altijd goede vergelijkingen van kwaliteit en mogelijkheden met uitleg van de mogelijkheden en wat betekenen die vreemde namen van de mogelijkheden en zijn ze eigenlijk wel relevant.
Dan de prijzen: van € 700,00 voor € 549,00 op veel websites.
Vaak hebben webwinkels intro aanbiedingen van nieuwere modellen in samenwerking met de fabrikant en ik kwam uit op € 469,00.
Je praat dan letterlijk over dezelfde monitor 4K.
Dus van / voor pure onzin, van prijzen bestaan al jaren niet meer en de winkelier mag vragen voor het product wat hij maar wil, anders zou het kartelvorming zijn.
Misleiding kan door prijs van/voor te vermelden maar ook door taal of wijze van presenteren. De advertentie van Kruidvat lijkt te gaan over CBD. 1+1 gratis. Dat klopt. Maar de mededeling “2 voor 9.99” blijkt opeens een prijsvoorbeeld voor een ander product te zijn. De CBD kost 34,95! . Kruidvat. Steeds verrassend.

Badge +1
Dit is toch van alle tijden? En het gebeurt op alle manieren!
Bij TV's is mij eens opgevallen dat 1 toestel bij verschillende winkels te koop was tegen een verschillende prijs. Bij navraag bleek het om verschillende type nummers te gaan, zogenaamd omdat er verschillende opties in zaten. Alleen de volgorde van de opties was verschillend! En het type nummer. Het bleek dat de winkels te toestellen konden bestellen met verschillend eind-cijfer. De kleine winkeliers hadden eind cijfer 0 (de standaard). Grotere ketens met zogenaamd laagste prijs konden een ander eindcijfer aanvragen. Daarmee is het een ander type en dus een andere prijs...

Van de mediamarkt weet ik zeker dat het ook handig is om over de tijd te vergelijken. Af en toe hebben ze 'btw-korting' (zo'n 20% korting)... Kies 2 weken ervoor iets uit op de website en let goed op de type nummers en het aanbod. Tijdens de actie blijkt het assortiment heel anders te zijn...

Reageer