Beantwoord

Verf in webwinkel vs gewone winkel

Badge
  • Bezig Bondje
  • 8 reacties
Ik kocht een blik Sikkens Rubbol SB in de lokale verfwinkel. De kleur moest gemengd, maar was een standaard Grachtengroen kleur. De verf kost in die winkel 75, 20 per liter. Er was een actie met 20% korting op de verf (er gold ook een algehele korting van 10% maar die kreeg ik niet extra) waardoor ik voor het blik 60,60 betaalde. Toen ik ermee thuiskwam had mijn man de verf op internet opgezocht. Daar kost een identiek blik 47,34, zonder kortingen. Er komen geen verzenkosten bij.

Aangezien dit me allemaal niet lekker zat ben ik terug gegaan naar de winkel, waar ik al 12 jaar klant ben. Ik heb uitgelegd dat ik best begrijp dat een fysieke winkel wat duurder is dan een internetwinkel, maar dat ik het prijsverschil hier exorbitant vind en me eigenlijk opgelicht voel. Als die korting er niet op geweest was had ik 27,86 meer betaald, nu is dat 13,36. Ik kreeg te horen dat ze 'met internet niks doen' en dat ik ook betaal voor het advies, dat het een mengkleur was (niet, dus) etc. Het advies mij de duurste verf aan te smeren, wou ik eigenlijk zeggen, maar dat deed ik natuurlijk niet. Mijn vraag: kan dit zomaar? Ik vind het ook uiterst onverstandig van ze, want dit verhaal ga ik natuurlijk niet voor me houden tijdens verjaardagen en partijen.
icon

Beste antwoord door Bert 8 April 2019, 15:09

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Prijzen zijn vrij in Nederland.
Prijsafspraken mogen niet en vallen onder de kartelvorming en dat is verboden in Nederland.

Verfwinkels hebben hogere vaste kosten, pand, personeel, adviestijd enz., dan webwinkels.

Dus, als je als verkoper van verf, zonder winkel en personeel, alleen maar een standaard blik hoeft door te geven, dan kan dit goedkoper.

Er zijn ook groothandels die buitenlandse verpakkingen van Sikkens verkopen aan particulieren, die zij in het groot inkopen in het buitenland, meestal Duitsland.
Groothandels mogen 20% van hun omzet aan particulieren verkopen.
Ik betaal dan voor diezelfde verf ongeveer € 32,00 voor standaard en op kleur € 38,00.

Het is aan de klant waar hij zijn spullen koopt, in een winkel, via het internet of bij een groothandel, als die ook levert aan particulieren.

Via internet even goed uitkijken waar je het koopt, er kan ook heel oude verf of nepmerkverf tussen zitten of de hele website is nep.
Nepwebwinkels
Badge
Ok, dank voor je uitgebreide antwoord! Ik weet genoeg!
Reputatie 7
Badge +6
Bert heeft het prima uitgelegd . Ik krijg wel de indruk dat de winstmarge van de duurdere verf in de ' normale ' winkels hoog is . Met grote regelmaat zie ik van de DHZ-zaken dan ook kortingsacties voorbijkomen die ik benut . Goedkopere merken of eigen merk verf ga ik met een boog omheen na slechte resultaten in het verleden waardoor goedkoop duur uitpakte.
Badge
Dat ben ik ook volkomen met je eens, E.T., daarom koop ik ook alleen maar goede verf. Ik ga er alleen wel op letten dat ik niet de hoofdprijs betaal....75 euro of 47 is toch echt wel een heel groot verschil. Over een tientje val ik niet, ik gun een gewone winkel een reële marge, zelf heb ik jaren een winkel gehad dus ik weet wel iets van de voorraad & kosten die daarmee gepaard gaan.

Ik begin de ‘discussie’ maar even opnieuw: ik kan in de traditionele verfwinkel een liter Sigma Allure U2 gloss DGS kopen voor 93 euro. Bij verfwinkel.nl kost-ie 54 euro!!! Dit kan toch niet hetzelfde product zijn? 

Reputatie 7
Badge +6

Ja hoor , kan best , @R. Vugteveen  . Zoals Bert al aangaf hierboven : prijzen zijn vrij in Nederland . Daarom loont het om te vergelijken waar producten goedkoper zijn . Inderdaad moet het dan wel met zekerheid hetzelfde product zijn . Dat is niet altijd helder . 

Reputatie 5
Badge +4

Groot inkopen, soms wel 2 verkoopschakels er tussenuit en wat extra korting nog omdat je online werkt ook… en het scheelt 30-40 euro per liter verf….

Het is echt dezelfde verf…

Reputatie 7
Badge +8

Zoals uitgebreid uitgelegd zijn de verfprijzen vrij. En zo is ieder ook vrij daar te kopen waar hij wil, ook te vertalen in waar hij/zij voor "hetzelfde” product het goedkoopst uit is. Zo kijk ik o.a. bij de verfwinkel, de voordeelmarkt enz. Wel altijd goed vergelijken, zelfde producten, merken enz.

Dit beperkt zich niet tot verf.
Veel spullen die onder de bouw vallen zijn idioot duur voor particulieren.

Ik moest eens gegalvaniseerd ijzerdraad hebben. 3 mm dik geloof ik. Kwaliteit niet belangrijk. Bij alle (!) bekende bouwmarkten kostte het “toevallig” 9 euro voor 25 meter. Kom ik bij een budgettwinkel, kost het 8 euro, voor HONDERDTIEN meter.

Reageer