Vertraging pakketten: pakket al weken vast in Parijs

Reputatie 1
Badge +2

Vijf weken geleden heb ik een pakket in Istanbul besteld. Op 13 maart is hij via Fedex verzonden en een dag later kwam het volgens de tracker aan vlakbij Parijs. Sindsdien staat mijn pakket daar vast. Fedex zegt dat er een probleem is met een staking en herstructurering (of iets dergelijks) en dat ik notificaties kan krijgen als ik mijn gegevens achterlaat.

Toevallig heb ik een week later weer een bestelling gedaan en dit pakket werd met DPD verstuurd; binnen 2 weken had ik dat binnen terwijl ik nog steeds op mijn eerdere zit te wachten. Ik kan net zo goed zelf even naar Frankrijk rijden om hem op te halen als het zo gaat‚Ķ ūüôÉ

Kan dit zomaar? Hebben anderen hier ook problemen mee gehad?

12 reacties

China: Tracking van pakjes blijven maanden lang op Douane-NL staan.

Reputatie 5
Badge +3

@Michael Weij De verzender heeft het probleem… Laat deze het maar oplossen en jou voorzien van de spullen. Alle vervoerders hebben problemen(stakingen/gestolen goederen/ inklaring die vertraging oplevert enz) … 95% komt op tijd… 5% niet… 

Reputatie 7
Badge +8

Zoiets si uitermate vervelend maar: Verzending is namelijk voor risico van de verzender. De webshop (de verzender) heeft een overeenkomst met het postbedrijf. Als je dus niks hebt ontvangen moet de webwinkelier in actie komen. Vraag de verkoper om contact op te nemen met het postbedrijf dat de bestelling moet afleveren.  Na melding kan de webwinkelier zelf besluiten om je geld terug te storten of bijvoorbeeld een nieuwe verzendpoging wagen. Je kunt ook besluiten om zelf de koop te ontbinden en geld terug te vragen door een brief of mailtje te sturen naar de webwinkel. 

Eventueel kan je nog naar een geschillencommissie als die er¬†is. Of¬†ODR¬†: Heb je een probleem met een webwinkel binnen de EU? Sinds drie jaar is er het ODR, een Europees platform voor consumenten. Via dit centrale punt kun je jouw klacht aanmelden voor bemiddeling¬†. Je kan je rechtsbijstandverzekering aanspreken of om je te ori√ęnteren op verdere stappen kun je gratis advies vragen bij het juridisch loket¬†. Succes.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Leo, ik heb nog geen kaas gegeten van iets ver weg bestellen op een website. Ik zou dat eerst goed uitzoeken en of het niet ook gewoon op Bolcom of Coolblue staat. Want die ken ik en vorige bestellingen gingen prima. 

Ik zie op het nieuws dat Turkije wel NAVO-lid is, en verder zijn ze pas kandidaatlid van de EU. Maar sinds Erdogan aan de macht is lopen de onderhandelingen niet goed, en is Turkije dus nog geen EU-lid. Dus dan vraag ik me af of het niet buiteneuropees is als je iets bestelt uit Turkije. Want dan valt het toch onder de douanevoorschriften met inklaringskosten en zo? Dan moeten er toch formulieren bijzitten met de waarde en zo? 

Ik weet dat er een vrijgesteld bedrag is, wellicht is dat pakket2, en pakket1 is niet vrijgesteld. Dan komt het op een stapel en dan kun je wachten. Boos worden op de winkel heeft dan geen enkele zin want daar kunnen zij niks aan doen. 

Internet is geliberaliseerd, iedereen is vrij om te doen wat die wil op internet. Er zijn veel buitenlandse websites die ook een .nl versie hebben. Dus dat je een Turkse webwinkel hebt in Turkije en als je dan de Nederlanse vlag aanklikt uit het lijstje dan krijg je de .nl versie van die Turkse website in de Nederlandse taal. En dan kan je bestellen vanuit Nederland. Onderaan staat er dan allemaal tekst en uitleg en hoe verzenden allemaal gaat en zo. Dus dan weet je het als je bestelt.

Reputatie 7
Badge +8

Je krijgt van mij volkomen gelijk, Jan. Voorkomen is altijd beter dan genezen. Maar het kwaad is bij de TS al geschied en wat dan te doen? Dit is lastig, en ik heb slechts wat idee√ęn trachten aan te geven. En afwachten of het nog goed komt is wellicht het beste.¬† En altijd alles goed nagaan en in ons land met zijn wetten beter bij een NL webshop bestellen is een goed advies.

Reputatie 4
Badge +5

@L.J.F. de Ruiter Voorkomen is altijd beter dan genezen. 
Dat is een ding wat zeker is, maar soms moet je leergeld betalen, of alles tot op de letter uitzoeken.

Ik had onderdelen besteld in US met verzendkosten paar weken levertijd, we kregen toen de waarde aan inklaringskosten extra erbij, gelijk afrekenen bij aflevering!

Ja, dat had ik kunnen weten, was ook geen probleem, in Europa was geen importeur meer dus geen andere keus.

Maar nu, verkeerd onderdeel geleverd, geen probleem juiste werd direct gratis geleverd en verstuurt en zelfs binnen enkele dagen binnen.

Doordat de verzender de bruto waarde op de gratis levering moest¬†vermelden,¬†moest ik tientallen euro‚Äôs inklaringskosten/leergeld¬†betalen.ūüė≤(ik bestel ook niet elke dag in US)

wel probleemloos bezorgd. 

Reputatie 1
Badge +2

Overigens is Turkije onderdeel van een douane-unie, zodat er zonder probleem pakketten verzonden kunnen worden vanuit dat land. Daar zit het probleem niet.

Dat ze het zo goedkoop mogelijk proberen te doen, dat is volgens mij wel het probleem… :/

Overigens is Turkije onderdeel van een douane-unie, zodat er zonder probleem pakketten verzonden kunnen worden vanuit dat land. Daar zit het probleem niet.

Dat ze het zo goedkoop mogelijk proberen te doen, dat is volgens mij wel het probleem… :/

Alles is blijkbaar puur 'best effort' en meer mag je er dus niet van verwachten. Je vraagt je af of ze ook een dienst hebben waar je wel eisen aan kan stellen en zou je die dan pakken als het inderdaad belangrijk was?

Reputatie 7
Badge +6

Leo, jij had weer volkomwn gelijk. Er is een douane-unie met Turkije, dat wist ik helemaal niet. Dan wordt het normaal verstuurd maar blijft soms iets hangen in Parijs. Ik zat het me ook maar af te vragen.

De pakjes uit China gingen als bulk naar Litouwen.
Daar blijven ze liggen totdat het goedkoop als een partij naar NL kan gaan.
Soms stoppen ze meerdere orders, daar in een verzamel enveloppe.
Het kan dus zomaar zijn, dat je moet wachten tot er voldoende pakjes naar NL zijn.
Pakjes krijgen ook nieuw etiket en nieuwe tracking code.

De pakjes uit China gingen als bulk naar Litouwen.
Daar blijven ze liggen totdat het goedkoop als een partij naar NL kan gaan.
Soms stoppen ze meerdere orders, daar in een verzamel enveloppe.
Het kan dus zomaar zijn, dat je moet wachten tot er voldoende pakjes naar NL zijn.
Pakjes krijgen ook nieuw etiket en nieuwe tracking code.

Ik gebruik tegenwoordig altijd Ai standard shipping ook als het een euro kost en echt alles is tussen twee en drie weken binnen en niets meer van bovenstaande gedoe.

Dat doe ik ook.
Een order is al 78 dagen geleden door de douane gekomen, ergens in Europa.
Land van bestemming, hoeft ook geen Nederland te zijn.
Het is nog steeds niet in mijn brievenbus aangekomen.
Het zijn ook de laatste bestellingen, dan stop ik er mee.
Als het wat rustiger wordt in de wereld, kijk ik wel verder.

Reageer