Beantwoord

Verkoop tweedehands auto tussen particulieren

• 2 July 2018
  • 7 reacties
  • 2362 Bekeken

Goedemiddag,

Vanmiddag heb ik mijn auto mondeling verkocht, de koper heeft een contante aanbetaling van 100 euro gedaan. Het totaal bedrag is 800 euro. Nu wil ik echter van de verkoop af, is dit mogelijk en wat kunnen de consequenties zijn? De koper heeft mij een sms gestuurd dat hij 100 euro heeft aanbetaald en dat er nog 700 open staat. Hier heb ik niks op gereageerd.
icon

Beste antwoord door A. Deen 2 July 2018, 23:13

Bekijk origineel

7 reacties

Een overeenkomt is een overeenkomst, daar kun je in principe niet op terugkomen. Als de koper het de moeite waar vindt kan hij er werk van maken.
Reputatie 7
Badge +4
Gelukkig geldt in zaken afspraak is afspraak. Andersom verwacht u ook dat een verkoper zich aan zijn afspraken naar u toe houdt. Mij lijkt dus dat u de verkoop gewoon door moet laten gaan wanneer de koper dit ook nog wilt. U vermeldt niet de reden dat u van de verkoop af wilt zien, maar eventueel zou u kunnen proberen dat met hem te bespreken. Indien dit een voor hem ook plausibele reden is kan het zijn dat hij er vanaf ziet. Het op een niet nette manier proberen niet door te laten gaan lijkt mij niet verstandig en is ook niet erg ethisch.
De reden om af te zien van een koop of verkoop zijn normaal ontbinden voorwaarde die je opneemt n een koopovereenkomst. Echter zullen die mondeling niet zijn gemaakt. Het is dus van belang om een gedegen reden aan te voeren om af te zien van de verkoop en ook hierin zul je overeenstemming moeten zien te vinden met de kopende partij. Dit kan inhouden dat er ook schadeloosheid van toepassing kan zijn dus kan het zijn dat je buiten de 100,- euro handgeld ook omkosten moet vergoeden zoals bijvoorbeeld de reiskosten of dergelijke. Als het zo is dat de kopen in nalatigheid is waardoor je twijfels hebt bij de integeriteit en afhandeling van het af te nemen goed zou ik bij afname een overeenkomst waarin je steld dat de koop overeenkomst is zoals bij afname bevonden goed zich verkeerd op te nemen alvorens het overschrijven van het voertuig. Succes.
Reputatie 7
Een mondelinge overeenkomst is ook rechtsgeldig. Bovendien heeft de koper een aanbetaling gedaan, daarmee is de koop gesloten. De enige "nette" manier om van de verkoop af te komen lijkt me iets in de auto te leggen dat verschrikkelijk stinkt (garnalen kun je overal tussen stoppen en met dit weer duurt het niet lang eer ze ontbinden) maar daar zit je dan zelf ook mee als je de lucht er niet uitkrijgt en die kans is heel groot.
Reputatie 6
Badge +6
@Richard Struve : Van harte welkom op het forum en bedankt voor de waardevolle toevoeging!

@Mevrouw Jones : aan creativiteit geen gebrek bij jou 😉🤔.
Reputatie 7
@Niels, Dai idee heb ik van een vroegere collega die door haar man werd bedrogen, ze heeft in alle zakken van zijn kleding een paar garnalen gestopt, alles keurig in koffers,gepakt en aan hem meegegeven. Hij was er niet zo blij mee.
Reputatie 4
Badge +5
Nog nagrinnikend over het verhaal van @Mevrouw Jones vraag ik me wel af hoe het is afgelopen met @Gebruiker1530563450 ; heb je de auto toch nog verkocht? Of is er overeenstemming bereikt over afzien van de koop?

Reageer