Vooraf onderzoeken kan (soms) veel geld besparen.

• 24 May 2022
  • 9 reacties
  • 189 Bekeken

Reputatie 5
Badge +6

Ik vraag mij af, of er een reden/oorzaak is, dat Consumenten in deze tijd, met internet, google, reviews, Forums en alle, (meestal gratis) informatie van Consumenten Bond, Radar, Kassa enz. toch steeds weer in de “open” vallen lopen van de gladde praters en/of oplichters, verkopers, installateurs enz. zonder eerst informatie in te winnen en zich te orienteren?

Is dat geen Nee durven zeggen?

Geen Bedenk tijd krijgen?

Bang zijn dat het Voordeel hun neus voorbij gaat?

Eénmalige Aanbieding?

Handtekening plaatsen: zonder Invulling van het contract?

Of de Nederlandse taal niet snel genoeg kunnen lezen/begrijpen?

Een fikse (soms verplichte) aanbetaling doen, daarna geen leverantie krijgen en een deel of de gehele aanbetaling kwijt zijn. 

En daarna dan de Stress en het vechten om je geld terug te krijgen of je product geleverd te krijgen.

9 reacties

Bedenk dat als 17.600 mensen in de door jouw bedoelde vallen trappen dat 99,9% van de Nederlanders er niet in is getrapt. Daders zoeken naar zwakke prooien.

Er zijn zat mensen die geen idee hebben. Wat was bijvoorbeeld het geschatte percentage analfabeten ook alweer?

Reputatie 4
Badge +3

Ik ben misschien wat argwanend maar ik neem ondanks drukte wel de tijd om alles goed te onderzoeken en als er iets aan een besteld product mankeert zeur ik wel net zo lang dat het opgelost wordt, liefst met meerdere mensen erbij zodat de verkoper er naar van wordt, als gewoon praten niet helpt
Willen ze iets niet oplossen dan krijgen ze een heel slecht review 

Reputatie 5
Badge +6

@Harrie LPP Waren het er maar zo weinig, Ik denk dat deze groep van de bevolking zeker onder de prooien valt, en als deze mensen geen bedenktijd krijgen, of niet weten wat en waarvoor ze tekenen ook zij de dupe en /of slachtoffer kunnen worden.

En hoe kunnen deze mensen dan voorgelicht en bereikt worden om dat te voorkomen?

Nederland telt 250.000 analfabeten (1,5% van de bevolking) en 1,3 miljoen laaggeletterden of zogenaamde functioneel analfabeten (7,9% van de bevolking); dit houdt in dat men weliswaar in staat is bijvoorbeeld de eigen naam te schrijven en/of om losse woorden te lezen, maar niet om een langere tekst dusdanig snel en correct te lezen dat men deze ook daadwerkelijk begrijpt.

Hulp of raad van het Forum wordt door deze groep, ook niet altijd vooraf gevraagd.

Reputatie 7
Badge +6

Wel erg gemakkelijk gedacht . Ik kan al jaren geen goede installateur en andere dienstverleners vinden . Telkens worden er domme fouten gemaakt doordat ze onbekwaam personeel hebben . Informatie inwinnen ? Waar ? Reviews zijn meestal onbetrouwbaar . Anderen vragen idem . Toch zoek ik zoveel mogelijk info op en maak ik afspraken over wat ik wel en niet wil .  De kennelijk betere bedrijven bleken het zo druk te hebben , dat ze me afwezen als nieuwe klant . Wat ik nooit gedaan heb ,  en me trouwens nooit gevraagd is , dat is een aanbetaling . Als daar een hele goede reden voor is , wil ik wel  maximaal 25 % betalen . Nooit 70 % wat ik hier op een ander topic zag . Is nog onwettig ook omdat 50 % het maximum is . Indienen van een klacht als er weer eens wat mis was , hielp meestal wel . Zo niet , tikte ik het openbaar op Facebook en dan kon het ineens wel snel opgelost worden …..

Reputatie 7
Badge +7

Ja @Gebruiker1644596728, ik herken het helemaal. Ik denk dat veel mensen er voor willen betalen maar dan probleemloos bediend willen worden. Ze gaan ervan uit dat wij van dit forum het wel kunnen oplossen. Wat een goede vakman is wordt nergens omschreven, dat gaat maar op het gevoel. Mensen die kW en kWh door elkaar halen en aan de zonnepanelen en warmtepomp gaan weten dus niet wat ze aan het doen zijn en waar ze hun beslissing op baseren. Soms lees je "kWh per jaar". Dat is dus 1000 Wattuur gedeeld door 8760 uur = 0,114 Watt. Natuurlijk kan je terecht bij de Consumentenbond voor goede indormatie, en er staat ook veel op internet. En voor de rest het koppie er goed bij gebruiken. En omdat het ook dan nog wel eens fout gaat een rechtsbijstandverzekering die het elke keer voor je opneemt.

Reputatie 7
Badge +6

En in geval van dure zaken aanschaffen zoals auto warmtepomp , airco , kunststof kozijnen  etc , altijd meerdere offertes vragen . Daarbij niet alleen op prijs letten , maar vooral , wat krijg ik er voor ? En wat voor indruk maakt de verkoper ? Dan is het nog steeds een gok . 

Badge +2

pfft.. omdat nogal wat mensen zich graag laten verblinden door koopjes. Omdat ze geen geduld meer hebben en omdat een dag wachten al een aanslag is op hun gemoedsrust. Omdat nogal wat mensen de laatste drie jaar zijn gaan denken dat de wereld om hen draait en om hun rechten. Niet om hun plichten om eerst zelf na te denken, onderzoek te doen en ervan uit te gaan dat ondernemers en bedriegende ondernemers geld willen verdienen. Omdat ze altijd achteraf gaan kijken waarom ze zijn belazerd. Omdat een ‘spoedklus’ voor een installateur of loodgieter na wat nadenken best genoeg uitstel kan hebben om te worden gedaan door een betrouwbare installateur ipv van een charlatan. Ik heb er zo een. En dat heeft me echt geen jaren zoeken gekost. Hij stopt lekkages, maakt mijn cv schoon, repareert kranen en lost alles op tegen een normale prijs. En als me iets niet bevalt bel ik op en wordt het alsnog goed geregeld. Een voorbeeld:

Op 1e pinksterdag bleek ik een grote gootlekkage te hebben. Het water stroomde langs de muren. De installateur gebeld en met hem overlegd. Hij bleek pas op woensdag daarop tijd te hebben. Toen ben ik eerst gaan zitten nadenken. Een uur later wist ik de oorzaak: een volle overlopende goot waardoor het water de muren instroomde. Toen ben ik gaan bedenken hoe ik dat zou kunnen oplossen, want de regen bleef stromen.  En de gootafvoer zit op 10 meter hoog. Ik bedacht me toen dat ik hem met een stuk slang leeg zou kunnen hevelen in mijn douchebak.

Dat lukte prima, binnen een half uur. Een halve dag later opnieuw, want het bleef regenen. Op woensdag kwam mijn loodgieter, rolde met twee man een ladder uit tot tien meter hoog en haalde een paar kilo kippenmest uit de gootafvoer. Opgelost! De kosten? 126 euro.

Denk altijd eerst na. Vraag je ook bij de voorgenomen aankoop van een artikel af: wil ik het hebben of heb ik het nodig? Dat laatste is voor mij in 99% van de gevallen onwaar. Ik koop alleen op websites waarvan tenminste 70% van de reviews positief is. Ik kijk nooit naar kvk nummers (bedriegers hebben die ook), wel naar ‘over ons’. Levertijd interesseert me niet echt, tenzij er echt spoed is. In mijn geval bijna nooit. Ik heb er geen probleem mee om een paar dagen of soms weken (in coronatijd) te wachten.

En tot slot: Het is uw eigen leven, uw eigen geld, uw eigen bewustzijn. En niemand heeft medelijden met u. Of u nu 20 of 100 jaar klant bent bij een bedrijf: Het interesseert dat bedrijf geen lor. En stop met rekenen op ‘coulance’ als u toch al zo goed wist wat u deed - of hebt gelezen dat u echt zelf hebt getekend voor een contract. Mijn handtekening si een van mijn kostbaarste bezittingen. Hopelijk ook de uwe.

Reputatie 4
Badge +3

Ik ga niet zo veel zitten nadenken maar zorg vooraf dat de goot 1X per jaar goed schoongemaakt is en heb tussen de gootpijp een soort overloop gezet zo dat het water weg kan als het riool het niet aankan

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb het al eens eerder getypt hier. Toen ik van m'n moeder wegging en op kamers ging wonen was ik nog helemaal bleu. Ik geloofde alles en iedereen op z'n blauwe ogen, niemand zou toch anders doen dan wat meneer pastoor van de kerk uit mijn dorp had gezegd? En toen stonk ik erin, en nog een keer, en nog een keer. Ik kon bijna janken dat ze me zo te grazen hadden genomen.

Vriendjes wezen me er toen op dat je in de bibliotheek de Consumentengids kon lezen. Ik heb het over 1972. Dat ben ik gaan doen. Er ging een wereld voor mij open. Ik maakte kopietjes van wat ik kon gebruiken, die waren toen nog een guldenkwartje per stuk. Nogal wat jaartjes later was ik klaar met m'n studie en direct nadat ik m'n eerste baan had heb ik een abonnement op de Consumentengids genomen. Jaren aaneen heb ik die gelezen en een heleboel consumenteneducatie opgedaan. Ik ben daardoor nooit meer bij het ootje genomen en heb nogal wat centjes en ergernis uitgespaard. Gedane zaken nemen geen keer, dus wat de Consumentenbond vooral doet is voorkomen is beter dan genezen. Volop informatie vooraf zodat je goed ben voorbereid.  

Daarom dacht ik dat de leerlingen op de scholen alvast voorlichting kunnen krijgen hoe het werkt met het consumentenrecht en wat de belangrijkste dingen zijn om op te letten. Ledenwerving op scholen zal natuurlijk niet mogen, maar wel dat de leerlingen na hun schooltijd mondige consumenten zijn die niet bleu zijn zoals ik was toen ik bij m'n moeder wegging. Geef eens een cursus hoe je een offerte moet aanvragen bij een bedrijf, en hoe plaats je een order zonder dat je bedonderd wordt. Dat zou toch een al dan niet vrijwillig examenvak mogen zijn in je laatste schooljaar? 

Reageer