Beantwoord

Veilingsite: Gewonnen munt blijkt replica te zijn

• 22 October 2021
  • 6 reacties
  • 138 Bekeken

Badge

Hi allemaal,

Heb een bod in goede trouw geplaatst op een kavel in een veiling. De omschrijving zegt Nalatenschap nederlandse munten …. 
https://www.bva -auctions.com/nl/auction/lot/58007/17942315?pid=0

Ik heb mijn bod gemaakt op basis van rechts .. een KRUGERPOND vanaf het hoofd search pagina  .. iets wat later zoomde ik verder in en merkte dat de ‘munt’ rechts een REPLICA MUNT blijkt te zijn!

Dagen voordat die veiling zou aflopen heb ik het veilingshuis gevraagd per email deze bod mijn mij nietig te maken … ik kreeg geen antwoord. Na afloop in mijn email een factuur.

Ik mailde terug om antwoord op mijn eerste mail te reageren. … alles dus negatief ..

De ‘replica munt’ is verpact of dat het waarde lijkt te hebben .. onderzoek duid aan dat op keerzijde duidelijk “copy” staat !!

Wat moet/kan ik hiermee?

Beste

G

icon

Beste antwoord door W. van Wijngaarden 23 October 2021, 09:39

Bekijk origineel

6 reacties

Bewijzen dat ze u verkeerd geïnformeerd hebben, dus als er iets staat van “is echt” en hij blijkt “niet echt” te zijn heeft u bewijs. Maar aan wat ze niet claimen kunt u ook geen rechten ontlenen. 

Verder zou ik de voorwaarden kijken hoe u geacht wordt een bod in te trekken en of u dat dus juist heeft gedaan. Als er staat van “wij reageren niet op mail” kunt u dus niet claimen dat ze uw mail hadden moeten lezen. Dan kunt u natuurlijk altijd claimen dat een bedrijf gewoon zijn mail hoort te lezen maar u gaat mogelijk ook een probleem hebben te bewijzen dat ze uw mail ook ontvangen hebben.

Als ze echt alles blijven ontkennen en u niet tegemoet willen komen zult u er een zaak van moeten maken maar dan zal het resultaat wel afhankelijk zijn van de argumenten die u heeft verzameld.

Ik vind het zelf ook naar aanleiding van ervaringen van een vriend een heel ‘sneaky’ clubje en ik wil er ook niets mee te maken hebben.

Badge

Bewijzen dat ze u verkeerd geïnformeerd hebben, dus als er iets staat van “is echt” en hij blijkt “niet echt” te zijn heeft u bewijs. Maar aan wat ze niet claimen kunt u ook geen rechten ontlenen. 

ze claimen dat het ‘munten’ zijn  .. die rechts is geen munt, is een penning of  ‘replica munt’

raar ..  maar oorsprong is Suid Afrika … niet Nederland

Verder zou ik de voorwaarden kijken hoe u geacht wordt een bod in te trekken en of u dat dus juist heeft gedaan. Als er staat van “wij reageren niet op mail” kunt u dus niet claimen dat ze uw mail hadden moeten lezen. Dan kunt u natuurlijk altijd claimen dat een bedrijf gewoon zijn mail hoort te lezen maar u gaat mogelijk ook een probleem hebben te bewijzen dat ze uw mail ook ontvangen hebben.

heb de procedure gevolgd, de welke op de website staat … heb alle emails en late replies

Als ze echt alles blijven ontkennen en u niet tegemoet willen komen zult u er een zaak van moeten maken maar dan zal het resultaat wel afhankelijk zijn van de argumenten die u heeft verzameld.

Ik vind het zelf ook naar aanleiding van ervaringen van een vriend een heel ‘sneaky’ clubje en ik wil er ook niets mee te maken hebben.

ja … een ‘munt’ die 1 euro waard is in een capsule voor een goud/silverstuk

Gr

G

In de omschrijving zie ik:
Conditie: Gebruikt
Bijzonderheden: munten niet onderzocht

Hiermee geven ze aan, dat ze niets weten over de munten en er ook niet verantwoordelijk voor zijn.

Reputatie 7
Badge +8

Ik weet niet wat u betaald heeft voor de penning. Daarvan afhankelijk is het om er werk = juridisch van te maken. Worden de kosten niet hoger dan de penningprijs.

Zelf ben ik ook (bescheiden) muntverzamelaar, over mijn andere verzamelingen zal ik niet spreken. Maar qua munten moet je toch al gauw weten dat er verschil is in munten en penningen. Laatsten, dus ook replica's, zijn nagenoeg niets waard. Als serieuze  muntverzamelaar nooit aan beginnen.

Reputatie 6
Badge +4

Lees de voorwaarden voor herroepen goed door https://service.bva-auctions.com/nl/articles/5656038-een-kavel-herroepen

Reputatie 4
Badge +4

Het is natuurlijk mosterd na de maaltijd maar vooraf is het handig om even te kijken of je het item inderdaad wel kan retourneren.

Bij de nalatenschap - veilingen is het in de regel niet mogelijk gebruik te maken van het herroepingsrecht.

Dit staat ook aangegeven bij de veilinginformatie bij het desbetreffende item.

Retourneren?

Dit betreft een openbare veiling waardoor de kavels in deze veiling niet op basis van het wettelijk herroepingsrecht geretourneerd kunnen worden.

De koop is dacht eigenlijk ook altijd bindend.

Dit kwam ik nog tegen.

https://nl.hellolaw.com/juridisch-nieuws/internetveilingen-spijt-van-je-aankoop

Je moet altijd oppassen. Ik koop heel incidenteel  bij BVA maar dan betreft het in de regel iets eenvoudigs bv kinderspeelgoed. Dan nog struin ik half internet af of het een goed deal is en ik inclusief alle veiling kosten niet meer betaal dan in de winkel.

Ik hoop dat u nog iets kan met uw gekochte item, maar ik denk dat het een lastig verhaal wordt.

Reageer