Consumentenbond.nl

Verkoper El-vidas reageert niet op mijn verzoek tot terugbetaling

• 16 maart 2019
  • 13 reacties
  • 10490 Bekeken

Badge
Ik ben benieuwd hoe te handelen met een bedrijf dat mijn geld niet teruggeeft.
Ik heb een Tv gekocht bij
El-Vidas BV. Ik heb gebruik gemaakt van mijn recht om af te zien van de
aankoop.
Vervolgens heb ik de TV
geretourneerd via PostNL.

Schade?
Na herhaaldelijk aandringen
mijnerzijds om een status update, ontvang ik bericht, 8(!) dagen na ontvangst
dat er schade zou zijn aan het pakket (zonder melding wat het inhoudt, slechts
dat de verpakking niet in goede staat is).

El Vidas
reageert niet meer
Ik heb vervolgens direct contact
opgenomen met PostNL om melding te maken. Vervolgens heb ik El-Vidas tot 2x toe
gevraagd om een beschrijving van de schade en duidelijk foto’s . Hier is niet op
gereageerd. Vervolgens heb ik gevraagd om het aankoopbedrag te vergoeden.
Hierop meldt El-Vidas dat dit niet wordt geaccepteerd, vanwege de schade. Tot
op heden weet ik nog steeds niet wat de schade inhoudt, heb ik nog geen foto’s
hiervan mogen ontvangen. Slechts een bericht van El-Vidas dat dat ik dit met
PostNL moet uitzoeken.
Ik weet niet wat ik moet maken
van de schademelding, 8 dagen na ontvangst van het pakket. Mijns inziens zou je
bij schade die zichtbaar is aan de verpakking direct contact moeten opnemen met
de verzender. En dit heeft El-Vidas nagelaten.

Wat nu?
Ik zit nu met de handen in het
haar, want El-Vidas reageert niet op mijn verzoek maar heeft wel én het product
terug, én mijn geld in handen. Wat is wijsheid?

13 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Plaats in ieder geval je verhaal op Klachtenkompas.nl Dit is een initiatief van de Consumentenbond. Op dit online klachtenplatform kun je gratis een klacht indienen. Doel is dat je samen met het betreffende bedrijf of instantie tot een oplossing komt. Deelname van bedrijven is vrijblijvend en alle klachten worden openbaar gemaakt. Zo kan iedereen zien of er klachten over bedrijven zijn en hoe die daar mee omgaan.

Voor alle contactmogelijkheden van El-Vidas BV: https://el-vidas.nl/contact

Kijk hier voor meer mogelijkheden en voorbeeldbrieven: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies
Reputatie 7
Was de TV "gebruikt"? Op hun website staat dat ze, als je een TV probeert, een kijktijd van 3 uur hanteren, ze hebben zich aan alle kanten ingedekt maar ik denk niet dat dat wil zeggen dat ze dan jouw geld en ook de TV mogen houden, dat is wel héél makkelijk verdiend.
Badge
De tv is kort aan geweest. Zeker geen uren, ook nooit ontdaan van de beschermfolie. Ik kom na enig onderzoek er op uit dat ze al eerder met deze handelswijze hebben gehandeld: https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/elektronica-tv/deli-lifestyle?id=590358 hIerbij nog onder een andere handelsnaam.
De tv is kort aan geweest. Zeker geen uren, ook nooit ontdaan van de beschermfolie. Ik kom na enig onderzoek er op uit dat ze al eerder met deze handelswijze hebben gehandeld: https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/elektronica-tv/deli-lifestyle?id=590358 hIerbij nog onder een andere handelsnaam.

Je moet er niet te veel achter zoeken, er zijn gewoon bedrijven die dit doen, tegen alle regels in weigeren het geld terug te geven en dan maar zien of iemand van plan is stappen te nemen of het laat lopen. Maak je breed, ga aan de slag en zet stappen, meld je klacht op klachtenkompas en schrijf een serieuze brief waarin je duidelijk maakt dat als ze zich niet aan de wet houden je juridische stappen gaat zetten en laat aan alles merken dat het je menens is. Niemand gaat dit vóór je oplossen.
Badge +8
Hi @AlainV, hoe staat het er inmiddels voor? Heb je een klacht geplaatst op Klachtenkompas of andere stappen ondernomen?
Badge
@Imke Ik heb inmiddels na herhaaldelijk vragen nog steeds geen foto's van schade gekregen van El-vidas. Derhalve kan ik de bezorger ook niet aansprakelijk stellen. Ik zit dus vast. Ik heb el-vidas weer gevraagd om mijn geld terug te storten, en daarbij aangegeven dat ik als verzender van het product mijn verantwoordelijkheid niet naast mij neerleg, maar dat ik zonder bewijslast niets kan doen bij PostNL,ook heb ik aangegeven dat ik vindt dat ze nalatig zijn bij het opleveren van het bewijs, en dat ik ze aansprakelijk hiervoor houd.

Vernietiging van de TV?
De reactie van El-vidas was dat ze dreigen binnen 5 dagen de TV te zullen vernietigen als ik niet voldoe in de transportkosten a 70 EURO, wat vreemd is aangezien er bij aankoop geen verzendkosten in rekening waren gebracht.

Inmiddels heb ik ook een geschil gemeld bij stichting webwinkelkeur en deze heeft het nu in behandeling. Wat betreft de klachtenkompas, ik was te laat met reageren en ik zag dat de klacht gesloten was.
Badge
Inmiddels heb ik, na bemiddeling door stichting webwinkelkeur, foto's ontvangen ( via stichting webwinkelkeur). Het is nog steeds niet exact duidelijk wat de schade nu is, maar op de foto's is ieder geval een duidelijk beschadigde doos te zien.feit blijft dat dit rijkelijk laat wordt opgeleverd en nog steeds onvolledig is. Toch ga ik een poging wagen om dit te verhalen bij PostNL.
Ik geef je bij Postnl weinig hoop tenzij je het pakket hebt verzekerd maar je kunt het natuurlijk altijd proberen.
Wat mij intrigeert is dat voor deze schade niet een redelijk bedrag gesteld kan worden die op uw credit in mindering kan worden gebracht. Een beschadigde doos maakt de televisie niet waardeloos en de webwinkel is hier in mijn optiek nalatig dat men u geen duidelijke specificatie geeft van de beschadiging en onredelijk dat men de schade gelijk stelt aan de waarde van het toestel.
Badge
@A. Deen eens, ik zit nog steeds tussen wal en schip door het gebrek aan schade specificatie. Overigens heb ik het pakket met de meest ruime verzekering van PostNL verzonden, dus het pakket is verzekerd. Wat nu lastig wordt is om aan te tonen dat de schade is voorgevallen tijdens transport en niet daarna, gegeven dat feiten over de schade nu, een maand later, naar boven komen.
Badge
Inmiddels heb ik een constructief onderhoud gehad met de onderneming. Bovendien ben ik netjes en vriendelijk te woord gestaan op locatie.

Conclusie: Alles wijst erop dat het pakket is beschadigd tijdens het transport door PostNL.

De schade is significant (het pakket en de TV lijken wel doorboord). Wat spijtig is dat El-Vidas heeft aangegeven dat ze mij de schadeopgave en foto’s hebben toegestuurd, maar dat ik deze nooit heb ontvangen. Bij onmiddellijke ontvangst dan wel later had ik meteen actie kunnen ondernemen en was nooit het wederzijdse onbegrip ontstaan. Het beroep van el-vidas op schade, zonder hiervan bewijs op te leveren maakte mij initieel erg wantrouwig. Achteraf blijkt dat ongegrond. Het gesprek dat ik heb gehad gaf mij de indruk van een professionele onderneming en verliep vriendelijk.

De kwestie is inmiddels praktisch afgesloten. Ik verhaalde de schade bij PostNL en El-Vidas heeft zich bereidwillig getoond in dit proces. PostNL erkend ook de schade en de aansprakelijkheid hiervoor. Wat mij ontzettend hierbij heeft geholpen is dat ik foto’s heb gemaakt van het pakket, hoe het is verpakt, in welke toestand het was, en hoe ik he achtergelaten bij het pakketpunt.
Wat spijtig is dat El-Vidas heeft aangegeven dat ze mij de schadeopgave en foto’s hebben toegestuurd, maar dat ik deze nooit heb ontvangen.
Post NL.
Badge

Inmiddels heb ik een constructief onderhoud gehad met de onderneming. Bovendien ben ik netjes en vriendelijk te woord gestaan op locatie.

Conclusie: Alles wijst erop dat het pakket is beschadigd tijdens het transport door PostNL.

De schade is significant (het pakket en de TV lijken wel doorboord). Wat spijtig is dat El-Vidas heeft aangegeven dat ze mij de schadeopgave en foto’s hebben toegestuurd, maar dat ik deze nooit heb ontvangen. Bij onmiddellijke ontvangst dan wel later had ik meteen actie kunnen ondernemen en was nooit het wederzijdse onbegrip ontstaan. Het beroep van el-vidas op schade, zonder hiervan bewijs op te leveren maakte mij initieel erg wantrouwig. Achteraf blijkt dat ongegrond. Het gesprek dat ik heb gehad gaf mij de indruk van een professionele onderneming en verliep vriendelijk.

De kwestie is inmiddels praktisch afgesloten. Ik verhaalde de schade bij PostNL en El-Vidas heeft zich bereidwillig getoond in dit proces. PostNL erkend ook de schade en de aansprakelijkheid hiervoor. Wat mij ontzettend hierbij heeft geholpen is dat ik foto’s heb gemaakt van het pakket, hoe het is verpakt, in welke toestand het was, en hoe ik he achtergelaten bij het pakketpunt.

Beste AlainV,

Graag kom ik met jou in contact, wij maken exact hetzelfde mee. De schade die je beschrijft is exact de schade die El Vidas ook naar ons heeft gecommuniceerd (doos doorboort).

Ik zou graag als dit mogelijk is de foto willen zien die ze jou gestuurd hebben of dit niet dezelfde is die ze mij per email hebben gestuurd. Overigens heb ik ook niks meer van ze gehoord.

mvg Linq

Je bent niet de enige bij wie El Vidas dit heeft gedaan. Zie mijn review.

Reageer