Beantwoord

voorlopige aanslag 2020: dubbel betalen in 2020

• 9 January 2020
  • 13 reacties
  • 2280 Bekeken

Van de belastingdienst kreeg ik een voorlopige aanslag voor 2020 en mag ik voor dit jaar bijna 4000 euro betalen. Echter ik moet nog de aangifte doen voor 2019 en zal daarvoor ook in 2020 een bedrag van 4000 euro moeten gaan  betalen. 

Gebeld met de belastingdienst: dit is ingaande 2020 een nieuwe regel, opgelegd door het parlement. Dus iedereen betaalt in 2020 twee aanslagen en dat is gewoon pech. 

Volgens info van de belastingdienst kan geen bezwaar worden gemaakt tegen een voorlopige aanslag. 
Jammer en helaas dus voor de belastingbetaler.

Is dit een herkenbaar probleem voor meer mensen?

icon

Beste antwoord door Karel GL Meijers 12 January 2020, 22:18

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +6

De belasting is altijd zo geweest. Als uit jouw aangifte over 2019 blijkt dat je €4000 moet bijbetalen, dan krijg je omstreeks juli 2020 de aanslag dat je die moet betalen. Meestal moet je de definitieve aanslag in een keer betalen.

Maar de computer is daar zo geprogrammeerd dat je dan tegelijkertijd over 2020 ook een voorlopige aanslag over 2020 krijgt om €4000 vooruit te betalen. Deze tweede €4000 mag je met maandelijkse bedragen doen, het hoeft niet in een keer tegelijk. Dit dus slechts als je in 2020 ook die €4000 verschuldigd bent.

Je krijgt altijd zes weken de tijd om bezwaar aan te tekenen. Maar dat heeft alleen zin als de €4000 te betalen belasting niet juist zou zijn. Vul dan in wat het wel moet zijn en dan passen ze het aan. Het is nog maar voorlopig, als je in 2021 de echte aangifte doet wordt het bedrag definitief berekend en krijg je terug als je teveel hebt betaald.

Je kan geen bezwaar maken dat je in 2020 èn de €4000 van 2019 èn de voorlopige van 2020 moet betalen. Dan gaan ze zeggen dat je zelf in 2019 al aan de bel had moeten trekken. Je kan wel verzoeken of je de €4000 van 2019 in maandelijkse termijnen mag voldoen.

Dit verhaal herken ik wel, dat is ook de uitleg van de  belastingdienst. Ook als ik beide aanslagen in termijnen kan betalen, moet ik per saldo in een jaar twee aanslagen betalen. 
Het is een beleidswijziging die wordt ingevoerd zonder een overgangsregeling. De Nederlandse staat zwemt langzamerhand in het geld, dan is er toch geen reden om dit beleid nu in te voeren?

Reputatie 7
Badge +6

Ik herken het niet dat dit een beleidswijziging zou zijn. Zo deden ze al in 1983 bij mij. Ik moest een stuk bijbetalen van het jaar ervoor en tegelijk kreeg ik een voorlopige aanslag over het lopende jaar. Het eerste jaar betaal je dus dubbel, maar dan ben je ingelopen en daarna is het elk jaar enkel. 

Badge

Als je inkomen hebt moet je belasting betalen. Niet dubbel. Dus als je in 2019 geen of duidelijk te weinig belasting hebt betaald had je dit kunnen voorkomen door alvast een voorlopige aanslag 2019 aan te vragen, of zoals mijn zusje elke maand wat opzij zetten voor de belasting die toch gaat komen.

Kennelijk is dit ook door de 2e kamer goedgekeurd. Verbazend dat de media daar geen aandacht aan hebben besteed; of het is mij ontgaan. 

Beter was geweest als dit van te voren was aangekondigd, zodat mensen  met het bepalen van het al of niet toepassen van de algemene heffingskorting rekening konden houden. Uitstel door de belastingdienst met een jaar was dan redelijk geweest. In het geval dat je besluit om geen heffingskorting toe te passen, betaal je in dat jaar meer inkomstenbelasting, dus het verschil met wat nu gebeurt is niet zo groot. Nog beter was geweest om helemaal niets te veranderen.

Kennelijk is het oude beleid, om zoals nu gebeurt het voorschieten met een jaar door de belastingdienst, vervangen. De motivatie daarvan is mij, vooral gezien de rentestand/liquiditeiten, een raadsel.

Reputatie 2
Badge +1

Er is helemaal geen sprake van een beleidswijziging.

Het was simpel te voorkomen geweest door in 2019 een voorlopige aanslag te vragen. Die had ook in maandelijkse termijnen betaald kunnen worden. 

T Roos had eerder wakker moeten worden. Dan had hij zijn probleem zelf op kunnen lossen. 

Dat is wel gek. Ik betaal mijn hele leven alleen de naheffing. Dit is de eerste keer dat ik de naheffing en de voorheffing tegelijk moet betalen.

Tip

Stel je moet € 4.000 betalen in de voorlopige aanslag. Als bonus krijg je van de belastingdienst ongeveer € 68. Leen € 4.000 van de bank via je spaarrekening (als je er een hebt met minimaal € 4.000, anders gaat het niet door). Rente momenteel 0,1%. Kosten €4. Voordeel € 64.

@Quirien is de tip nu van jezelf te lenen? Ergens denk ik namelijk dat de meeste mensen dat geen lenen zouden noemen.

Badge

Nog een keer terugkomend op deze discussie. Ik begrijp dat je over 2019 helemaal geen belasting heb betaald. (want de besting 2019 is 4.000 en de voorheffing ook) Dat komt wel met de naheffing. Misschien heeft de belastingdienst zijn beleid gewijzigd en gedacht dat mensen die structureel geen of te weinig belasting belasting een voorheffing moeten krijgen. Zou kunnen. Ik geloof dan ook niet dat iets rechttrekken wat krom is, uitgebreid via de media uitgelegd moet worden

Voorheffingen zijn echt zou oud als de weg naar Cralinghen. Het is precies wat @Jan zegt, de fiscus heeft altijd het recht, maar wellicht niet de plicht, gehad om mensen die zeker moeten betalen een voorheffing op te leggen en die mag je dan weer in termijnen betalen. Dat kost je in 2020 dus niets extra want 2019 moest je toch al betalen en 2020 doe je in termijnen.

Mijnheer WP schrijft: 

“Er is helemaal geen sprake van een beleidswijziging.

Het was simpel te voorkomen geweest door in 2019 een voorlopige aanslag te vragen. Die had ook in maandelijkse termijnen betaald kunnen worden. 

T Roos had eerder wakker moeten worden. Dan had hij zijn probleem zelf op kunnen lossen. “

In reactie: ik maak al sinds 1976 achteraf mijn opgave inkomstenbelasting. In welk jaar precies had ik in de gedachtengang van WP dan wakker moeten worden?

Badge

Ik reageer op de opmerking van de heer T Roos. Ook ik (altijd in loondienst gewerkt) heb altijd achteraf mijn inkomstenbelasting ingevuld en betaald. Ook ik doe dit al sinds 1981. Heb dus ook nooit temaken gehad met een voorlopige belasting aanslag. Dus ja, wanneer moet je wakker worden? Ik ga niet de gehele belasting wetgeving bestuderen. Ik werd voor de eerste keer geconfronteerd met een voorlopige aanslag in het jaar dat ik met pensioen zou gaan. Het heeft 3 telefoontjes met de belastingdienst telefoon gekost voordat die mij kon vertellen dat dat de oorzaak was….. 

Reageer